Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії МСЕК Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

Європейський досвід цифрової трансформації охорони здоров'я

Тема 2.2. Європейський досвід цифрової трансформації охорони здоров’я. Ключові документи ВООЗ з цифровізації охорони здоров’я в Європейському регіоні 

2.2.1. Глосарій 

Цифрова охорона здоров’я (Digital health) – галузь знань та практичної діяльності, пов’язана з розробкою та використанням цифрових технологій для покращення здоров’я. З визначенням ВООЗ, «цифрова охорона здоров’я» розширює поняття «електронної охорони здоров’я» з метою охоплення користувачів цифрових технологій, що мають ширший набір інтелектуальних та мережевих пристроїв.

2.2.2. Вступ

За останнє десятиліття з’явилися численні політики, директиви, нормативні акти та програми фінансування Європейської комісії (ЄК) для підтримки цифровізації систем охорони здоров’я. Зокрема, у квітні 2018 року ЄК було опубліковано «Повідомлення до Європейського парламенту, Ради, Європейського економічного та соціального комітету та Комітету регіонів: щодо забезпечення можливості цифрової трансформації охорони здоров’я та догляду на Єдиному Цифровому Ринку; розширення можливостей громадян і побудову більш здорового суспільства». Документ надає вичерпний огляд попередніх дій, вжитих для стимулювання та розвитку цифровізації охорони здоров’я (включаючи директиви та нормативні акти), разом з тим зазначається, що впровадження цифрових рішень «залишалося повільним та суттєво відрізнялося між державами-членами та регіонами». Визначаючи дані про здоров’я як ключовий фактор цифрової трансформації, було підкреслено, що використання орієнтованих на пацієнта даних про здоров’я все ще недостатньо розвинуто в Європейському союзі (ЄС). Крім того, фрагментація ринку та відсутність сумісності стояли на шляху комплексного підходу до профілактики захворювань, догляду та лікування, а також для підвищення ефективності задоволення потреб населення (Європейська комісія, 2015, 2018).

2.2.3. Актуальність теми

ЄК взяла на себе низку зобов’язань щодо подальшої цифрової трансформації, а саме:

  • Розробку загальноєвропейських стандартів якості, надійності та кібербезпеки даних, які надають громадянам безпечний доступ до повного електронного запису їхніх особистих даних про здоров’я.
  • Загальноєвропейську стандартизацію електронних медичних записів (EHRs).
  • Покращення сумісності завдяки відкритим форматам обміну. ЄК також підкреслила необхідність брати до уваги нові технології, такі як блокчейн, інноваційне управління ідентифікацією та механізми сертифікації відповідно до положень Загального регламенту захисту даних (GDPR).

2.2.4. Засади цифрової трансформації ЄС

Програми, що лежать в основі руху до цифрової трансформації в ЄС, включають:

  1. Horizon 2020, започаткований ЄК у червні 2012 року, забезпечував фінансування у розмірі 80 мільярдів євро (2012-2020) для підтримки розвитку досліджень та інноваційних рішень у сфері цифрової охорони здоров’я та догляду, зокрема використання даних пацієнтів для покращення лікування складних хронічних захворювань. Профінансовано близько 1100 проектів у сфері охорони здоров’я (Європейська комісія, 2014, 2021).
  • Рекомендація щодо європейського формату обміну електронними медичними записами (лютий 2019 р.) для сприяння транскордонній сумісності EHR у межах ЄС (Європейська комісія, 2019).
  • Horizon Europe, наступник Horizon 2020, запущений 1 січня 2020 року як нова програма досліджень та інновацій вартістю 100 мільярдів євро (2021-2027), прагне розблокувати потенціал нових інструментів, технологій і цифрових рішень та забезпечити доступ до інноваційної, сталої та високоякісної охорони здоров’я в ЄС (Європейська комісія, 2020).

ЄК також розробила низку політик і законів, які підтримують цифрову трансформацію, а саме:

  • Загальний Pегламент Захисту Даних (GDPR, дійсний з 2018) встановлює права громадян на доступ до всіх їхніх персональних даних, у тому числі даних про здоров’я, і забезпечує правову базу для захисту та обробки персональних даних (Європейський парламент та Рада Євросоюзу, 2016).
  • Закон про кібербезпеку 2019 року посилив можливості Агентства ЄС з мережевої та інформаційної безпеки (ENISA) допомагати державам-членам протистояти загрозам кібербезпеці та створити систему сертифікації кібербезпеки для всього ЄС (Агентство Європейського Союзу з кібербезпеки, 2019).
  • Новий Регламент щодо медичних пристроїв (MDR) має на меті посилити суворіші процеси клінічної оцінки, а також безпеку, класифікацію та ефективність медичних пристроїв як вимоги до їх продажу в ЄС. Документ мав набрати чинності в травні 2020 року, проте перенесено на рік через COVID-19 (Європейське агентство з лікарських засобів, 2020).
  • Європейський простір даних про здоров'я (EHDS) запропонований у 2020 році як частина охорони здоров'я ЄС, спрямований на створення безпечного та конфіденційного середовища для обміну даними про здоров'я та доступу до них за межами Європи. Його цілі включають сприяння дослідженням, персоналізованій медицині та інноваціям у охороні здоров'я (Європейська комісія, 2020).

