Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії МСЕК Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

Як мешканці тимчасово окупованих територій можуть отримати послуги сімейних лікарів, терапевтів і педіатрів

Громадяни України, іноземці, особи без громадянства, які постійно проживають на території України, та особи, яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, мають право обрати свого сімейного лікаря, терапевта або педіатра. Це дозволить отримувати повний перелік послуг первинної медичної допомоги безоплатно. Ці послуги оплатить Національна служба здоров’я України. 

 

Як обрати свого лікаря

Щоб обрати свого лікаря, достатньо виконати 7 простих кроків:

КРОК 1: Оберіть за вашими особистими критеріями медичний заклад чи лікаря. Де ви прописані або постійно проживаєте — не має значення. Ви можете скористатися порадами знайомих. Або відвідати найближчі до вашого місця проживання медичні заклади, розташовані на підконтрольних територіях, та дізнатися про лікарів там. Для зручності, скористайтеся онлайн мапою медичних закладів на сайті Національної служби здоров’я.

КРОК 2: Завчасно запишіться на прийом до обраного лікаря за телефоном, онлайн або в реєстратурі. Це зекономить час і дозволить уникнути живої черги.

КРОК 3: Візьміть із собою паспорт громадянина України*, РНОКПП** (ідентифікаційний код) і мобільний телефон. Якщо потрібно підписати декларацію для дитини до 14 років — візьміть також свідоцтво про народження дитини.

*Замість паспорта громадянина України можна також подати один з таких документів, що посвідчують особу:

  • тимчасове посвідчення громадянина України;
  • посвідка на постійне проживання в Україні;
  • посвідчення біженця;
  • посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту.

** Фізичні особи, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті, надають номер і серію паспорту громадянина України.

КРОК 4: Лікар (це також може бути працівник реєстратури або медсестра) введе ваші дані в електронну систему. На мобільний надійде СМС з кодом. Повідомте цей код працівнику закладу.

КРОК 5: З електронної системи роздруковується декларація з вашими даними. Уважно перевірте, чи всі ваші дані правильні. Якщо потрібно — працівник закладу внесе зміни в системі та роздрукує декларацію ще раз.

Підпишіть два екземпляри роздрукованої декларації. Один ви забираєте з собою, інший — залишається у закладі.

КРОК 6: Працівник закладу підтверджує вашу декларацію електронним підписом і відправляє в електронну систему.

КРОК 7: Вітаємо, тепер ви маєте свого лікаря! Звертайтеся до нього, якщо почуваєтеся погано. Записуйтеся на прийом завчасно, щоб зекономити власний час. Отримуйте направлення на аналізи, рецепти на «Доступні ліки» та інші медичні послуги. Виконуйте приписи вашого лікаря і будьте здорові!


Які послуги надають сімейні лікарі, терапевти і педіатри

Діагностика і лікування

Сімейні лікарі, терапевти та педіатри спостерігають за вашим станом здоров’я чи станом здоров’я вашої дитини, встановлюють діагнози та лікують найбільш поширені хвороби, травми, отруєння. За потреби ваш лікар дасть направлення до фахівця вторинної чи третинної допомоги – лора, ендокринолога, хірурга тощо – чи буде консультуватись з ним щодо вашого лікування.
Так само терапевти, педіатри та сімейні лікарі ведуть пацієнтів із хронічними захворюваннями та станами.
Нагадуємо, що сімейний лікар може вести пацієнтів будь-якого віку, педіатр — дітей від народження і до 18 років, а терапевт — від 18 років і старше.

Аналізи та дослідження

На рівні первинної медичної допомоги у пакет послуг входять такі аналізи і дослідження:

  • Загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою
  • Загальний аналіз сечі
  • Глюкоза крові
  • Загальний холестерин
  • Вимірювання артеріального тиску
  • Електрокардіограма
  • Вимірювання ваги, зросту, окружності талії
  • Швидкий тест на вагітність
  • Швидкий тест на тропонін
  • Швидкі тести на ВІЛ, вірусні гепатити

Інші дослідження та аналізи виконуються за направленням вашого лікаря у закладах спеціалізованої допомоги.

Спостереження вагітності і діти до 3-х років

Сімейний лікар або терапевт за бажанням вагітної може вести неускладнену вагітність. Лікар може взяти вагітну на облік до 12 тижнів. Коли є необхідність або вимагає протокол він направить вагітну до акушера-гінеколога. Також лікар первинки розкаже, як діяти вагітній і дорослим членам родини, що мешкають з нею, при наближенні пологів. У потрібний час скерує до пологового будинку.

Після народження дитини педіатр або сімейний лікар має проводити планові обов’язкові огляди, навіть коли дитина здорова: 10 оглядів лікаря і 6 оглядів медсестри у перший рік, 2 огляди у другий і 1 огляд у третій.

Вакцинація

Ваш лікар має слідкувати за вакцинацією вашої дитини і вас за календарем щеплень. Держава гарантує безоплатно вакцини, що входять до календаря щеплень: проти туберкульозу, поліомієліту, дифтерії, кашлюка, правця, кору, гепатиту В, гемофільної інфекції, краснухи, епідемічного паротиту. Це якісні, безпечні та ефективні вакцини від провідних виробників. Їхня якість підтверджена Всесвітньою організацією охорони здоров’я. Отримати планові щеплення безкоштовно ви і ваша дитина можете у медичному закладі, в якому ви обрали свого лікаря.

