Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо договорів про медичне обслуговування населення»
ПОВІДОМЛЕННЯ
про оприлюднення проекту постанови Кабінету Міністрів України
«Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо договорів про медичне обслуговування населення»
Міністерство охорони здоров'я України пропонує для публічного обговорення проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо договорів про медичне обслуговування населення» (далі – проект).
Проект розроблено на виконання пункту 3 розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» з метою спрощення порядку укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій та типової форми договору, затвердження додатка до типової форми для закупівлі медичних послуг спеціалізованої допомоги, запровадження попередньої оплати послуг спеціалізованої допомоги.
Проект та супровідні документи до проекту оприлюднені шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров'я України в мережі Інтернет www.moz.gov.ua.
Пропозиції та зауваження до проекту просимо надсилати до Міністерства охорони здоров'я України протягом місяця у письмовому та/або електронному вигляді за адресою:
Експертна група з питань реформування системи охорони здоров'я Директорату медичних послуг: вул. Грушевского, 7, м. Київ, 01601, тел. (044) 254-06-52, e-mail: [email protected].
Контактна особа: керівник експертної групи з питань реформування системи охорони здоров'я Директорату медичних послуг Орабіна Тетяна Миколаївна, тел. (044) 254-06-52.
ПРОЕКТ
Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо договорів про медичне обслуговування населення
Відповідно до пункту 3 розділу IV “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
Прем’єр-міністр України | В. ГРОЙСМАН |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо договорів про медичне обслуговування населення»
Мета: спрощення порядку укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій та типової форми договору, затвердження додатка до типової форми для закупівлі медичних послуг спеціалізованої допомоги, запровадження попередньої оплати послуг спеціалізованої допомоги
1. Підстава розроблення проекту акта
Пункт 3 розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» (далі – Закон № 2168-VIII).
2. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Закон № 2168-VIII закладає новий принцип фінансування медичних послуг в Україні «гроші ходять за пацієнтом», а не за інфраструктурою закладів охорони здоров’я. Згідно з Законом № 2168-VIII держава гарантує фінансування надання необхідних пацієнтам медичних послуг та лікарських засобів належної якості за рахунок коштів Державного бюджету України за програмою медичних гарантій. У рамках загальної реформи охорони здоров'я цілі та завдання Закону № 2168-VIII будуть досягнуті у вигляді гарантованого державою пакета послуг, куди входитимуть, зокрема, первинна, паліативна, екстрена і спеціалізована медична допомога.
Згідно із Законом № 2168-VIII Національна служба здоров’я України здійснює оплату тарифу за надані пацієнтам медичні послуги на підставі договорів про медичне обслуговування населення. Згідно з частиною сьомою статті 8 Закону № 2168-VIII типова форма договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, порядок його укладення, зміни та припинення затверджуються Кабінетом Міністрів України.
На виконання відповідної норми постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 був затверджений Порядок укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, а також типова форма такого договору.
у 2018 році розпочалось успішне запровадження нових механізмів фінансування надання медичних послуг первинної медичної допомоги, відповідно до Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2018 рік, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 407. Станом на грудень 2018 року вже 22,4 мільйонів українців подали декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, 623 лікарні та лікарів, які є фізичними особами-підприємцями, уклали договори із Національною службою здоров’я України, з яких 85 приватних закладів, 789 закладів охорони здоров’я пройшли процедуру автономізації і 200 закладів наразі її проходять. У той же час в процесі укладення та виконання договорів, а також в процесі розвитку функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я виникла необхідність уточнити і спростити порядок укладення та типову форму договору, затверджених постановою № 410.
Крім того, у зв’язку з успішним проведенням реформи на рівні первинної медичної допомоги було прийнято рішення про запровадження двох пілотних проектів з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги. Реалізація цих пілотних проектів потребуватиме затвердження додатку до договору про медичне обслуговування неселення зі спеціальними умовами закупівлі послуг вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги.
3. Суть проекту акта
Проектом постанови пропонується затвердити зміни до:
Порядку укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування за програмою медичних гарантій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2018 р. № 410;
Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2018 р. № 410;
постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2014 р. № 117 «Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти»;
постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)».
