Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Гаряча лінія МОЗ
0800 505 201
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Гаряча лінія МОЗ
0800 505 201
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії МСЕК Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

Відповіді на поширені питання про міжнародні закупівлі

Розповідаємо, чому Україна перейшла на закупівлі ліків через міжнародні організації, хто і як закуповує ліки, чи контролюється якість і термін придатності доставлених препаратів та який стан закупівель за бюджети останніх років.

 

Чому Україна перейшла на закупівлі ліків через міжнародні організації?

Закупівлі ліків до 2015 року були для України болючим питанням: за даними СБУ до 40% коштів, виділених на закупівлю ліків, переплачувалось і розкрадалось. Через що дуже мало пацієнтів були забезпечені лікуванням. У 2015 році було прийнято закон, що дозволяє здійснювати закупівлі ліків для України із залученням міжнародних організацій. Вирішальним моментом для запровадження цієї реформи стала критична ситуація із майже річною затримкою тендерів на закупівлю ліків і вакцин у 2014-му році. Більше того, частина коштів в розмірі 52,6 млн грн, перерахованих компаніям-дистриб’юторам на закупівлю препаратів для хворих на СНІД, не була використана: компанія досі не поставила ліки, і кошти повернуті не були.

 

Хто закуповує ліки для України?

Четвертий рік поспіль закупівлі препаратів для України здійснюють Програма розвитку ООН, Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), британська закупівельна агенція Crown Agents, з якими МОЗ уже співпрацювало в напрямку закупівель раніше. Усі організації визначені ухваленим Парламентом законом та мають значний досвід у галузі медичних закупівель. Так, ЮНІСЕФ працює у 190 країнах і є світовим лідером у сфері закупівель вакцин. ПРООН діє у 170 країнах, допомагаючи їм у забезпеченні сталого розвитку та подоланні бідності. Crown Agents працює у понад 100 країнах та має 185 років досвіду в міжнародних закупівлях.

 

Чи вдалося подолати корупцію у закупівлях?

За оцінкою Рахункової палати (рішення Рахункової палати від 22.08.2017), закупівлі через міжнародні організації дозволили заощадити до 39% бюджетних коштів. Деякі ліки закуповуються у 67 разів дешевше, ніж це робив МОЗ до 2015 року. Кількість додатково закуплених ліків на заощаджені кошти за деякими програмами сягає 70%. Понад 60% ліків міжнародні організації закуповують у виробників. А це означає, що українці отримують якісні препарати за ринковими цінами.

Ефективність міжнародних закупівель на противагу закупівлям через систему Прозорро показують тендери на місцях: регіональні онкодиспансери та державні установи закуповують ліки до 300% дорожче, ніж міжнародні організації (за результатами моніторингу закупівель ліків для онкохворих, проведеного громадськими організаціями).

 

Чи враховано зауваження Рахункової палати?

Рахункова палата України підтвердила ефективність міжнародних закупівель, а також дала низку коментарів щодо організації самого процесу. Міністерство охорони здоров`я врахувало усі зауваження та покращило закупівельні процеси. Зокрема, пришвидшено усі етапи закупівель, спрощено бюрократичні процеси, які сповільнювали закупівлі, вдосконалено критерії відбору спеціалізованих організацій, внесено правки в договори з міжнародними організаціями, змінено механізми перерозподілу лікарських засобів між регіонами. В результаті, старт закупівель було пришвидшено на 6 місяців.

 

Який стан закупівель за бюджет 2015 року?

Закупівлі замовлених МОЗ препаратів за бюджет 2015 року завершено на 100%. ЮНІСЕФ та Crown Agents повністю завершили поставки, ПРООН наразі закінчує поставку тест-систем для діагностики ВІЛ-інфекції, які було закуплено на заощаджені кошти. Сума цієї фінальної поставки складає близько 5 000 євро, або 0,007% від загальної суми виділеного бюджету на 2015 рік. Затримка поставки пов`язана із тривалим реєстраційним процесом тест-систем.

 

Який стан закупівель за бюджет 2016 року?

