Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

Інформатизація закладу охорони здоров'я та автоматизація робочих процесів

Тема 4.1. Інформатизація закладу охорони здоров'я та автоматизація робочих процесів

4.1.1. Глосарій 

Інформатизація – це сукупність взаємопов'язаних організаційних, правових, політичних, соціально-економічних, науково-технічних, виробничих процесів, що спрямовані на створення умов для задоволення інформаційних потреб, реалізації прав громадян і суспільства на основі створення, розвитку, використання інформаційних систем, мереж, ресурсів та інформаційних технологій, створених на основі застосування сучасної обчислювальної та комунікаційної техніки.

Мета інформаційної складової в менеджменті полягає у забезпеченні прийняття ефективних управлінських рішень, зменшення ризиків та кола невизначеності в процесі управління керованою системою.

Під керованою системою ми розуміємо заклади охорони здоров’я та відповідно ресурси, які є у їхньому розпорядженні: трудові, матеріальні, фінансові, інформаційні та ін.

Інформаційна складова забезпечує керованість управлінської системи та реалізується шляхом автоматизації на всіх етапах виробництва.

Інформатизація та автоматизація забезпечують процес реалізації заходів із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, спрямований на підвищення ефективності використання поточного обсягу ресурсів закладу охорони здоров’я та забезпечення медичної допомоги населенню.

Процеси інформатизації у закладі охорони здоров’я сприяють: підвищенню результативності та рівня організації процесів охорони здоров’я; покращенню доступу та ефективного використання медичної допомоги і ресурсів; підвищенню якості обслуговування та задоволеності пацієнтів; підвищенню відповідності стандартам та загальній ефективності сфери охорони здоров’я.

Інформаційне забезпечення системи управління закладу охорони здоров’я – це узагальнення всієї інформації, яка використовується, специфічних засобів і методів обробки, видів діяльності фахівців щодо ефективного використання даних, відомостей, облікової інформації та знань в організації управління закладом охорони здоров’я. 

Автоматизація робочих процесів закладу охорони здоров’я – це впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у діяльність закладу охорони здоров’я для оптимізації завдань або основних видів діяльності за допомогою програмного забезпечення.

Електронна система охорони здоров’я (ЕСОЗ) — це інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує автоматизацію ведення обліку медичних послуг та управління інформацією про охорону здоров’я, у тому числі медичною інформацією, шляхом створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією, даними і документами в електронному вигляді, до складу якої входять центральна база даних та електронні медичні інформаційні системи, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією, даними та документами через відкритий програмний інтерфейс (API).

4.1.2. Вступ

У цьому матеріалі розглянуто основні положення та особливості процесів інформатизації закладу охорони здоров’я. Визначено вимоги та компоненти автоматизації робочих процесів закладу охорони здоров’я. 

4.1.3. Передумови

Внаслідок глобальної трансформації системи охорони здоров’я в Україні, передбаченої реформуванням, побудова нової системи зорієнтована на сучасні світові тенденції, а саме прагнення до ефективного використання ресурсів у сфері охорони здоров’я та забезпечення доступності медичних послуг для всіх верств населення. Оптимізація діяльності закладів охорони здоров’я як посередників між державними інстанціями та населенням країни стає одним із пріоритетних напрямів реалізації медичної реформи в Україні. Її мета – підвищення ефективності діяльності закладів охорони здоров’я та забезпечення стійкої комунікації між елементами системи в цілому. У результаті впровадження медичної реформи відбулася низка системних зрушень і у сфері інформатизації охорони здоров’я. А саме: прийнято Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», низку підзаконних актів, якими було врегульовано діяльність електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) та інституцій, що мають її впроваджувати.

Мета та переваги процесу інформатизації для закладів охорони здоров’я:

  • Перехід від форм медичної облікової документації до структурованих електронних медичних записів та зменшення витрат часу на їх формування. 
  • Підвищення ефективності та точності обігу інформації для надання якісної та фахової медичної допомоги пацієнтам.
  • Запобігання «спотворенню інформації» та виникненню помилок при передачі даних.
  • Можливість проведення моніторингу на різних етапах організації діяльності закладу охорони здоров’я.
  • Оптимізація робочого часу медичного персоналу.
  • Налагодження комунікацій між структурними підрозділами.
  • Оперативність організації медичної допомоги населенню.  
  • Формування та узагальнення єдиного інформаційного простору для користувачів на різних рівнях доступу. 