У змінах до Порядку пропонується:
1) скоротити список електронних документів, які подаються разом із заявою про укладення договору про медичне обслуговування населення з Національною службою здоров’я України та спростити порядок їх обміну через електронну систему охорони здоров’я;
2) уточнити, що у разі наявності недоліків у заяві про укладення договору чи недостатності документів заявник може усунути такі недоліків протягом двох днів з моменту отримання від Національної служби здоров’я України відповідного повідомлення;
3) уточнити, що проект договору формується в системі на підставі даних із заяви;
4) уточнити, що Національна служба здоров’я України публікує на своєму сайті укладені договори тільки зі знеособленими даними.
У змінах до типової форми договору пропонується:
1) зменшити кількість додатків (прибрати додаток 2 та додаток 3), залишити лише два додатки зі спеціальними умовами договору: один – для послуг первинної медичної допомого, а інший – для послуг спеціалізованої допомоги;
2) для усунення необхідності постійно підписувати зміни до договору, в договорі залишити тільки істотні умови, а всю іншу інформацію, яка часто змінюється (графік роботи, години прийому лікарем) дозволити надавачам медичних послуг самостійно оновлювати в системі, скріпивши її електронним підписом відповідно до законодавства;
3) уточнити механізм та методи за допомогою яких уповноважені особи Національної служби здоров’я України зможуть пересвідчитися в належному виконанні договору надавачем медичних послуг і його працівниками, зокрема шляхом звірки даних з електронної системи охорони здоров’я з документами, що підтверджують надання медичних послуг за договором;
4) уточнити порядок та строки звітування і оплати за договором для різних видів медичних послуг.
Такі зміни покликані спростити укладення, адміністрування договору та надати Національній службі здоров’я України прозорий механізм моніторингу за виконанням договорів, зменшити час надавачам медичних послуг та Національній службі здоров’я України на укладення договору.
До постанови Кабінету Міністрів України № 117 пропонується внести зміни, які дозволять здійснювати передоплату послуг спеціалізованої медичної допомоги на строк до двох місяців у сумі не більше 40% від суми оплати за договором за один місяць. Такі зміни потрібні у зв’язку із тим, що велику частину тарифу на медичні послуги складають втрати надавачів на оплату праці і потрібно забезпечити можливість надавачам медичних послуг виплатити заробітну плат двічі на місяць згідно з вимогами трудового законодавства.
До постанови Кабінету Міністрів України № 1548 пропонується внести зміни, які дозволять комунальним закладам охорони здоров’я, які є комунальними некомерційними підприємствами та уклали договір про медичне обслуговування з Національною службою здоров’я України, самостійно затверджувати тарифи на платні послуги, що вони надають. Така зміна надасть більше самостійності комунальним надавачам медичних послуг у прийняття рішень стосовно власної господарської діяльності та сприятиме підвищенню конкуренції, ефективному плануванню, раціональному медичному обслуговуванню та покращенню сервісу.
4. Правові аспекти
Правовідносини у цій сфері врегульовані в Основах законодавства України про охорону здоров’я, Законами України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» та «Про електронні довірчі послуги», постановами Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1101 «Про утворення Національної служби здоров’я України», від 25 квітня 2018 р. № 411 «Деякі питання електронної системи охорони здоров’я» та іншими нормативно-правовими актами.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проекту постанови не потребує додаткових видатків з Державного бюджету України.
6. Прогноз впливу
Очікуваний вплив реалізації акта на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян і держави
Проект постанови є регуляторним актом. Аналіз регуляторного впливу додається.
Очікуваний вплив реалізації акта на розвиток регіонів
Проект постанови прямо не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць та не вирішує концептуальні проблеми розвитку регіонів.
Очікуваний вплив реалізації акта на ринок праці
У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть прямо впливати на ринок праці.
У той же час очікуваними результатами реалізації положень проекту постанови мають стати, зокрема, створення умов для появи конкуренції серед надавачів медичних послуг та покращення умов оплати праці медичних працівників.
Очікуваний вплив реалізації акта на громадське здоров’я
Проект постанови не впливає на громадське здоров'я.
Очікуваний вплив реалізації акта на екологію та навколишнє природне середовище
Проект постанови не матиме вливу на екологію та навколишнє природне середовище.
