Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії МСЕК Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

Навчання персоналу надавачів медичних послуг оновленням функціональності в ЕСОЗ

Тема 4.3. Навчання персоналу надавачів медичних послуг оновленням функціональності в ЕСОЗ

4.3.1. Глосарій

Електронна система охорони здоров’я (ЕСОЗ) — інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує автоматизацію ведення обліку медичних послуг та управління інформацією про охорону здоров’я, у тому числі медичною інформацією, шляхом створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією, даними і документами в електронному вигляді, до складу якої входять центральна база даних та електронні медичні інформаційні системи, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією, даними та документами через відкритий програмний інтерфейс (API).

Центральна база даних (ЦБД) — інформаційно-комунікаційна система, яка містить передбачені цим Порядком реєстри, програмні модулі, електронну медичну інформаційно-аналітичну систему з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, електронні кабінети пацієнтів і посадових осіб НСЗУ та МОЗ, інформаційну систему НСЗУ в частині, необхідній для реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, а також забезпечує можливість створення, перегляду, обміну інформацією та документами між реєстрами, державними електронними інформаційними ресурсами, електронними медичними інформаційними системами.

Електронні медичні інформаційні системи (МІС) — інформаційно-комунікаційні системи, які забезпечують функціонування електронних кабінетів користувачів, автоматизацію їх роботи, створення, перегляд інформації, обмін інформацією в електронній формі, зокрема із центральною базою даних (у разі підключення).

Надавачі медичних послуг – заклади охорони здоров’я всіх форм власності та фізичні особи – підприємці, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та уклали договір про медичне обслуговування населення з Уповноваженим органом.

Користувач ЕСОЗ – фізичні та юридичні особи, які зареєстровані в електронній системі охорони здоров’я і мають права доступу.

Медична інформація – інформація про стан здоров’я пацієнта, його діагноз, відомості, одержані під час медичного обстеження, зокрема відповідні медичні документи, що стосуються здоров’я пацієнта.

Оператор МІС – юридична особа або фізична особа – підприємець, що є власником електронної медичної інформаційної системи або розпорядником електронної медичної інформаційної системи з правом підключення такої системи до центральної бази даних ЕСОЗ на підставі договору з власником електронної медичної інформаційної системи.

4.3.2. Вступ

У цьому матеріалі розглянуто основні поняття та компоненти електронної системи охорони здоров’я в Україні. Проаналізовано особливості та можливості ЕСОЗ. Визначено способи залучення надавачів медичних послуг до роботи в ЕСОЗ, а також навчання її функціональним оновленням. 

4.3.3. Передумови

Незалежно від форми власності заклади надавачі медичних послуг, які провадять медичну практику, прямують до повного переходу роботи в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). Відповідно до цього Кабінет Міністрів України ухвалив постанову стосовно питань провадження господарської діяльності з медичної практики і вніс зміни до Ліцензійних умов провадження медичної практики. Обов'язковим є:

1) зареєструватися в Реєстрі суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я;

2) забезпечити роботу з електронною системою охорони здоров’я, зокрема внесення первинної облікової медичної документації, ведення обліку медичних послуг, управління медичною інформацією та використання інших функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, які визначені законодавством обов’язковими в процесі провадження господарської діяльності з медичної практики;

3) дотримуватися вимог, передбачених Порядком функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411), та порядками ведення відповідних реєстрів центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, затвердженими МОЗ;

4) здійснювати обробку персональних даних та іншої інформації про пацієнтів (зокрема інформації про стан здоров’я, діагноз, наявні обмеження повсякденного функціонування/життєдіяльності, відомостей, одержаних під час медичного та/або реабілітаційного обстеження пацієнтів), у тому числі під час роботи в електронній системі охорони здоров’я, з дотриманням вимог Закону України “Про захист персональних даних”.

Передбачено, що норми застосовуються до всіх закладів незалежно від того, чи вже вони займаються подібною діяльністю або отримують ліцензію вперше. 

Повний перехід до цифрового обліку усієї медичної документації планується здійснювати поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до нормативно-правових актів. Отже, навчання надавачів медичних послуг роботі та оновленням функціональності в ЕСОЗ є на сьогодні одним із важливих завдань. 

