Збільшити шрифт
Змінити на синій
Змінити на чорно-білий

Запитання та відповіді

Запитання-відповіді
  • Як реформа подолає хабарі під час працевлаштування?

    Нова модель фінансування допоможе збудувати систему, де пацієнт голосує «гривнею» за лікарні з кращими лікарями, медичним персоналом, обладнанням. Більше фінансування отримає медичний заклад, який обирають більше пацієнтів.

    Українці звертаються до того лікаря і тієї лікарні, про яку кращі відгуки, де краще ставлення медичного персоналу та краще лікування. Тільки сьогодні пацієнти платять із власної кишені.

    Після впровадження реформи платити за кожну послугу в рамках державної гарантованої програми буде держава. За таких умов уже лікарні будуть змагатися за кращих лікарів та медперсонал, пропонуючи більші зарплати та кращі умови роботи. 

    Звісно, щоб система запрацювала, необхідний час. Однак саме такий механізм дозволить врешті-решт усунути корупційну складову під час працевлаштування до комунальних медичних закладів.

  • Що включає первинна медична допомога?

    Сімейний лікар:

    – спостерігає за станом здоров’я пацієнтів із допомогою різних досліджень, діагностує та лікує найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани; 

    – супроводжує пацієнтів із хронічними захворюваннями; 

    – надає невідкладну допомогу; 

    – направляє пацієнта для надання йому вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) меддопомоги; 

    – проводить профілактику: вакцинацію, огляди та дослідження пацієнтів з груп ризику; 

    – консультує. 

    Сімейний лікар може спостерігати неускладнену вагітність та спостерігати за здоровою дитиною відповідно до вікових особливостей та потреб. А також надавати окремі послуги паліативної допомоги. Наприклад, оцінити ступінь болю, призначити та виписати рецепт на наркотичні засоби, психотропні речовини для лікування больового синдрому.

    У рамках первинної медичної допомоги пацієнти гарантовано і безкоштовно можуть отримати: 

    – Загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою

    – Глюкоза крові

    – Загальний холестерин

    – Аналізи сечі

    – Загальний аналіз сечі

    – Електрокардіограма (ЕКГ) у стані спокою

    – Мікроскопія харкотиння

    – Швидкі тести на ВІЛ, вірусний гепатит, сифіліс

    Сімейний лікар призначає ліки та виписує рецепти, за якими у тому числі можна отримати препарати за програмою відшкодування вартості ліків, що буде поступово включати все більше і більше захворювань та препаратів, а також оформлювати довідки, лікарняні листки.

  • Чи не буде головний лікар при широкій автономії більш схильний до корупції?

    Медичні заклади працюють як бюджетні установи за радянськими нормами через вертикальне управління. Завдяки закону ухваленому Закону про автономізацію медичних закладів лікарні можуть вільно господарювати, у тому числі підписувати контракти, мати свій рахунок та встановлювати рівень заробітної плати без прив’язки до тарифної сітки.

    Разом з тим законопроект №6327 змінить принцип фінансування лікарень. Більше грошей отримає не той заклад, де більше ліжко-місць, а той, що надає більше якісних послуг. У таких умовах головний лікар мусить стати ефективним управлінцем, розвивати свій заклад. 

    Тому важливо, щоб місцева громада, яка є власником медичного закладу та фактично наймає головного лікаря, вимагала якісних послуг у лікарні. 

    Крім того, головні лікарі будуть обиратися на відкритих конкурсах за участі громадськості та представників місцевої влади. Контракт з головним лікарем буде мати обмежений термін.

  • Для чого потрібна Національна служба здоров'я?

    Національна служба здоров’я України — центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантії медичного обслуговування населення.

    НСЗУ не володітиме коштами, які виділяються з держбюджету на оплату послуг медичного обслуговування населення. Гроші акумулюватимуться в державному бюджеті та зберігатимуться на казначейських рахунках. 

    Національна служба здоров’я буде оператором, який контрактуватиме закупівлю медичних послуг та укладатиме договори з медичними закладами і лікарями-ФОП.

