Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

МОЗ України: висновки Рахункової палати про ефективність програми “Доступні ліки” хибні

Рахункова палата провела аудит програми “Доступні ліки”. Попри позитивну оцінку окремих аспектів програми і відсутність помилок в розрахунку цін, Рахункова палата не врахувала суттєві факти і через це частина висновків є маніпулятивними або зовсім неправдивими. Щоби недопустити поширення неправдивої інформації, подаємо факти про роботу програми.

 

Фейк: “Ніхто не встановив жодних індикаторів ефективності програми”.

Факт: Існують чіткі індикатори ефективності програми. Щоби відстежувати, як реалізація програми “Доступні ліки” впливає на показники здоров’я пацієнтів, МОЗ України зобов’язало структурні підрозділи з питань охорони здоров’я  збирати такі дані і надіслало форму таблиці.

В кінці 1 кварталу кожного року МОЗ України отримує ці дані з регіонів. Останні дані (порівняння 2017/2018 р.) засвідчили, що:

- на 2% у середньому знизилася кількість викликів екстреної допомоги з підозрою на інфаркт чи інсульт;

- на 12% у середньому знизилася кількість викликів екстреної допомоги з діагнозом бронхіальна астма.

 

Фейк: МОЗ України “підтвердження показників ефективності препаратів, згідно зі встановленими міжнародними стандартами, не запитувало”, “не забезпечено належного інформування населення про терапевтичну ефективність препаратів, вартість яких відшкодовується”.

Факт: Усі ліки з програми “Доступні ліки” - як іноземного, так і вітчизняного виробництва - пройшли процедуру державної реєстрації і перевірені належним чином. Наразі це всі інструменти контролю ефективності препаратів, визначені законодавством.

Нині МОЗ України працює над гармонізацією законодавчої та нормативної бази з директивами й нормами ЄС, а також ВООЗ, FDA, ІСН та інших організацій. Одне із першочергових завдань в цьому контексті є впровадження нових вимог до біоеквівалентності лікарських засобів (тобто відповідності - однакової ефективності та терапевтичної дії - генеричного лікарського засобу (препарату, що є відтворенням оригінального препарату) саме оригінальному препарату), згідно зі стандартами Європейського Союзу. Вже створено робочу групу, що займається розробкою критеріїв, за якими будуть класифіковані лікарські засоби в Україні з урахуванням їх доказової бази. Затвердження цього механізму дозволить застосовувати нові підходи до оцінки терапевтичної ефективності препаратів. Першою чергою підтвердження показників біоеквівалентності стане обов’язковою вимогою для препаратів з програми “Доступні ліки”.

 

Фейк: “Запроваджений Кабінетом Міністрів України та МОЗ механізм реімбурсації шляхом визначення граничної оптово-відпускної ціни (верхньої межі вартості лікарських засобів), а також встановлення обмежень щодо кількості міжнародних непатентованих назв (діючих речовин) лікарських засобів (23 з 245 наявних), які можуть відшкодовуватися, не ставлять за мету забезпечити потребу хворих у таких ліках, а також досягнути ефективності лікування”.

Факт: Зробити ефективні ліки для українців доступними - головна мета програми “Доступні ліки”, тоді як ефективність лікування - поняття значно ширше і залежить головним чином від лікаря, який веде пацієнта, призначає схему лікування і за потреби коригує лікування. У програмі беруть участь лише препарати з Національного переліку основних лікарських засобів, сформованого на основі актуального списку препаратів для лікування найпоширеніших захворювань Всесвітньої організації охорони здоров’я. Загалом у Нацпереліку є 427 МНН препаратів для лікування різних захворювань, 23 МНН яких відібрані для лікування саме серцево-судинних хвороб, астми і діабету.  

До оновленого реєстру увійшло 258 торгових назв препаратів, з них 64 є безоплатними для пацієнтів, інші – з невеликою доплатою. Найдешевший препарат, що на 100% відшкодовує держава, коштує 4,76 грн, найдорожчий – 898,22 грн. Аналіз ефективності “Доступних ліків”, яке у 2018 році проводило Європейське регіональне Бюро ВООЗ, підтвердило, ціни на лікарські засоби, які підлягають відшкодуванню, знизилися з початком впровадження програми. Виробники знижують свої ціни, щоби взяти участь у програмі. Участь виробників була і залишається добровільною.

