Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

Лише чверть молодих українців ніколи не курила

Тютюнопаління є однією з найбільш поширених шкідливих звичок української молоді. Згідно з даними дослідження U-Report за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), майже 21% опитаних віком від 14 до 34 років зазначили, що курять. Близько 54% з тих, хто нині не курить, хоч раз пробували тютюнову продукцію: звичайні сигарети, кальяни чи вейпи. Частка молоді, що ніколи не курила, незначна – усього 24.3%.

Попри заборону реклами тютюну, вона все ще діє, хоч і є прихованою. Результати опитування U-Report демонструють: 60,4% молоді бачили рекламу сигарет. Серед них більшість спостерігає її у кіосках — 56,8%, супермаркетах (біля каси) — 48,9% та в інтернеті — 25,5%. Вітрини з сигаретами оформлюють таким чином, щоби спонукати людей до вживання тютюнових виробів. Застосування підсвітки, спеціальної викладки пачок, розміщення сигарет на яскравому тлі поряд із солодощами та іграшками на рівні дитячих очей, використання збільшених пачок та великих цінників привертають увагу потенційних покупців. Спостерігаючи яскраву викладку сигарет у магазинах, діти більше схильні почати курити.

«Основна проблема полягає в тому, що всі точки продажу перетворилися на місця реклами тютюну. Якщо ми розглянемо цю проблему з точки зору захисту прав дітей — це пряме порушення права на здоров’я. Діти не можуть обирати, дивитися чи не дивитися на рекламу сигарет, оскільки вони проходять повз кіоски, купують різні продукти і наражаються таким чином на рекламу. З точки зору громадського здоров’я, потрібно заборонити видиме розміщення сигарет у місцях продажів, щоб попередити дитяче куріння», — наголошує Владислав Збанацький, заступник генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ України.

1–6 жовтня у Женеві за участі представників України відбулася 8-ма сесія Конференції Сторін Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, де зібралися делегати 137 країн, представники ООН, міжнародних організацій та громадськість. На Конференції, серед іншого, було обговорено і питання реклами тютюнових виробів: https://bit.ly/2PBLdu4

Для того, щоб посилити захист української молоді від куріння, необхідно покласти край агресивному маркетингу тютюнових компаній. Зупинити тютюнову епідемію та поширеність прихованої реклами сигарет в Україні покликаний законопроект № 4030а. Його завдання -  захистити здоров’я дітей та молоді, а також забезпечити виконання зобов’язань України відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Норми законопроекту захистять школярів та молодь від прихованої реклами сигарет, розширять перелік вільних від тютюнового диму місць та вдосконалять контроль над виконанням антитютюнового законодавства. Ухвалення цього законопроекту допоможе обмежити присутність сигарет у повсякденному житті, а також зруйнувати соціальну прийнятність куріння.

За матеріалами Центру громадського здоров'я МОЗ України