Марина Слободніченко: Запровадження нотифікації дієтичних добавок — це не лише наближення до ЄС, але й врегулювання ринку таких продуктів
Ринок дієтичних добавок в Україні продовжує зростати. Аналіз продажів аптечного асортименту за І півріччя 2023 року свідчить, що 10% від усіх покупок, що здійснили українці в аптеці, — дієтичні добавки. Для порівняння: у 2022 році цей показник становив 7,8%. А от продаж лікарських засобів знижується. За 6 місяців цього року він склав 79,7%, що на 2,6% менше, ніж минулого року.
Скоріш за все, зростання пропозиції та реалізації дієтичних добавок на ринку пояснюється можливістю легкого входу продуктів на ринок, адже з 2015 року їх реєстрація в Україні не ведеться. Водночас процедура виходу на ринок лікарських засобів вимагає від виробників великих трудових, фінансових та часових витрат, а їх діяльність постійно знаходиться під контролем держави. Тому є випадки недобросовісної діяльності з боку виробників, коли препарати, що містять активну діючу речовину, реалізуються під виглядом дієтичних добавок, а не лікарських засобів.
Для врегулювання ринку дієтичних добавок необхідно внести певні законодавчі зміни, щоб не лише налагодити належний контроль за такими продуктами, але й впровадити норми ЄС, які передбачені директивою 2002/46/ЄС.
«Продаж ліків під виглядом дієтичних добавок — це не лише порушення законодавства щодо реєстрації препаратів, а й ризики для здоров’я людей. Недарма процедура виходу нових ліків на ринок така складна і потребує багатоетапних клінічних випробувань та лабораторних перевірок. Варіантом запобігання таким випадкам може бути запровадження нотифікації. Це корисна європейська норма, що дозволить органам державного контролю завчасно отримувати інформацію про вихід на ринок таких продуктів та вже потім ініціювати перевірку їх складу в рамках ринкового нагляду в аптеках», — прокоментувала заступниця міністра з питань євроінтеграції Марина Слободніченко.
Окрім норм про обов’язкову нотифікацію, важливо здійснювати й контроль за рекламою таких продуктів, щоб не дозволити виробникам вводити в оману споживачів, надаючи лікувальні властивості дієтичним добавкам.
«Розробляючи правила, важливо не нашкодити ринку дієтичних добавок. Адже попри те, що ці продукти не лікують, вони дозволяють підтримувати організм та споживати достатню кількість вітамінів та мікроелементів, яких не вистачає людині. Наша мета — це врегулювати ринок та унеможливити потрапляння лікарських засобів під виглядом дієтичних добавок», — зазначила заступниця міністра.
Нотифікація дієтичних добавок передбачає, що виробники перед початком реалізації таких продуктів мають завчасно направити до контролюючого органу повідомлення про введення їх в ринковий обіг.