У своєму наступному довгостроковому бюджеті ЄК планує стратегічно розподілити кошти для стимулювання цифрової трансформації, включно з інвестуванням в інновації. Інвестиції будуть спрямовані у п’ять ключових секторів: високопродуктивні обчислення, штучний інтелект (ШІ), кібербезпека та довіра, передові цифрові навички та забезпечення широкого використання та розгортання цифрових технологій в економіці та суспільстві (Deloitte Center for Health Solutions, 2020).

2.2.5. Ключові документи ВООЗ щодо цифровізації в Європейському регіоні

Глобальне опитування ВООЗ щодо електронної охорони здоров'я, проведене у 2015 році, свідчить про зростаючий інтерес до відповідної галузі в Європейському регіоні. Хоча було досягнуто відчутного прогресу у впровадженні технологічних рішень для покращення громадського здоров’я та надання медичних послуг, проте з тих пір у сфері охорони здоров’я та цифрових технологій виникають соціальні виклики, які можливо подолати у разі широкого впровадження цифрових рішень, орієнтованих на населення.

Регіональний план дій у сфері цифрової охорони здоров'я на 2023 – 2030 рр. (Україна у співавторстві), який обговорювався на 72-й сесії Європейського регіонального комітету ВООЗ, описує як Європейське регіональне бюро ВООЗ підтримуватиме країни у використанні та розширенні їх цифрової трансформації для покращення здоров'я та відповідно до їхніх потреб в охороні здоров'я, повністю поважатиме цінності справедливості, солідарності та прав людини. Регіональний план фокусується на розвитку цифрової охорони здоров'я, що є галуззю знань та практичної діяльності, пов'язаною з розробкою та використанням цифрових технологій для покращення здоров'я. 

Керівними принципами цього плану дій є: 

  • розміщення людини в центрі надійної медичної допомоги, яка надається цифровим способом (пацієнтоорієнтований підхід);
  • розуміння проблем системи охорони здоров'я, включаючи потреби та тенденції даної галузі, а також визнання потреб та очікувань громадян та працівників охорони здоров'я; 
  • визнання необхідності прийняття політичних рішень на основі даних, доказів і отриманих уроків; 
  • використання цифрової трансформації для перегляду майбутнього систем охорони здоров'я;
  • визнання того, що інституціоналізація цифрової охорони здоров'я потребує довгострокових зобов'язань та комплексного підходу до догляду.

У підготовці Регіонального плану дій у сфері цифрової охорони здоров’я взято до розгляду попередні резолюції Всесвітньої асамблеї охорони здоров’я WHA58.28 (2005) про електронну охорону здоров’я, WHA66.24 (2013) про стандартизацію та сумісність електронної охорони здоров’я та WHA71.7 (2018) про цифрову охорону здоров’я, Глобальну стратегію в галузі цифрової охорони здоров’я на 2020–2025 рр. (2020 р.), а також взято до відома звіт про 11-й перегляд Міжнародної класифікації хвороб та документ про трансформацію системи охорони здоров’я в епоху цифрових технологій під час пандемії COVID-19 (ВООЗ, вересень 2022).

Регіональний план дій у сфері цифрової охорони здоров’я визначає, що орієнтовані на людей цифрові рішення за належного використання можуть сприяти державам-членам досягти Цілей сталого розвитку, пов’язаних зі здоров’ям, до 2030 року (SDG 2015) та зробити суттєвий внесок у розвиток загального охоплення медичними послугами, захист населення під час надзвичайних ситуацій, а також покращення здоров’я та добробуту. Також План має на меті сприяти досягненню Глобальної стратегії в галузі цифрової охорони здоров'я на 2020 – 2025 рр., Тринадцятої загальної програми роботи на 2019 – 2025 рр. та Європейської програми роботи на 2020 – 2025 рр. – «Спільні дії для покращення здоров’я мешканців Європи» (ЄПР). У Плані зазначається, що ініціатива «Розширення прав та можливостей громадян за допомогою цифрової охорони здоров'я» є однією з флагманських ініціатив ЄПР (ВООЗ 2019, 2020, 2022). 

