Українські лікарі вчитимуться ефективніше працювати з підлітками
Уже цього місяця в двох містах – Львові та Полтаві – розпочнеться навчальний курс для лікарів первинної ланки. Впродовж двох місяців 300 фахівців – сімейних лікарів та педіатрів – навчатимуться ефективніше спілкуватися з підлітками, використовувати скринінгові анкети, розроблені для України на основі досвіду Великобританії та США, щоби виявляти можливі ризики та вчасно надавати якісну допомогу Цей проект МОЗ реалізовує спільно з Українською фундацією громадського здоров’я, HealthRight International за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ).
Близько 40% українських підлітків 15-17 років мають щонайменше одне хронічне захворювання. До лікарів вони звертаються вкрай рідко, а на прийомах лікарі зосереджуються на уже існуючих проблемах і дуже рідко – на виявленні можливих ризиків, які матимуть наслідки для здоров'я в 30 чи 40 років.
У світі вже давно застосовують різні методики для роботи з підлітками, які вимагають особливого підходу, оскільки вони уже не діти, але ще не дорослі. На прикладі американської і британської моделей була розроблена Скринінгова форма та програма навчання для українських лікарів. Передусім, сімейні лікарі і педіатри освоюватимуть методики ефективного спілкування з підлітками, вчитимуться використовувати нетипові прийоми, щоби вивчити можливі загрози здоров’ю. Так, в обов’язок лікарів входитиме моніторинг репродуктивного та психічного здоров'я підлітків, загроз інфекцій, що передаються статевим шляхом, ВІЛ, профілактика вживання психоактивних речовин, куріння та інших залежностей. Лікарі також будуть цікавитись харчовими звичками підлітків та надавати поради щодо здорового харчування.
Уже розроблена скринінгова анкета для закладів первинки, яка допоможе лікарям тримати на контролі здоров’я своїх пацієнтів та відстежувати зміни. Водночас, ключовим для лікаря має стати побудова якісно нових стосунків із своїм пацієнтом-підлітком. Мова йде про довірчі стосунки, саме тому лікарі вчитимуться мотивувати підлітків на відвертість, не відлякувати чи не вішати ярликів, а вміти правильно оцінити ступінь ризику і вчасно почати лікування чи перенаправити підлітка до вузького спеціаліста.