У кількісному вираженні (тобто весь перелік замовлених препаратів) поставлено на 100%. Водночас, у грошовому вираженні кошти використано на 88,1%. Відсоток у грошовому вираженні менший, оскільки це залишки коштів, на які ще здійснюються дозакупівлі. Так, наприклад, по програмі дитячого діалізу – у кількісному вираженні поставлено вже 104,18%, і при цьому є залишки коштів у розмірі 40,7% від виділеного бюджету. По програмі аутизму поставлено у кількісному вираженні на 115,9%, при цьому є залишок коштів – 55% від виділених на програму. На ці кошти наразі проводяться дозакупівлі лікарських засобів.

 

Який стан закупівель за бюджет 2017 року?

З 2014 року відбулося зміщення у графіку закупівель. Внаслідок цього наразі в лікарнях частково є ліки, закуплені за бюджети попередніх років. Станом на початок травня у закладах охорони здоров'я у наявності є залишки ліків на суму 2,7 млрд грн, що майже дорівнює сумі коштів, перерахованих міжнародним організаціям на 2015 рік або майже 70% бюджету, виділеного на 2016 рік. Поставки за низкою напрямів були відкладені через забезпеченість медзакладів цими препаратами (дитячий та перитонеальний діаліз, донорство крові). Наразі за бюджет 2017 року закуплено 78,89%, в Україну поставлено 57,5%. 

 

Який стан закупівель за бюджет 2018 року?

Цього року закупівлі почались значно раніше за попередні роки. Номенклатури (перелік лікарських засобів для закупівель) почали формувати ще у листопаді 2017 року. Уже у квітні були підписані договори з міжнародними організаціями та розпочато тендери.

Міністерство уже отримало кошториси на погодження за низкою програм. Перші поставки очікуються у липні 2018 року. Оскільки наразі ще здійснюються поставки ліків, вакцин та медвиробів за 2017 рік, Міністерство буде планувати поетапні поставки 2018-го року, щоб у регіонах не було надлишків ліків. Важливою новелою 2018-го року стало те, що при розрахунку потреби на рік було враховано залишки ліків, а також заплановані поставки. Такий механізм покликаний убезпечити лікарні від надлишків ліків і їхнього псування.

 

Чи здійснюється повна передоплата міжнародним організаціям?

У 2018 році Міністерство підписало з міжнародними організаціями оновлену форму договору. Зокрема, нова редакція договорів передбачає зміни умов оплати та введення поетапної оплати кожної програми. Відтепер Міністерство буде оплачувати кошториси на етапі укладання договорів між міжнародними організаціями та постачальниками ліків. У кошторисах також зазначатиметься інформація про терміни поставок препаратів.

Важливо також зазначити, що міжнародні спеціалізовані організації, які співпрацюють із Міністерством охорони здоров`я у сфері закупівель, - це неприбуткові організації. Вони не можуть використовувати гроші, виділені на закупівлі ліків, жодним іншим чином, ніж за призначенням – на здійснення закупівель. Заощаджені на закупівлях кошти використовуються для придбання додаткових обсягів ліків. Невитрачені кошти повертаються у державний бюджет.

 

Чи достатньо виділених 5,9 млрд на забезпечення усіх пацієнтів лікуванням?

Міністерство охорони здоров`я закуповує ліки у межах виділеного бюджету, котрий щорічно приймає ВРУ (у 2016 році – 3,9 млрд грн, у 2017 році – 5,9 млрд грн, у 2018 році – 5,9 млрд грн). У 2018 році ліки закуповуються за 40-ма напрямами державної програми. Це близько 500 препаратів та більше 700 медичних виробів. Державний бюджет, виділений на закупівлю ліків на національному рівні, дозволяє покривати в середньому 45% від усього обсягу потреби. Так, наприклад, програма «Доросла онкологія» фінансується на 30%, а програма «Дитячий діаліз» майже на 100%. Закупівлі ліків через міжнародні організації дозволяють домовлятись про спеціальні низькі ціни для України і завдяки цьому збільшувати обсяги закуплених ліків.  Зокрема, хворі на хронічний мієлоїдний лейкоз, що лікуються препаратом Іматиніб, уперше на 100% забезпечені лікуванням.

