МОЗ України сформувало експертні групи, які будуть займатись супроводом державних закупівель
Закупівлі лікарських засобів та медичних виробів — це складний і багатокомпонентний процес. Міжнародні партнери (Програма розвитку ООН, Дитячий фонд ООН, Crown Agents) здійснюють закупівлі для МОЗ України вже п’ятий рік поспіль, демонструють ефективність і заощаджують державні кошти. Проте організації отримують вже сформований перелік лікарських засобів і медичних виробів, а також технічні завдання для закупівлі від Міністерства. Цьому передує тривала робота груп експертів та фахівців, що залучаються до формування номенклатур, технічних завдань тощо. До цього процесу залучаються експерти з відповідними спеціалізаціями - лікарі та інші фахівці в охороні здоров’я, а також представники громадських та пацієнтських організацій.
Формування нових експертних груп відбулось у зв’язку зі зміною підходів до організації державних закупівель. Міністерство оптимізувало супровід закупівельного процесу завдяки переформатуванню робочих груп, що залучаються до роботи Постійної робочої групи з питань профільного супроводу державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів.
Головною новацією стало об’єднання груп експертів та груп технічного супроводу. Відтепер експерти (лікарі або інші фахівці) будуть працювати разом з категорійними менеджерами ДП “Медичні закупівлі України”, співробітниками МОЗ України та представниками інститутів громадянського суспільства. Це дозволить поєднати клінічну експертизу, знання ринку медичних товарів та потреби пацієнтів при формуванні рекомендацій для МОЗ України. Завдяки оптимізації, кількість таких груп скоротилася із 80 до 29-ти. Це дозволить зменшити адміністративне навантаження з координації експертних груп та консолідує наукову та економічну експертизи в ході здійснення державних закупівель. Такі новації покликані прискорити процес формування технічних завдань, а також супроводу державних закупівель.
Оголошення про прийом заявок на участь в експертних групах для супроводу державних закупівель лікарських засобів і медичних виробів було оприлюднене 21 лютого і тривало до 18 березня 2019 року. Заявки на участь в експертних групах МОЗ України подало 142 експерти та 34 інститути громадянського суспільства. Наразі вже сформовано основний склад в частині експертів та представників інститутів громадянського суспільства.
Перелік експертних груп суттєво оновився. Загалом, було сформовано 29 експертних груп, до яких увійшло 83 експерти, з яких третина раніше не брала участі в експертних групах з супроводу державних закупівель. Нових та високопрофесійних експертів вдалось залучити саме завдяки публічності процесу, що відбулось вперше.
Важливо, що як до експертів та фахівців, так і представників інститутів громадянського суспільства, у рамках прийому заявок висувались чіткі вимоги. Важливими критеріями стали досвід роботи в галузі більше трьох років, наявність вищої освіти та спеціалізації за тим чи іншим напрямком роботи експертної групи та/або наявність релевантного досвіду роботи на посаді, що безпосередньо пов’язана із напрямком експертної групи. Оскільки провідні фахівці та експерти відповідальні за оцінку багатьох чинників, що впливають на формування номенклатур державних закупівель та фактично використання державних коштів, - одним із ключових критеріїв включення до експертних груп було декларування конфлікту інтересів та розкриття даних про отримання коштів від виробників лікарських засобів та медичних виробів. Представники громадськості в свою чергу мали надати інформацію щодо джерел фінансування своєї діяльності та звіти про результати діяльності. Відкриття цієї інформації дуже важливе, оскільки МОЗ України будує прозорий закупівельний процес і залучені до нього учасники мають відповідати найвищим вимогам до фаховості та доброчесності. Заявка про конфлікт інтересів стане важливою передумовою для обговорення номенклатур лікарських засобів в групах. Так, у разі наявного конфлікту інтересів, експерт або представник громадськості повинен усунутися від обговорення та голосування за препарат, виробник якого є потенційним переможцем тендеру. Відповідно, претендентів, які не подали відомості про джерела фінансування та не розкрили свій потенційний чи реальний конфлікт інтересів не було рекомендовано до включення в експертні групи.
МОЗ України розуміє, що у процесах адвокації та захисту прав пацієнтів інститути громадянського суспільства, як в Україні, так і в світі співпрацюють з виробниками лікарських засобів та медичних виробів. Така співпраця дозволяє їм отримувати доступ до інноваційних продуктів та медичних товарів, кошти на проведення різноманітних заходів тощо. Водночас, маючи вплив на процес закупівель, організації, що долучаються до цього процесу мають розкривати джерела власного фінансування і усунутися від впливу на закупівельний процес. Це в повній мірі відповідає європейській практиці.
Зокрема 4 з 34 інститутів громадянського суспільства відмовились розкривати дані про джерела фінансування. Окрім того, у декількох громадських організацій фінансова звітність не відповідала звіту про діяльність. Така ситуація не відповідає критеріям доброчесності та прозорості діяльності, саме тому МОЗ України прийняло рішення не включати їх до експертних груп.
Важливим залишається те, що при формування номенклатур, як і раніше буде проходити процес громадського обговорення, а представники інститутів громадянського суспільства будуть мати змогу надалі відвідувати засідання робочих груп, включаючи Постійну робочу групу із супроводу державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів.
Нагадаємо, щорічно Міністерство охорони здоров’я України здійснює централізовані закупівлі лікарських засобів та медичних виробів для забезпечення потреб важкохворих громадян, які потребують дороговартісного лікування (серед напрямів державних закупівель дитяча та доросла онкологія, ліки для хворих з орфанними захворюваннями, забезпечення лікування хворих на ВІЛ/СНІД, туберкульоз, гепатити тощо). У державному бюджеті на 2019 рік на закупівлі передбачено 6,6 млрд грн за 40 напрямами.