Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту (щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну)»

Повідомлення про оприлюднення

 

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту (щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну)»

 

Пояснювальна записка

 

Прогноз впливу

 

Порівняльна таблиця

 

Звіт про громадське обговорення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту (щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну)»

 


ПОВІДОМЛЕННЯ
про оприлюднення проекту Закону України
«Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту (щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну)»

 

Міністерство охорони здоров'я України повідомляє про оприлюднення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту (щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну)», який розроблено на виконання пунктів 1389 – 1396 Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 року №1106 з метою імплементації в національне законодавство Директиви 2014/40/ЄС, щодо яких Міністерство охорони здоров’я України визначено основним виконавцем. Проект Закону та пояснювальна записка оприлюднені шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров'я України в мережі Інтернет www.moz.gov.ua

 

Зауваження та пропозиції приймаються Директоратом громадського здоров'я МОЗ України протягом місяця з дня оприлюднення у письмовому або електронному вигляді на адресу: 01601, м. Київ, вул. Грушевського, 7.

 

Міністерство охорони здоров'я України 01601, Київ,
вул. М. Грушевского, 7, тел. 253-01-00, контактна особа: Денисенко Катерина,
e-mail: [email protected] (в темі листа вказувати «зауваження до законопроетку»).

 


 

ПРОЕКТ

 

Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту (з приводу охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну)

 

Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:

 

I. Внести зміни до таких законів України:

 

1. У Законі України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 52, ст. 565 із наступними змінами):

 

1) у статті 1:

абзац третій викласти в такій редакції:

«залежність від тютюну (нікотинова залежність) – психофізичний стан, зумовлений фармакологічною здатністю нікотину та інших інгредієнтів тютюнового виробу викликати залежність»;

 

абзац п’ятий викласти в такій редакції:

«інгредієнт - тютюн, добавка або будь-яка речовина чи елемент, що міститься в готовому тютюновому виробі або суміжному продукті, включаючи папір, фільтр, чорнило, капсули та клеї»;

 

абзац шостий викласти в такій редакції:

«куріння тютюнових виробів – дії, що

 

абзац сьомий викласти в такій редакції:

«медичне попередження – інформація про шкідливий вплив виробу на здоров’я людини або інші небажані наслідки його споживання, в тому числі текстові попередження, комбіновані попередження, загальні попередження та інформаційні повідомлення»;

 

абзац дванадцятий викласти в такій редакції:

«тютюн – листя та інші натуральні оброблені або необроблені частини рослин тютюну, в тому числі розширений і відновлений тютюн»;

 

абзац тринадцятий викласти в такій редакції:

«тютюнові вироби – вироби, які можна спожити та до складу яких входить, у тому числі частково, тютюн, незалежно від того, чи є він генетично модифікований чи ні»;

 

доповнити абзацами вісімнадцять – тридцять вісім такого змісту:

«аерозоль (пар, туман) - продукти нагрівання або тління тютюнових виробів, що виділяються в повітря внаслідок їх куріння;

 

тютюн для люльки - тютюн, який можна споживати через процес згоряння і який призначений тільки для використання у люльці;

 

тютюн для самокруток - тютюн, який можна використати для виготовлення сигарет споживачами або торговельними точками;

 

жувальний тютюн - бездимний тютюновий виріб, призначений тільки для цілей жування;

 

нюхальний тютюн - бездимний тютюновий виріб, який можна споживати через ніс;

 

тютюн для перорального вживання - всі тютюнові вироби для перорального вживання, за винятком тих, які призначені для вдихання або жування, вироблені повністю або частково з тютюну в

 

формі порошку або частинок чи в будь-якій комбінації цих форм, зокрема, представлені в порціях саше або пористих пакетиках;

 

тютюнові вироби для куріння - тютюнові вироби, інші ніж бездимний тютюновий виріб;

 

тютюн для кальяну - тютюновий виріб, який можна споживати через кальян;

 

новітній тютюновий виріб - тютюновий виріб, який, не входить до таких визначень як: сигарети, тютюн для самокрутки, тютюн для люльки, тютюн для кальяну, сигари, сигарили, жувальний тютюн, нюхальний тютюн та тютюн для перорального вживання;

 

трав’яний виріб для куріння - виріб на основі рослин, трав або фруктів, що не містить тютюну та який можна споживати через процес згоряння;

 