    Модель НСЗУ має найменші корупційні ризики, оскільки як центральний орган виконавчої влади підконтрольна Рахунковій палаті, Державній аудиторській службі, а також антикорупційним органам — Національному антикорупційному бюро та Нацагентству з питань запобігання корупції.

    НСЗУ контролюватиме якість послуг на рівні медичної допомоги та дотримання умов договору.Якщо йдеться про лікарську помилку, то тут контроль залишається за органом, який надає ліцензію — за МОЗом. Якщо йдеться про якість обслуговування — це компетенція НСЗУ. 

    Наприклад, замість 4-місної палати, як це прописано в договорі, пацієнта поклали в 6-місну, або сказали, що немає ліків, хоча вони повинні бути, оскільки за них сплачені бюджетні кошти і вони входять до стандарту лікування. Тобто НСЗУ укладає договір і перевіряє його виконання, так само, як страхова компанія перевіряє виконання умов страхового договору.

    Чим ще займатиметься НСЗУ

  • Я анестезіолог в ЦРЛ, люблю свою роботу, ненавиджу «подяки», маю двох дітей. Скільки я отримуватиму і як це рахуватимуть?

    З 2019 року усі спеціалізовані та високоспеціалізовані медичні заклади будуть фінансуватися за новим принципом. Національна служба здоров’я буде перераховувати медзакладам гроші за надану послугу за затвердженими тарифами, єдиними для всієї країни. У тарифі на послугу врахують усі витрати на її надання, у тому числі — оплата праці медичного персоналу. 

    Згідно із законопроектом №6327 у тариф закладається оплата праці медичних працівників не менша за 250% середньої заробітної плати в Україні за липень року, що передує року, в якому будуть застосовуватися тариф. Якби тарифи затверджувалися у 2017 році, це було б 13 400 грн без урахування податків.

    При цьому реформа передбачає відмову від тарифних сіток та вільне формування ринку зарплат у комунальних медичних закладах**. Тобто кожен медичний працівник домовлятиметься з керівництвом комунального медичного закладу про рівень заробітної плати в індивідуальному порядку, як це відбувається, наприклад, в приватних клініках.

  • За якими принципами будуть розраховуватися єдині тарифи на медичні послуги, які декларує МОЗ?

    Будь-яка послуга має свій код та набір коефіціентів, за якими розраховується її оплата. Тариф на надання первинної медичної допомоги складається з двох частин: ставки на оплату медичної послуги та ставки на оплату діагностичних послуг.

    Для сімейного лікаря тарифи на дітей до 5 років або людей віком 65+ будуть вищі, ніж на молодь, яка потребує менше уваги лікаря.

    Тарифи на спеціалізовану та високоспеціалізовану медичну послугу розраховуються за так званими діагностично-спорідненими групами. Вони враховують ускладнення, супутні послуги тощо. Триває розробка класифікатора послуг за підтримки Світового Банку. 

    Тариф включатиме усі видатки для надання медичної послуги:

    – робота лікаря(-ів), медсестер та іншого персоналу;

    – комунальні видатки;

    – витратні матеріали та ліки;

    – амортизація обладнання;

    – адміністративні видатки тощо.

  • Чи будуть медичні послуги оплачуватися наперед?

    Методика розрахунку тарифів і коригувальні коефіцієнти будуть затверджуватися Урядом за погодженням Міністерства охорони здоров’я.

    Національна служба здоров'я України буде оплачувати надані медичні послуги та лікарські засоби за програмою медичних гарантій на підставі інформації та документів, що внесені надавачем медичних послуг до електронної системи охорони здоров’я eHealth.

    Надавач медичних послуг складатиме звіт в електронній системі охорони здоров’я eHealth, де зазначатиме обсяг наданих пацієнтам медичних послуг та лікарських засобів.

    Оплата тарифу за надані медичні послуги та лікарські засоби здійснюється в порядку черговості надходження таких звітів.

    На умовах попередньої оплати буде фінансуватися надання медичних послуг та лікарських засобів у випадках, встановлених Кабінетом Міністрів України.