План забезпечує основу, яка закликає держави-члени сприяти цифровізації своїх сфер охорони здоров’я за допомогою чотирьох стратегічних пріоритетів, а саме:

  • Стратегічний пріоритет 1 – встановлення норм, розробка науково-обґрунтованих технічних рекомендацій і формулювання напрямів для підтримки прийняття рішень у сфері цифрової охорони здоров’я.
  • Стратегічний пріоритет 2 – підвищення потенціалу країни для кращого управління цифровою трансформацією у сфері охорони здоров’я та підвищення цифрової медичної грамотності.
  • Стратегічний пріоритет 3 – створення мереж і сприяння діалогу та обміну знаннями для сприяння взаємодії між партнерами, зацікавленими сторонами та широким загалом для керування інноваціями у сфері цифрової охорони здоров’я.
  • Стратегічний пріоритет 4 – проведення пошуку та аналізу для визначення орієнтованих на пацієнта рішень, які можна масштабувати на рівні країни чи регіону для формування громадського здоров’я та системи охорони здоров’я в цифрову еру (ВООЗ, серпень 2022).

Регіональний план дій у сфері цифрової охорони здоров'я для Європейського регіону ВООЗ на 2023 – 2030 роки рекомендує більш ефективно використовувати потенціал цифрової трансформації у сфері охорони здоров'я, у тому числі шляхом оцінки рівня цифрової грамотності серед медичних працівників та населення та розвитку у них відповідних навичок. Рамка цифрових компетентностей для громадян Європейського Союзу (DigComp) забезпечує загальне розуміння того, що таке цифрова компетентність. Інтегрована структура оновленої рамки DigComp 2.2 містить понад 250 нових прикладів знань, навичок і підходів, які допомагають громадянам впевнено, критично і безпечно взаємодіяти з цифровими технологіями, а також з технологіями які з’являються, на кшталт, систем, керованих штучним інтелектом. Рамка є концептуально-референтною моделлю для створення відповідних професійних рамок цифрових компетентностей для різних галузей, у тому числі охорони здоров’я (Європейська комісія, 2010, 2022).

Згідно з наведеними ініціативами уряди та провідні органи охорони здоров’я всіх європейських країн реалізують власні плани щодо впровадження цифрових технологій у сфері охорони здоров’я.

2.2.6. Корисні посилання 

1. Європейські країни прийняли план дій у сфері цифрової охорони здоров’я

2. ВООЗ, Регіональний план дій цифрової охорони здоров'я на 2023 – 2030 рр.

3. Агентство Європейського Союзу з кібербезпеки (ENISA), «Закон ЄС про кібербезпеку: ENISA», 2019 р.

4. ВООЗ, Глобальне опитування щодо електронної охорони здоров'я.

5. ВООЗ, Звіт про 11-й перегляд Міжнародної класифікації хвороб.

6. ВООЗ, Цілі сталого розвитку (SDG) до 2030 р.

7. ВООЗ, Тринадцята загальна програма роботи на 2019–2025 рр.

8. Всесвітня асамблея охорони здоров’я, Резолюція WHA58.28 (2005) про електронну охорону здоров’я.

9. Всесвітня асамблея охорони здоров’я, Резолюція WHA66.24 (2013) про стандартизацію та сумісність електронної охорони здоров’я.

10. Всесвітня асамблея охорони здоров’я, Резолюція WHA71.7 (2018) про цифрову охорону здоров’я

11. Європейська комісія, «Повідомлення від ЄК до Європейського парламенту, Ради, Європейського економічного і соціального комітету і Комітету регіонів», 2018 р.

12. Європейська комісія, «Стратегія Єдиного Цифрового Ринку для Європи».

13. Європейська комісія, «Зв’язок заради здорового майбутнього», 2019 р.

14. Європейська комісія, «Рекомендації щодо європейського формату обміну електронними медичними записами», 2019 р.

15. Європейська комісія, Європейський простір даних про здоров'я (EHDS).

16. Європейський парламент та Рада Євросоюзу, Загальний Pегламент Захисту Даних (GDPR), 2016 р.

17. Європейське агентство з лікарських засобів, «Регламент медичних пристроїв (MDR)», 2020 р. 

18. Європейська комісія, «Рамка цифрових компетентностей для громадян Європейського Союзу, (DigComp)» 2010 р.

19. Європейська комісія, «Оновлена Рамка цифрових компетентностей для громадян Європейського Союзу (DigComp 2.2)» 2022 р.

20. ЄПР (EPW), Ініціатива «Розширення прав та можливостей громадян за допомогою цифрової охорони здоров'я»

Ключові слова / Теги

Цифрова трансформація, охорона здоров’я, європейський досвід, документи ВООЗ, цифровізація охорони здоров’я, ЄС, Європейська комісія, європейські стандарти, Загальний регламент захисту даних, GDPR, Європейський простір даних про здоров'я, EHDS, Регіональний план дій цифрової охорони здоров'я, Рамка цифрових компетентностей


Наступна сторінка: Концепція розбудови електронної охорони здоров'я в Україні