Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

Медичні інформаційні системи як складова ЕСОЗ

Тема 3.4. Медичні інформаційні системи як складова ЕСОЗ

3.4.1. Глосарій 

Електронна система охорони здоров’я – інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує автоматизацію ведення обліку медичних послуг та управління інформацією про охорону здоров’я, у тому числі медичною інформацією, шляхом створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією, даними і документами в електронному вигляді, до складу якої входять центральна база даних та електронні медичні інформаційні системи, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією, даними та документами через відкритий програмний інтерфейс (API).

Електронна медична інформаційна система – інформаційно-комунікаційна система, яка забезпечує функціонування електронних кабінетів користувачів, автоматизацію їх роботи, дає змогу створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних (у разі підключення).

3.4.2. Вступ

Медичні інформаційні системи створюють різні компанії-розробники програмного забезпечення. Такі системи надають користувачу електронний кабінет, персоніфіковану веб-сторінку або інтерфейс, за допомогою яких користувач відповідно до його прав доступу має можливість створювати, переглядати, обмінюватися інформацією та документами в електронній системі охорони здоров’я.

Системи допомагають медичним закладам та працівникам:

  • управляти та структурувати інформацію закладів охорони здоров’я;
  • автоматизовувати внутрішні бізнес-процеси в закладі;
  • ефективніше взаємодіяти з пацієнтами і державними структурами системи охорони здоров’я через електронну систему охорони здоров’я.

3.4.3. Передумови 

Історія медичних інформаційних систем у світі починається з 1970 – 1980х років, коли були запроваджені перші інформаційні системи. У зв'язку з високою вартістю комп'ютерів такі системи переважно запроваджувалися у великих лікарнях та слугували в першу чергу для обліку наданих послуг пацієнтам та для підтримки процесу оплат за такі послуги. Надалі такі системи набули ознак медичних, вміщуючи детальну інформацію про стан здоров'я пацієнтів. У 2000х почали з'являтися об'єднані національні електронні медичні інформаційні системи.

В Україні медичні інформаційні системи почали застосовуватися закладами охорони здоров'я ще перед цифровою трансформацією сфери та появою ЦБД ЕСОЗ у 2017 році. Зокрема, медичні інформаційні системи забезпечували автоматизацію таких процесів як:

  • реєстрація, обробка та зберігання інформації з діагностичних приладів;
  • управління електронною чергою та записом на прийом;
  • створення та друк затверджених паперових медичних форм; 
  • формування проміжних та щорічних звітів;
  • кадровий облік; 
  • управління залишками тощо.

З появою центральної бази даних ЕСОЗ та механізму фінансування сфери за принципом “Гроші йдуть за пацієнтом” на підставі зареєстрованих в ЕСОЗ даних про пацієнта та надані йому послуги, функція взаємодії з ЦБД стала однією з ключових для надавачів медичних послуг.

3.4.4. Детальний огляд

Як зазначено в законодавстві, електронна медична інформаційна система – це інформаційно-комунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних (у разі підключення). Ці системи є одним із двох основних компонентів електронної системи охорони здоров’я і забезпечують автоматизований обмін інформацією з центральною базою даних документами та даними через відкритий програмний інтерфейс (АРI).

Зазвичай термін “МІС” вживають саме у вузькому значенні, як вказано вище, тобто системи, яка підтримує діяльність надавачів медичних послуг. Серед найбільш вагомих функціональних модулів сучасних медичних інформаційних систем можна виділити такі:

  • облік структурних підрозділів та ресурсів закладу;
  • облік кадрів;
  • управління електронною чергою та запис на прийом;
  • облік послуг та оплат;
  • складський облік;
  • фінансовий модуль, робота з підрядниками, замовниками, постачальниками;
  • робота з автоматичними лабораторними приладами (аналізаторами);
  • робота з приладами інструментальної діагностики;
  • робота з медичними документами (записами) пацієнта;
  • кабінет пацієнта;
  • модуль аналізу та звітування;
  • взаємодія з ЦБД ЕСОЗ;
  • функціонал, який визначений державою обов’язковим для взаємодії з ЦБД ЕСОЗ.

МІС може містити один або кілька модулів. У кожному окремому випадку поєднання модулів залежить від спрямування МІС та потреби закладу, який її використовує.

Водночас в сфері охорони здоров’я існують також інформаційні системи вищого, управлінського рівня, які підтримують процеси управління сферою, зокрема:

  • планування та облік закупівель лікарських засобів та медичних виробів;
  • облік, аналіз та прогнозування показників медичної сфери та громадського здоров'я;
  • планування та облік навчання працівників галузі охорони здоров’я.

Вимоги до медичних інформаційних систем в Україні переважно стосуються підключення до ЦБД ЕСОЗ. В Україні діють наступні стандарти щодо ключових питань розробки медичних інформаційних систем:

  1. Технічні вимоги до МІС. Документ розроблено та оновлюється НСЗУ та ДП “Електронне здоров’я”. Вимоги стосуються усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, та регламентують ключові функціональні можливості, які мають бути імплементовані у МІС та надані для використання користувачам (закладам охорони здоров’я). Серед ключових вимог:
  • можливість зареєструвати заклад, співробітників, договір з НСЗУ;
  • робота з медичними записами пацієнтів, направленнями, рецептами, деклараціями тощо.
  1. Закон України “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах” регламентує основні особливості та поведінку інформаційно-комунікаційних систем (як медичних, так і немедичних).
  2. Комплексна система захисту інформації (КСЗІ) — сукупність організаційних і інженерних заходів, програмно-апаратних засобів, які забезпечують захист інформації в ІКС (інформаційно-комунікаційних системах). До складу КСЗІ входять заходи та засоби, які реалізують методи, механізми захисту інформації від несанкціонованих дій та несанкціонованого доступу до інформації, що можуть здійснюватися шляхом підключення до апаратури та ліній зв’язку, маскування під зареєстрованого користувача, подолання заходів захисту з метою використання інформації або нав’язування хибної інформації, застосування закладних пристроїв чи програм, використання комп’ютерних вірусів та інше.

Контроль впровадження функціональних можливостей МІС щодо роботи з ЦБД ЕСОЗ здійснює адміністратор ЦБД ЕСОЗ — ДП “Електронне здоров'я”. 

3.4.5. Корисні посилання 

  1. Технічні вимоги до МІС 
  2. Комплексна система захисту інформації (КСЗІ) 
  3. Підключені до ЕСОЗ МІС:
  1. Статуси тестувань функціоналу МІС


Ключові слова / Теги

Електронна система охорони здоров’я, ЕСОЗ, центральна база даних, ЦБД, електронна медична інформаційна система, МІС, автоматизація


Наступна тема: Медичні та інші інформаційні системи як інструменти автоматизації та управління у надавачів медичних послуг