Які ілюстрації на пачках сигарет допоможуть зменшити поширеність куріння? - Результати дослідження КМІС
03 лютого ГО «Життя» представили результати соціологічного дослідження, мета якого — тестування й порівняння попереджень про наслідки для здоров’я від куріння для упаковок тютюнових виробів. Учасники пресконференції — представники уряду та громадськості — поділились основними висновками дослідження та обговорили необхідність запровадження нових медичних попереджень про наслідки для здоров’я від куріння на сигаретних пачках, які б відповідали міжнародним стандартам.
«Попередження про шкоду для здоров’я на упаковці тютюнових виробів мають велике значення для ефективної стратегії боротьби з тютюном. Адже сигаретна упаковка — важливий канал комунікації виробників тютюнової продукції не лише з курцями, а й підлітками. З допомогою привабливого дизайну тютюнові компанії залучають молодь до лав курців, адже саме вони найбільше піддаються маніпулятивному маркетинговому впливу. Водночас, сигаретна пачка може бути хорошим каналом інформувавання як курців, так і некурців про жахливі наслідки куріння», — зазначила Оксана Левицька, модератор заходу та координатор проєктів ГО «Життя».
2 етапи всеукраїнського соціологічного дослідження провели у квітні-червні 2020 року ГО «Життя» із залученням фахівців Київського міжнародного інституту соціології. Як результат, було створено рейтинг найбільш ефективних повідомлень, які спонукають курців кинути курити, а некурців — не починати курити зовсім.
«Під час першого етапу методом онлайн-анкетування ми протестували 15 повідомлень із трьома можливими зображеннями для кожного з них та обрали 15 умовних “лідерів”. Під час другого етапу ми виокремлили 5 найефективніших, на думку респондентів, попереджень. Так, реальні фотографії допомагають краще візуалізувати природу хвороб, спричинених курінням, ніж просто слова. Тому ми переконані, що запровадження сигаретної упаковки з ефективними картинками зможе позитивно вплинути на зменшення поширеності куріння серед українців та спонукатиме молодь не починати курити взагалі», — заявив Олександр Щербатюк, дослідник, координатор проєктів Київського міжнародного інституту соціології.
Вимоги до маркування пачок сигарет в Україні з’явилися в жовтні 2012 року та запровадили такі зміни:
- напис «Куріння вбиває», що займає 50% передньої частини пачки, та кольорові графічні попередження з написом про шкоду для здоров’я на 50% пачки зі зворотного боку;
- ротацію графічних попереджень (тобто їх заміну на нові) щоп’ять років.
Однак із 2012 року графічні попередження на пачках сигарет так і не змінювалися. Це значно знижувало їхню ефективність, адже курці поступово звикали до них. До того ж, привабливі кольори і оформлення пачки знижує ефективність медичних попереджень, забираючи на себе основну увагу споживача.
«Зображення наслідків на пачках сигарет — це не панацея від згубної залежності. Натомість це черговий шанс звернути увагу курця, що саме він втрачає, коли обирає хвилинне «задоволення». Курець дивиться на пачку цигарок щонайменше 20 разів на день, за рік він звертає увагу на дизайн упаковки близько 7000 разів. Чи можемо ми нехтувати цією рекламною площею в боротьбі з курінням та дозволяти тютюновим магнатам маніпулювати свідомістю? Авжеж ні! Центр громадського здоров’я безперечно підтримує новий законопроєкт, адже держава не має нехтувати жодним шансом змінити думку українців на користь свого здоров’я», — наголосив Владислав Збанацький, заступник генерального директора Центру громадського здоров’я України.
Ефективні нововведення щодо вигляду сигаретних пачок пропонує комплексний антитютюновий законопроєкт № 4358, зареєстрований Комітетом із питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування. Ухвалення законопроєкту допоможе адаптувати українські сигаретні пачки до міжнародних стандартів завдяки:
- введенню ефективних зображень із реальними наслідками хвороб, спричинених курінням, які займатимуть не менше 65 % площі пачки;
- запровадженню регулярної ротації графічних зображень.
«Міністерство охорони здоров’я підтримує ухвалення антитютюнового законопроєкту № 4358, розробленого на основі міжнародного законодавства та зобов’язань України. Законопроєкт виконує вимоги Директиви 2014/40/ЄС та Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я з боротьби проти тютюну, яку наша держава ратифікувала ще у 2006 році. Сьогодні все більше країн запроваджують ефективні заходи щодо упаковки та маркування тютюнових виробів. Так, після введення в дію Директиви 2014/40/ЄС, країни Європейського Союзу збільшили розмір текстового медичного попередження та графічних зображень на пачках сигарет до 65%. У свою чергу, Міністерство охорони здоров’я, після прийняття законопроєкту 4358, зможе розпочати процес запровадження ефективних ілюстрованих попереджень, з урахуванням результатів дослідження», — заявила Ірина Руденко, директор Директорату громадського здоров’я МОЗ України.
Довідково:
Найкращий варіант — запровадити стандартизовану сигаретну упаковку, у якій усі тютюнові компанії мають випускати свою продукцію. Стандартизована упаковка — це ефективний інструмент у боротьбі з тютюновою епідемією, завдяки якому зменшується поширеність куріння серед населення. Так, наприклад, в Австралії, де стандартизовану упаковку було запроваджено у 2012 році, за 3 роки поширеність куріння серед дорослих зменшилася з 19,4% до 17,2%.