Збільшити шрифт
Змінити на синій
Змінити на чорно-білий

Здоров'я А-Я

Категорії

Пацієнт має право: Як кожен українець може реалізувати своє право на медичні профілактичні заходи

29 січня 2019
26540

Право на медичні профілактичні заходи є одним із основних прав пацієнтів, гарантованих законодавчо. Це означає, що держава зобов’язується створювати такі умови, щоби захистити своїх громадян від хвороб. Розповідаємо детально, як це працює в Україні.

 

Що таке профілактика і чому це не лише право, а й обов'язок кожного

Попереджати захворювання значно легше і дешевше, ніж лікувати.

Профілактика включає в себе не тільки пропагування здорового способу життя, але і вивчення ризикованої поведінки, попередження психічних, неврологічних розладів, вакцинацію, скринінги на певні типи захворювань, обстеження і вчасне виявлення хвороб, попередження епідемій, попередження залежностей і багато іншого.

Ми змінюємо систему, і популяризація здорового способу життя та відбудова системи, спрямованої на захист, охорону здоров’я, є одним із головних пріоритетів держави. Завдяки великій трансформації системи охорони здоров’я, яку зараз впроваджує команда МОЗ України, саме профілактика і рання діагностика стають ключовими в охороні здоров’я.

Нинішній курс передбачає орієнтацію не на хвороби, а на здоров’я кожного конкретного пацієнта.

Водночас, проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення - це не лише право, а й обов’язок кожного пацієнта, закріплений законодавчо. Адже це - персональний захист і безпека для оточуючих.

 

Які профілактичні послуги можна отримати у свого лікаря

Медичні профілактичні послуги кожен українець може отримати у свого сімейного лікаря, терапевта чи педіатра. Зі своїм лікарем можна проконсультуватись з будь-якого питання, пов’язаного зі здоров’ям. Наприклад, ви можете обговорити зі своїм лікарем кроки для профілактики хвороб серця, оптимальні для вас фізичні вправи, порадитись, як позбутись куріння чи налагодити режим сну.

Ваш лікар вчасно виявить ризики для здоров’я, допоможе відкоригувати спосіб життя, а за потреби - направить на аналізи, до вузькопрофільних спеціалістів чи призначить відповідне лікування.

Крім того, новий Порядок надання первинної медичної допомоги передбачає профілактичні огляди та аналізи для груп ризику семи захворювань.

Щороку:

  • Цукровий діабет: 45 років і старші, всі — при факторах ризику
  • ВІЛ: 14 років і старші
  • Туберкульоз: всі — при факторах ризику

Раз на два роки:

  • Рак молочної залози: 50–69 років, з 40 — при факторах ризику

Раз на 1-2 роки, залежно від факторів ризику:

  • Гіпертонічна хвороба та інші серцево-судинні захворювання - жінки 50 років і старші, чоловіки 40 років і старші
  • Колоректальний рак: жінки і чоловіки старші 50 років
  • Рак передміхурової залози: з 40 років залежно від ступеню ризику

Про фактори ризику вам розкаже ваш лікар, неодмінно запитайте його про це.

Так само ваш лікар має слідкувати за вакцинацією вашої дитини і вас за Календарем щеплень.
 

Вакцинація як право на профілактику смертельно небезпечних інфекційних хвороб

Національний календар профілактичних щеплень передбачає вакцинацію дітей проти 10 захворювань: туберкульозу, поліомієліту, дифтерії, кашлюка, правця, кору, гепатиту В, гемофільної інфекції, краснухи, епідемічного паротиту; дорослих - проти дифтерії та правця. Держава закуповує вакцини у відповідності до Календаря і таким чином гарантує можливість українцям отримати безоплатні щеплення для профілактики цих хвороб і захистити своє життя і життя своєї дитини.

Всі вакцини за Календарем профілактичних щеплень отримують діти і дорослі безоплатно. Навіть якщо дитина пропустила щеплення за Календарем, вона може надолужити його безоплатно до 18 років. Дорослим роблять планові щеплення проти дифтерії та правця кожні 10 років. Такі щеплення в державних закладах охорони здоров’я також проводять безоплатно. Крім того, дорослі з груп ризику (медики, освітяни, студенти, військові, учасники ООС) в умовах спалаху кору можуть безоплатно вакцинуватись проти кору, паротиту і краснухи.

