Захист від шахрайства і маніпуляцій
Тема 1.9. Захист від шахрайства і маніпуляцій
1.9.1. Вступ
У зв'язку зі широким поширенням цифрових та онлайн-технологій, які стають невіднятною частиною професійного та особистого життя, інтернет став платформою для зростаючої кількості шахраїв. У цьому матеріалі розглядається як уникнути потенційних шахрайств в Інтернеті та захистити себе від них. Зрозуміти з ким та з чим звичайній людині як користувачу цифрових технологій іноді доводиться стикатися. Також пропонується розглянути психологічний портрет шахрая, «больові точки», на які злодії здійснюють психологічний тиск, та деякі приклади популярних маніпуляцій з використанням цифрових технологій.
1.9.2. Психологічний портрет шахрая
Криміналістична психологія вивчає характерні риси злочинців, які наважуються на скоєння того чи іншого злочину. У випадку шахрайства спеціалісти окреслюють такий образ шахрая.
Це вольова людина, яка має високий ступінь самоконтролю, уваги до деталей, вміє детально планувати свої дії, швидко реагувати та адаптуватися до поточної ситуації. Експерти відзначають, що злочинці, які здійснюють шахрайство, мають вищі інтелектуальні якості, ніж пересічний громадянин. Майже завжди злодій має середню, а часто і вищу освіту.
Більш того, типовий шахрай володіє дуже розвиненими комунікативними навичками, неабияким даром переконання, інтуїтивним відчуттям психологічного стану співрозмовника. Іноді підкреслюють також наявність у шахраїв певної харизми та шарму.
Невід'ємною характеристикою будь-якого шахрая є жага ризику, тяга до адреналіну. Іноді ці бажання стають ключовими для скоєння злочину. Фінансові мотиви відходять на другий план.
Ще однією важливою рисою характеру є бажання лідерства, часто незадоволене бажання лідерства в колективі підштовхує людей до антисоціальної поведінки. До цього варто додати поширений серед злочинців підхід ставитись до людей як до «неживих» об'єктів, як до джерела матеріальних благ, як до інструментів для їх отримання. Негативні наслідки для жертви шахрая не відіграють жодного значення в прийнятті рішення злочинцем. Таке бажання до експлуатації та маніпулювання іншими людьми прийнято називати «макіавеллізмом».
1.9.3. «Больові точки» при психологічній маніпуляції
Сучасні варіанти психологічної маніпуляції дуже часто використовують цифрові технології як інструмент, а невисокий рівень знань населення щодо цифрових технологій — як уразливе місце. Тому так важливо докладати зусилля для підвищення власної цифрової грамотності.
Психологічно слабкими місцями більшості людей є: азарт, віра в «щасливий випадок» або у виграш, жадібність, самомилування, марнославство, ввічливість, страх порушити соціальні норми, здатися дивним або образити співрозмовника, здатися повільним чи нерозторопним, чи нерозумним, інші психологічні комплекси, а також лінь. Будь-які інші відомі і передбачувані та сталі моделі поведінки, привиті людині суспільством, часто використовуються злодіями для маніпуляції.
Окремо треба виділити штучний дефіцит часу на прийняття рішення, а також страх перед покаранням від керівництва.
1.9.4. Особливості цифрового шахрайства
- Цифрові технології дозволяють знизити до мінімуму шанси спіймати злодія, оскільки відсутній фізичний контакт. Окрім фактичної відстані, злодій часто знаходиться взагалі за межами території України в юрисдикції інших правоохоронних органів.
- Збір доказів злочину, скоєного цифровими засобами, значно важче в порівнянні з фізичними елементами злочину.
- Як зазначалося раніше, невисокий рівень цифрової грамотності в поєднанні з неминучим «вторгненням» цифрових технологій у повсякденне життя та роботу створює дуже сприятливе середовище для маніпуляції.
- Цифрові технології дозволяють імітувати голос, зовнішність (статичну картинку), а також допоміжні атрибути, такі як неправомірне використання логотипів та назв організацій для введення в оману.
1.9.5. Деякі популярні маніпуляції
- Отримання повідомлення про те, що ваш робочий доступ під загрозою, і отримання запрошення ввести робочий пароль на злочинному веб-сайті.
