Проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Вимог до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів»
Додаток до Аналізу регуляторного впливу. Тест малого підприємництва (М-Тест)
ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ОПРИЛЮДНЕННЯ
Міністерство охорони здоров'я України повідомляє про оприлюднення проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Вимог до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів».
Проєкт наказу розроблено Міністерством охорони здоров’я України з метою гармонізація законодавства України з Регламентом Комісії (ЄС) від 20 грудня 2006 року № 1924/2006 щодо заяв про харчову цінність та користь для здоров’я, що зазначаються на харчових продуктах (із змінами та доповненнями).
Зауваження та пропозиції приймаються Директоратом громадського здоров'я МОЗ України протягом місяця з дня оприлюднення у письмовому або електронному вигляді:
01601, м. Київ, вул. Грушевського, 7.
Контактні особи:
Скапа Тетяна Володимирівна, тел. 253-01-00, e-mail: [email protected]
ПРОЕКТ
Про затвердження Вимог до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів
Відповідно до статті 6 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», підпункту 12 пункту 4 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267, на виконання пунктів 226, 227, 228, 231 та 245 Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 року № 1106,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Вимоги до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів, що додаються.
2. Директорату громадського здоров’я (Скіпальський А.П.) забезпечити подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Установити, що харчові продукти, які відповідали вимогам законодавства, що діяло до набрання чинності цим наказом, проте не відповідають вимогам цього наказу, можуть ввозитися на митну територію України, вироблятися і вводитися в обіг протягом трьох років після набрання чинності цим наказом. Такі харчові продукти можуть перебувати в обігу до настання кінцевої дати споживання, закінчення строку придатності, мінімального терміну придатності, дати «вжити до».
Міністр | З. СКАЛЕЦЬКА |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України
«Про затвердження Вимог до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів»
1. Резюме
Гармонізація законодавства України з Регламентом Комісії (ЄС) від 20 грудня 2006 року № 1924/2006 щодо заяв про харчову цінність та користь для здоров’я, що зазначаються на харчових продуктах. (із змінами та доповненнями).
2. Проблема, яка потребує розв’язання
Наразі в національному законодавстві відсутні чіткі вимоги до маркування харчових продуктів з питань тверджень про поживну цінність та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів.
Прийняття проєкту наказу сприятиме виконанню зобов’язань, взятих Україною підписавши Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, зокрема пункту 3 підрозділу ІІ розділу 1 Всеохоплюючої стратегії імплементації глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) розділу IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони», схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 228-р.
3. Суть проєкту акта
Проєктом наказу МОЗ України «Про затвердження Вимог до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів» пропонується на законодавчому рівні врегулювати питання щодо використання таких тверджень відповідно до Регламенту Комісії (ЄС) від 20 грудня 2006 року № 1924/2006 (із змінами та доповненнями).
4. Вплив на бюджет
Прийняття та реалізація проєкту наказу не потребує додаткових фінансових та інших витрат з державного та місцевих бюджетів.
4.1. Відповідність законодавству у сфері державної допомоги
Проєкт Закону не стосується надання державної допомоги суб’єктам господарювання.
5. Позиція заінтересованих сторін
Проєкт наказу потребує консультацій із заінтересованими сторонами.
Реалізація акта матиме позитивний вплив на інтереси як вітчизняних, так і іноземних виробників харчових продуктів.
Прогноз впливу реалізації проєкту наказу на ключові інтереси заінтересованих сторін надається у додатку до цієї пояснювальної записки.
Проєкт наказу не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку.
Проєкт наказу не стосується соціально-трудової сфери.
Проєкт наказу потребує погодження з Національною академією медичних наук України.
6. Прогноз впливу
За предметом правового регулювання реалізація проєкту акта не матиме впливу на:
розвиток регіонів;
ринок праці;
екологію та навколишнє природне середовище.
Проєкт наказу впливає на ринкове середовище, забезпечення інтересів і прав громадян та суб’єктів господарювання, а також на громадське здоров’я за рахунок надання інформації споживачам про властивості харчових продуктів.
7. Позиція заінтересованих органів
Проєкт наказу потребує погодження з Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Державною регуляторною службою України та державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
8. Ризики та обмеження
У проєкті наказу відсутні положення, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та положення, що мають ознаки дискримінації.
Проєкт наказу не містить норм, що зачіпають права і свободи, гарантовані Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.
У проєкті наказу відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
9. Підстава розроблення проєкту акта
Проєкт наказу розроблено на виконання пункту 3 підрозділу ІІ розділу 1 Всеохоплюючої стратегії імплементації глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) розділу IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони», схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 228-р, на виконання пунктів 226, 227, 228 та 231 Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 року № 1106.
Прийняття проєкту наказу є частиною процесу адаптації законодавства України до норм законодавства Європейського Союзу в сфері безпечності харчових продуктів з метою захисту здоров’я та інтересів споживачів.
Міністр охорони здоров’я України |
Зоряна СКАЛЕЦЬКА |
ПРОГНОЗ ВПЛИВУ
реалізації акта на ключові інтереси заінтересованих сторін
Суть: проєкт наказу надасть змогу привести у відповідність до норм законодавства Європейського Союзу вимоги до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів.
1. Вплив на ключові інтереси усіх заінтересованих сторін:
Заінтересована сторона |
Ключовий інтерес |
Очікуваний (позитивний чи негативний) вплив на ключовий інтерес із зазначенням передбачуваної динаміки змін основних показників |
Пояснення (чому саме реалізація акта призведе до очікуваного впливу) |
|
короткостроковий вплив |
середньостроковий вплив |
|||
Споживачі харчових продуктів |
Забезпечення захисту споживачів харчових та надання їм доступу до достовірної інформації |
Позитивний |
Позитивний |
Проєкт наказу визначає сучасні європейські вимоги до тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів. |
Оператори ринку діяльність яких пов’язана з харчовими продуктами |
Наявність чітких вимог до маркування харчових продуктів з питань тверджень про поживну цінність та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів; забезпечення ефективного функціонування внутрішнього та зовнішнього ринків; створення умов для добросовісної конкуренції. |
Негативний |
Позитивний |
У короткостроковому періоді можливий супротив суб’єктів господарювання до змін через зобов’язання дотримуватися нових вимог до використання тверджень про поживну цінність харчових продуктів та тверджень про користь для здоров’я харчових продуктів. В середньостроковому періоді наявність конкретних вимог, яких необхідно дотримуватись, створить умови для добросовісної конкуренції, зменшить вірогідність зловживання з боку контролюючих органів під час здійснення заходів контролю та налагодження торгівлі з країнами ЄС. |