Проект наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження методик розрахунку граничних тарифів на надання послуг, пов’язаних з ВІЛ»
ПРОЕКТ
Про затвердження методик розрахунку граничних тарифів на надання послуг, пов’язаних з ВІЛ
З метою виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12 червня 2019 року № 497 «Деякі питання надання послуг представникам груп підвищеного ризику щодо інфікування ВІЛ та людям, які живуть з ВІЛ» та пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267,
НАКАЗУЮ:
1.Затвердити:
1) Методику розрахунку граничних тарифів надання послуг з профілактики ВІЛ серед групи підвищеного ризику щодо інфікування ВІЛ, що додається;
2) Методику розрахунку граничних тарифів надання послуг з догляду і підтримки людей, які живуть з ВІЛ, що додається.
2. Директорату громадського здоров’я (Скіпальський А.П.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань європейської інтеграції Стефанишину О. А.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
В.о. Міністра | У. СУПРУН |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту наказу Міністерства охорони здоров’я України
«Про затвердження методик розрахунку граничних тарифів на надання послуг, пов’язаних з ВІЛ»
Мета: законодавче врегулювання принципів фінансування послуг, пов’язаних з профілактикою, діагностикою та лікуванням ВІЛ серед груп підвищеного ризику інфікування та догляду і підтримки людей, які живуть з ВІЛ шляхом визначення алгоритмів розрахунку вартості відповідних послуг та здійснення подальшої їх тарифікації, з метою забезпечення сталої відповіді на епідемію ВІЛ-інфекції/СНІДу.
1. Підстава розроблення проекту акта
Проект наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження методик розрахунку граничних тарифів на надання послуг, пов’язаних з ВІЛ» (далі – Проект) розроблено на виконання пункту 18 статті 4 Закону України «Про протидію поширенню хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ», пункту 7 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров'я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 року № 298.
2. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Питання протидії захворювань, які спричиняють найбільший негативний соціально-демографічний та економічний вплив є одним з пріоритетних напрямів державної політики у сфері охорони здоров’я і соціального розвитку.
Попередження інфекційних хвороб і контроль над ними, зокрема щодо ВІЛ-інфекції/СНІДу, передбачені Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами (відповідно до статті 427 глави 22 «Громадське здоров’я» розділу V «Економічне та галузеве співробітництво» Угоди) та зобов’язаннями держави перед Глобальним Фондом для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією (далі – Глобальний фонд).
Як член Організації Об’єднаних Націй (ООН), Україна приєдналася до глобального процесу забезпечення досягнення Цілей сталого розвитку, через розробку відповідних національних стратегічних завдань, серед яких визначила одним з пріоритетів зупинення епідемії СНІДу, як виклику громадському здоров’ю, а також, на виконання цього завдання, приєдналась до «Політичної декларації з питань ВІЛ/СНІДу: «прискореними темпами до активізації боротьби з ВІЛ та припинення епідемії СНІДу до 2030» (Fast Track) прийнятою Генеральною Асамблеєю ООН в червні 2016 року.
За останні п'ятнадцять років відповіді на виклики, пов’язані з ВІЛ сформувалась національна мережа організацій, які у співпраці з закладами охорони здоров’я, на високому професійному рівні надають послуги групам підвищеного ризику та людям, які живуть з ВІЛ. При цьому, переважна більшість заходів, що входять до програм зменшення шкоди та догляду і підтримки ЛЖВ, були впроваджені та розвивались за кошти Глобального фонду та інших міжнародних донорів.
В умовах значного скорочення донорської підтримки програм, пов’язаних з ВІЛ, актуальною є потреба в забезпеченні доступу до відповідних послуг, перегляді та зміни підходів до планування і фінансування програм відповідно до нових глобальних стратегій щодо прискорення відповіді на епідемію, забезпечення фінансування за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
Затвердження єдиної методики розрахунку тарифів на послуг, пов’язаних з ВІЛ є послідовним етапом у реалізації виконання Плану заходів Стратегії забезпечення сталої відповіді на епідемії туберкульозу, в тому числі хіміорезистентного, та ВІЛ-інфекції/СНІДу на період до 2020 року, а також у виконанні зобов’язань, взятих Україною перед міжнародною спільнотою. Очікуваним результатом є створення механізму забезпечення сталості фінансування зазначених послуг шляхом справедливого розподілу ресурсів, створення уніфікованого прозорого механізму використання державних коштів в межах реалізації ефективних інтервенцій в сфері протидії захворювань, які спричиняють найбільший негативний соціально-демографічний та економічний вплив.
3. Суть проекту акта
Проект наказу затверджує методику розрахунку граничних тарифів послуг на надання послуг профілактики ВІЛ та вірусних гепатитів серед ключових груп населення та методику розрахунку граничних тарифів на надання послуг догляду і підтримки людей, що живуть з ВІЛ, які вcтановлюють механізми визначення тарифів цих послуг для закладів охорони здоров’я будь-якої організаційно-правової форми, в тому числі комунальних некомерційних підприємств та фізичних осіб – підприємців, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та забезпечують на її основі медичне обслуговування населення; неурядових організації, органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, благодійних організацій та суб’єктів підприємницької діяльності.
Розрахунок граничних тарифів на надання послуг, пов’язаних з ВІЛ визначається окремо для кожної послуги, перелік яких використовується згідно встановленого порядку та здійснюється на основі розрахунку граничного тарифу послуги на одного отримувача впродовж однієї людино-години, а також витрати часу на надання послуги та кількість отримувачів відповідної послуги.