- Отримання повідомлення про те, що вас підвищують по службі або ваші дні відпустки згорають, і запрошення на злочинний веб-сайт, де потрібно ввести робочий пароль та/або інформацію про себе.
- Отримання підробленого повідомлення від регулюючих органів або від міністерств з вказівками до дії зі шкідливим програмним забезпеченням або посиланням на злочинний веб-сайт.
- Отримання підробленого повідомлення від енергетичних компаній щодо графіку відключення світла.
- Отримання підробленого повідомлення про безкоштовні пропозиції для людей, які постраждали від військової агресії.
- Отримання підробленого повідомлення про благодійний збір для ЗСУ.
- Отримання дзвінка від підставного «ІТ-спеціаліста».
- Отримання підробленого листа з псевдо зарплатною відомістю колег по роботі чи керівництва.
- Отримання підробленого повідомлення про шанс прийняти участь в цікавій конференції та пропозицією ввести інформацію про себе та придумати пароль.
- Підроблене «спливаюче» вікно з повідомленням про зараження комп'ютера вірусом.
Примітка: Зауважте, що вікно повідомлення запускається зазвичай веб-сайтом, хоча і намальоване окремо від нього. Ви можете навіть не перебувати в цей момент на окремому веб-сайті. Не натискайте кнопки «Вилікувати вірус» і тому подібне! Якщо у вас встановлене програмне забезпечення для захисту від комп'ютерних вірусів, ви найчастіше будете бачити повідомлення про успішне «лікування» вірусу, яке відбулося без вашої участі. Сучасні технології захисту від вірусів переносять підозрілі файли на так званий «карантин», а потім повідомляють користувача, що конкретний файл є підозрілим і був заблокований. І що користувач за бажанням може відмінити (!) захисну дію. Також зверніть увагу, що сучасні програми захисту не повідомляють користувача про вірус з допомогою розсилки електронних листів. Це завжди «спливаюче» вікно.
Увага! Не давайте згоду на показ спливаючих вікон (англ. Notifications) інтернет-сайтам, які не потрібні для роботи! Наприклад, сайтам новин.
- Отримання повідомлення про товари непристойного характеру та посиланням на веб-сайт злочинців, де начебто можна відмовитися від небажаної рекламної розсилки.
- Наведені маніпуляції стосуються тільки робочих ситуацій і не охоплюють небезпечні ситуації з повсякденного життя.
1.9.6. Поради з захисту від маніпуляцій та профілактика
- Дуже важливо тренувати критичне мислення, шукаючи логічні нестикування та підозрілі елементи поведінки в спілкуванні з будь-яким незнайомцем або в цифрових повідомленнях.
- Ніколи не довіряйте повністю малознайомим людям.
- Майте сміливість перепитувати підозрілу інформацію, звертатися до колег чи керівництва за порадою, зробити профілактичну паузу в спілкуванні, щоб зібратися з думками та обдумати ситуацію з різних сторін.
- Просіть про можливість розірвати поточний комунікаційний контакт по телефону, чи веб-конференції та повернутися до співрозмовника пізніше.
- Не бійтеся покласти слухавку або відключити Інтернет у підозрілій ситуації. Це завжди можна аргументувати технічним збоєм.
- Не залишайте багато інформації про себе в соціальних мережах та ознайомтеся з налаштуванням приватності ваших профілів у соціальних мережах.
- Майте на увазі, що ризики натрапити на шахраїв дуже зростають за використання Інтернет-доступу на роботі для неробочих цілей.
- Популярними підробленими Інтернет-сайтами є сайти з безкоштовною музикою або безкоштовними шкільними рефератами чи студентськими курсовими роботами. Сайти з непристойним контентом поширюють шкідливе програмне забезпечення в 99% випадків. Шахрайство з підробними Інтернет-оголошеннями про продаж товарів – це найбільш популярна категорія серед побутового цифрового шахрайства.
- Цікавтеся інформацією про популярні маніпуляції з відкритих джерел. Масові шахрайські «схеми» з часом висвітлюються в новинах. Деяким прийомам шахраїв вже десятки років.
- Любіть та поважайте самі себе. Не дозволяйте психологічним комплексам та низькій самооцінці наражати вас на небезпеку.
- Підвищуйте свою цифрову грамотність на постійній основі. Зробіть це звичкою!
Ключові слова / Теги
Шахрай, шахрайство, маніпуляція, омана, психологічний захист