Організаційне та технічне забезпечення розвитку ЕСОЗ
Тема 3.12 Організаційне та технічне забезпечення розвитку ЕСОЗ
3.12.1. Вступ
ЕСОЗ є однією з найбільших інформаційно-комунікаційних систем в Україні та об'єднує понад кілька десятків програмних продуктів, серед яких ЦБД ЕСОЗ, МІС. Підтримка функціонування екосистем такого рівня вимагає злагодженої та цілеспрямованої роботи багатьох команд.
3.12.2. Основні аспекти теми
Організаційне забезпечення ЕСОЗ
До команди охорони здоров'я, яка забезпечує функціонування та розвиток ЕСОЗ, належать:
Міністерство охорони здоров'я (МОЗ) – формує політику у сфері охорони здоров’я, відповідає за реалізацію реформ, зокрема, визначає пріоритетні напрями розвитку ЕСОЗ, сприяє формуванню єдиного медичного інформаційного простору в Україні, а також інтеграції до світового медичного інформаційного простору, здійснює стратегічне планування впровадження та розвитку інформаційно-комунікаційних систем та електронних реєстрів у сфері охорони здоров’я, зокрема електронної системи охорони здоров’я.
Національна служба здоров'я України (НСЗУ) – є власником центральної бази даних, у тому числі майнових прав на програмне забезпечення центральної бази даних. НСЗУ аналізує та використовує дані для прогнозування потреб населення в медичних послугах, розробки програми медичних гарантій, здійснення оплати закладам за медичні послуги. У межах виконання своїх повноважень НСЗУ здійснює наступне:
- забезпечує функціонування електронної системи охорони здоров’я, зокрема шляхом заключення договорів та оплати послуг з адміністрування ЦБД ЕСОЗ, хостингу (послуга надання дискового простору та підключення до мережі для розміщення комп'ютерної системи на хмарному сервері) тощо;
- узагальнює інформацію та розробляє стратегічні напрями розвитку медичного обслуговування населення з метою досягнення універсального охоплення населення України необхідними медичними послугами та лікарськими засобами за програмою медичних гарантій;
- бере участь у визначенні напрямів розвитку ЕСОЗ;
- затверджує технічні вимоги до електронних медичних інформаційних систем;
- проводить верифікацію даних у ЦБД ЕСОЗ;
- відповідає за захист інформації в ЦБД ЕСОЗ тощо.
Державне підприємство “Електронне здоров’я” – є адміністратором центральної бази даних. Адміністратор відповідає за:
- адміністрування та технічну підтримку центральної бази даних з метою забезпечення безперебійної роботи центральної бази даних;
- прийняття рішення про підключення, відключення та зупинення доступу електронної медичної інформаційної системи до центральної бази даних, укладення та припинення відповідних договорів з операторами;
- надання технічної підтримки операторам з питань підключення, відключення, взаємодії електронної медичної інформаційної системи з центральною базою даних, впровадження нових функціональних можливостей системи;
- надання інформаційних та консультаційних послуг щодо електронної системи охорони здоров’я;
- розроблення та підтримання в актуальному стані технічної документації центральної бази даних.
Команди медичних інформаційних систем – забезпечують:
- функціонування та розвиток медичних інформаційних систем;
- інформатизацію закладів охорони здоров'я;
- навчання та підтримку користувачів ЕСОЗ.
Під час впровадження нових функціональних можливостей до команди залучаються також експерти зі сфери охорони здоров'я, фахівці Мінцифри, ДП "Медичні закупівлі України", ДУ "Центр громадського здоров'я" тощо.
Функціонування та розвиток ЕСОЗ активно підтримується донорами та партнерами, серед яких USAID, Фонд Східної Європи, Світовий банк в Україні, ВООЗ, ПРООН, SDC та інші.
Технічне забезпечення функціонування ЦБД ЕСОЗ та МІС
Відповідно до дворівневої архітектури ЕСОЗ центральна база даних та МІС є відокремленими системами, тому технічне забезпечення їх функціонування слід розглядати окремо.