електронна сигарета - виріб, який можна використати для споживання пари, яка містить нікотин, через мундштук, або будь-який компонент цього виробу, в тому числі картридж, резервуар та пристрій без картриджа чи резервуара. Електронні сигарети можуть бути одноразовими або перезаправними за допомогою заправного контейнера та резервуару, або такими, що перезаряджаються одноразовими картриджами;

 

заправний контейнер - ємність, яка містить нікотиновмісну рідину, яку можна використовувати для заправлення електронної сигарети;

 

викиди - речовини, які виділяються при споживанні за призначенням тютюнового виробу або супутнього продукту, такі як речовини, що містяться в димі, або речовини, які виділяються під час процесу використання бездимних тютюнових виробів;

 

максимальний граничний рівень або максимальний граничний рівень викидів - максимальний вміст або викид, в тому числі нульове значення, речовини у тютюновому виробі, виміряний в міліграмах;

 

добавка – будь-яка речовина, інша ніж тютюн, яку додають до тютюнового виробу або упаковки з метою надання їм необхідних властивостей;

 

смако-ароматична добавка - добавка, яка надає запах та/або смак;

 

характерний запах та/або смак - явно помітний запах або смак, відмінний від тютюну, отриманий в результаті дії добавки або комбінації добавок, в тому числі, серед іншого, фрукти, прянощі, трави, спирт, цукерки, ментол або ваніль, що помітний до або під час вживання тютюнового виробу;

 

токсичність – ступінь, в якому речовина може спричинити шкідливий вплив на організм людини, в тому числі наслідки, що виникають згодом, зазвичай через повторне чи постійне споживання або вплив;

 

сигарета – паперовий циліндр з тютюном, який можна споживати через процес згоряння,

 

сигара – рулон тютюну, який можна споживати через процес згоряння

 

сигарила – вид сигари з максимальною вагою 3 грами».

 

2) статтю 10 викласти в такій редакції:

«Стаття 10. Вимоги щодо здійснення діяльності, пов'язаної з виробництвом, оптовою та роздрібною торгівлею, експортом і імпортом тютюнових виробів Діяльність, пов'язана з виробництвом, оптовою та роздрібною торгівлею, експортом і імпортом тютюнових виробів, здійснюється відповідно до закону, з урахуванням встановлених цією статтею заборон.

 

Забороняється виробництво (крім виробництва для експорту), оптова та роздрібна торгівля та імпорт для реалізації на території України:

 

1) тютюну для перорального застосування;

 

2) сигарет, в яких показники вмісту нікотину, смоли та монооксиду вуглецю в диму однієї сигарети перевищують: нікотину - 1,0 мг, смоли - 10 мг, монооксиду вуглецю – 10 мг;

 

3) тютюнових виробів, на упаковці яких відсутні визначені чинним законодавством медичні попередження

 

4) сигарет та тютюну для самокруток з характерним запахом та/або смаком;

 

5) тютюнових виробів, що містять такі добавки:

 

вітаміни або інші добавки, які створюють враження, що тютюновий виріб має переваги для здоров'я або призводить до зменшення ризиків для здоров'я;   

 

кофеїн або таурин чи інші добавки, що асоціюються з енергійністю і/та життєвою силою;

 

добавки, що мають властивості робити викиди кольоровими;     

 

для тютюнових виробів для куріння, добавки, що полегшують вдихання диму або засвоєння нікотину;     

 

добавки, які мають канцерогенні, мутагенні або репродуктивно токсичні властивості у неспаленій формі;

 

6) сигарет та тютюну для самокруток, що містять смако-ароматичні добавки у будь-яких компонентах, таких як фільтри, папір, упаковка, капсули, або мають будь-які технічні характеристики, що дозволяють змінювати запах чи смак відповідних тютюнових виробів або інтенсивність диму;

 

7) сигарети та тютюн для самокруток фільтри, папір або капсули яких містять тютюн або нікотин;

 

8) тютюнових виробів із використанням на їх упаковці або на самих тютюнових виробах будь-яких елементів або ознак (тексти, символи, назви, торговельні марки, образні або інші ознаки), які:

 

рекламують тютюновий виріб або сприяють його споживанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, наслідки для здоров’я, ризики або викиди;

 

включають інформацію про вміст нікотину, смоли, монооксиду вуглецю у тютюновому виробі;

 

вказують на те, що певний тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів диму, або надає переваги, пов’язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості або інші переваги для здоров’я або способу життя;

 

повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні добавки або інші добавки або їх відсутність; нагадують харчовий продукт або косметичний продукт;

 

вводять в оману, що певний тютюновий виріб має покращену здатність біологічного розкладання або інші екологічні переваги.

