Стратегічне планування та практичне впровадження інформаційних систем у закладі для підвищення якості медичної допомоги та управління ресурсами
Тема 4.2. Стратегічне планування та практичне впровадження інформаційних систем у закладі для підвищення якості медичної допомоги та управління ресурсами
4.2.1. Глосарій
Стратегічне планування – являє собою безперервний процес прийняття систематичних рішень із урахуванням прогнозу їх впливу на майбутнє організації, проведення систематичних заходів із реалізації цих рішень та відслідковування результатів заходів шляхом організації систематичного зворотного зв’язку.
План – оформлене управлінське рішення, яке включає кількісне відображення цілей та розробки шляхів їх досягнення, які поєднуються у мотивовану модель дій, створену на основі кон'юнктурного прогнозу економічного середовища.
План медичного закладу – розроблена система заходів, яка передбачає цілі, зміст, збалансовану модель взаємодії ресурсів, методи, послідовність, строки надання і обсяг медичних послуг.
Планування в системі охорони здоров'я – ключова функція управління, направлена на визначення цілей, ефективних методів, напрямів діяльності, засобів і шляхів їх досягнення, визначення необхідного об’єму ресурсів, витрат і очікуваних результатів у закладах охорони здоров'я.
Стратегічне планування у закладі охорони здоров’я – передбачає систематичну підготовку прийняття рішень щодо цілей, засобів і дій установи шляхом цілеспрямованої порівняльної оцінки різних альтернативних варіантів в очікуваних умовах.
Ресурси закладу охорони здоров’я – сукупність всіх видів ресурсів, які використовуються для здійснення фінансово-господарської діяльності та забезпечення виробництва послуг охорони здоров'я: матеріальні, трудові, фінансові, інформаційні, інтелектуальні.
Трудові ресурси закладу охорони здоров’я – категорія персоналу, яка володіє відповідною кваліфікацією, фізичними та розумовими здібностями, необхідними для надання медичної допомоги населенню, а також приймає участь у лікувальному процесі та його забезпеченні.
Матеріальні ресурси закладу охорони здоров’я – сукупність засобів праці господарського призначення, які перебувають у розпорядженні закладів охорони здоров’я і використовуються для виробництва медичних послуг (товарів медичного призначення).
Фінансові ресурси закладу охорони здоров’я – сукупність усіх видів грошових коштів, що знаходяться в розпорядженні закладу охорони здоров'я, для забезпечення і функціонування закладу, здійснення основної діяльності та розвитку сфери охорони здоров'я в цілому.
Інформаційні ресурси закладу охорони здоров’я – сукупність всіх видів носіїв інформації, щодо стану здоров'я пацієнтів та їх особистої інформації, процесів надання медичної допомоги та фінансово-господарської діяльності закладу охорони здоров`я в цілому.
Інтелектуальні ресурси закладу охорони здоров’я – всі продукти інтелектуальної діяльності (незалежно від їх обліку в балансі), які формують та розширюють потенційні можливості закладу охорони здоров’я за рахунок їх унікальності та забезпечують його стійкі конкурентні переваги.
4.2.1. Вступ
У цьому матеріалі описано сутність та етапи стратегічного планування діяльності закладів охорони здоров’я. Визначено особливості впровадження інформаційно-комунікаційних систем у діяльність закладів охорони здоров’я та напрями підвищення ефективності і якості медичної допомоги з використанням інформаційно-комунікаційних систем в умовах обмежених ресурсів. Представлені особливості управління та характеристика ресурсів закладів охорони здоров’я.
4.2.2. Передумови
Впровадження медичної реформи створює додаткові можливості для закладів охорони здоров’я, такі як автономність у прийнятті управлінських рішень та збільшення сфери впливу щодо розпоряджень ресурсами закладу. Внаслідок цього виникає потреба впровадження інноваційних методів в управлінні закладом охорони здоров’я. Одним із таких інструментів управління є стратегічне планування, що надає можливість кардинально впливати на зміну ситуації, адже стратегічний розвиток є основою самостійної та автономної діяльності закладу охорони здоров’я. Також слід враховувати, що управління господарською діяльністю закладів охорони здоров’я реалізується через систему організаційно-господарських повноважень громад щодо суб’єктів господарювання, які є їхньою комунальною власністю. Одночасно з основною метою діяльності закладів охорони здоров’я – забезпечення громадян якісною та доступною медичною допомогою, заклади зацікавлені в економічній доцільності використання ресурсів та ефективності власної діяльності, що вимагає стратегічного підходу при плануванні діяльності. У процесі розробки стратегічного плану розвитку закладу охорони здоров’я обов’язково слід враховувати напрями та цілі стратегії розвитку громади (регіону), а також належним чином погодити та затвердити таку стратегію відповідним рішенням органу місцевого самоврядування.