7. Позиція заінтересованих сторін
Проект постанови не стосується соціально-трудової сфери та не стосується прав осіб з інвалідністю.
Проект постанови не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності, тому не потребує погодження з Науковим комітетом Національної ради з питань розвитку науки і технологій.
Проект постанови не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць та не вирішує концептуальні проблеми розвитку регіонів, а тому не потребує погодження з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
8. Громадське обговорення
Проект постанови підлягає розміщенню на офіційному веб-сайті МОЗ.
У разі необхідності МОЗ надаватиме зацікавленим сторонам відповідні консультації.
9. Позиція заінтересованих органів
Проект постанови потребує проведення правової експертизи у Мін’юсті, погодження з Мінфіном, Мінекономрозвитку, Державною регуляторною службою України, Державною казначейською службою України, Державною аудиторською службою України, Антимонопольним комітетом України.
10. Правова експертиза
Проект постанови потребує проведення правової експертизи у Мін’юсті.
11. Запобігання дискримінації
Проект постанови не містить положень, які мають ознаки дискримінації.
Громадська антидискримінаційна експертиза не проводилась.
11-1. Відповідність принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків
У проекті акта відсутні положення положень, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків. Проект постанови не здійснюватиме гендерного впливу.
12. Запобігання корупції
Проект постанови не містить положень, які містять ознаки корупційних ризиків.
Громадська антикорупційна експертиза не проводилась.
13. Прогноз результатів
Очікувані результати від впровадження проекту постанови:
спрощення процесу укладення договорів про медичне обслуговування населення;
зменшення часових та матеріальних витрат на подання та розгляд заяв про укладення договору про медичне обслуговування населення та укладення договору;
зменшення кількості додатків до типової форми договору, що дає спрощення процесу зміни інформації, яка стосується договору, але не є істотною умовою;
розбудова організаційної спроможності Національної служби здоров’я України щодо планування стратегічних закупівель послуг, укладення та моніторингу договорів щодо спеціалізованої допомоги;
підвищення рівня прозорості та цільового використання бюджетних коштів.
В.о. Міністра охорони здоров’я України |
Уляна СУПРУН |
ПРОГНОЗ ВПЛИВУ
реалізації акта на ключові інтереси заінтересованих сторін
1. Суть проекту акта. Прийняття проекту акта дозволить спростити процедури укладення договорів про медичне обслуговування населення, зокрема, зменшити список необхідних документів, уточнити положення типової форми договору, відмінити додатки 2 та 3, ввести спеціальний додатку до договору для закупівлі послуг вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, а також внести необхідні зміни до актів Кабінету Міністрів України для можливості здійснювати передоплату за договорами та самостійного затвердження тарифів на платні послуги надавачами медичних послуг комунальної власності.
2. Вплив на ключові інтереси усіх заінтересованих сторін
Заінтересована сторона |
Ключовий інтерес |
Очікуваний вплив на ключовий інтерес із зазначенням передбачуваної динаміки змін основних показників |
Пояснення (чому саме реалізація акта призведе до очікуваного впливу) |
|
Короткостроко-вий вплив |
Середньостроко-вий вплив |
|||
Національна служба здоров’я України |
Зменшення витрат на укладання договорів та підвищення рівня прозорості використання бюджетних коштів |
- |
+ |
В короткостроковій перспективі очікується негативний вплив через відчутний дискомфорт від нововведень, оскільки реалізація акта передбачає необхідність навчання працівників правильно вносити інформацію в систему для заповнення договору з додатками та подальшого аналізу інформації в системі про виконання договорів. В середньостроковій перспективі очікується позитивний вплив через значне зменшення часу і витрат на укладення, внесення і звітування про виконання договору про медичне обслуговування населення, а також проведення моніторингу виконання договорів. |
Надавачі медичних послуг |
Зменшення витрат на укладання договорів та підвищення рівня прозорості оплати медичних послуг |
- |
+ |
В короткостроковій перспективі очікується негативний вплив через відчутний дискомфорт від нововведень, оскільки реалізація акта передбачає необхідність навчання працівників правильно вносити інформацію в систему для заповнення договору з додатками. В середньостроковій перспективі очікується позитивний вплив через значне зменшення часу і витрат на укладення, внесення і звітування про виконання договору про медичне обслуговування населення. |