 

Виробнику та імпортеру тютюнових виробів забороняється вміщувати в упаковку тютюнових виробів вкладки, які пропонують знижки, безкоштовне розповсюдження або інші аналогічні пропозиції.

 

Упаковки сигарет та тютюну для самокруток повинні мати кубоподібну форму. Упаковки тютюну для самокруток повинні містити тютюн вагою не менше 30 грам.

 

Забороняється включення тютюнових виробів і предметів, пов'язаних з їх вживанням, до гуманітарної допомоги, а також поширення тютюнових виробів серед населення безоплатно.

 

Забороняється підтримка виробництва (імпорту) тютюну та тютюнових виробів для реалізації на митній території України у формі державного фінансування, надання за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів відповідним суб'єктам господарювання фінансової допомоги, фінансових гарантій, дотацій, субсидій, пільгових кредитів (позик).

 

Не забороняється використання добавок, які є необхідними для виробництва тютюнових виробів, у тому числі цукру для заміни цукру, що втрачається під час процесу cушіння, за умови, що такі добавки не призводять до вироблення продукту з характерним запахом та/або смаком і не посилюють ступінь викликання залежності, токсичності або канцерогенні, мутагенні, або репротоксичні властивості тютюнового виробу до значного або вимірюваного рівня.»;

 

3) доповнити статтею 10-1 такого змісту:

«Стаття 10-1. Електронні сигарети

Виробники та імпортери електронних сигарет і заправних контейнерів повинні подавати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, повідомлення про будь-які вироби, які вони планують ввести в обіг на території України. Повідомлення має бути подано в електронній формі за шість місяців до запланованого введення в обіг.

 

Повідомлення, залежно від того, чи є виріб електронною сигаретою або заправним контейнером, повинно містити таку інформацію:

 

1) найменування та контактні дані виробника, відповідальної юридичної або фізичної особи в Україні, а також, у відповідних випадках, імпортера в Україну;

 

2) список усіх інгредієнтів, що містяться у виробі, та викидів, які виникають внаслідок використання виробу, за назвою торговельної марки та видом, в тому числі їх кількості;

 

3) токсикологічні дані про інгредієнти виробу та викиди, в тому числі при нагріванні, враховуючи, зокрема, їх вплив на здоров’я споживачів при вдиханні та будь-який ефект викликання залежності;

 

4) інформацію про дози нікотину та їх засвоєння при споживанні в нормальних або обґрунтовано передбачуваних умовах;

 

5) опис компонентів виробу, в тому числі, у відповідних випадках, механізму відкривання та заправлення електронної сигарети або заправних контейнерів;

 

6) опис виробничого процесу, в тому числі, чи використовується серійне виробництво, та заяву про те, що виробничий процес забезпечує відповідність вимогам цієї статті;

 

7) заяву про те, що виробник та імпортер несуть повну відповідальність за якість та безпеку виробу при його введенні в обіг та використанні в нормальних або обґрунтовано передбачуваних умовах.

 

Електронні сигарети або заправні контейнери можуть бути введені в обіг на території України лише за виконання наступних вимог:

 

1) нікотиновмісну рідину вводили в обіг тільки у спеціальних заправних контейнерах, об’єм яких не перевищує 10 мл, в одноразових електронних сигаретах або одноразових картриджах, які мають обсяг не більше 2 мл;

 

2) вміст нікотину у нікотиновмісній рідині не перевищував 20 мг/мл;

 

3) нікотиновмісна рідина не містить такі добавки:

 

вітаміни або інші добавки, які створюють враження, що тютюновий виріб має переваги для здоров’я або призводить до зменшення ризиків для здоров’я;  

 

кофеїн або таурин чи інші добавки та стимуляторні сполуки, що асоціюються з енергійністю та життєвою силою;

 

добавки, що мають властивості робити викиди кольоровими;

 

добавки, які мають канцерогенні, мутагенічні, або репротоксичні властивості у неспаленій формі;

 

4) у виробництві нікотиновмісної рідини використовували лише інгредієнти високої чистоти;

 

5) за винятком нікотину в нікотиновмісній рідині використовували лише такі інгредієнти, які не становлять ризик для здоров’я людини в нагрітій або ненагрітій формі;

 

6) електронні сигарети забезпечували рівномірне вживання доз нікотину за звичайних умовах використання;

 

7) електронні сигарети та заправні контейнери були захищені від доступу дітей, несанкціонованого доступу, пошкоджень і витоків та мали механізм, який забезпечує заправлення без витоків.