Нині в Україні є абсолютно усі вакцини за Календарем. Переглянути список вакцин, які закуповує держава, і перевірити залишок вакцин у вашому регіоні можна у цій таблиці. Якщо у вашому медзакладі немає вакцини, зверніться до керівника медзакладу для з’ясування причини. Якщо керівник не може надати необхідну інформацію, зверніться у департамент/управління охорони здоров’я у вашій області: http://moz.gov.ua/regionalni-upravlinnja

Вакцини для України за кошти Державного бюджету закуповує Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ). Вони якісні і ефективні, прекваліфіковані Всесвітньою організацією охорони здоров’я. Прекваліфікація – це постійний контроль якості, що не зупиняється після першого ж схвалення ВООЗ продукту. Відтак виробник забезпечує високу якість кожної наступної партії вакцини, яку він випускає.

Докладніше про якість і ефективність вакцин, які закуповує Україна: https://bit.ly/2JN1Roc

Впевніться, що ваші права не порушено:

1. Лікар оглянув вас чи дитину перед щепленням, і ви отримали відповіді на всі питання, які вас цікавлять щодо вакцинації.

Лише після цього ви маєте підписати інформовану згоду на щеплення, засвідчивши, що отримали повну інформацію про процедуру щеплення.

Порада: підготуйтеся до консультації та складіть список питань, що вас турбують. Лікар розкаже про вакцину, можливі реакції організму на щеплення та порадить, як користуватися жарознижувальними препаратами, якщо в дитини підвищиться температура. Дізнайтеся, у якому випадку слід звернутися до лікаря та коли потрібно робити наступне щеплення.

Скажіть лікарю, якщо:

  • вам здається, що дитина хвора;
  • у дитини є алергія на ліки або їжу;
  • раніше в дитини була сильна реакція на щеплення;
  • у дитини є серйозні захворювання серця, легенів, нирок тощо;
  • у дитини були судоми;
  • дитина приймає якісь ліки;
  • дитина проходила курс хіміотерапії, гормональної терапії, отримувала стероїди або ліки, що пригнічують імунітет;
  • з моменту останнього щеплення минуло менше ніж 4 тижні.

Якщо не довіряєте своєму лікарю, знайдіть того медичного працівника, з яким будете почуватись спокійно і впевнено.

2. Профілактичні щеплення повинні проводитися при дотриманні санітарно-протиепідемічних правил і норм, лише одноразовими
або самоблокувальними шприцами.

Зверніть увагу, що вакцину ніколи не повинні вводити у сідницю. Якщо вакцина потрапить у жировий прошарок, імунітет може не сформуватися. Якщо зачепити голкою сідничний нерв, це може призвести до больового синдрому та інших порушень.

Зауважте, що:

  • дітям до двох-трьох років укол роблять у передню поверхню стегна;
  • дорослішим дітям укол роблять у плече (дельтоподібний м’яз).

Вводити вакцину можуть лише медичні працівники (лікар, фельдшер, молодший спеціаліст з медичною освітою). Контролювати придатність вакцини можуть також і батьки - наприклад, перевірити колір термоіндикатора на флаконі вакцини (світліший колір квадрату в центрі кола на флаконі свічить про те, що вакцина зберігалась при оптимальному температурному режимі і придатна для використання).

3) після проведення щеплення медпрацівники мають спостерігати за станом здоров’я дитини чи дорослого, які вакцинувались, упродовж терміну, вказаного в інструкції з застосування вакцини.

Зазвичай це 30 хвилин.

Після щеплення не йдіть з поліклініки одразу, залишіться на півгодини, щоб лікар міг побачити, що у вас чи в дитини немає негайних реакцій на вакцину. Незначне почервоніння та дискомфорт у місці ін’єкції, підвищення температури — це нормальна реакція організму на щеплення. Ці симптоми — ознака того, що вакцина діє та організм формує імунітет. Вони зазвичай самі минають за кілька діб. Якщо підвищена температура турбує, ви можете дати жарознижувальне — відповідно до порад вашого лікаря.

Зверніться до лікаря, якщо:

  • у дитини висока температура, яка важко збивається жарознижувальними препаратами;
  • дитина тремтить або здригається так, наче їй холодно;
  • дитина млява, дуже зблідла;
  • дитина відмовляється від води та їжі, блює;
  • дитина виражено занепокоєна, довго плаче.

4) медичні протипоказання до щеплень визначені наказом МОЗ України та зазначені в інструкції до вакцини.

