Наші три ключові пріоритети: доступність, якість та безоплатність меддопомоги – Віктор Ляшко під час візиту на Кіровоградщину
Міністр охорони здоровʼя України Віктор Ляшко разом з народним депутатом України Юрієм Кузбитом провели зустріч із представниками органів місцевого самоврядування та керівниками медичних закладів Кіровоградської області.
Під час спілкування з власниками та керівниками лікарень міністром було представлено нові підходи до формування спроможної мережі закладів охорони здоровʼя в госпітальному окрузі, які повинні забезпечити три ключові аспекти надання медичної допомоги: доступність, якість та безоплатність.
Разом із головами громад обговорили питання збереження територіальної доступності медичних послуг в умовах розвитку ринкової конкуренції в сфері охорони здоровʼя, яка була запущена під час другого етапу медичної реформи. Голови громад наголосили на тому, що існують випадки, коли лікарні надають послуги мешканцям інших громад. При цьому медичну частину витрат на ці послуги компенсує Національна служба здоров’я України в рамках Програми медичних гарантій, іншу ж частину, а також платежі за комунальні послуги та енергоносії цим лікарням керівниками громад не компенсуються, що є барʼєром для подальшого розвитку закладу.
«Спілкування з власниками та керівниками лікарень, які розташовані в межах одного-двох районів, є дуже важливим. Учасники озвучують зовсім інші, ніж на обласному рівні, питання для вирішення. Чим більше таких зустрічей та відвертих дискусій, тим виваженіше приймаються рішення, і якісніший результат ми отримуємо на виході. Наше спільне завдання визначено у трьох ключових пріоритетах: доступність, якість та безоплатність медичної допомоги», – зазначив Віктор Ляшко після зустрічі з керівниками медичних закладів Кіровоградщини.
Окремо на зустрічі приділили увагу питанню ефективності використання лікарнями коштів, які останні три роки надходили з державного бюджету в рамках дофінансування з метою забезпечення належного рівня заробітної плати медичним працівникам. Наразі ми бачимо, що є заклади, які успішно скористались бюджетною допомогою та використали цей час, аби забезпечити фінансову стабільність закладу. Однак дехто не вжив необхідних управлінських заходів та продовжив практику неефективного менеджменту, покладаючи надію на те, що дофінансування з бюджету триватиме й надалі. На жаль, залишились лікарні, в яких меддопомога організована таким чином, що хірург, згідно з даними ЕСОЗ, робить лише 11 операцій на рік, а це менше ніж один пацієнт у місяць. Звісно, в таких випадках одразу постає питання безпеки пацієнта та ефективності використання кадрових ресурсів.
Вирішити це питання можна шляхом ефективного управління спроможною мережею в рамках госпітального округу та госпітального кластера, що дозволить якісно будувати маршрути пацієнта, уникнути дублювання послуг та створити оптимальне навантаження на медичних працівників.
За словами Віктора Ляшка, в межах госпітального округу та госпітального кластера має бути спочатку визначено, а потім вжито заходів для створення спроможної мережі медичних закладів, яка покриватиме всі необхідні базові послуги для пацієнтів.
У рамках реформи передбачено, що найпростіші захворювання лікуватимуться якомога ближче до пацієнта, в загальних лікарнях. У разі складніших проблем зі здоровʼям – пацієнт потраплятиме у кластерні та надкластерні лікарні, які надаватимуть високоспеціалізовані послуги.