Відповіді на найпоширеніші запитання про закупівлі Нацпереліку
МОЗ України закликає не займатися маніпуляціями та поширенням неправдивої інформації щодо нового Національного переліку основних лікарських засобів.
У соцмережах почалися інформаційні атаки на новий Національний перелік основних лікарських засобів. У зв’язку з цим МОЗ України підкреслює наступне:
1. Закупівлі ліків за державний кошт згідно з Національним переліком основних лікарських засобів – це загальноприйнята світова практика. Понад 150 країн світу мають свої національні переліки, які є основою фармацевтичної політики держав. Мета нацпереліків – максимально ефективно розподілити обмежені ресурси (бюджетні кошти) для закупівлі найбільш необхідних пацієнтам лікарських засобів, ефективність яких є доведеною у світі.
2. Закупівлі лікарських засобів закладами і установами охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, повинні здійснюватися відповідно до Національного переліку основних лікарських засобів з 1 січня 2018 р. Про дату введення в дію Нацпереліку було відомо за півроку до цього, з 4 липня 2017 р., коли Уряд ухвалив постанову «Про внесення змін до постанов КМУ від 25 березня 2009 р. № 333», що передбачає запровадження перехідного періоду для завершення процесу закупівлі лікарських засобів. Тобто для обрахування потреби в лікарських засобах і планування закупівель згідно Нацпереліку закладами охорони здоров’я та іншими розпорядниками бюджетних коштів часу було більш ніж достатньо.
3. Порядок обрахування потреби також був відомий з 11 липня 2017 року. Були визначені персональні відповідальні особи в регіонах, що відповідають за розрахунок потреби закладами охорони здоров’я в ліках з Нацпереліку. Міністерством охорони здоров’я України було розроблено та затверджено «Порядок визначення обсягів потреби в закупівлі лікарських засобів закладами і установами охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів» (наказ МОЗ України №782 від 11.07.2017). МОЗ України проводив і продовжує проводити регулярні роз’яснювальні наради, тренінги та семінари для фахівців, медиків та громадських організацій.
4. З причин, що зумовлені бюджетним процесом, процедура закупівлі розпочинається в грудні та закінчується в лютому-березні. Фактичне надходження ліків до закладів охорони здоров’я відбувається у березні-квітні. Така ситуація складається багато років поспіль, керівники закладів охорони здоров’я та розпорядники бюджетних коштів про неї знають. Для уникнення перебоїв у постачанні ліків законодавством передбачена можливість для лікарень подовження попередніх договорів у межах 20%. Тому врахування особливостей бюджетного процесу у плануванні закупівель є їхнім безпосереднім обов’язком.
5. Твердження про те, що Нацперелік блокує регіональні програми із закупівлі ліків, не відповідає дійсності. Кожен регіон має право закуповувати ліки за регіональними програмами, у тому числі – для лікування рідкісних захворювань, паралельно з ліками із Нацпереліку.