Як працює електронна медична система в Мукачеві
У Мукачеві на Закарпатті впровадження електронної медичної системи триває третій рік. Зараз у єдину мережу об’єднано всі ланки медичної допомоги. Як це працює, розповідає головний лікар КНП «ЦПМСД м. Мукачева» Євген Мешко.
На початку 2016 року з ініціативи міського голови було розроблено і рішенням сесії Мукачівської міської ради затверджено програму, яка дала старт створенню медичного інформаційного простору міста і на реалізацію якої було виділено близько 5 млн грн.
Спочатку в місті комп’ютеризували всі відділення стаціонару Мукачівської ЦРЛ та розпочали впровадження МІС. Через рік охопили «первинку» та амбулаторно-поліклінічну допомогу. Закупили техніку та придбали програмне забезпечення за кошти місцевої влади в рамках міської програми. Для персоналу проводили групові навчання з особливостей введення даних у медичну інформаційну систему. Для забезпечення зручності в роботі з оцифрованими даними майже всі шаблони медичних документів розроблялись за участю відповідних спеціалістів. На їхню вимогу МІС підключено до Центральної бази даних, і декларації з пацієнтами лікарі підписували через неї.
Більшість документів заповнюємо в електронному вигляді, постійно додаємо нові форми, які ще не було оцифровано, вводимо нові звіти, які в сотні разів спрощують процес збору інформації. На «первинці» комп’ютери та робочі місця з медичною інформаційною системою мають і медичні сестри, і лікарі. Впроваджено та інтегровано електронну версію ICPC-2 з кодуванням епізоду, причини звернення, діагнозу та коду процесу.
Наразі база даних містить медичну інформацію про понад 100 тис жителів міста і району (всього у нас мешкає 185 тис жителів).
У стаціонарних відділеннях вносяться всі медичні дані на 100% — всі огляди, консультації, лабораторні та інструментальні обстеження. Також функціонує «Електронний склад», де реєструються надходження закуплених товарів на склад, видача та використання ліків, автоматичне списання при їх використанні. Частину діагностичної апаратури вже синхронізували з МІС, і цей процес триває. Оскільки всі медичні дані оцифровано, то сімейний лікар має доступ до курсів лікування, результатів обстежень, консультацій, виписок зі стаціонару «вторинки». Функціонують електронна черга і запис на прийом за телефоном до сімейних лікарів, спеціалістів і на діагностичні обстеження. Зараз на «первинці» створюється кол-центр та розробляється сайт для можливості запису через Інтернет.
Доступ до даних зараз мають усі лікарі, але програмісти працюють над тим, щоб його обмежити. Планується надати його в повному обсязі сімейним лікарям, а потім — лікарям-спеціалістам, до яких направляють пацієнта, лікарям приймального відділення, лікуючому лікарю відділення, куди госпіталізовано пацієнта. Але це буде можливо, коли консультації на амбулаторному рівні будуть проводити тільки за направленням сімейного лікаря.
У системі запроваджено серію звітів, які дають змогу швидко аналізувати великі масиви інформації (наприклад, форму 74 та багато інших). Дані, внесені в систему, змінити неможливо без допомоги системних адміністраторів та дозволу керівника — система це фіксує.
Сьогодні ми випереджаємо обов’язковий функціонал системи eHealth, але в міру її розвитку все більше даних буде зберігатися в національній централізованій базі даних.