4.2.3. Детальний огляд – теоретичний та практичний
Особливістю стратегічного управління є необхідність застосування системного підходу до прийняття стратегічних рішень. Урахування системоутворюючої функції стратегічних рішень необхідне для забезпечення збалансованості всіх елементів закладу охорони здоров’я та формування єдиного напряму розвитку з дотриманням спільних пріоритетів і критеріїв ефективності. Необхідним постає прийняття рішення щодо вибору альтернативи подальшого розвитку і вибору механізму координації дій персоналу щодо виконання такої альтернативи.
Вибір стратегії повинен бути зумовлений цілями закладу та враховувати складність структуризації, позиціювання на ринку, ступінь диверсифікації, можливі ризики, зовнішнє та внутрішнє середовище закладу охорони здоров’я. До стратегічних пріоритетів закладу охорони здоров’я, як правило, відносять: високу кваліфікацію персоналу; наявність прогресивного технологічного медичного обладнання; впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних систем у діяльність закладу, зручну інфраструктуру, комфорт і безпеку медичного обслуговування; високу репутацію та імідж на галузевому ринку; стабільне позиціювання на ринку.
При розробці плану заклад вирішує наступні завдання:
- забезпечення необхідного обсягу надання медичних послуг задля задоволення потреб населення;
- реалізацію власного потенціалу, формування та використання резервів закладу охорони здоров’я;
- визначення шляхів зниження витрат та підвищення якості медичних послуг;
- впровадження досягнень науки, техніки та передового досвіду в діяльність закладу охорони здоров’я, у тому числі впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних систем;
- позиціювання на ринку та підвищення конкурентоспроможності;
- вирішення питань соціального характеру і стану довкілля;
Елементи планування:
- Результати: визначення цілей і завдань діяльності.
- Засоби: вибір політики і способів дій, які служать досягненню цілей і виконанню завдань.
- Ресурси: визначення видів необхідних ресурсів, їх обсягу, способів придбання і диференціації.
- Впровадження: побудова процедур прийняття рішень і способів їх організації для виконання плану.
- Контроль: розробка методики передбачення і виявлення слабких місць плану та ризиків, а також їх запобігання та виправлення на безперервній основі.
Залежно від цілей планування виділяють стратегії:
- перепрофілююча (інноваційна) – впровадження нових інноваційних видів діяльності в діяльність закладу;
- модернізуюча (поліпшуюча) – покращення вже існуючих видів діяльності;
- стабілізуюча (підтримуюча) – підтримка діяльності закладу на поточному рівні.
Стратегічний план містить такі розділи:
- мета і завдання закладу охорони здоров’я;
- програма діяльності закладу охорони здоров’я;
- план розвитку господарського портфеля;
- стратегія розвитку закладу охорони здоров’я з урахуванням загальної стратегії розвитку визначеного регіону.
Стратегічний план закладу охорони здоров’я може містити такі компоненти:
- місія – сенс існування та призначення закладу;
- візія – бажане майбутнє закладу через 3-5 років (оптимальний горизонт планування), відображає не тільки внутрішній стан, але й зміни в середовищі за умов успішної реалізації місії;
- стратегія – шляхи реалізації візії з урахуванням поточних сильних та слабких сторін організації, а також особливостей зовнішнього середовища;
- стратегічні цілі – шляхи вимірювання та аналізу реалізації стратегій;
- організаційна структура – відображення основних структурних підрозділів та посад в закладі співставленні до стратегії;
- план – формування плану на 3 - 5 років, де зазначається реалізація стратегічних ініціатив, а також прогнозний план на наступний період;
- бюджет – похідним від плану є бюджет розвитку, разом із бюджетом операційних витрат утворює річний бюджет організації.
Переважна більшість закладів охорони здоров’я здійснюють свою діяльність відповідно до визначеного профілю, тому акцент уваги саме на рішеннях закладу, які не здійснюють диверсифіковану діяльність, є вирішальним для стратегічного планування. Основним критерієм успішності стратегічних рішень у сучасних умовах є їх націленість на формування й утримання закладом охорони здоров’я конкурентних переваг у сфері (рис. 4.2.1).
