Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії МСЕК Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

5 фактів та 5 міфів про міжнародні закупівлі ліків

Два роки тому Верховна Рада ухвалила закон про здійснення державних закупівель ліків через міжнародні організації. Він зобов’язав Міністерство охорони здоров’я делегувати цим організаціям придбання низки препаратів.

Виправданість такого кроку переконливо доведена практикою – залучення міжнародників до закупівель дозволила зекономити бюджетні кошти шляхом придбання ліків без корупційних схем, а пацієнти отримали більше препаратів для лікування.

Проте за цей час довкола процесу закупівлі ліків з’явилось чимало міфів. Наводимо беззаперечні факти щодо міжнародних закупівель ліків та спростовуємо найпоширеніші міфи.
 

ФАКТИ
 

Міністерство охорони здоров’я ліквідувало корупційну складову тендерів. Tендери на закупівлю низки медикаментів, які централізовано має закуповувати МОЗ, проводять міжнародні організації, що не мають прямої зацікавленості в закупівлях. Тепер МОЗ отримує ліки дешевше, а на тендерах уже вигравали компанії з 15 країн світу. Успішний досвід втілення такої реформи в Україні надихнув сусідню Молдову, яка з цього року також вирішила розпочати закупівлю ліків через міжнародні організації.

Міжнародні організації закуповують ліки дешевше. Наразі міжнародні організації купують для МОЗ ліки за цінами нижчими, ніж це було у 2014 році, коли закупівлі проводило міністерство. Тільки на закупівлях 7 видів вакцин та антиретровірусних препаратів ЮНІСЕФ заощадив для України 4 мільйони доларів з коштів бюджету 2015 року, виділених на цю програму.

Пацієнти отримують більше препаратів безкоштовно. Загальна кількість закуплених лікарських засобів через міжнародні організації у 2015 році зросла на майже 55%. На зекономлені при закупівлях кошти придбали додаткові препарати та вакцини. У 2016 році на закупівлі ліків через міжнародні організації виділили з бюджету 4 млрд грн, у 2017 році – 5,9 млрд грн.

Майже половину ліків міжнародники закуповують у виробників. Понад 60% ліків з міжнародних закупівель МОЗ отримує безпосередньо від виробників. А це означає, що українці отримують якісні препарати за ринковими цінами.

МОЗ витрачає менше ресурсів на організацію закупівель. Раніше МОЗ мало понад 60 робочих груп по закупівлях, а зараз організацією процесу займаються міжнародні організації. Тобто це роблять професіонали. В Україні зникла ще одна корупційна схема, адже саме робочі групи по закупівлях часто вписували до тендеру неконкурентні умови, що дозволяли перемагати «своїй» компанії.
 

МІФИ
 

Міф 1. Закупівлю ліків віддали невідомо кому

Організації, які проводять закупівлі, відомі і мають значний досвід роботи в цій галузі. Міністерство охорони здоров’я співпрацює тільки з тими організаціями, які прописані в ухваленому парламентом законі. Це ЮНІСЕФ, Програма розвитку ООН та компанія Crown Agents. ЮНІСЕФ, наприклад, працює у всіх куточках світу, забезпечуючи препаратами дітей з країн Західної Європи, США, Австралії, Африки та Азії. ПРООН діє у 170 країнах, допомагаючи у їхньому глобальному та національному розвитку. Crown Agents працює у понад 100 країнах та має 185 років досвіду в міжнародних закупівлях.

Міф 2. Ліки з міжнародних закупівель менш якісні

Не відповідає дійсності. Всі ліки, придбані міжнародними організаціями для України, кваліфіковані Всесвітньою організацією охорони здоров’я. А значить, їхня якість уже доведена. До того ж «дешевші» в цьому випадку не означає «менш якісні». Міжнародні закупівлі дозволили взяти участь у тендерах закордонним компаніям, які пропонують конкурентні ціни. Тому МОЗ має можливість отримувати якісні препарати без переплат. Більше того, усунуто корупційну складову з процесу закупівель. Тепер виділені з бюджету кошти повністю йдуть на закупівлі ліків, а не осідають у кишенях корупціонерів.

Міф 3. Через міжнародні закупівлі страждає український фармвиробник

Міжнародні закупівлі мотивують вітчизняного виробника виготовляти продукцію, що відповідає світовому рівню якості і цін. Міжнародні організації закуповують препарати у того виробника, який пропонує найкращу ціну за конкретний препарат. Має значення лише ціна та якість препарату, а не країна походження виробника. Це відповідає конкурентному законодавству і забезпечує ефективне використання коштів платників податків, виділених на закупівлю ліків.  

Міф 4. Міжнародні організації заробляють на закупівлях ліків великі гроші

Міжнародні партнери отримують лише кошти на свою роботу – це 5% від усієї вартості закупівлі. За ці гроші міжнародний партнер організовує тендер і знаходить для України найкращу пропозицію по ціні. Так, 5% від всієї суми – це немалі кошти, але така оплата роботи міжнародної організації економить українському бюджету значно більшу суму – сотні тисяч доларів. Тому ця виплата виправдана.

Міф 5. Міжнародні закупівлі непрозорі – МОЗ приховує договори

Ні, МОЗ не приховує договори з міжнародними організаціями. Згідно з ухваленим законом, який регулює здійснення державних закупівель лікарських засобів із залученням міжнародних закупівельних організацій, МОЗ має працювати «відповідно до внутрішніх правил і процедур таких організацій». А їхні внутрішні правила передбачають, що такі договори є робочими документами і не можуть бути оприлюднені.