Перелік протипоказань щодо вакцинації є невеликий.  За світовими стандартами він не включає легкі застуди з температурою до 38,5°С. Вакцинацію не роблять, якщо є високий ризик серйозної реакції, та при станах, коли імунна відповідь на введену вакцину не сформується:

  • Гостре захворювання, що супроводжується температурою, вищою за 38,5°С.
  • Серйозна алергічна реакція (анафілактичний шок) на попередню дозу вакцини чи відома алергічна реакція на один із компонентів вакцини (наприклад, на желатин, неоміцин, курячий білок тощо).
  • Захворювання і стани організму, при яких після введення вакцини імунітет може не сформуватися (наприклад, в умовах хіміотерапії в онкологічних хворих; при вживанні великих доз стероїдних гормонів; при вживанні ліків, що пригнічують імунітет; при СНІДі).

Протипоказом до введення живих вакцин може бути вагітність. Наприклад, вакциною КПК не прищеплюють вагітних, адже вона містить живі віруси.

У разі виникнення тимчасових протипоказань до вакцинації щеплення проводиться одразу як вони зникнуть. Пропущені за календарем щеплення потрібно надолужити якомога швидше.

5) відмовляючись від вакцинації, ви повинні усвідомлювати смертельні ризики, які створюєте для себе, своїх дітей, оточуючих.

Саме тому факт відмови від щеплень обов’язково з позначкою про те, що медичним працівником надані роз’яснення про наслідки такої відмови, підписується як громадянином (при щепленні неповнолітніх – батьками або іншими законними представниками, які їх замінюють), так і медичним працівником.

Вакцини захищають від надзвичайно небезпечних хвороб, які можуть призвести до ускладнень або смерті. Наприклад, з 1000 людей, які заразилися кором, 1 помирає, 1 отримує ускладнення - енцефаліт, а 50 - інші тяжкі ускладнення, від яких страждають усе життя. Водночас випадки складних реакцій на вакцину трапляються з меншою імовірністю, ніж один раз на мільйон. Обчисліть самі:

З питань безпеки нещепленим дітям не дозволено відвідувати дитячі садки і школи.

 

Уже цього року центри громадського здоров’я працюватимуть в кожному регіоні країни

В Україні працює Центр громадського здоров’я МОЗ України, який відповідає за збереження і зміцнення здоров’я українців, зокрема профілактику захворюваності, боротьбу з епідеміями, епідеміологічний нагляд, біологічну безпеку, стратегічне управління у сфері громадського здоров’я. Цього року завдяки високим стандартам роботи центру, відзначених ВООЗ, Україна долучилася до Глобальної системи епіднагляду та реагування на грип. Вперше розроблено національний план боротьби з неінфекційними захворюваннями, запущено трирічне планування у закупівлі вакцин, що дозволить забезпечити постійну наявність вакцин у всіх регіонах, повністю забезпечено необхідним лікуванням людей з туберкульозом і ВІЛ, затверджено стандарт освіти у сфері громадського здоров’я.

Цього року система ЦГЗ має сформувати мережу - центри працюватимуть в кожному регіоні країни та допомагатимуть державним підрозділам охорони здоров`я на місцевому рівні.

 

Де закріплено право на медичні профілактичні заходи

Право на медичні профілактичні заходи закріплено в Європейській хартії прав пацієнтів, у статті 1 якої йдеться, що «кожна людина має право на належне медичне обслуговування, спрямоване на попередження захворювання».

Також це право прописане в Конститутції України (стаття 49, ч. 1, 2), Основах законодавства України про охорону здоров’я (ст.3, ч. 1; ст. 4, п. 7; ст. 6; ст. 10, п. «а», «б»; ст. 31; ст. 32; ст. 35-1; ст. 42; ст. 43, ч. 1; ст. 53; ст. 78, п. «а»), Цивільному кодексі України (ст. 283, ст. 286, ч. 4).

Якщо ваші права порушують:

  1. зверніть увагу медичного працівника, що ваші права гарантовані Законами України і Конституцією;
  2. якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться до головного лікаря із письмовою заявою/скаргою і попросіть її зареєструвати (в такому разі вам зобов'язані надати відповідь);
  3. якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться у департамент/управління охорони здоров’я у вашій області: http://moz.gov.ua/regionalni-upravlinnja із письмовою заявою/скаргою і попросіть вхідний номер (це допоможе дізнаватися хід розгляду вашого питання);
  4. якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію місцевих органів виконавчої влади;
  5. якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію Уряду за телефоном 1545.
Читайте також