Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії МСЕК Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

Реєстри центральної бази даних ЕСОЗ

Тема 3.8. Реєстри центральної бази даних ЕСОЗ

3.8.1. Глосарій

Електронний реєстр (реєстр, кадастр, регістр тощо) (далі – реєстр) інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних (тобто інформації про об'єкти цього реєстру) та надання реєстрової інформації. 

3.8.2. Вступ

Реєстр повинен містити певні унікальні дані, що вносяться до нього і відсутні в інших реєстрах. Дані одного реєстра можуть використовуватися як допоміжні для інших реєстрів. Для прикладу реєстр пацієнтів містить унікальні дані про пацієнта – прізвище, ім'я та по батькові, ідентифікатор пацієнта, адресу пацієнта, дані про контактних осіб тощо, надалі дані пацієнта із реєстра пацієнтів можуть бути використані в інших реєстрах, наприклад, у реєстрі декларацій, реєстрі медичних записів, щоб пов'язати декларацію або медичний запис із конкретним пацієнтом та не дублювати персональні дані пацієнта в інших реєстрах, окрім реєстру пацієнтів. 

3.8.3. Основні аспекти теми

Центральна база даних ЕСОЗ включає цілу низку реєстрів, забезпечує їх наповнення та доступ до реєстрів авторизованих користувачів ЕСОЗ. 

Реєстри ЦБД ЕСОЗ:

  • Реєстр пацієнтів, що містить інформацію про пацієнтів, які мають право на гарантії згідно із Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення.
    Реєстр декларацій про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, що містить записи про декларації, внесені до зазначеного реєстру.
  • Реєстр суб'єктів господарювання у сфері охорони здоров'я, що містить інформацію про заклади охорони здоров'я, фізичних осіб — підприємців, лабораторії та аптеки.
  • Реєстр медичних спеціалістів, що містить інформацію про осіб, які надають медичну та/або реабілітаційну допомогу.
  • Реєстр медичних працівників, що містить інформацію про професійно підготовлених осіб, які відповідно до законодавства мають право здійснювати медичне обслуговування (медичні працівники).
  • Реєстр медичних записів, записів про направлення та рецептів.
  • Реєстр медичних висновків.

Інформаційна система НСЗУ у складі ЦБД ЕСОЗ містить сукупність інформаційних підсистем щодо укладення та виконання договорів і накопичення інформації про них, аналізу даних, формування аналітичних та фінансових звітів.

Дані електронної медичної інформаційно-аналітичної системи з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф становлять сукупність відомостей електронної медичної інформаційно-аналітичної системи з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф як складової частини центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я.

Детальний огляд реєстрів ЦБД

Реєстр пацієнтів – містить інформацію про пацієнтів. Реєстр містить прізвище, ім'я, по батькові пацієнта, дату народження, адресу проживання, контактні дані, інформацію про представників тощо. Відомості з Реєстру пацієнтів є інформацією з обмеженим доступом. ЕСОЗ передбачає можливість зареєструвати пацієнта як ідентифікованого або як неідентифікованого.

Ідентифіковані пацієнти – це категорія пацієнтів в ЕСОЗ, яких при зверненні до закладу охорони здоров’я можна ідентифікувати шляхом порівняння наданих даних (параметрів) з наявною інформацією про особу в наданих документах тощо (при цьому вона може бути не зареєстрована у системі ЕСОЗ). 

Встановлення особи пацієнта, який прийшов у заклад охорони здоров’я, є обов’язковим для коректного знаходження даних пацієнта в ЕСОЗ. Процес ідентифікації пацієнта починається з моменту початку його перебування в закладі та здійснюється шляхом перевірки документів пацієнта.

Неідентифіковані пацієнти – категорія пацієнтів в ЕСОЗ, яких при надходженні до закладу охорони здоров’я неможливо однозначно ідентифікувати, тобто встановити особу шляхом порівняння наданих даних (параметрів) з наявною інформацією про особу в наданих документах. 

Неідентифіковані пацієнти в ЕСОЗ з’являються у випадках, коли людина потрапляє до закладу охорони здоров’я в непритомному стані, стані амнезії. Це також особи без документів, що посвідчують особу, та пацієнти, які з причин, обумовлених їх станом, не змогли надати відомостей щодо себе. Неідентифікованими пацієнтами в ЕСОЗ також є новонароджені діти без свідоцтва про народження.

У реєстрі передбачено можливість лікарю об’єднувати картки ідентифікованого та неідентифікованого пацієнтів. Об’єднання виконується у випадку, коли надання медичної допомоги було почато неідентифікованому пацієнту (наприклад, пацієнту без свідомості або новонародженому без свідоцтва про народження) та в подальшому пацієнта ідентифіковано (пацієнт опритомнів, новонароджений отримав свідоцтво про народження тощо).

Реєстр пацієнтів передбачає процес усунення дублювання карток пацієнтів – дедублікацію. Дедублікація здійснюється автоматично без участі користувача або ж за ініціативи фахівця НСЗУ.

Реєстр декларацій про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу – містить інформацію про укладені декларації та для кожної декларації пов'язує інформацію про пацієнта, лікаря та надавача медичних послуг.

Декларація про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу – це документ, що підтверджує волевиявлення пацієнта (або його законного представника) про вибір лікаря, який надаватиме йому первинну медичну допомогу. Декларація заповнюється та зберігається в електронній системі охорони здоров’я. 

Декларація дає пацієнту доступ до безоплатних медичних послуг первинної медичної допомоги. Для закладів декларації є підставами отримувати оплати від Національної служби здоров’я України в рамках укладених договорів на медичні послуги з надання первинної медичної допомоги (ПМД). 

