Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

Як обиратимуть керівників закладів охорони здоров’я

По країні розпочалися конкурсні процедури з обрання керівників закладів охорони здоров’я (ЗОЗ). В чому полягає нова процедура, яку користь вона має принести країні та які труднощі з її впровадженням виникли на першому етапі – про це йшлося на прес-брифінгу, організованому урядово-громадською ініціативою «Разом проти корупції».

Раніше політику відбору кандидатів на такі посади формували місцеві департаменти охорони здоров’я. Нерідно внаслідок цього управління було неефективним, фіксувалися розтрати бюджетних коштів та факти побудови схем «кругової поруки» між органом управління та ЗОЗ. Але на початку цього року набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України «Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров’я», яка запроваджує відбір кандидатів незалежною конкурсною комісією із залученням представників громадськості.

«Конкурсні комісії мають складатися порівну з представників усіх трьох зацікавлених сторін – органу управління, трудового колективу та громадськості, - зазначила координатор ініціативи Оксана Величко. – Звісно, система буде пручатися змінам, але цей Порядок встановлює такі умови, за якими ті чесні і професійні кандидати, які мають бажання очолити певний заклад, дійсно отримують шанс його очолити. Головне наше повідомлення полягає в тому, що представники громадськості можуть тепер долучатися до цих відборів як члени процесу, а не тільки спостерігачі».

Для того, щоб взяти участь у роботі конкурсної комісії з боку громадськості, громадське об’єднання делегує свого представника до громадської ради, яка погоджує такого представника до складу комісії. При цьому громадське об’єднання має відповідати двом критеріям: працювати у сфері охорони здоров’я та/або запобігання корупції і бути зареєстрованим не менше, ніж за два роки до проведення конкурсу.

Проблема, яку виявили перші відбори, полягає в залученні «своїх» активістів в комісію з боку місцевих органів управління.

«У нас сьогодні є як свідомі, так і ручні громадські організації, – зауважила залучений експерт урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції» Зоряна Черненко. – І, власне, ризик того, що будуть використовуватися ручні громадські організації, звичайно, є. Але це не означає, що всі активісти і проактивні громадяни не можуть бути присутніми при цьому прозорому процесі, який ми запустили. Вони можуть показувати його і ділитися своїми думками. Тоді, в перспективі, ми обов’язково досягнемо своєї мети – щоби заклади охорони здоров’я очолили люди, які того варті».

Член Громадської ради при Міністерстві охорони здоров’я Юрій Поліщук звернув увагу на проблему включення в склад комісії представників громадськості тими органами управління, що не мають Громадської ради. Наприклад, Рівненська обласна рада на свій розсуд включила до складу комісії представників тих ГО, яких вважала за потрібне, хоча, згідно вимогам Положення, облрада не має права цього робити.

Як наголосила голова Громадської ради при Міністерстві охорони здоров’я Леся Литвинова, перші конкурси, де вона брала участь в складі комісії, виявили і проблему з кандидатами, які поки просто не знають про нову можливість.

«Це відбувається тому, що немає ресурсу, де можливо консолідувати інформацію, де ж саме у очільників ЗОЗ закінчуються контракти. Існує величезна кількість закладів по країні, і оскільки вони мають різне підпорядкування, то це неможливо відслідковувати», – сказала Леся Литвинова.

В якості альтернативного ресурсу експертами в ході обговорення було запропоновано сайт Міністерства охорони здоров’я.

При цьому речник Міністерства охорони здоров’я Олександр Ябчанка наголосив на тому, що, хоча зараз до розгляду беруться тільки кандидатури з медичною освітою, надалі очільниками ЗОЗ мають ставати люди з високими навичками управління.

«Керівником закладу охорони здоров’я має бути хороший менеджер, а медична освіта – це додатковий фактор, але він не має бути обов’язковим», – наголосив Олександр Ябчанка.

Сьогодні при відборі кандидатів комісія має враховувати те, як вони представлять своє бачення розвитку установи охорони здоров'я, яке мають викласти в письмовому вигляді. І оскільки буде вестися відеофіксація конкурсів, то кожен бажаючий зможе подивитися на сайті органу управління, який оголосив конкурс, як той чи інший кандидат презентує свої пропозиції та чи достойна ця людина того, щоб очолити відповідний заклад охорони здоров’я.

Захід проведено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках проекту «Підтримка організацій-лідерів у протидії корупції в Україні «Взаємодія!».