Рисунок 4.2.1 Основні компоненти стратегії для закладів охорони здоров’я
Впровадження інформаційно-комунікаційних систем на функціональних ланках управління дозволяє опрацьовувати значний об’єм даних щодо ефективності операційної діяльності закладу в цілому. Такі системи забезпечують швидкий інформаційний доступ задля своєчасного використання інформації та обґрунтування управлінських рішень, надають можливість автоматизувати клінічні і адміністративні потреби медичної установи, забезпечують інформаційну підтримку лікувально-діагностичних заходів та роботу медичних працівників, оцінку ефективності лікувального процесу, контроль адміністративно-господарської і фінансової діяльності, бізнес-планування і оптимізацію лікувального процесу.
Впровадження інформаційно-комунікаційних систем (зокрема медичних інформаційних систем) у діяльність закладу охорони здоров’я дозволяє:
– взаємодіяти з ЦБД ЕСОЗ;
– автоматизувати процеси обліку витрат та управління ресурсами лікувально-профілактичного закладу;
– реалізувати введення системи електронного документообігу та медичної статистики.
Етапи стратегічного планування закладу охорони здоров’я передбачають такі заходи (рис. 4.2.2):
Рисунок 4.2.2 Етапи стратегічного планування закладу охорони здоров’я
На першому етапі відбувається здійснення загального аналізу економічного стану діяльності закладу на основі інформації, у тому числі отриманої за допомогою використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій: облікові дані (інформація по витратам та видаткам, розрахунок фінансово-економічних показників діяльності закладу охорони здоров’я, облік матеріальних та трудових ресурсів).
Другий етап передбачає визначення основних цілей перспективного розвитку закладу охорони здоров’я на найближчі роки: впровадження інноваційних видів діяльності, впровадження сучасних медичних інформаційних систем, підвищення якості надання медичної допомоги, збільшення об’ємів медичної допомоги, забезпечення доступності медичного обслуговування для громадян, підвищення конкурентоспроможності, оптимізація використання ресурсів: матеріальних, трудових, фінансових, інформаційних, інтелектуальних.
Прогнозування зовнішніх для закладу охорони здоров’я, умов із застосуванням сучасних МІС характеризується формуванням прогнозних сценаріїв розвитку закладу на основі узагальненої інформації, структурованої та упорядкованої на основі можливостей МІС.
Оцінка власних економічних можливостей закладу охорони здоров’я на основі попереднього аналізу, здійснюється на основі загального аналізу економічного стану діяльності закладу охорони здоров’я та включає: виявлення наявних та можливих резервів, визначення фінансової стійкості, оптимізацію трудових, матеріальних, фінансових та інформаційних ресурсів.
Вибір шляхів досягнення визначених цілей закладу охорони здоров’я, у тому числі за допомогою використання МІС, включає визначення основних напрямків діяльності, направлених на досягнення визначених цілей та впровадження інформаційних ініціатив.
Встановлення строків реалізації стратегії з урахуванням факторів впливу та можливих ризиків передбачає обґрунтування внутрішніх і зовнішніх чинників та пов’язаних з ними ризиків, розрахунок найоптимальніших термінів реалізації стратегії з означеними періодами реалізації по окремим напрямкам.
Формування та аналіз очікуваних результатів здійснюється на основі звітів та висновків по попереднім етапам із урахуванням поставлених цілей.
4.2.4. Висновки
Стратегічне планування діяльності закладу є невід’ємною частиною стратегії розвитку закладу охорони здоров’я та дозволяє:
- здійснювати аналіз фінансово-економічної діяльності закладу охорони здоров’я в цілому;
- визначати сильні та слабкі сторони в діяльності закладу;
- виявляти можливі та наявні резерви;
- оптимізовувати використання ресурсів закладу;
- впроваджувати новітні інформаційні технології;
- підвищувати ефективність та якість надання медичної допомоги населенню;
- забезпечувати доступність медичних послуг для всіх верств населення.
4.2.5. Корисні посилання
1. Закон України “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”
2. Закон України “Про електронні документи та електронний документообіг”
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 411 “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я”
4. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 № 1671 “Про схвалення Концепції розвитку електронної охорони здоров’я”
5. Перелік підключених до ЦБД ЕСОЗ медичних Інформаційних Систем
6. Дія Освіта Цифрові навички для медиків
Ключові слова / Теги
Стратегічне планування, ресурси закладу охорони здоров’я, медична інформаційна система
Наступна сторінка: Навчання персоналу надавачів медичних послуг оновленням функціональності в ЕСОЗ