Право укладати декларації з пацієнтами поширюється на всі заклади охорони здоров’я та фізичних осіб-підприємців. Головне – наявність ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики та реєстрація в електронній системі охорони здоров’я. 

Реєстр суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я – містить інформацію про заклади охорони здоров’я, фізичних осіб – підприємців, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та лабораторії, які уклали або мають намір подати заяву про укладення договору за програмою медичних гарантій, або залучені надавачами медичних послуг до надання медичних послуг. Реєстр зокрема містить інформацію про форму власності (для юридичних осіб), прізвище, ім'я, по батькові та контактні дані керівника, відомості про чинні та анульовані ліцензії, акредитацію, місця надання послуг тощо.

Реєстр медичних спеціалістів – містить інформацію про осіб, які надають медичну та/або реабілітаційну допомогу. Крім цього, Реєстр зберігає дані про освітньо-кваліфікаційний рівень медичного спеціаліста, спеціальність, інформацію про підвищення кваліфікації та перепідготовку тощо. 

Реєстр медичних працівників – містить інформацію про професійно підготовлених осіб, які відповідно до законодавства мають право здійснювати медичне обслуговування. Реєстр містить інформацію про найменування посади та спеціалізацію медичного працівника, контактні дані медичного працівника для запису на прийом до нього.

Реєстр медичних записів, записів про направлення та рецептів. Найбільш об'ємний реєстр ЦБД ЕСОЗ. Містить інформацію про медичні записи пацієнта (епізоди, взаємодії, плани лікування, направлення, рецепти тощо), які детально описують стан здоров'я пацієнта. 

Реєстр медичних висновків. Містить інформацію про створені медичні висновки про тимчасову непрацездатність та медичні висновки про народження.

У ЦБД ЕСОЗ передбачено можливість ведення інших реєстрів, визначених НСЗУ. Порядок ведення та перелік відомостей таких реєстрів затверджуються МОЗ.

Особливості ведення реєстрів ЦБД ЕСОЗ, у тому числі відомості, що вносяться до таких реєстрів, та права доступу користувачів до інформації у таких реєстрах, затверджуються МОЗ.

Слід розуміти, що деякі реєстри ЦБД ЕСОЗ містять персональні дані, а також чутливі дані, зокрема про стан здоров'я пацієнтів, тому доступ до реєстрів не є публічним і надається лише користувачам ЕСОЗ, що мають відповідні права. 

Загальні правила ведення реєстрів ЦБД ЕСОЗ: 

  • Реєстри ведуться українською мовою.
  • Персональні дані у реєстрах можуть оброблятися у цілях охорони здоров’я, встановлення медичного діагнозу, забезпечення лікування або надання медичних послуг, функціонування електронної системи охорони здоров’я.
  • Персональні дані, що стосуються здоров’я, можуть оброблятися за умови, що вони обробляються медичним працівником або іншою особою закладу охорони здоров’я чи фізичною особою – підприємцем, яка одержала ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та її працівниками, на яких покладено обов’язки щодо забезпечення захисту персональних даних та поширюється дія законодавства про лікарську таємницю, працівниками НСЗУ, на яких покладено обов’язки щодо забезпечення захисту персональних даних.
  • Інформація та документи вносяться до електронної системи охорони здоров’я користувачами відповідно до їх прав доступу, визначених відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють порядки ведення відповідних реєстрів. Відомості до електронної системи охорони здоров’я також можуть вноситися у результаті електронної взаємодії з державними інформаційними ресурсами.
  • З метою забезпечення точності та достовірності інформації у центральній базі даних НСЗУ проводиться верифікація з дотриманням вимог Закону України “Про захист персональних даних”.
  • Верифікації підлягають дані в реєстрах центральної бази даних з метою забезпечення управління актуальністю даних у системі, зокрема виявлення дублювання записів, іншої недостовірної інформації чи неповної інформації. Верифікація даних у реєстрах центральної бази даних здійснюється відповідно до методик та рекомендацій, визначених НСЗУ. У разі виявлення у процесі або за результатами верифікації невідповідності між відомостями, що містяться у реєстрах центральної бази даних, та відомостями, що містяться в тих самих або інших реєстрах центральної бази даних або інших державних інформаційних ресурсах НСЗУ вносить відповідні зміни до записів у реєстрах центральної бази даних з урахуванням функціональних можливостей системи.
  • У разі виявлення фактів систематичного внесення користувачем недостовірної інформації до реєстрів адміністратор або розпорядник відповідного реєстру може тимчасово зупинити доступ такого користувача до центральної бази даних у порядку, встановленому НСЗУ. Право суб’єкта персональних даних на одержання будь-яких відомостей про себе, а також їх зміни на підставі вмотивованої вимоги відповідно до Закону України “Про захист персональних даних” не може бути обмежено.

3.8.4. Корисні посилання 

Нормативно-правові акти:

1. Закон України "Про публічні електронні реєстри" 

2. Постанова Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 411 “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я”

3. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 № 1671 “Про схвалення Концепції розвитку електронної охорони здоров’я”

4. Наказ МОЗ від 30.11.2020 № 2755 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я”

5. Наказ МОЗ від 28.02.2020 № 587 "Деякі питання ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я" 

6. Наказ МОЗ від 18.09.2020 № 2136 "Деякі питання ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я" 

7. Наказ МОЗ від 18.10.2021 № 2243 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я в електронній системі охорони здоров’я”

8. Наказ МОЗ від 19.03.2018 № 503 “Про затвердження Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, та форми декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу”

Інші інформаційні матеріали: 

Ключові слова / Теги

Електронна система охорони здоров’я, ЕСОЗ, центральна база даних, ЦБД, реєстри


Наступна сторінка: Електронні медичні записи в ЕСОЗ