Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

Як розмовляти з пацієнтами про вакцинацію?

У воєнний час значно зростає ризик захворіти на інфекційні хвороби. Отже зростає важливість інформування пацієнтів про переваги вакцинації та дотримання правил, які зменшують цей ризик. 

За даними опитування*, рекомендації лікаря часто є вирішальними у намірах людей щодо вакцинації: 65% вважають, що саме сімейний лікар є джерелом достовірної інформації про щеплення. Попри високий рівень довіри до лікаря пацієнти іноді все ж сумніваються щодо доцільності вакцинації та «не чують» медпрацівника. То як зробити комунікацію ефективною? 

Секрет перший: сімейний лікар має бути трошки психологом

Пацієнти можуть боятися вакцинуватися з різних причин: десь чули плітки про негативні наслідки вакцинації, мало знають про принцип дії вакцини чи мають невідомо звідки взяті страхи. 

Які б не були причини, варто вислухати пацієнта, побудувати з ним довірливі відносини та донести до нього достовірну інформацію. Фахівці з питань психології та поведінкової науки виокремлюють чотири принципи ефективної комунікації для лікарів: 

  1. Підготуватися до розмови, тобто володіти останніми даними з теми розмови. 
  2. Слухати та поважати занепокоєння пацієнта. Не засуджувати та не давати оцінок переживанням пацієнта, спокійно відповідати на запитання.
  3. Заохочувати пацієнта до ухвалення рішень за допомогою ефективних повідомлень, що означає дати йому інформацію, на основі якої він зможе ухвалити позитивне рішення щодо вакцинації. 
  4. Запланувати подальші дії разом із пацієнтом. Такий план може включати складання графіку вакцинацій.

Ці принципи, алгоритм дій та приклади розмови з пацієнтами, які сумніваються чи проти вакцинації, наведені в посібниках, які можна безоплатно завантажити у Спільнотеці — онлайн-ресурсі, що містить десятки інформаційних матеріалів із тем здоровʼя, гігієни та вакцинації, в тому числі рутинної імунізації. 

У посібнику «Вакцинація від COVID-19: принципи ефективної комунікації з пацієнтами» можна дізнатися про основні страхи пацієнтів перед вакцинацією та знайти готові відповіді на найпоширеніші запитання, а також поради, як переконати скептиків вакцинуватися. 

Також на сайті можна знайти посібник з комунікації про одну з найнебезпечніших дитячих хвороб — поліомієліт — «ВАКЦИНУЄМОСЯ ВІД ПОЛІОМІЄЛІТУ: принципи ефективної комунікації з батьками». У брошурі йдеться про те, як заохотити людей зробити щеплення проти поліомієліту своїм дітям, наводяться причини вагань батьків, розписані стратегії консультування тих, хто сумнівається, та тих, хто проти (в тому числі з релігійних переконань).  

Секрет другий: інформований пацієнт = готовий до вакцинації пацієнт. 

Що більше достовірної інформації про щеплення людина знає, то більше вона готова ухвалити позитивне рішення щодо вакцинації. У Спільнотеці зібрані розроблені медичними експертами брошури, ліфлети, наліпки, плакати та багато іншого. 

Матеріали можна фільтрувати за темою (вакцинація, гігієна тощо), типом (ліфлет, брошура, плакат тощо) та аудиторією (інформація стосується дітей чи дорослих). Їх можна безоплатно завантажити та використовувати в електронному вигляді (наприклад, надіслати у групи пацієнтів у соціальних мережах) чи роздрукувати та розкласти в лікарні там, де до них буде вільний доступ. Ознайомившись із такою інформацією, пацієнт точно матиме менше упереджень щодо вакцинації. 

Завантажуйте матеріали зі Спільнотеки та бережіть себе та свій час!

*Опитування батьків дітей до шести років для Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні було проведене соціологічною групою «Рейтинг» у листопаді 2021 року.