  • Що таке електронна система охорони здоров'я e-Health?

    E-Health — електронна система, яка допомагає пацієнтам отримувати, а лікарям — надавати якісні медичні послуги. Завдяки цій системі Національна служба здоров'я контролюватиме, наскільки ефективно витрачаються виділені на охорону здоров’я державні кошти, і запобігатиме зловживанням. 

    e-Health буде впроваджуватися поступово, протягом кількох років. Перший етап — первинна медична допомога: сімейні лікарі, терапевти та педіатри. 

    Пацієнти укладатимуть декларації із обраними лікарями, і лікарі реєструватимуть їх у системі. НСЗУ зможе оплачувати лікарю ведення кожного пацієнта. А пацієнт отримає гарантовані державою безоплатні медичні послуги. Так eHealth допоможе реалізувати принцип «гроші ходять за пацієнтом». 

    У майбутньому eHealth дасть можливість швидко отримати свою медичну інформацію, а лікарям — правильно ставити діагноз з урахуванням цілісної картини здоров’я пацієнта. 

    Система замінить паперові медичні карти і довідки, які губляться. Лікарі виписуватимуть електронні рецепти, які неможливо підробити. 

    В Україні система складатиметься з центрального компонента, що відповідатиме за централізоване зберігання та обробку інформації, та медичних інформаційних систем (МІС).

    Медичні заклади зможуть обирати будь-яку медичну інформаційну систему з-поміж тих, які пройшли перевірку і підключилися до центрального компонента eHealth. При цьому комерційні МІСи гарантовано надають базовий пакет електронних сервісів. Із повним переліком МІСів можна ознайомитися на сайті eHealth. 

    Систему eHealth розробляє та впроваджує Проектний офіс, створений громадськими організаціями Transparency International Ukraine та Всеукраїнська мережа ЛЖВ. Систему створюють українські ІТ-фахівці коштом міжнародних донорів — Світового банку, урядів США та Канади, Глобального Фонду та інших. Проектний офіс співпрацює з Міністерством охорони здоров’я на основі Меморандуму. За експлуатацію eHealth буде відповідати створене з цією метою державне підприємство.

    Більше на сайті проектного офісу: www.ehealth-ukraine.org

  • Що зміниться для сімейного лікаря з 1 січня 2018 року?

    – Перехідний період на нову систему фінансування — до 2020 року. У цей час зберігається та поступово зменшується фінансування на пацієнтів, які були приписані до сімейного лікаря раніше, та зростастає частка пацієнтів, які уклали декларацію. 

    – Середня ставка для сімейного лікаря за приписану людину у 2018 році — 370 гривень. 

    – Лікар первинної ланки матиме окремий бюджет на аналізи для пацієнтів.

    – Річний тариф за літню людину (65+) та малюка — вдвічі більший за тариф на чоловіка 25 років.

    – Лікар первинної ланки може діяти в статусі ФОП, ліцензійні умови спрощено. У такому випадку бюджет на підтримку пацієнтів піде напряму на його рахунок.

    – Якщо лікар працює як найманий працівник, він домовляється про зарплату з керівництвом.

    Власний прибуток лікаря ефективної сімейної практики з 2000 пацієнтами в статусі ФОП — до 18 тисяч гривень, медсестри — до 12 тисяч гривень. При цьому у групових практик менші витрати і більші доходи.

  • Який дохід на практику отримуватиме лікар первинної медичної допомоги?

    Тариф на медичні послуги з надання первинної медичної допомоги складається з двох частин: ставки на оплату медичної послуги та ставки на оплату діагностичних послуг, у тому числі лабораторних досліджень. 

    У бюджетній резолюції, яка була ухвалена парламентом у липні 2017 року, закладена сума середнього тарифу у 370 гривень на рік. Стільки буде отримувати лікар первинної ланки за кожного пацієнта. 

    При цьому середній тариф коливається в ту чи іншу сторону, залежно від різних факторів. Наприклад, якщо серед пацієнтів будуть діти до 5 років або пенсіонери у віці 65+, тариф буде майже вдвічі вищим.

