Проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік»
Додаток до Пояснювальної записки (Прогноз впливу)
Повідомлення про оприлюднення
проекту постанови Кабінету Міністрів України
«Деякі питання реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік»
Проект постанови розроблено на виконання частини другої розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2168-VIII, Бюджетного кодексу України, а також у зв’язку із закінченням терміну дії постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року № 407 «Про затвердження Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2018 рік».
Проект постанови та повідомлення про оприлюднення проекту розміщено на сайті Міністерства охорони здоров’я України: http://moz.gov.ua/gromadske-obgovorennja.
Пропозиції та зауваження просимо надсилати впродовж місяця з дня оприлюднення до відділу нормативно-правового забезпечення Національної служби здоров`я України або в електронному вигляді на адресу: [email protected]
Контактна особа – Гнідець А.П. (тел. 044-229-92-54)
ПРОЕКТ
Деякі питання реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік
Відповідно до пункту 2 розділу IV “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік, що додається.
2. Установити, що договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік (далі - договори) з комунальними закладами охорони здоров’я укладаються до 26 грудня 2018 року та протягом 2019 року;
3. Пункт 7 Додатку 1 до Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 45, ст. 1570) викласти в такій редакції:
« 7. У 2018 році та у першому півріччі 2019 року для комунальних закладів охорони здоров’я до суми оплати за звітний період додається 1/12 від добутку кількості пацієнтів із червоного списку станом на 1 число місяця звітного періоду та застосовного тарифу відповідно до Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на відповідний рік. Станом на 1 січня 2018 року кількість наявного населення на території обслуговування надавача (відповідного комунального закладу охорони здоров’я) становила ________ осіб.».
4. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування та діє до 31 грудня 2019 року, окрім абзацу третього пункту 3, абзацу третього пункту 5, пунктів 10 та 11 Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік, затвердженого цією постановою, які діють до 30 червня 2019 року.
Прем’єр-міністр України | В. ГРОЙСМАН |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
«Деякі питання реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік»
Мета: врегулювання порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік.
1. Підстава розроблення проекту акта
Проект акта розроблено на виконання пункту другого розділу IV “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення” від 19.10.2017 № 2168-VIII (далі – Закон № 2168-VIII).
2. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Законом № 2168-VIII було запроваджено фінансування надання медичних послуг та лікарських засобів, наданих пацієнтам, в рамках програми медичних гарантій Національною службою здоров'я України (далі – НСЗУ).
Новий принцип фінансування має запроваджуватись поступово для різних видів медичної допомоги.
Так, частиною другою розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2168-VIII передбачено, що з 1 січня 2018 року запроваджується реалізація державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
На виконання зазначеного положення постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року № 407 було затверджено Порядок реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2018 рік (далі – Порядок реалізації гарантій на 2018 рік), дія якого закінчується 31 грудня 2018 року.
З червня 2018 року по жовтень 2018 року НСЗУ було укладено 623 договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, з них 538 – з комунальними закладами охорони здоров’я у формі комунальних некомерційних підприємств, 47 – з закладами охорони здоров’я приватної форми власності, 38 – з фізичними особами – підприємцями, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.
Відповідно до зазначених договорів НСЗУ оплачує медичні послуги з первинної медичної допомоги, надані пацієнтам, згідно з тарифами та коригувальними коефіцієнтами, затвердженими Порядком реалізації гарантій на 2018 рік.
Всього в Україні функціонують 1229 комунальних закладів охорони здоров’я, які надають первинну медичну допомогу. Планується, що до кінця 2018 року договори з НСЗУ укладуть ті заклади, які не встигли цього зробити під час перших двох «хвиль» підписання договорів – у червні 2018 року та у серпні 2018 року.
Наразі 694 комунальних заклади охорони здоров’я, які надають первинну медичну допомогу (56%), не перейшли на нову систему фінансування первинної ланки системи охорони здоров’я та фінансуються за рахунок коштів медичної субвенції, механізм надання якої є неефективним. Фінансування здійснюється за жорстким постатейним кошторисом на основі застарілих нормативів, розрахованих відповідно до їх існуючої інфраструктури (кількості ліжок, персоналу тощо). Це позбавляє керівників закладів охорони здоров’я управлінської гнучкості та не сприяє мотивації до покращення результату.
З метою виконання приписів Закону № 2168-VIII та врегулювання порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік був розроблений проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік» (далі – проект постанови).
Проектом також передбачено внесення зміни в Додаток 1 до Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року № 410.
