Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Гаряча лінія МОЗ
0800 505 201
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Гаряча лінія МОЗ
0800 505 201
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

Медичні та інші інформаційні системи як інструменти автоматизації та управління у надавачів медичних послуг

Тема 3.5. Медичні та інші інформаційні системи як інструменти автоматизації та управління в надавачів медичних послуг

3.5.1. Глосарій

Електронна медична інформаційна система – інформаційно-комунікаційна система, яка забезпечує функціонування електронних кабінетів користувачів, автоматизацію їх роботи, дає змогу створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних (у разі підключення).

3.5.2. Вступ

Роль медичних інформаційних систем не обмежується лише взаємодією з ЦБД ЕСОЗ. Медичні інформаційні системи надають користувачам низку додаткових можливостей як щодо зручності роботи з ЦБД ЕСОЗ, так і таких, що не передбачені у ЦБД ЕСОЗ, але є корисними для управління та автоматизації процесів надавача медичних послуг чи аптечного закладу.

3.5.3. Основні аспекти теми – теоретичний та практичний

Медична інформаційна система по суті – це інформаційно-комунікаційна система, головним завданням якої є управління і організація інформації медичного або аптечного закладу. Вона допомагає працівникам закладів охорони здоров’я ефективніше взаємодіяти з пацієнтами і державними структурами системи охорони здоров’я. Медична інформаційна система надає функціональні можливості, необхідні для взаємодії з ЦБД ЕСОЗ. МІС є корисними для державних, комунальних і приватних закладів для автоматизації управління установою охорони здоров’я і участі в програмі медичних гарантій.

Існують два стандартних види МІС:

1. Хмарна медична інформаційна система. Підходить для будь-яких закладів охорони здоров’я. Перевага такої системи в тому, що вона доступна практично з будь-якого пристрою з доступом в Інтернет. Для її впровадження не потрібно розгортати дороге серверне обладнання, а підтримку здійснює компанія-розробник.

2. Серверна медична інформаційна система. Підходить в основному для дуже великих медичних закладів через їхню складну інфраструктуру і величезний обсяг інформації. 

За цільовим призначенням можна виділити такі МІС:

  1. МІС для автоматизації роботи закладу охорони здоров'я. У цій групі є як МІС, що забезпечуються комплексне покриття багатьох процесів закладів, так і МІС, що спеціалізуються на певному напрямі надання медичної допомоги:
  2. МІС для закладу первинної медичної допомог;
  3. МІС для закладу амбулаторної медичної допомоги;
  4. МІС для закладу стаціонарної медичної допомоги.
  5. Аптечні МІС. Забезпечують автоматизацію роботи аптечних закладів щодо обліку та відпуску лікарських засобів, складський облік, управління логістикою тощо.
  6. Лабораторні МІС. У першу чергу зосереджені на автоматизації процесів лабораторій, зокрема мережевих лабораторій – управління чергою, автоматизація отримання результатів досліджень з аналізаторів, інформування пацієнтів про результати, управління оплатами тощо.

Ключові процеси, які протікають під час господарської діяльності надавачів медичних послуг практично незалежно від розміру організації (як для індивідуального лікаря-ФОП, так і для великого закладу), є такими:

Адміністративні процеси та ресурсне забезпечення:

  • облік структурних підрозділів та ресурсів закладу;
  • кадрове забезпечення;
  • матеріальне забезпечення;
  • складський облік.

Високотехнологічне медичне обладнання:

  • робота з автоматичними лабораторними приладами;
  • робота з приладами інструментальної діагностики.

Обслуговування пацієнтів:

  • облік пацієнтів;
  • облік медичних документів;
  • облік електронних медичних записів ЦБД ЕСОЗ;
  • управління електронною чергою та записом на прийом.

Бухгалтерський облік:

  • облік наданих послуг (у т.ч. продаж лікарських засобів) та їх оплати;
  • управління закупівлями;
  • управління підрядниками;
  • робота з джерелами фінансування, зокрема страховими компаніями, донорським фінансуванням тощо;
  • облік оплати праці співробітників;
  • податковий облік.

Управлінське звітування, аналітика та прогнозування.

Зовнішнє звітування, у т. ч. до НСЗУ.

Управління продажами та маркетинг.