Технічне забезпечення функціонування включає:
- Розміщення програмного забезпечення системи на сервері(ах). ЦБД ЕСОЗ розміщується у визначених власником дата-центрах на території України та в умовах воєнного стану за кордоном. Кожна МІС самостійно забезпечує розміщення програмного забезпечення на серверах, при цьому МІС можуть передбачати можливість розміщення програмного забезпечення як у хмарному середовищі (дата-центрі), так і на серверних потужностях надавачів медичних послуг.
- Технічне обслуговування розгорнутого на сервері програмного забезпечення передбачає створення резервних копій, заходи кібербезпеки тощо. Технічне обслуговування ЦБД ЕСОЗ здійснюється Адміністратором (ДП “Електронне здоров'я”) за винятком частини ЦБД ЕСОЗ, що забезпечує роботу НСЗУ. Технічне обслуговування МІС здійснюється відповідними командами МІС.
Підтримка користувачів
Зони відповідальності розмежовані відповідно до дворівневої моделі організації ЕСОЗ в Україні: з лікарями і пацієнтами працюють МІС, з МІС працює адміністратор ЦБД ЕСОЗ. Більшу частину питань від користувачів оброблять служби підтримки МІС. У випадку неможливості вирішити проблему на стороні МІС фахівці команди підтримки МІС мають можливість адресувати запит адміністратору ЦБД - ДП “Електронне здоров'я” та НСЗУ.
Система підтримки користувачів ЦДБ ЕСОЗ є формалізованою. Кожен запит структурований при поданні (заповнений шаблон запиту); запит фіксується в технічній системі і команда підтримки змінює його статуси від “новий запит”, “нерозглянутий” через етапи класифікування повноти інформації в ньому, терміновості розгляду і змістовного наповнення, розгляду змісту звернення, до “розглянуто”, “запит закрито”.
Адміністратором ЦБД започатковано статусну сторінку для користувачів ЕСОЗ, на якій можна відстежити працездатність ЦБД ЕСОЗ та за необхідності повідомити про проблему.
Впровадження нових функціональних можливостей, SDLC
Активний розвиток ЕСОЗ передбачає періодичне впровадження нових функціональних можливостей в ЦБД ЕСОЗ та МІС. Загалом впровадження функціональних можливостей описується концепцією SDCL (життєвий цикл розробки системи) та передбачає наступні етапи, що циклічно повторюються:
- Планування
- Аналіз
- Дизайн
- Розробка
- Тестування
- Підтримка
Впровадження нових функціональних можливостей ЦБД ЕСОЗ зазвичай передбачає пов'язані між собою процеси впровадження як у ЦБД ЕСОЗ, так надалі й у МІС. Для підтримки цього процесу Адміністратор ЦБД ЕСОЗ забезпечує формування необхідної технічної документації для МІС, а також приймальне тестування нових функціональних можливостей МІС перед наданням нового функціоналу кінцевим користувачам (працівникам надавачів медичних послуг).
3.12.3. Корисні посилання
Нормативно-правові акти:
1. Закон України "Про публічні електронні реєстри"
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 411 “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я”
3. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 № 1671 “Про схвалення Концепції розвитку електронної охорони здоров’я”
4. Наказ МОЗ від 30.11.2020 № 2755 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я”
5. Наказ МОЗ від 28.02.2020 № 587 "Деякі питання ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я"
6. Наказ МОЗ від 18.09.2020 № 2136 "Деякі питання ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я"
7. Наказ МОЗ від 18.10.2021 № 2243 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я в електронній системі охорони здоров’я”
8. Наказ МОЗ від 19.03.2018 № 503 “Про затвердження Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, та форми декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу”
Інші інформаційні матеріали:
- Академія НСЗУ
- Перелік контактів МІС: технічна підтримка
Ключові слова / Теги
Електронна система охорони здоров’я, ЕСОЗ, центральна база даних, ЦБД, МІС, підтримка, SDLC
Наступна сторінка: Функціонування ЕСОЗ під час воєнного стану