3. Суть проекту акта
Проект постанови затверджує тарифи за надання медичних послуг, пов’язаних з первинною медичною допомогою (ПМД), коригувальні коефіцієнти залежно від вікової групи пацієнта, спеціальний коефіцієнт для медичного обслуговування в гірській місцевості, а також понижувальні коефіцієнти за обслуговування пацієнтів, які подали надавачу медичних послуг декларацію про вибір лікаря, який надає ПМД (пацієнти, включені до зеленого списку), понад ліміт – встановлений Міністерством охорони здоров’я оптимальний обсяг практики ПМД.
Тариф за надання медичних послуг, пов’язаних з ПМД, встановлюється у вигляді капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта, включеного до зеленого списку, у розмірі 370 гривень на рік. Базою для визначення компонента оплати праці медичних працівників, що використана для розрахунку тарифу, є 22 925,00 гривень на місяць.
Додатково, до 30 червня 2019 року, для державних та комунальних закладів охорони здоров'я встановлюється оплата за одного пацієнта, який проживає на території обслуговування відповідного закладу (пацієнти, включені до червоного списку) відповідно до даних статистики у розмірі 120 гривень на рік. При цьому кількість таких пацієнтів буде щомісячно зменшуватися пропорційно кількості пацієнтів, які подали декларації про вибір лікаря, який надає ПМД, всім надавачам медичних послуг.
Оскільки потреби в послугах охорони здоров’я суттєво відрізняються у різних вікових групах, капітаційна ставка коригуватиметься на віковий коефіцієнт, визначений для п’яти вікових груп пацієнтів із зеленого списку:
Вікова група пацієнтів |
Значення вікового коефіцієнта |
від 0 до 5 років |
4 |
від 6 до 17 років |
2,2 |
від 18 до 39 років |
1 |
від 40 до 64 років |
1,2 |
понад 65 років |
2 |
У разі, якщо медичне обслуговування пацієнта із зеленого списку здійснюється в населених пунктах, яким надано статус гірських згідно із Законом України «Про статус гірських населених пунктів в Україні», до тарифу додатково до вищезазначених коефіцієнтів застосовується коригувальний коефіцієнт 1,25 (далі – гірський коефіцієнт). Місце обслуговування пацієнта визначається відповідно до декларації про вибір лікаря, який надає ПМД (далі – декларація).
Порядком вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.03.2018 № 504, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21 березня 2018 р. за № 348/31800, встановлено оптимальний обсяг практики ПМД – кількість осіб, яким лікар з надання ПМД може забезпечити надання якісної ПМД. Оптимальний обсяг практики ПМД становить: одна тисяча вісімсот осіб на одного лікаря загальної практики – сімейного лікаря; дві тисячі осіб на одного лікаря – терапевта; дев’ятсот осіб на одного лікаря – педіатра. Обсяг практики може відрізнятися від оптимального залежно від соціально-демографічних, інфраструктурних та інших особливостей території, в межах якої мешкають особи, що належать до відповідної практики.
З метою забезпечення надання лікарями первинної ланки системи охорони здоров’я якісних медичних послуг, недопущення укладення лікарями декларацій з пацієнтами, яким вони не зможуть надати якісну медичну допомогу через надмірну кількість пацієнтів, вводяться понижувальні коефіцієнти за декларації, укладені понад встановлені ліміти. Значення коефіцієнтів залежать від відсотка декларацій, укладених понад ліміт. Нижче подано таблицю понижувальних коефіцієнтів для терапевтичної практики, де оптимальний обсяг практики ПМД (ООП) складає 2000 пацієнтів (декларацій).
Декларації |
Коефіцієнт |
|||
Рівень перевищення ліміту |
Кількість декларацій |
|||
від |
до |
|
||
110% ООП + 1 декларація |
120% |
2201 |
2400 |
0,8 |
120% ООП + 1 декларація |
130% |
2401 |
2600 |
0,6 |
130% ООП + 1 декларація |
140% |
2601 |
2800 |
0,4 |
140% ООП + 1 декларація |
150% |
2801 |
3000 |
0,2 |
150% ООП + 1 декларація |
всі наступні |
3001 |
|
0,0 |
Коригувальні коефіцієнти не застосовуються до тарифів за надання медичних послуг, пов’язаних з ПМД, пацієнтам, включеним до червоного списку.
У зв'язку з особливостями бюджетного процесу і необхідності забезпечення оплати за договорами у січні 2019 року пропонується, що у четвертому кварталі 2018 року договори з комунальними закладами охорони здоров'я будуть укладатись не пізніше 26 грудня 2018 року. Послуги надаватимуться такими закладами, починаючи з 1 січня 2019 року, а розрахунки здійснюватимуться у межах кошторисних призначень, затверджених для НСЗУ за КПКВК 2308020 «Надання первинної медичної допомоги населенню» на 2019 рік».
Починаючи з січня 2019 року Національна служба здоров’я самостійно встановлюватиме терміни укладення договорів.
