Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії МСЕК Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

Марія Карчевич, заступниця міністра охорони здоров’я з питань цифрового розвитку Реформа лікарняних передбачає розподіл відповідальності медичної та соціальної сторін

В Україні електронні лікарняні запустили ще на початку червня 2021 року, хоча провести саму реформу намагалися 10 років. За даними МОЗ, у рік в Україні видавали близько 5,5 млн лікарняних, і серед цієї кількості були як підроблені, так і куплені всім відомі папірці. Відслідкувати такі випадки було важко або ж неможливо, і на фейкових лікарняних держава втрачала мільярди. Тому реформа передбачає переведення бюрократичної паперової процедури повністю в електронний формат – електронні медичні висновки, за які відповідає лікар, та електронні листки непрацездатності, за які відповідає Пенсійний фонд України. Як змінилася процедура для громадян, що потрібно знати при відкритті електронного лікарняного, про це Укрінформу розповіла заступниця міністра охорони здоровʼя Марія Карчевич.

- Що зараз має знати людина, якщо вона захворіла, і їй потрібен лікарняний?

- В Україні реформа лікарняних впроваджувалася протягом останніх 10 років. Будь-яка реформа не є простою, одразу виникає багато питань, які потребують роз’яснень і для пацієнтів, і для лікарів та роботодавців. Саме реформування передбачає розподіл зон відповідальності медичної та соціальної сторін. Фактично лікуючий лікар несе відповідальність за експертизу тимчасової непрацездатності людини, надання медичних послуг. А соціальна сторона – за надання соціальних послуг та здійснення виплат відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Як виглядає зараз процес: якщо людина має якесь захворювання і звернулася до свого лікаря, лікар робить огляд і відповідно здійснює експертизу тимчасової непрацездатності. І за результатами цього приймає рішення щодо формування пацієнту електронного медичного висновку. Лікар вносить відповідні відомості до електронної системи охорони здоров’я та формує медичний висновок. Інформація про те, що такий висновок сформований, надходить людині шляхом надсилання SMS-повідомлення.

Тому дуже важливо, коли пацієнт знаходиться на прийомі у лікаря – перевірити коректність мобільного телефону, який вказаний у системі, щоб отримати SMS-повідомлення і підтвердження того, що сформувався медичний висновок.

Після формування медичного висновку він автоматизованим шляхом потрапляє до електронного реєстру листків непрацездатності, що знаходиться на стороні Пенсійного фонду. І вже в цьому реєстрі формується електронний лікарняний. Так само після цього людині приходить друге SMS-повідомлення з інформацією про те, що сформований електронний листок непрацездатності.

Для того, щоб воно надійшло, людина має бути зареєстрована на порталі Пенсійного фонду і вказати свій номер телефону. Відповідно, якщо SMS не надходить, то це означає, що може бути вказаний некоректний номер телефону. Тому ці речі важливо перевірити.

Е-лікарняний відкривається на певний період. У нас передбачено 10 категорій медичних висновків. Наприклад, це категорія захворювання або травма загального характеру, це може бути обсервація, самоізоляція від COVID-19, або карантин, чи вагітність та пологи, догляд за дитиною і так далі. Для деяких категорії визначені максимальні терміни непрацездатності, на які лікар може відкрити медичний висновок. Наприклад для найпоширенішої категорії (захворювання або травма загального характеру) – це 30 днів. Лікуючий лікар сам визначає прогнозований період непрацездатності. Якщо цього терміну недостатньо, він приймає рішення про його продовження, підтвердивши свою експертизу новим медичним висновком, в якому буде зазначений номер першого медвисновку.

Повне інтерв'ю читайте на сайті Укрінформ