 

Фейк: “Немає також інформації про основні лікарські засоби, вартість яких відшкодовувалась, рівень фактичного охоплення урядовою програмою осіб з відповідними захворюваннями та терапевтичний ефект від застосування таких лікарських засобів”.

Факт: Уся ця інформація доступна:

  1. Інформація про основні лікарські засоби: https://bit.ly/2VsD9Of (Реєстр лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню,  два рази на рік переглядається і затверджується наказом МОЗ України);
  2. З початку дії програми за даними регіонів і м. Києва (квітень 2017 року по 31 березня 2019 року) відшкодовано більше 36 млн. (паперових) рецептів на суму 1,9 млрд. грн. МОЗ України з самого початку роботи програми збирало інформацію від структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних та м. Києва про кількість аптечних закладів - учасників програми, кількість виписаних і відшкодованих рецептів, розміру перерахованої субвенції та суми коштів, перерахованих за відшкодування препаратів аптечним закладам.   
  3. Терапевтичний ефект від застосування таких лікарських засобів: за перший рік програми українці викликали швидку на 17 тисяч разів менше через серцево-судинну недостатність, критичні стани бронхіальної астми та діабету 2 типу, а упродовж 2018 року у порівнянні з 2017 роком кількість викликів екстреної допомоги з підозрою на інфаркт чи інсульт зменшилася ще на 2%, а з бронхіальною астмою - на 12%.

З квітня цього року програму “Доступні ліки” адмініструє Національна служба здоров’я України і діє електронний рецепт. Нині НСЗУ проводить систематизований збір даних в електронному форматі про аптечні заклади, які відпускають ліки, лікарів, які виписують рецепти, пацієнтів, які отримують препарати.

 

Фейк: Уряд, МОЗ України та Держпродспоживслужба не забезпечили належного контролю за формуванням цін на ліки, що призводить до неефективного використання бюджетних коштів. Зокрема, в аптеках у вільній торгівлі (без рецепта) є ліки тих же найменувань, дозування, виробництва, що й препарати, внесені до реєстрів лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, але за нижчою ціною, ніж зафіксована в них.

Факт: Ціни на ліки зафіксовані в Реєстрі і контролюються впродовж усього періоду дії реєстру (Реєстр оновлюється двічі на рік).

При порівнянні цін аудитори Рахункової палати  як одне із джерел даних використовували сайт tabletki.ua. Це не є офіційним державним ресурсом та дані щодо цін на лікарські засоби з нього мають виключно інформаційний характер. Тому такий аналіз некоректний.

Ціни постійно контролює Держпродспоживслужба - проводить планові та позапланові перевірки суб’єктів оптової та роздрібної торгівлі. Насправді іноді фіксується штучне заниження цін на препарати, які підлягають відшкодуванню. Наразі МОЗ України  розробляє зміни до урядових постанов, щоби  поліпшити механізми контролю цін на ліки. Найближчим часом відповідні проекти змін будуть оприлюднені на сайті Міністерства для громадського обговорення.

 

Фейк: “Ризики неекономного використання бюджетних коштів у цілому по Україні можуть сягати 154,7 млн гривень”.

Факт: Під час проведення аудиту Рахункова палата не виявила помилок у розрахунках Реєстрів лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню. Тому дуже дивним видається висновок, що МОЗ України створило ризики неекономного використання бюджетних коштів.

 

Фейк: “МОЗ також не забезпечило обґрунтованості розрахунків затвердженого в державі ресурсу на відшкодування вартості лікарських засобів”.

Факт: Розрахунки цін проводяться прозоро і за чітко визначеними законодавством нормами і порядком, помилок в яких аудит Рахункової палати не виявив. Дані про ціни на лікарські засоби для формування реєстру граничних оптово-відпускних цін беруться з офіційних інтернет джерел уповноважених державних органів, перелік яких визначений додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 9.11.2016 р. № 862 «Про державне регулювання цін на лікарські засоби». Це Республіка Польща, Словацька Республіка, Чеська Республіка, Латвійська Республіка, Угорщина.

Порядок розрахунку граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби на основі референтних цін визначений наказом МОЗ України від 29.12.2016 № 1423. Розрахунок проводиться кожного року у січні та липні місяцях.

Крім того, МОЗ України перед затвердженням своїм наказом оновленого реєстру граничних оптово-відпускних цін, публікує за декілька днів на своєму сайті попередній реєстр таких цін для ознайомлення з ним фармвиробників.