Оскільки на 2019 рік не передбачається медична субвенція на ПМД з державного бюджету, то ті комунальні заклади охорони здоров’я, які надають ПМД і які не уклали договір з НСЗУ, фінансуватимуться за рахунок інших бюджетних програм в порядку, встановленому законодавством, та з інших джерел, не заборонених законодавством.
З метою повного переходу на нову систему фінансування закладів первинної ланки системи охорони здоров’я з третього кварталу 2019 року, з 1 липня 2019 року пропонується здійснювати оплату тільки за тарифом для пацієнтів, включених до зеленого списку. Таким чином, тариф для оплати послуг, наданих пацієнтам, включеним до червоного списку, діє до 30 червня 2019 року включно.
У зв’язку з тим, що Держстат опублікує офіційні дані щодо наявного населення станом на перше січня 2019 року не раніше 21 червня 2019 року, то Національна служба здоров’я оплачує за медичні послуги, надані пацієнтам, включеним до червоного списку, з використанням офіційних даних щодо наявного населення адміністративно-територіальної одиниці на території обслуговування комунального закладу охорони здоров’я станом на 1 січня 2018 року.
4. Правові аспекти
Проект постанови розроблено на виконання частини другої розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2168-VIII, Бюджетного кодексу України, а також у зв’язку із закінченням терміну дії постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року № 407 «Про затвердження Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2018 рік».
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Законом України «Про Державний бюджет України на 2018 рік видатки на фінансування надання первинної медичної допомоги у 2018 році були передбачені у сумі 8 054 517,6 тис. грн. у рамках бюджетної програми КПКВК 2308020 «Надання первинної медичної допомоги населенню».
Протягом січня – вересня поточного року зазначений обсяг видатків двічі коригувався на підставі відповідних розпоряджень Кабінету Міністрів України (від 13 червня 2018 р. № 420-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2018 рік, та розподіл медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам між бюджетами міст обласного значення, районними бюджетами та бюджетами об’єднаних територіальних громад» та від 19 вересня 2018 р. № 650-р ««Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2018 рік, та розподіл медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам між бюджетами міст обласного значення, районними бюджетами та бюджетами об’єднаних територіальних громад»).
Внесеними змінами початковий обсяг видатків у сумі 8 054 517,6 тис. грн. за бюджетною програмою КПКВК 2308020 в цілому зменшено на 3 097 074,0 тис. грн. з метою перерозподілу цієї суми на бюджетну програму КПКВК 2311410 «Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам» з метою спрямування медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у частині видатків на надання первинної медичної допомоги бюджетам адміністративно-територіальних одиниць, комунальні заклади охорони здоров’я яких не уклали договори про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення для первинної медичної допомоги.
Загальний обсяг кошторисних призначень за КПКВК 2308020 після внесених змін становить 4 957 263,3 тис. гривень.
Протягом липня – вересня 2018 року Національною службою здоров’я відповідно до звітів, отриманих від надавачів медичних послуг, з якими укладено договори про медичне обслуговування населення для надання первинної медичної допомоги, виплачено 821 628,5 тис. гривень.»
У проекті Державного бюджету України на 2019 рік видатки для забезпечення НСЗУ розрахунків з надавачами послуг з первинної медичної допомоги передбачені за бюджетною програмою КПКВК 2308020 «Надання первинної медичної допомоги населенню» у сумі 15 314 892,9 тис. гривень. Передбачається, що до кінця 2019 року договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій укладуть всі комунальні заклади охорони здоров’я, які надають первинну медичну допомогу, яких на сьогодні 1229.
Фінансово-економічне обґрунтування додається.
6. Прогноз впливу
Прийняття проекту постанови дозволить продовжити успішне впровадження одного з найважливіших кроків у реформуванні охорони здоров’я в Україні – запровадження нового механізму оплати первинної медичної допомоги надавачам таких послуг, який полягає в оплаті за конкретні надані пацієнтам послуги.
Очікуваний вплив реалізації постанови на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян і держави відображено в прогнозі впливу.
Прийняття акта не впливатиме на спроможність територіальних громад, а також не матиме специфічного чи непропорційного впливу на окремі регіони. Водночас, прийняття акта сприятиме посиленню спроможності держави забезпечувати фінансовий захист для громадян, що звернулись за наданням первинної медичної допомоги.
У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть прямо впливати на ринок праці.
Прийняття постанови та її реалізація служитиме однією з передумов для зміцнення та збереження громадського здоров’я.