    Це означає, що лікар первинної ланки буде отримувати в рік близько 700 тисяч гривень на свою практику, якщо набере максимальне рекомендовну кількість пацієнтів у 2 тисячі осіб. Це разюче відрізняється від суми в 210 гривень, яку використовували для попередніх розрахунків. 

    У бюджетній резолюції закладена сума на 2019 рік — за кожного пацієнта в середньому по 450 гривень в рік. Планується, що з року в рік ця сума буде поступово збільшуватися.

    Лікарем первинної ланки може бути сімейний лікар, педіатр або терапевт. Ці лікарі можуть стати фізичною особою-підприємцем (ФОП) та відкрити власну практику, а також об'єднуватися з іншими лікарями в амбулаторії чи центри первинної медичної допомоги, щоб оптимізувати витрати. 

    Також лікарі первинної медичної допомоги можуть бути найманими працівниками в комунальних закладах первинної медичної допомоги. У цьому випадку лікар домовляється про заробітну плату з адміністрацією закладу, відповідно до кількості пацієнтів, яких він задекларує. При цьому тарифні сітки, що діють зараз, не будуть застосовуватися.

  • Як будуть фінансуватися інфекційні відділення, а також робота таких спеціалістів як, наприклад, патологоанатоми?

    Заходи боротьби з епідеміями, проведення медико-соціальної експертизи, діяльність, пов’язана з проведенням судово-медичної та судово-психіатричної експертиз, та інші програми в галузі охорони здоров’я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій будуть фінансуватися окремо за рахунок Державного бюджету України. Буде створений окремий перелік таких програм, який затвердить Кабінет Міністрів.

    Інфекційні відідлення будуть фінансуватися так само, як і інші стаціонари — за надані послуги. Витрати на паталогоанатомічне бюро мають входити у загальні витрати закладу, якщо ці відділення є їх підрозділами. 

    Така норма передбачена у законопроекті №6327.

  • Хто буде ініціатором укладення договору з сімейним лікарем?

    Громадянин може обрати будь-якого сімейного лікаря, незалежно від місяця проживання чи реєстрації. 

    Ініціатором укладання декларації може бути як лікар, так і громадянин. У кожного своя зацікавленість: у лікаря — кількість контрактів (від цього залежатиме його заробітна платня); у громадянина — бажання мати доступ до медичної допомоги, у якому допоможе особистий лікар.

  • Чи не суперечить реформа статті 49 Конституції України?

    У державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно. Безоплатність, згідно з рішенням Конституційного Суду України від 29 травня 2002 р. No 10- рп/2002 означає, що особа не повинна відшкодовувати вартість медичної допомоги ні у вигляді будь-яких платежів, ні у будь-якій іншій формі, незалежно від часу надання медичної допомоги. Не забороняється за окрему плату надавати громадянам медичні послуги, які виходять за межі медичної допомоги.

    Згідно із законопроектом №6327 меддопомога завжди і в повному обсязі надається громадянам за рахунок коштів державного бюджету. На первинному рівні та в разі настання екстреної ситуації держава оплачуватиме 100% всього необхідного лікування та, що важливо, медикаментів. Первинна медична допомога покриватиме близько 80% усіх звернень за медичною допомогою.

    На вторинному і третинному рівнях держава гарантує 100% оплату медичної допомоги та інших медичних послуг та лікарських засобів, що входять до лікування та визначені програмою медичних гарантій.

    Законопроект №6327 не передбачає стягнення з громадян жодної плати за необхідну їм медичну допомогу.

  • Чи не призведе медреформа до закриття лікарень і скорочення медичних працівників?

    У законопроектах про медреформу немає жодного слова про закриття лікувальних закладів чи скорочення медперсоналу. На першому етапі реформи Національної служби здоров’я укладе договори з усіма лікарнями, щоб ніхто не залишився без медичної допомоги. Але з часом конкуренція і принцип «гроші йдуть за пацієнтом» призведуть до впорядкування мережі медзакладів — малопотужні, погано оснащені і мало завантажені лікарні, де просто небезпечно лікуватись, будуть перепрофільовані під реальні потреби населення — на реабілітаційні, діагностичні центри, хоспіси. 