Обов’язкові профілактичні огляди

Порядок надання первинної медичної допомоги передбачає профілактичні огляди та аналізи для груп ризику семи захворювань.

Щороку:

  • Цукровий діабет: 45 років і старші, всі — при факторах ризику
  • ВІЛ: 14 років і старші
  • Туберкульоз: всі — при факторах ризику

Раз на два роки:

  • Рак молочної залози: 50–69 років, з 40 — при факторах ризику

Раз на 1-2 роки, залежно від факторів ризику

  • Гіпертонічна хвороба та інші серцево-судинні захворювання - жінки 50 років і старші, чоловіки 40 років і старші
  • Колоректальний рак: жінки і чоловіки старші 50 років
  • Рак передміхурової залози: з 40 років залежно від ступеню ризику

Про фактори ризику вам розкаже ваш лікар, неодмінно запитайте його про це.

Важливою буде роль вашого лікаря і у запобіганні хвороб. Ваш лікар вчасно виявить ризики для здоров’я. Він проконсультує, як поступово звільнитись від шкідливих звичок, де знайти додаткову допомогу і як перейти до здорового способу життя.

Рецепти на ліки

Рецепти на ліки, зокрема за програмою «Доступні ліки», також виписуватиме ваш лікар.

Допомога в невідкладних станах

Невідкладна допомога при гострих станах і раптовому погіршенні стану здоров'я надаватиметься в медичному закладі.

Паліативна допомога і медичні довідки

У компетенції лікаря первинки також окремі послуги паліативної допомоги – спостереження та оцінка стану важкохворого пацієнта, виписування рецептів для лікування больового синдрому.

Ваш лікар також видасть потрібну довідку, листок непрацездатності, направлення для проходження медико-соціальної експертизи тощо.

 

Як скористатись перевагами урядової програми “Доступні ліки”

“Доступні ліки” - це програма відшкодування вартості ліків (реімбурсація). Програма поширюється на ліки, які призначають при серцево-судинних захворюваннях,  діабеті ІІ типу та бронхіальній астмі. 

Якщо у вас виявлена якась із цих хвороб, ваш сімейний лікар випише рецепт на “Доступні ліки” і ви зможете отримати їх у найближчій аптеці, що бере участь у програмі (з наліпкою "Тут є Доступні ліки"), безкоштовно або з невеликою доплатою. 

Нині в програму  включено 259 препаратів, з них 64 є безоплатними для пацієнтів.

Як отримати препарати за програмою “Доступні ліки”

Крок 1: Зверніться до свого лікаря

Крок 2: Отримайте рецепт

Крок 3: Завітайте до аптеки, що бере участь у програмі “Доступні ліки” та отримайте за рецептом препарат безоплатно чи з незначною доплатою ( Онлайн мапа аптек, де можна отримати "Доступні ліки", є на сайті Національної служби здоров'я у розділі Е-дані -- Електронна карта аптек-учасників Урядової програми реімбурсації «Доступні ліки»).

Номер телефону Контакт-центру Національної служби здоров'я - 1677

З квітня 2019 року рецепти на “Доступні ліки” стали електронними. 

Як отримати “Доступні ліки” за електронним рецептом

Крок 1. Пацієнт записується та приходить на прийом до сімейного лікаря,         терапевта або педіатра, з яким у нього підписана декларація.

Важливо! Пацієнт має звернутися саме до свого лікаря. Якщо ви ще не підписали декларацію, це варто зробити. Без декларації скористатися програмою «Доступні ліки» буде неможливо.

Крок 2. Лікар проводить прийом і виписує рецепт.

Крок 3. Під час виписування електронного рецепту лікар разом з пацієнтом мають перевірити, чи номер мобільного телефону, зазначений в декларації є актуальним і належить пацієнту. Лікар повинен назвати вам код мобільного оператора та останні цифри номера.

Крок 4. Після перевірки номера телефону лікар виписує рецепт в електронній системі охорони здоров’я.

Крок 5. На мобільний телефон пацієнта приходить смс з унікальним номером рецепта та кодом підтвердження для отримання ліків в аптеці. Зміст СМС: «Ваш рецепт :  ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Код підтвердження: ХХХХ».

Крок 6. За необхідності або на прохання пацієнта лікар може роздрукувати консультаційний висновок, який містить розділ з призначеннями, зокрема призначенням ліків. В цьому розділі зазначається інформація про виписані ліки та номер електронного рецепта.

Крок 7. Пацієнт йде у будь-яку зручну для нього аптеку, що бере участь у програмі «Доступні ліки». Називає працівнику аптеки номер рецепта.

Крок 8. Працівник пропонує пацієнту лікарські засоби, які є в цій аптеці і входять в програму «Доступні ліки».

Крок 9. Пацієнт обирає один із лікарських засобів і називає чотиризначний код підтвердження та отримує свої ліки. Якщо необхідного препарату немає, пацієнт може піти в іншу аптеку і отримати ліки там.

Програма показує і якісні зміни в показниках здоров’я населення. За перший рік роботи програми «Доступні ліки» кількість пацієнтів з нормалізованим цукром при діабеті 2 типу збільшилася на 6,5%. Кількість викликів швидкої допомоги з підозрою на інсульт чи інфаркт зменшилася на 4,2%. Майже на 6% менше українці викликали швидку через приступи бронхіальної астми. Всього на 17 000 менше викликів в 2017 році.