Як виписувати електронний рецепт на «Доступні ліки»: інструкція для лікарів
З 1 квітня 2019 року програму «Доступні ліки» почне адмініструвати Національна служба здоров’я України. З цього часу електронний рецепт на ліки за програмою можна виписувати виключно в електронній системі охорони здоров’я. Виписувати такі рецепти можуть усі лікарі первинної ланки, які працюють у медзакладах-партнерах Національної служби здоров'я: комунальних, приватних та лікарі-ФОПи.
Відтепер не має значення, де проживає пацієнт і де рецепт був виданий.
Завдяки переходу програми реімбурсації «Доступні ліки» до НСЗУ пацієнти зможуть отримувати ліки за рецептом у будь-якій аптеці в Україні, яка бере участь у програмі. Це розширить можливості лікарів первинної допомоги виписувати ліки за програмою для усіх пацієнтів, які підписали з ними декларації. Це стосується усіх лікарів первинної ланки, які працюють у медзакладах-партнерах Національної служби здоров’я: комунальних, приватних та лікарів-ФОП.
Оформлювати рецепти за програмою лікарі будуть в електронній системі охорони здоров’я за допомогою медичної інформаційної системи, яка встановлена у медзакладі. Для цього в ній повинен бути відповідний модуль.
Наразі за електронним рецептом відпускатимуться препарати за програмою «Доступні ліки». Виписати їх може лікар первинки — сімейний лікар, терапевт, педіатр для пацієнта, який підписав із ним декларацію. Під час візиту пацієнта лікар відкриває карту пацієнта у своїй медичній інформаційній системі і розпочинає або продовжує медичний епізод. Далі лікар має виконати такі кроки:
1. У відповідному розділі вибрати «Виписати рецепт».
2. Заповнити інформацію про лікарський засіб:
- Міжнародна непатентована назва ліків;
- Дозування;
- Лікарська форма;
- Кількість доз;
- Спосіб вживання ліків.
3. Під час виписування електронного рецепту лікар разом з пацієнтом мають перевірити, чи номер мобільного телефону, зазначений в декларації є актуальним і належить пацієнту. У системі відображаються код мобільного оператора і останні цифри номера телефону.
4. Якщо зазначений у системі номер мобільного телефону для автентифікації не актуальний/не належить пацієнту/пацієнт не має до нього доступу, електронний рецепт не може бути виписаний.
У цьому випадку пацієнт (або лікар на прохання пацієнта) має подати заяву в НСЗУ про скидання методу автентифікації. В результаті з декларації буде видалено неактуальний номер мобільного телефону і пацієнт може подати нову декларацію про вибір того самого (або іншого) лікаря, вказавши актуальний номер телефону для автентифікації. Цей номер телефону може збігатися з контактним номером телефону пацієнта, або відрізнятися від нього. Саме на номер телефону для автентифікації прийде СМС з кодом підтвердження для укладення декларації. Також на цей номер будуть приходити СМС із номером і кодом підтвердження електронного рецепту.
5. Якщо номер телефону правильний, лікар виписує рецепт у системі й накладає свій ЕЦП або КЕП.
6. Пацієнту приходить СМС з номером рецепту та кодом підтвердженням.
7. Пацієнт обирає зручну для себе аптеку з переліку тих, хто уклав договори з НСЗУ. Та надає фармацевтичному працівнику спочатку номер рецепту. Фармацевтичний працівник пропонує пацієнту лікарські засоби - спочатку безоплатні, а потім з доплатою. Якщо запропоновані ліки підходять пацієнту, він називає код підтвердження . Та після того отримує призначені ліки. Якщо у даній аптеці немає саме того лікарського засобу, який хоче отримати пацієнт, він не називає код підтвердження рецепту, і має змогу звернутися до іншої аптеки.
8. За необхідності або на прохання пацієнта лікар роздруковує пацієнту консультаційний висновок, який містить розділ з призначеннями, зокрема призначенням ліків. В ньому зазначається інформація про виписані ліки та номер електронного рецепту.
Національна служба здоров’я на зв’язку з 436 юридичними особами аптек. Це приблизно 6,6 тисяч точок продажу по всій країні країні. Коли вони укладуть договір з НСЗУ, пацієнти зможуть отримати в цих аптеках препарати за програмою «Доступні ліки» безоплатно або з незначною доплатою.