Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

В Україні збільшується кількість телемедичних консультацій

Сучасні виклики вимагають новітніх та ефективних рішень. В умовах війни телемедицина набуває принципово нового значення та широко застосовується у сфері здоровʼя – від профілактики та моніторингу до реабілітації пацієнта. 

Телемедицина – це надання пацієнтам медичної допомоги у дистанційний спосіб. Це поняття може охоплювати як консультування пацієнта телефоном, так і застосування високотехнологічних телемедичних платформ.

Сьогодні дані, внесені лікарями в електронну систему охорони здоровʼя (ЕСОЗ), засвідчують, що лікарі все більше консультують пацієнтів у дистанційний спосіб.

Так, за даними Національної служби здоровʼя України, минулого року українські медики провели 9,8 мільйона дистанційних взаємодій з пацієнтами. Хоча й частка дистанційних консультацій складає всього близько 6% від загальної кількості взаємодій, тенденція на віддалені консультації зростає.

Так, у 2021 році було зафіксовано 5,7 мільйона телеконсультацій та 6,9 мільйона – у 2022 році, що становить відповідно 4,3% і 5,2% від усіх консультацій (медичних, домашніх і телеконсультацій), зареєстрованих в ЕСОЗ. Таку динаміку відзначили експерти проєкту «Сталий розвиток національних систем охорони здоровʼя (LHSS)» у дослідженні «Оцінка ресурсів закладів охорони здоров’я України, пов’язаних із наданням телемедичних послуг».

Фокус дослідження був спрямований на аналіз ресурсів, які заклади охорони здоровʼя витрачають на застосування методів та інструментів телемедицини. Результати свідчать, що серед 30 закладів, які взяли участь у дослідженні, інвестиції у розвиток телемедицини у 2021-2022 роках не перевищували 1% від загального ресурсного забезпечення.

Крім іншого, дослідження охопило аналіз даних ЕСОЗ щодо всіх проведених телеконсультацій в Україні та свідчить про те, що:

  • Основними отримувачами дистанційних консультацій є пацієнти з хронічними захворюваннями та маломобільні групи населення.
  • Існує тенденція до більшого використання телемедичних консультацій у прифронтових областях (Харківській, Дніпропетровській), а також у регіонах зі значною кількістю внутрішньо переміщених осіб (зокрема, у місті Києві та у Львівській області).
  • Телеконсультації є найбільш поширеними серед лікарів первинної медичної допомоги, фтизіатрів та спеціалістів з інфекційних хвороб.
  • У співвідношенні з очними оглядами більше віддалених консультацій проводять приватні медичні заклади та лікарі-ФОП, аніж працівники комунальних закладів.
  • Основні засоби звʼязку – телефонний дзвінок, спілкування у месенджерах, аудіо чи відеозвʼязок через відповідні комунікаційні сервіси.
  • Більшість закладів, які охоплює аналіз, мають попередній запис на телемедичну консультацію; у більшості випадків такий запис здійснюється онлайн через МІС або телефоном через реєстратуру лікарні.

Наразі держава активно стимулює застосування телемедицини під час надання медичної допомоги та, зокрема, у реабілітації пацієнтів.

Надалі в межах електронної охорони здоровʼя будуть впроваджені сервіси телеконсультування, телерадіології та телеметрії – послуги, які наразі є найбільш актуальними для українців.

Використання засобів телемедицини у взаємодії «лікар-пацієнт» дозволяє лікарям не лише віддалено консультувати пацієнтів, проте й обмінюватися медично-діагностичними даними як з підопічним, так і з іншими фахівцями, а також віддалено стежити за станом здоровʼя пацієнта, використовуючи для цього спеціальні пристрої вимірювання тиску, пульсу та ін.

При цьому телемедицина не лише покращує зручність та доступність медичних послуг для пацієнтів, але й дозволяє швидше діагностувати та лікувати захворювання.