4. Правові аспекти
Основними нормативно-правовими актами у цій сфері правового регулювання є:
Бюджетний кодекс України;
Податковий кодекс України;
Господарський кодекс України;
Основи законодавства України про охорону здоров’я;
закони України «Про захист населення від інфекційних хвороб», «Про затвердження Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу на 2014–2018 роки», «Про протидію поширенню хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ», «Про ціни та ціноутворення», «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та інші.
Створення умов для організації розрахунку тарифу на послуги, пов’язані з ВІЛ базується на положеннях:
Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020», схваленої Указом Президента України від 12 січня 2015 року № 5;
Концепції розвитку системи громадського здоров’я, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року
№ 1002-р.
41. Відповідність засадам реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку
У проекті відсутні положення, які відносяться до засад реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Фінансування заходів щодо реалізації Проекту наказу буде здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету в межах асигнувань, що передбачаються на відповідний рік, благодійних фондів, міжнародної технічної та фінансової допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством.
6. Прогноз впливу
Проект прямо не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць та не вирішує концептуальні проблеми розвитку регіонів.
У проекті відсутні правила та процедури, які можуть прямо впливати на ринок праці.
Проект не впливає на екологію та навколишнє природне середовище.
Прогноз впливу реалізації акта на ключові інтереси заінтересованих сторін додається.
61. Стратегічна екологічна оцінка
Проект не є документом державного планування та не передбачає реалізацію видів діяльності, які впливають на довкілля, а тому не потребує здійснення стратегічної екологічної оцінки.
7. Позиція заінтересованих сторін
Проект не стосується соціально-трудової сфери.
Проект не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності.
Проект не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць, а тому не потребує погодження з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
8. Громадське обговорення
Проект потребує проведення консультацій з громадськістю. Для громадського обговорення Проект розміщено на офіційному сайті МОЗ України www.moz.gov.ua.
9. Позиція заінтересованих органів
Проект потребує погодження з Міністерством фінансів України та Міністерством внутрішніх справ України.
10. Правова експертиза
Проект підлягає державній реєстрації у Міністерстві юстиції України.
11. Запобігання дискримінації
У Проекті відсутні положення, що містять ознаки дискримінації.
111. Відповідність принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків
У Проекті відсутні положення, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків. Проект акта є гендерно нейтральним.
12. Запобігання корупції
У Проекті відсутні правила і процедури, що можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
13. Прогноз результатів
Прийняття Проекту наказу дозволить врегулювати суспільні відносини в сфері надання послуг, пов’язаних з ВІЛ, вдосконалити організацію їх фінансування та закупівлі за кошти державного бюджету України, що створить можливість наблизити відповідні послуги до їх отримувачів та збільшити ефективність їх надання.
В.о. Міністра охорони здоров’я України |
Уляна СУПРУН |
ПРОГНОЗ ВПЛИВУ
реалізації акта на ключові інтереси заінтересованих сторін
Суть проекту: заходи та програми з догляду і підтримки людей, які живуть з ВІЛ та профілактики ВІЛ групи підвищеного ризику понад 15 років впроваджуються виключно за кошти міжнародних організацій та, відповідно, витрати на їх реалізацію, як в цілому, так і окремих послуг розраховуються за принципами та тарифами, що відповідають політикам донора.
При переході від донорського (переважно за рахунок коштів Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією) до державного фінансування необхідно законодавче врегулювання підходів до формування цін та визначення тарифів на відповідні послуги, що дозволить забезпечити раціональне планування та цільове використання коштів державного бюджету.
Заінтересована сторона |
Ключовий інтерес |
Очікуваний (позитивний чи негативний) вплив на ключовий інтерес із зазначенням передбачуваної динаміки змін основних показників (у числовому або якісному вимірі) |
Пояснення (чому саме реалізація акта призведе до очікуваного впливу) |
|
короткостроковий вплив (до року) |
середньостроковий вплив (більше року) |
|||
Серед населення України готові прийняти як колег, сусідів, друзів, або членів сім’ї лише: ВІЛ-позитивних осіб – 16%; гомосексуалів – 14%; осіб, які надають сексуальні гроші за винагороду – 14%; cпоживачів наркотиків – 5% (дані отримані в межах всеукраїнського дослідження «Обізнаність населення про епідемію ВІЛ в Україні» (2017)) |
Неприйняття та уникання людей, які живуть з ВІЛ, представників спільнот людей, уразливих до ВІЛ, в тому числі в просторі надання медичних послуг та забезпечення права на здоров’я |
- |
+ |
Люди, у яких існує стигма та упереджене ставлення до людей, які живуть з ВІЛ, представників груп підвищеного ризику не підтримують шляхів подолання проблеми ВІЛ-інфекції з позиції громадського здоров’я, у тому числі й шляхом нормативного врегулювання відповідних послуг та створення державних засад для формування тарифів та подальшої їх закупівлі |
Понад 140 організацій, що працюють в сфері профілактики ВІЛ-інфекції та понад 100 організацій, що працюють в сфері догляду і підтримки ЛЖВ; суб’єкти системи громадського здоров’я; заклади охорони здоров’я, що надають допомогу ВІЛ-позитивним особам, в тому числі понад 290 сайтів АРТ та понад 660 кабінетів «Довіра» |
Повноцінна участь в системі надання послуг, пов’язаних з ВІЛ, забезпечення їх безперервності та континууму, в тому числі можливість приймати участь у відборі та претендувати на отримання державного фінансування на реалізацію програм та заходів протидії ВІЛ |
+ |
+ |
Прийняття проекту акту створить умови для виконання міжнародних зобов’язань та забезпечення переходу від зовнішнього фінансування послуг, пов’язаних з ВІЛ до фінансування за рахунок державного бюджету на засадах економічної обґрунтованості, ефективності, конкурентності та прозорості. |