4.3.4. Детальний огляд – теоретичний та практичний

Залучення та навчання персоналу закладів охорони здоров’я до роботи з ЕСОЗ повинно включати огляд функціональних можливостей ЕСОЗ, серед яких:

  • можливість реєстрації користувачів у ЦБД з використанням засобів електронної ідентифікації;
  • можливість розмежування прав користувачів щодо внесення та перегляду інформації у центральній базі даних, а також редагування, внесення змін та доповнень;
  • можливість створення, заповнення та перегляду декларацій про вибір лікаря;
  • можливість обміну інформацією між закладами охорони здоров’я;
  • можливість отримання згоди пацієнтів чи їх законних представників на доступ до даних про себе (про пацієнта для законних представників), що міститься в ЕСОЗ, лікарям, третім особам;
  • можливість пошуку та перегляду відомостей у центральній базі даних відповідно до прав доступу користувачів з дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних»
  • можливість пацієнтам отримувати відомості про осіб, які подавали запити щодо надання інформації, що міститься в ЕСОЗ, про таких пацієнтів;
  • можливість укладати, змінювати та припиняти договори про медичне обслуговування населення та договори про реімбурсацію за програмою медичних гарантій, формувати та подавати електронну звітність через центральну базу даних;
  • здійснювати облік операцій з інформацією та документами у центральній базі даних та подій, що відбуваються в ЕСОЗ і стосуються її безпеки;
  • використовувати для внесення та систематизації інформації у центральній базі даних державні класифікатори, довідники, затверджені в установленому законодавством порядку.


Серед практичних аспектів використання ЕСОЗ надавачами медичних послуг можна виділити низку переваг (рис.4.3.1): 


Рисунок 4.3.1 Переваги використання ЕСОЗ для медичних закладів

Для ефективної та налагодженої роботи з ЕСОЗ обов’язком є організація проведення навчання персоналу в закладах охорони здоров’я.

Організація навчання персоналу роботі з ЕСОЗ та оновленням її функціональності в закладі охорони здоров’я розпочинається відповідно до дотримання умов, серед яких: 

  • Першою обов’язковою умовою є успішна реєстрація надавача медичних послуг в ЕСОЗ та отримання листа з посиланням для підтвердження реєстрації облікового запису керівника.
  • Наступним етапом має відбутися реєстрація підрозділів та користувачів: реєстрація всіх медичних працівників закладу в ЕСОЗ. Одночасно на даному етапі може бути зареєстрована уповноважена особа – адміністратор, спеціаліст з кадрів або інший працівник, який надалі буде здійснювати реєстрацію користувачів. 
  • Обов’язковим є забезпечення персоналу закладу кваліфікованим електронним підписом для підтвердження дій у системі. 
  • Ефективним початком роботи в ЕСОЗ є проведення навчання для персоналу закладу.


Проведення навчання для персоналу надавачів медичних послуг стає можливим завдяки навчальним курсам, запропонованим на офіційних порталах, зокрема Академії НСЗУ, а також розробниками МІС. 

Академія НСЗУ пропонує велике різноманіття курсів для навчання та підвищення кваліфікації медичного та управлінського персоналу закладів охорони здоров’я, у тому числі навчання роботи з ЕСОЗ (охоплює блоки: внесення інформації, захист персональних даних, МІС та ін.). 

Широкий спектр послуг з навчання та клієнтської підтримки користувачів представлено компаніями – розробниками МІС.

У тому числі українські медичні працівники можуть отримати професійні поради, навчання та рекомендації безкоштовно на таких відомих ресурсах для онлайн-навчання:

4.3.4. Висновки

Навчання персоналу надавачів медичних послуг оновленням функціональності в ЕСОЗ є одним з важливих завдань, які постають на сьогодні перед закладами охорони здоров’я. Повноцінно скористатися усіма можливостями системи стає можливим лише у разі попереднього навчання (засвоєння базових вмінь та навичок роботи в системі) та поточного навчання (своєчасного опанування функціонального оновлення системи). Організація навчання персоналу надавачів медичних послуг може відбуватися:

  • за вимогою користувача (надавачів медичних послуг) – проведення регулярних навчальних заходів представниками МІС, у тому числі відвідування вебінарів, отримання інструкцій, відеодемонстрацій, спостереження за оновленнями, онлайн-підтримку та технічний супровід; 
  • проходження доступних онлайн-курсів на платформі Академії Національної служби здоров’я України та інших доступних ресурсів. 

Ключові слова / Теги

Електронна система охорони здоров'я, медична інформаційна система, надавачі медичних послуг, навчання

Наступна сторінка: Практичні питання впровадження інформаційних технологій у надавачів медичних послуг: управління рухом пацієнтів (електронна черга), управління ресурсами закладу, облік лікарських засобів та медичних виробів