Базові реєстри країни та сфери охорони здоров’я
Тема 2.5. Базові реєстри країни та сфери охорони здоров’я
2.5.1. Вступ
На сьогодні в Україні існує понад 350 державних реєстрів, які були створені у різний період за різними технологіями, законами (яких понад 150) чи постановами. З січня 2022 року набрав чинності Закон України «Про публічні електронні реєстри», який є наступним кроком введення депаперизації і яким передбачено 7 базових державних реєстрів, з яких всі інші мають отримувати дані.
2.5.2. Актуальність та основні аспекти теми
Відповідно до Закону України «Про публічні електронні реєстри» до системи реєстрів належать: базові реєстри, інші реєстри та визначені законом реєстри саморегульованих організацій.
До базових реєстрів належать реєстри, що забезпечують одноразовий збір інформації про об’єкт реєстру (його правовий статус) з метою багаторазового використання як юридично обов’язкової, достовірної та актуальної інформації про такий об’єкт реєстру (його правовий статус) в інших реєстрах та/або національних електронних інформаційних ресурсах під час провадження дозвільної діяльності, надання адміністративних, соціальних та інших публічних послуг, провадження іншої управлінської діяльності та здійснення державного регулювання, вичерпний перелік яких встановлюється цим Законом.
До базових реєстрів відносяться:
- Єдиний державний демографічний реєстр;
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- Державний земельний кадастр;
- Єдиний державний реєстр транспортних засобів;
- Реєстр будівель та споруд;
- Єдиний державний реєстр адрес;
- Державний реєстр речових прав на нерухоме майно.
До інших реєстрів належать реєстри, держателями яких є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права, визначені законом, та які містять інформацію про окремі спеціальні статуси особи, про сертифікати, ліцензії, декларації, повідомлення, інші документи дозвільного характеру.
У процесі трансформації сфери охорони здоров’я та переходу на електронний документообіг поступово збільшувалася кількість реєстрів у медичній сфері. Так, за технічної підтримки експертів проекту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» було проведено інвентаризацію наявних реєстрів сфери охорони здоров’я. Ці результати в 2022 році стали основою для формування детальної дорожньої карти з кроками для систематизації процесу ведення електронних реєстрів та поліпшення їх функціонування.
2.5.3. Реєстри сфери охорони здоров’я (мета та класифікація)
Основною метою створення реєстрів охорони здоров'я є збір та забезпечення доступу до актуальної та повної інформації про здоров'я нації, сприяння розвитку ефективної медичної допомоги та удосконалення сфери охорони здоров'я. Реєстри допомагають організувати та покращити медичну статистику, дослідження та аналітику, що, своєю чергою, дає змогу забезпечити своєчасне та ефективне прийняття управлінських рішень. У процесі трансформації системи охорони здоров’я та здійснення переходу до електронного документообігу кількість реєстрів у медичній сфері збільшилась. Останньою інвентаризацією наявних реєстрів в сфері охорони здоров’я було виявлено 46 унікальних реєстрів.
Реєстри охорони здоров'я можна класифікувати за різними критеріями.
- за типом даних, які містяться в реєстрі, наприклад, реєстр медичних працівників, реєстр пацієнтів, реєстр лікарських засобів та інші;
- за місцем розміщення – реєстри центральної бази даних ЕСОЗ та інші;
- за власником – приватні та державні;
- за доступом для користувачів – відкриті та закриті;
- за способом використання – реєстри, що використовуються для моніторингу та аналізу показників охорони здоров'я, для статистичного аналізу, для планування медичних послуг та їх фінансування, для перевірки чинної ліцензії (ліцензійні реєстри) тощо.
Нижче наведено приклад переліку реєстрів, які входять до ЦБД ЕСОЗ відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411 “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я”.
Реєстри центральної бази даних ЕСОЗ:
- Реєстр пацієнтів, що містить інформацію про пацієнтів;
- Реєстр декларацій про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, що містить записи про декларації, внесені до зазначеного реєстру;
- Реєстр суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, що містить інформацію про заклади охорони здоров’я, фізичних осіб - підприємців, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та лабораторії, які уклали або мають намір подати заяву про укладення договору за програмою медичних гарантій або залучені надавачами медичних послуг до надання медичних послуг;
- Реєстр медичних спеціалістів, що містить інформацію про осіб, які надають медичну та/або реабілітаційну допомогу;
- Реєстр медичних працівників, що містить інформацію про професійно підготовлених осіб, які відповідно до законодавства мають право здійснювати медичне обслуговування;
- Реєстр медичних записів, записів про направлення та рецептів;
- Реєстр медичних висновків
- інші реєстри, набір даних в яких визначається НСЗУ. Розпорядники реєстрів та володільці їх відомостей, перелік відомостей, що вноситься до них, а також порядок їх ведення затверджуються МОЗ.
Центральна база даних має сумісність та електронну взаємодію в установленому законодавством порядку з іншими реєстрами, зокрема з:
- Єдиним державним демографічним реєстром;
- Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- Державним реєстром актів цивільного стану громадян;
- Державним реєстром фізичних осіб – платників податків;
- Інформаційними системами Мінсоцполітики;
- Єдиною державною електронною базою з питань освіти;
- Єдиним державним реєстром Міністерства внутрішніх справ;
- Інформаційно-аналітичною платформою електронної верифікації та моніторингу;
- Державним реєстром лікарських засобів;
- іншими ресурсами, які зазначені у нормативно-правових актах, що регламентують взаємодію державних електронних інформаційних ресурсів.
Володільцем відомостей Реєстру медичних спеціалістів, Реєстру суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, Реєстру медичних висновків у ЦБД є МОЗ, розпорядником зазначених реєстрів є НСЗУ. Розпорядником інших реєстрів та володільцем їх відомостей та іншої інформації у ЦБД є НСЗУ, якщо інше не визначено законодавством.
2.5.4. Корисні посилання
Нормативно-правові акти:
1. Закон України “Про публічні електронні реєстри”
2. Закон України “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 411 “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я”
4. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 № 1671 “Про схвалення Концепції розвитку електронної охорони здоров’я”
5. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.09.2021 № 1175 “Про затвердження Плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку електронної охорони здоров’я”
6. Постанова Кабінету Міністрів України 28.12.2020 № 1359 “Деякі питання організації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф”
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 19.01.2022 № 36 “Деякі питання функціонування інформаційно-аналітичної системи “MedData”
8. Постанова Кабінету Міністрів України від 17.02.2023 №143 “Про створення інформаційно-комунікаційного комплексу системи крові”
9. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 № 1366 “Про затвердження Положення про Єдину державну інформаційну систему трансплантації органів та тканин”
10. Наказ МОЗ 18.10.2021 № 2243 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я в електронній системі охорони здоров’я”
11. Наказ МОЗ від 30.11.2020 № 2755 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я”
12. Наказ МОЗ від 28.02.2020 № 587 “Деякі питання ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я”
13. Наказ МОЗ від 18.09.2020 № 2136 “Деякі питання ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я”
Інші інформаційні матеріали:
Ключові слова / Теги
Електронна охорона здоров’я, е-здоров’я, eHealth, цифровізація, реєстри, інвентаризація реєстрів
Наступна сторінка: Електронна система охорони здоров'я