МОЗ України змінює підхід до підготовки лікарів: громадське обговорення нової моделі інтернатури
Міністерство охорони здоров’я України опублікувало для громадського обговорення проект наказу “Про затвердження Положення про інтернатуру”. Зміни, що почнуть впроваджуватися вже з 2020 року, наблизять систему підготовки лікарів до європейських стандартів та дозволять українським лікарям бути конкурентними на світовому рівні.
Обговорення наказу триватиме до 14 вересня. Пропозиції приймає Директорат освіти, науки та кадрів МОЗ України на електронну адресу [email protected] або поштою м. Київ, вул. Грушевського, 7.
Інтернатура - 3 роки, далі - резидентура
Інтернатура - це один з етапів підготовки лікаря. Після закінчення шостого курсу медичного університету та успішного складання Єдиного державного кваліфікаційного іспиту, студент-медик повинен пройти практичну підготовку у закладі охорони здоров’я. Така підготовка протягом кількох років і називається інтернатурою.
Наразі існує суттєва різниця між кількістю років підготовки лікарів в Україні та у світі. Наприклад, в США підготовка лікаря акушера-гінеколога триває 12 років, в той час як в Україні - 9. Це є нерелевантним досвідом і унеможливлює конкуренцію українських спеціалістів на світовому рівні.
Зараз студенти різних спеціальностей проходять інтернатуру від одного до трьох років. Проект наказу пропонує збільшити тривалість інтернатури до трьох років для всіх спеціальностей, крім загальної стоматології. Стоматологи проходитимуть інтернатуру один рік. Крім того, після інтернатури планується, що лікарі будуть проходити резидентуру, яка триватиме відповідно до складності спеціалізації. У майбутньому український студент-медик матиме стільки ж років підготовки, як і його колеги за кордоном.
Спеціальності до інтернатури
Кількість спеціальностей, за якими відбуватиметься набір до інтернатури, зменшено з 34 до 13.
Експертна комісія МОЗ України визначила 13 загальних спеціальностей (акушерство і гінекологія, анестезіологія та інтенсивна терапія, внутрішні хвороби,загальна практика сімейна медицина, загальна стоматологія, медицина невідкладних станів, педіатрія, психіатрія, отоларингологія, офтальмологія, радіологічна онкологія та ядерна медицина, радіологія, хірургія), які стануть підготовчим етапом для подальшої вужчої спеціалізації. Наприклад, щоб стати нейрохірургом, студент повинен пройти інтернатуру за спеціальністю хірургія, а згодом резидентуру за спеціальністю нейрохірургія.
Поступова трансформація системи дозволить наблизити рівень освіти до європейських стандартів і готувати конкурентних спеціалістів.
Зарахування та розподіл на інтернатуру
На сьогодні студенти-медики, які навчалися на бюджетній формі навчання, можуть або скористатись можливістю розподілу, або знайти самостійно місце працевлаштування з проходженням інтернатури. Студенти-контрактники самі обирають місце проходження інтернатури і повинні принести гарантійний лист від медзакладу про зарахування до закладу освіти.
Така система розподілу не відповідає європейським стандартам та збільшує корупційні ризики. Щоб унеможливити корупцію та дати рівні права всім студентам, пропонується запровадити розподіл за електронним реєстром за результатами Єдиного державного кваліфікаційного іспиту. Для студентів, які здають тільки ліцензійний іспит “КРОК 2”, рейтинговим показником буде результат складання цього іспиту.
На розподіл не впливатиме форма навчання студентів: однакові шанси матимуть як студенти-бюджетники, так і ті, які навчались за контрактом. Визначальними стають реальні знання, підтвердженні на комплектному іспиті.
Проходити інтернатуру випускник зможе лише в в тих закладах охорони здоров’я, які відповідатимуть вимогам до баз стажування (потужна матеріально-технічна база та достатній пацієнтопотік), затвердженим МОЗ України.
Атестація майбутніх лікарів
Після проходження інтернатури студенти проходять обов’язкову атестацію на присвоєння звання лікаря-спеціаліста. Зараз це - іспити та співбесіди в університетах. За новим наказом для того, щоб успішно завершити інтернатуру, необхідно буде пройти тестування у формі ліцензійного інтегрованого іспиту Крок 3 за відповідною спеціальністю, допуском до якого буде об'єктивний структурований клінічний іспит (ОСКІ).
Чим відрізняється нова модель інтернатури від нинішньої
Головні зміни відображені в таблиці.
|
Стара інтернатура |
Нова інтернатура |
---|---|---|
Зарахування в інтернатуру |
В заклад післядипломної освіти або факультет післядипломної освіти ЗВО |
На програму інтернатури, що одночасно включає ЗОЗ, ЗВО та програму підготовки . |
Зараховуються |
Вітчизняні випускники |
Вітчизняні випускники та іноземці, у яких наявні посвідка на постійне місце проживання та сертифікат про вільне володіння українською мовою. |
Підстава для зарахування |
Для бюджетників - направлення на роботу за персональним розподілом. Для контрактників- гарантійний лист від ЗОЗ про прийом інтернатуру |
Результати автоматизованого електронного розподілу до інтернатури |
Тривалість підготовки |
1-3 роки, залежно від спеціальності. |
3 роки для всіх спеціальностей, крім загальної стоматології- 1 рік. |
ДОЗ/УОЗ |
1.Визначають перспективну потребу у фахівцях 2.Затверджують перелік баз стажування. 3. Разом із ЗВО приймають безпосередню участь у розподілі випускників |
Не залучені у процес розподілу в інтернатуру та проходження інтернатури. |
Бази стажування |
1.Отримують статус бази відповідно до рішення ДОЗ/УОЗ. 2. ЗОЗ, які відповідають узагальненим вимогам до будь-якого лікувального закладу (без адекватного пацієнтопотоку та повноцінного матеріально-технічного оснащення). 3. Випускник проходить інтернатуру не на безпосередній базі стажування, а в іншому закладі охорони здоров’я. |
1.ЗОЗ, які відповідають вимогам (потужна матеріально-технічна база та достатній пацієнтопотік), затвердженим МОЗ України . 2. ЗОЗ тільки за власним бажанням і при відповідності вимогам, встановленим МОЗ України. |
Працевлаштування |
На посаду лікаря-інтерна приймають лише осіб, які навчаються на бюджеті |
На посаду лікаря-інтерна приймають всіх, відповідно до результатів електронного розподілу |
Кількість спеціальностей |
34 |
13 |
Атестація на присвоєння сертифікату лікаря-спеціаліста |
- контроль знань та вмінь за комп'ютерними тестуючими програмами, затвердженими Міністерством охорони здоров'я України; - оцінка державною атестаційною комісією знань та вмінь, в тому числі володіння практичними навичками; - співбесіда чи інша форма підсумкової оцінки рівня засвоєння навчальної програми інтернатури. |
- тестування у формі ліцензійного інтегрованого іспиту Крок 3 за спеціальністю в інтернатурі, допуском до якої є ОСКІ. - співбесіда чи інша форма підсумкової оцінки рівня засвоєння програми інтернатури. |
Докладніше - у проекті наказу “Про затвердження Положення про інтернатуру”.