Міжнародний досвід свідчить, що застосування принципу «гроші йдуть за пацієнтом» для фінансування первинної ланки системи охорони здоров’я призводить до покращення економічної ефективності використання публічних коштів, а також покращення показників здоров'я населення. Зокрема, введення нового методу фінансування призводить до підвищення економічної ефективності на рівні закладів охорони здоров'я. Покращення показників здоров'я досягається через запровадження більш чітких вимог як до надавачів послуг, так і до умов надання послуг, концентрації послуг в закладах, що мають достатнє навантаження та кваліфікований персонал, введення фінансових стимулів до покращення якості надання допомоги.
Проект постанови не впливає на екологію та навколишнє природне середовище.
7. Позиція заінтересованих сторін
Проект постанови матиме вплив на ключові інтереси заінтересованих сторін, інформація про які зазначена в прогнозі впливу, що додається.
Реалізація постанови не матиме впливу на інтереси окремих верств (груп) населення.
Проект постанови не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку.
Проект постанови не стосується соціально-трудової сфери.
Проект постанови не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності.
8. Громадське обговорення
Проект постанови підлягає громадському обговоренню відповідно до вимог Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. № 996 (Офіційний вісник України, 2010 р., № 84, ст. 2945) шляхом опублікування на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України.
9. Позиція заінтересованих органів
Проект постанови потребує погодження з Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Державною казначейською службою України та Державною аудиторською службою України
10. Правова експертиза
Проект потребує проведення правової експертизи Міністерством юстиції України.
11. Запобігання дискримінації
У проекті постанови відсутні положення, які містять ознаки дискримінації, тому проект постанови не підлягає громадській антидискримінаційній експертизі.
12. Запобігання корупції
У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією. Громадська антикорупційна експертиза не проводилась.
13. Прогноз результатів
Прийняття та реалізація проекту постанови сприятиме:
- посиленню спроможності держави забезпечувати фінансовий захист для громадян, що звернулись за наданням первинної медичної допомоги;
- більш ефективному та справедливому розподілу публічних ресурсів у системі охорони здоров’я;
- скороченню прямих платежів громадян на оплату медичних послуг та лікарських засобів, зменшенню рівня неформальних платежів;
- підвищенню рівня якості надання медичних послуг та їх доступності;
- підвищенню мотивації медичних працівників.
В.о. Міністра охорони здоров’я України |
Уляна СУПРУН |
Додаток до
Пояснювальної записки
ПРОГНОЗ ВПЛИВУ
реалізації акта на ключові інтереси заінтересованих сторін
(до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік»)
Короткий опис суті проекту акта: проект акта дозволить продовжити фінансування первинної медичної допомоги за програмою медичних гарантій на 2019 рік та передбачає припинення надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з 01.01.2019.
Прогноз впливів на ключові інтереси заінтересованих сторін
Заінтересована сторона | Ключовий інтерес | Очікуваний (позитивний чи негативний) вплив на ключовий інтерес із зазначенням передбачуваної динаміки змін основних показників (у числовому або якісному вимірі) | Пояснення (чому саме реалізація акта призведе до очікуваного впливу) | |
короткостроковий вплив (до року) |
середньостроковий вплив (більше року) |
|||
Заклади охорони здоров’я, що уклали або укладуть договір з НСЗУ | отримання фінансування від НСЗУ | + | + | прийняття проекту акта забезпечить продовження сталого фінансування через надання первинної медичної допомоги пацієнтам за програмою медичних гарантій |
органи місцевого самоврядування, яким підпорядковані заклади охорони здоров’я, що не підписали договори з НСЗУ | мінімізація видатків місцевого бюджету на охорону здоров’я | - | - | У разі прийняття проекту акта, органи місцевого самоврядування будуть вимушені повністю фінансувати заклади охорони здоров’я з місцевого бюджету |
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
“Деякі питання реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік”
Зміст положення (норми) чинного акта законодавства |
Зміст відповідного положення (норми) проекту акта |
Додаток 1 до Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 45, ст. 1570) |
|
… 7. Додатково у 2018 році для комунальних закладів охорони здоров’я до суми оплати за звітний період додається 1/12 від добутку кількості пацієнтів із червоного списку станом на 1 число місяця звітного періоду та застосовного тарифу відповідно до Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2018 рік. Станом на 1 січня 2017 р. кількість наявного населення на території обслуговування надавача (відповідного комунального закладу охорони здоров’я) становила ________ осіб. Дані про кількість наявного населення станом на 1 січня 2018 р. сторони погодили внести до дати здійснення першої оплати медичних послуг згідно з цим договором. |
… 7. У 2018 році та у першому півріччі 2019 року для комунальних закладів охорони здоров’я до суми оплати за звітний період додається 1/12 від добутку кількості пацієнтів із червоного списку станом на 1 число місяця звітного періоду та застосовного тарифу відповідно до Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на відповідний рік. |
В.о. Міністра охорони здоров’я України |
Уляна СУПРУН |