4.1.4. Детальний огляд – теоретичний та практичний

Використання сучасних технологій інформатизації створює можливості для продуктивної побудови, аналізу та широкого використання експериментальних методів, застосування структурного економічного моделювання та моделювання альтернативних систем організації для прийняття управлінських рішень у закладах охорони здоров’я. 

Для управлінців закладів охорони здоров’я будь-якого рівня інформація є ключовою складовою для прийняття управлінських рішень. При цьому процес прийняття управлінських рішень складається з наступних стадій (рис. 4.1.1).

Рисунок 4.1.1 Стадії процесу прийняття управлінських рішень


Інформатизація відіграє важливу роль у процесі прийняття управлінських рішень та може реалізуватися на кожній стадії через заходи із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій.

Процес інформатизації у закладі охорони здоров’я складається з трьох напрямів: 

  • інформатизація клінічної діяльності;
  • інформатизація обліку та використання ресурсів закладу охорони здоров’я;
  • інформатизація фінансово-податкового обліку.


1. Інформатизація клінічної діяльності
 включає медичну складову, пов'язану з процесом реєстрації пацієнтів, ведення електронних медичних карт, протоколів лікування, інформаційний супровід лікування пацієнтів, медична статистика й аналітика тощо. 

2. Інформатизація обліку та використання ресурсів закладу охорони здоров’я: включає кадровий облік та інформаційний потік про використання матеріальних ресурсів (основних засобів), аналітичні й управлінські компоненти представлені системами, які задовольняють сукупність вимог для ефективного прийняття управлінських рішень у закладах охорони здоров’я. Серед означених вимог: чітка цільова спрямованість, завдання управління, всебічна обґрунтованість, адресність, узгодженість з раніше прийнятими рішеннями, правомочність, ефективність, своєчасність, повнота, стислість, чіткість. 

3. Інформатизація фінансово-податкового обліку включає облік видатків та витрат, ведення управлінського обліку та фінансово-економічні складові, які містять інструменти ведення обліку медикаментів, управління запасами, розрахунок собівартості лікування і тарифів на надання медичних послуг, розрахунок заробітної плати та надбавок персоналу, податкового обліку, інструменти проведення економічного аналізу діяльності організації тощо. 

4.1.5. Висновки

Інформатизація закладів охорони здоров’я виступає одним з пріоритетних напрямів розвитку системи охорони здоров’я. Впровадження у фінансово-господарську діяльність закладів охорони здоров’я сучасних інформаційно-комунікаційних систем дозволяє оптимізувати управлінські процеси, здійснювати контроль за виконанням ухвалених рішень, аналізувати ефективність використання ресурсів на рівні закладу, підвищувати якість та доступність медичної допомоги населенню. 

Поєднання інструментарію та послуг, які використовують інформаційно-комунікаційні технології для профілактики, діагностики, лікування, моніторингу управління здоров’ям та способом життя, постає джерелом інновацій в:

• організації процесів охорони здоров’я;

• покращенні доступу та ефективного використання медичної допомоги і ресурсів;

• якості обслуговування та задоволенні пацієнта;

• підвищенні відповідності стандартам та загальній ефективності сфери охорони здоров’я.

4.1.6. Кращі практики та рекомендації

  • Передові рішення інформатизації охорони здоров’я представлено ВООЗ, яка використовує потужність цифрових технологій та інновацій у сфері охорони здоров’я для прискорення глобального досягнення здоров’я та добробуту: https://www.who.int/health-topics/digital-health#tab=tab_1 
  • Цифровий центр охорони здоров’я Всесвітньої організації охорони здоров’я створено для оцінки, керування та каталогізації цифрових рішень у сфері охорони здоров’я: https://www.who.int/publications/m/item/who-digital-health-clearinghouse--for-implementers 

4.1.7. Корисні посилання

Нормативно-правові акти:

1. Закон України “Про захист персональних даних”   

2. Закон України “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги

3. Закон України “Про електронні документи та електронний документообіг”

4. Постанова Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 411 “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я”

5. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 № 1671 “Про схвалення Концепції розвитку електронної охорони здоров’я”


Навчальні матеріали:


Ключові слова / Теги

Інформатизація, автоматизація робочих процесів закладу охорони здоров’я, електронна система охорони здоров’я

Наступна сторінка: Стратегічне планування та практичне впровадження інформаційних систем у закладі для підвищення якості медичної допомоги та управління ресурсами