 

Чи якісні ліки?

Ліки, котрі закуповують міжнародні організації, мають підтверджену міжнародними або європейськими стандартами якість та ефективність, прописані у міжнародних протоколах лікування. Так, зокрема, вакцини та АРВ-препарати, які закуповує Дитячий Фонд “ЮНІСЕФ” повинні обов’язково мати прекваліфікацію Всесвітньої організації охорони здоров’я. Міжнародні закупівлі дозволили взяти участь у тендерах закордонним компаніям, які пропонують конкурентні ціни. Тому МОЗ має можливість отримувати якісні препарати без переплат. За кожним напрямом державної програми із закупівель ліків у Міністерстві працює експертна група, в яку входять лікарі. Міністерство консультується із експертними групами. Саме ці експерти формують перелік лікарських засобів для закупівель, окрім того, цей перелік проходить громадське обговорення.

 

Чи справді для України закуповуються прострочені ліки?

За час співпраці з міжнародними організаціями для України ніколи не закуповувались прострочені ліки. У виняткових випадках Міністерство затверджує поставку ліків зі скороченими термінами придатності, що пояснюється нагальною потребою в ліках, адже середній цикл виробництва лікарських засобів складає близько 4-6 місяців. Отримати лікарські засоби скоріше можливо лише погодивши закупівлю вже вироблених ліків, терміни придатності яких зазвичай є коротшими, ніж нововироблених. Проте до препаратів зі зменшеними термінами придатності додаються листи від міжнародних організацій та виробників, які гарантують заміну цих препаратів, у разі їх не використання до кінця терміну придатності. Наприклад, компанія Краун Ейджентс здійснила заміну 2,8 тис. закуплених коштом 2015 року таблеток препарату з дитячої онкології «Метотрексат». Варто зазначити, що кожна партія препаратів зі скороченими термінами придатності затверджується групами експертів та фахівців, що залучаються до роботи Постійної робочої групи МОЗ України з питань профільного супроводу державних закупівель, а також погоджується обласними департаментами та управліннями охорони здоров’я.

Іноді лікарні неправильно розраховують кількість, через що в них виникають надлишки. Для ефективного використання закуплених ліків, лікарні зобов`язані за п`ять місяців повідомити Міністерство про неможливість використати замовлені ліки до того, як спливе термін придатності. У такому разі Міністерство здійснює перерозподіл ліків у ті регіони, в яких є нестача, або просить міжнародні організації замінити ці препарати. Проте не завжди лікарні дотримуються порядку.

 

Чи забезпечена Україна вакцинами?

Уперше за 7 років Україна повністю забезпечена вакцинами, необхідними для імунопрофілактики відповідно до календаря щеплень. Усі вакцини мають прекваліфікацію Всесвітньої організації охорони здоров`я – це значить, що якість вакцин підтверджена на міжнародному рівні.

Станом на 1 травня в Україні наявні такі кількості вакцин:

  • 2 334 773 доз вакцини АКДП для профілактики дифтерії, правця та кашлюка, адсорбованої з цільноклітинним кашлюковим компонентом, 601 515 вакцин від профілактики дифтерії та правця (АДП) та 5 519 923 вакцин для профілактики дифтерії та правця зі зменшеним змістом антигена (АДП-М);
  • 597 406 ін'єкційної  та 1 389 682 доз оральної вакцини від поліомієліту;
  • 1 995 500 доз вакцин від гепатиту В;
  • 46 864 доз – від гемофільної інфекції;
  • 2 668 126 доз вакцин БЦЖ;
  • 998 тис доз вакцини КПК (станом на 17 травня).

Важливо, що для збереження своїх властивостей вакцини потребують дотримання холодового ланцюга. Графік поставок вакцин погоджено з ЮНІСЕФом з урахуванням можливостей регіонів щодо зберігання імунобіологічних препаратів.