Як телемедицина посилює екстрену медичну допомогу в Україні
Уряд здійснює важливий крок у розвитку системи охорони здоровʼя, інтегруючи телемедицину в усі види медичної допомоги – первинну, спеціалізовану, паліативну, реабілітаційну та, зокрема, екстрену.
У квітні 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову «Про внесення змін щодо функціонування телемедицини до деяких постанов Кабінету Міністрів України», яка унормувала застосування засобів телемедицини тепер і для екстреної медичної допомоги.
Так, змінами було окреслено сфери застосування телемедицини в екстреній медичній допомозі. Зокрема, передбачається використання засобів телемедицини для комунікації між бригадою «екстренки» та лікарем або диспетчером диспетчерської служби щодо координації дій під час надання медичної допомоги.
Друга сфера застосування – використання засобів телеметрії у режимі реального часу для передачі показників здоровʼя пацієнта у медичний заклад для їх інтерпретації та отримання консультації.
Як на практиці застосовується телемедицина в екстреній медичній допомозі, розповів Любомир Іванович Ткач – керівник консультаційного телеметричного центру Полтавського обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф.
“Важливо одразу зафіксувати, що телемедицина в “екстренці” – це зовсім не про надання допомоги пацієнту телефоном, це передусім важлива сфера професійної комунікації та консультацій між медиками екстреної бригади та фахівцем телемедичного центру, який має відповідний рівень кваліфікації та достатній практичний досвід, а саме – стаж роботи у складі виїзної бригади. Якщо говорити про основні її функції, то це передусім діагностика, об’єм невідкладних заходів лікування та маршрутизація пацієнта тощо.”
Як це виглядає на практиці: на етапі діагностики фахівець бригади «екстренки» за потреби використовує медичні пристрої для вимірювання життєво важливих показників стану пацієнта, наприклад, проводить запис електрокардіограми. Електрокардіограф, який має відповідні функції, дозволяє передати показники ЕКГ у режимі реального часу до телеметричного центру екстреної допомоги захищеним каналом зв’язку. Надалі їх інтерпретує лікар-кардіолог чи спеціаліст з медицини невідкладних станів. На місці виклику медики виїзної бригади, завдяки засобам дистанційного звʼязку, можуть консультуватися з лікарем, забезпечуючи кваліфіковану допомогу за відсутності лікаря-спеціаліста поруч з пацієнтом.
“За результатами наданої допомоги працівники виїзної бригади отримують інструкції щодо маршрутизації пацієнта, відповідно до його поточного стану та враховуючи завантаженість закладів охорони здоровʼя. А також повідомляють орієнтовний час доставки пацієнта у приймальне відділення. Це дозволяє медичному персоналу лікарні підготуватися до прибуття пацієнта та заощадити час на прийнятті необхідних рішень щодо потрібного лікування заздалегідь”
Центри екстреної медичної допомоги, які впровадили телемедицину у свою роботу, використовують її практично на всіх етапах надання допомоги. Це допомагає скоординувати команду, яка залучена до надання допомоги, сприяє більш ефективному прийняттю рішень в екстрених ситуаціях та забезпечує умови для отримання професійних консультацій тут і зараз.