Зазвичай у закладах впроваджено одну або декілька систем, залежно від потреб закладу та доцільності автоматизації процесів. Зараз надавачам медичних послуг доступний перелік із понад 35 МІС, що допомагають в автоматизації процесів закладів.

Ураховуючи наявність такого різноманіття МІС, вибір необхідної системи для конкретного медичного закладу має спиратися на певні критерії. ДП "Електронне здоров'я" рекомендує такий порядок вибору:

1. Оцініть функціональні можливості та потреби закладу 

Дослідіть та обговоріть з командою, які з повсякденних процесів у вашому закладі потребують автоматизації. Це може бути реєстрація пацієнтів, статистика, управління закладом, бухгалтерські, економічні, кадрові процеси тощо.

2. Залежно від кількості працівників та рівня комп’ютеризації закладу, визначте кількість робочих місць, які будуть підключені до МІС 

Зауважте, що всі лікарі, які працюють із рецептами на рецептурні лікарські засоби, засвідчують факт тимчасової непрацездатності пацієнта тощо, повинні мати компʼютеризоване робоче місце. Також забезпечте доступність працівників до принтерів.

3. Оцініть якість Інтернет-підключення в закладі

Доступність та швидкість Інтернету є однією з основних технічних вимог підключення до МІС. Перевірити якість інтернету та можливості щодо навантаження мережі вам можуть допомогти безоплатні онлайн-тести.

4. Дослідіть сайти МІС та сервіси, які вони пропонують 

МІС можуть надавати користувачам як базові функціональні можливості, необхідні для виконання вимог законодавства, так і додаткові щодо автоматизації процесів закладу. Зіставте пропозиції МІС з потребами вашого закладу в автоматизації.

Перелік підключених МІС можна знайти на сайті ehealth.gov.ua. Перераховані програмні забезпечення пройшли тестування відповідності технічним вимогам та отримали сертифікат відповідності КСЗІ, а отже – відповідають державним вимогам з безпеки.

5. Сконтактуйте з представниками медичних інформаційних систем, які вас зацікавили, та домовтесь про демонстрацію чи презентацію

Саме під час зустрічі фахівці зможуть якнайкраще оцінити можливості впровадження МІС, виходячи з ваших потреб та технічних передумов. Якщо це можливо, обговоріть з представниками МІС можливість тестового періоду роботи, у межах якого ви зможете оцінити зручність інтерфейсу.

6. Дізнайтесь у представника МІС про можливість налаштування системи під ваші поточні процеси

Якщо ваш заклад має визначену спеціалізацію, уточніть у МІС можливості адаптації системи під ваші потреби.

7. Інтеграція поточного програмного забезпечення

Якщо ви вже використовуєте певні програмні забезпечення у роботі, наприклад, стоматологічні програми чи програми для ведення бухгалтерської звітності, дізнайтесь, чи їх можна інтегрувати з МІС.

8. Узгодьте гарантії щодо відповідності МІС майбутнім вимогам 

Зверніть увагу, що електронна система охорони здоровʼя постійно розвивається, і надалі будуть впроваджуватись нові функціональні можливості, які можуть стати обовʼязковими згідно з вимогами законодавства. Отже, радимо передбачити умовами взаємодії з оператором МІС відповідні гарантії того, що в майбутньому МІС виконуватиме зміни, необхідні для роботи в ЕСОЗ.

9. Під час вибору МІС радимо звернути особливу увагу на послуги підтримки та навчання

Встановлення ефективних робочих відносин з обраною вами МІС є ключовим фактором для успішної інтеграції нової системи.

10. Визначте відповідальну особу за впровадження електронної медичної системи в закладі

Впровадження МІС в закладі є важливим і комплексним процесом. Наявність контактної особи з-поміж співробітників закладу, дозволить фахівцям МІС швидко вирішувати питання, що виникають, та отримувати зворотній зв'язок щодо якісної роботи МІС.

3.5.4. Корисні посилання 

  1. Підключені до ЕСОЗ МІС:
  1. Статуси тестувань функціоналу МІС


Ключові слова / Теги

Електронна система охорони здоров’я, ЕСОЗ, центральна база даних, ЦБД, електронна медична інформаційна система, МІС, автоматизація


Наступна тема: Функції та користувачі ЕСОЗ