Уряд не спромігся трансформувати чотири найбільші національні лікарні: які наслідки для пацієнтів, лікарів і наступного Уряду
21 серпня 2019 року в порядок денний Кабінету Міністрів України вкотре не внесене на розгляд членам Уряду розпорядження про автономізацію чотирьох національних закладів, що належать Міністерству охорони здоров’я України. А саме Науково-практичного медичного центру дитячої кардіології та кардіохірургії, Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» МОЗ України, Національного інституту раку та Інституту серця МОЗ України. Офіційна позиція Міністерства охорони здоров’я України.
На виконання Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» на базі національних медзакладів, власником яких є МОЗ України, мають бути створені неприбуткові казенні підприємств зі статусом наукової установи.
Що дозволить цей крок медичним закладам і чого позбавляє їх бездіяльність Уряду:
- З січня 2020 року ці найбільші національні лікарні можуть приєднатися до трансформації системи охорони здоров’я — укласти договір з Національною службою здоров’я України (НСЗУ) та надавати послуги пацієнтам за програмою медичних гарантій, а отже стати частиною єдиного медичного простору України.
- Пацієнти зможуть безоплатно отримувати в цих лікарнях медичні послуги, що входять до пакету державних медичних гарантій, визначених Законом. За такі фактично надані послуги лікарні отримуватимуть гроші від НСЗУ. Автономізація закладів унеможливлює використання поточного статусу цих лікарень для персонального збагачення окремих осіб у керівництві.
- Як неприбуткові казенні підприємства лікарні отримають можливість обирати своїх керівників на відкритих конкурсах. Тобто, непрозорі особливі процедури переобрання керівників закладів мають залишитись у минулому. У виборах керівника на рівних братимуть участь представники колективу лікарень, представників громадськості та членів Уряду як представників власника закладу. У цих медичних закладів власник — Міністерство охорони здоров’я України.
- Казенне неприбуткове підприємство може самостійно розпоряджатись заробленими коштами — нарахованими за контрактом з Національною службою здоров’я України та отриманими за послуги з інших джерел. Більше ніякого фінансування закладів винятково за бюджетними програмами, накинутого згори штатного розпису і обладнання «за розподілом».
- Зарплати та премії працівників визначаються спільно у колективному договорі, а заробітна плата керівника — у його контракті. Блокування автономізації цих лікарень Уряду консервує стару систему нарахування зарплат медпрацівникам, позбавляючи колектив права визначити нову ефективну і мотивуючу систему оплати праці.
Блокування Урядом рішення на виконання чинного законодавства України не лише відтерміновує початок позитивних змін за новими прозорими правилами в цих лікарнях, але і фактично перекладає цю непросту задачу на наступний склад Уряду. Менше трьох місяців до кінця року може не вистачити, аби завершити процес автономізації таких великих закладів. Чотири національні медзаклади, які надають унікальні медичні послуги, можуть залишитися поза трансформацією і без фінансування у 2020 році.
1030 медичних закладів, які надають первинну медичну допомогу, уже долучилися до трансформації та у статусі комунальних некомерційних підприємств, отримують оплати за медичні послуги за договорами з Національною службою здоров’я та ефективно працюють.
По всій країні спеціалізовані медичні заклади проходять процедуру реорганізації на комунальні некомерційні підприємства, щоб отримати фінансування за договорами з НСЗУ з 2020 року. Половина спеціалізованих медичних закладів уже автономізувалися, ще чверть знаходяться у процесі реорганізації. Інші медичні заклади мають розпочати цей процес у вересні, щоб встигнути до початку оголошення Національною службою здоров’я прийому заяв на контрактування на 2020 рік.