    Найкращі лікарні будуть додатково технічно та кадрово підсилені, щоб кожен, хто до них звертається, мав можливість отримати якісну медичну допомогу. Без роботи можуть залишитись лише ті, до кого не захочуть йти люди. Хороший лікар завжди матиме потік пацієнтів і достойні гроші за свою роботу! Реформа сприятиме тому, що лікарі конкуруватимуть за пацієнта.

    Впорядкуванням мережі лікувальних закладів опікуватиметься місцева влада. Місцеві громади мають вирішити, які з них потрібно підсилити, а які перепрофілювати. 

    У рамках утворення госпітальних округів МОЗ визначає норми навантаження та види медичної допомоги, які будуть надаватися в основних лікарнях госпітальних округів. Завдяки децентралізації місцеві бюджети мають достатньо коштів для того, щоб покращити мережу медзакладів, створити належні умови для роботи лікарів, відремонтувати дороги до лікарень. Держава зі свого боку виділить додаткові гроші на підсилення потужних закладів та перепрофілювання слабких та малозавантажених.

  • Чи залишатимуться вузькі спеціалісти при поліклініках?

    Медичні заклади самі вирішуватимуть, які спеціалісти їм потрібні для надання замовлених державою послуг. За досвідом інших країн, можна очікувати поступове зменшення запитів до вузьких спеціалістів паралельно з підвищенням кваліфікації сімейних лікарів.

    Також варто зазначити, що перспективним є перекваліфікація вузьких спеціалістів до лікарів загальної практики. У такому випадку лікар зможе надавати і послуги первинної медичної допомоги (і мати гідний стабільний дохід) і, за наявності необхідного обладнання, надавати профільні послуги.

    Сімейні лікарі з додатковою спеціалізацією будуть користуватися додатковим попитом з боку пацієнтів з відповідними хронічними захворюваннями. Особливо це стосується кардіологів, пульмонологів, гастроентерологів.

     

     

  • Чи буде сімейний лікар виїжджати на виклики пацієнтів?

    Лікар первинної меддопомоги (сімейний лікар, педіатр, терапевт) на власний розсуд приймає рішення про надання окремих послуг за місцем проживання або перебування пацієнта або телефом чи по Інтернету. 

    Вік пацієнта, віддаленість його місця перебування від місця прийому сімейного лікаря чи відсутність у пацієнта коштів на проїзд не можуть бути єдиними підставами для виклику та виїзду лікаря. 

    Рішення залишається за лікарем.

  • Як фінансуватиметься стоматологія, лабораторна служба, рентгенологи, флюорографія?

    Стоматологія, окрім екстреної та дитячої, не буде оплачуватися Національною службою здоров'я України.

    Лабораторні аналізи, рентгенологія, флюорографія не є послугами самі по собі. Але вони є частиною майже всіх послуг, які оплачує НСЗУ. Витрати на них є частиною тарифів відповідних послуг.

  • Чи сплачуватиме Національна служба здоров'я за послуги приватним лікарням?

    Якщо приватна лікарня укладе договір на надання медичних послуг населенню з Національною службою здоров’я, вона буде отримувати кошти за єдиними тарифами, які є однаковими для всіх медичних закладів, незалежно від форми власності.

  • Які медичні послуги та ліки оплачуватимуться з держбюджету, а які – з місцевих бюджетів?

    Національна служба здоров'я України за програмою медичних гарантій оплачуватиме надання пацієнтам конкретного списку послуг з державного бюджету. Але, звичайно, будуть і послуги, які не оплачуються державою. 

    Органи місцевого самоврядування можуть створювати окремі програми місцевих бюджетів на закупівлю додаткових послуг в інтересах місцевого населення. Також органи місцевого самоврядування як власники закладів зможуть виділяти додаткове фінансування, наприклад, на оновлення технічного забезпечення медзакладів або додаткові премії медичних працівників.
     

  • Хто оплачуватиме працю медичних сестер, фельдшерів?

    Вартість роботи усіх медичних працівників, які беруть участь у наданні медичної послуги, буде закладена в тариф надання спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної послуги. НСЗУ сплачує кошти за надані послуги напряму медичному закладу, а той, у свою чергу, оплачує з цих грошей роботу медичних працівників, у тому числі середнього та молодшого медперсоналу — медичних сестер, фельдшерів тощо.

  • Чи може сімейний лікар відмовитися від пацієнта?

    Чи може сімейний лікар відмовити пацієнту в укладенні декларації?

    У статті 9 законопроекту №6327 чітко передбачено, що пацієнт реалізує своє право на вибір лікаря шляхом подання надавачу медичних послуг декларації про вибір лікаря первинної медичної допомоги.

    Лікарю, який надає первинні медичні послуги, забороняється відмовляти у прийнятті декларації про вибір лікаря на підставі наявності у пацієнта хронічного захворювання, його віку, статі, соціального статусу, матеріального становища, зареєстрованого місця проживання тощо, крім випадків, передбачених законодавством.

    Випадки, передбачені законом, описані в Основах законодавства у статті 34, де зазначається, що лікар має право відмовитися від подальшого ведення пацієнта, якщо той не виконує медичних приписів або правил внутрішнього розпорядку медзакладу, за умови, що це не загрожуватиме життю хворого і здоров'ю населення.

  • Чи будуть українці укладати договори зі спеціалістами вузького профілю, як в первинній ланці?

    Пацієнти підписують Декларацію про вибір лікаря тільки з сімейним лікарем або терапевтом чи педіатром. Вузькі спеціалісти у поліклініках та лікарні до 2020 року будуть працювати, як і раніше. 

    З 2020 року Національна служба здоров'я починає сплачувати за послуги на вторинній і третинній ланці, що ввійдуть в програму медичних гарантій. Ці послуги будуть надаватися безоплатно, якщо пацієнт звернувся за направленням сімейного лікаря або терапевта чи педіатра. 

    При цьому пацієнт зможе самостійно обирати вузького спеціаліста чи заклад, у якому отримає послугу. НСЗУ оплатить звернення на підставі інформації та документів, що надасть медзаклад до електронної системи охорони здоров’я. Для цього заклад складатиме звіт в електронній системі охорони здоров’я, в якому зазначається обсяг наданих медичних послуг та лікарських засобів.
     

  • Яку юридичну силу мають декларації?

    Підписуючи декларацію пацієнт повідомляє Національну службу здоров'я України про вибір лікаря первинної медичної допомоги. Саме тому цей документ так і називається — Декларація про вибір лікаря з надання первинної медичної допомоги. 

    На основні цієї інформації, занесеної в реєстр, НСЗУ обчислює кошти, які за контрактом має отримати медична практика, до якої прикріпився пацієнт.

  • Яким чином фінансуватиметься надання первинної медичної допомоги особам, які не уклали декларацій?

    Як тільки у вашому закладі первинної медичної допомоги розпочнеться приписна кампанія, для отримання медичної допомоги ви маєте підписати Декларацію про вибір лікаря первинної допомоги підчас першого візиту.

    Відповідно, поки ви не звернетеся по первинну медичну допомогу, держава не оплачуватиме послуги, які не надаються. Після першого ж звернення та підписання декларації з лікарем, за пацієнта починає платити держава.

    Варто пам'ятати, що якщо лікар потрапив в ситуацію, де людина потребує екстренного втручання, він має це зробити незалежно від того, чи підписав пацієнт декларацію. З 2020 року, коли медична реформа повністю запрацює, лікар не зобов'язаний надавати послуги первинної медичної допомоги людині, яка відмовляється підписувати декларацію. Оскільки з 2020 року лікарі первинної допомоги будуть отримувати гроші тільки за пацієнтів, які обрали їх своїми лікарями і підписали декларації.

    Пацієнт зможе за власний кошт купити у лікаря необхідні йому медичні послуги не підписуючи з ним декларацію. Це не є незаконним, але не регулюється державою і оцінка якості цих послуг залишиться поза системами державного контролю якості.