 

Забороняються:

 

1) рекламні повідомлення в мережі Інтернет, в пресі та інших друкованих виданнях, що мають на меті або має безпосередній чи опосередкований ефект просування електронних сигарет та заправних контейнерів, за винятком публікацій, призначених винятково для професіоналів у сфері торгівлі електронними сигаретами або заправними контейнерами;

 

2) рекламні повідомлення на радіо, що мають на меті або має безпосередній чи опосередкований ефект просування електронних сигарет та заправних контейнерів;

 

3) будь-яка форма державного чи приватного внеску в радіопрограми, що має на меті або має безпосередній чи опосередкований ефект просування електронних сигарет та заправних контейнерів;

 

4) будь-яка форма державного чи приватного внеску на користь будь-якої події, діяльності чи особи, що має на меті або має безпосередній чи опосередкований ефект просування електронних сигарет та заправних контейнерів.

 

Виробники та імпортери електронних сигарет і заправних контейнерів повинні щорічно надавати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення:

 

1) повні дані про обсяги продажів за назвою торговельної марки та видом товару;

 

2) інформацію про уподобання різних груп споживачів, включаючи молодь, некурців, та основні типи нинішніх користувачів;

 

3) спосіб продажу виробів;

 

4) короткі резюме будь-яких маркетингових досліджень, проведених щодо вищезазначених питань.

 

Інформація, отримана центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, оприлюднюється на веб-сайті цього органу за виключенням конфіденційної інформації, доступ до якої обмежено виробником або імпортером відповідно до законодавства України.»;

 

4) у статті 11:

у частині першій та другій після слова «нікотину» додати слова «монооксиду вуглецю»;

 

частину четверту виключити;

 

5) доповнити статтею 11-1 такого змісту:  

«Стаття 11-1. Звітність про інгредієнти та викиди

 

Кожний виробник або імпортер тютюнових виробів зобов'язаний щорічно, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, надавати в електронному вигляді центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, наступну інформацію щодо тютюнових виробів, які призначені для реалізації на митній території України, по кожній торговій марці і типу:

 

1) перелік усіх інгредієнтів та їх кількості, використовуваних у виробництві тютюнових виробів, в порядку зменшення маси кожного інгредієнта, що входить до складу тютюнових виробів;

 

2) рівні викидів смоли, нікотину, монооксиду вуглецю в димі сигарет;

 

3) інформацію про інші викиди та їх граничні рівні, якщо це відомо.

 

До списку інгредієнтів необхідно додавати:

 

1) заяву із зазначенням причин включення таких інгредієнтів у зазначені тютюнові вироби;

 

2) інформацію про відповідні токсикологічні дані щодо інгредієнтів у спаленій або неспаленій формі, за необхідності, із зазначенням, зокрема, їхнього впливу на здоров’я споживачів, та урахуванням, зокрема, будь-яких властивостей, що викликають залежність.

 

Виробники та імпортери повинні вказувати використані методи вимірювання викидів. Викиди смоли, нікотину та монооксиду вуглецю сигарет вимірюють на основі наступних стандартів:

 

ДСТУ ISO 4387:2010 для смоли;

 

ДСТУ ISO 10315:2019 для нікотину;

 

ДСТУ ISO 8454:2007 для монооксиду вуглецю;

 

точність вимірювань смоли, нікотину та монооксиду вуглецю визначають відповідно до ДСТУ ISO 8243:2009.

 

Визначення викидів нікотину, смоли та монооксиду вуглецю здійснюється  акредитованими лабораторіями відповідно до переліку, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

 

Для сигарет та тютюну для самокруток виробник або імпортер повинен подати технічний документ, що містить загальний опис використаних добавок та їхніх властивостей.

 

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, оприлюднює інформацію, надану відповідно до цієї статті, на своєму офіційному веб-сайті. Для захисту комерційної таємниці при розміщенні інформації у відкритому доступі виробники та імпортери при поданні інформації повинні надати заяву про те, які відомості вони вважають комерційною таємницею. Порядок надання зазначеної інформації визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

 

Виробники та імпортери повинні надавати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення:

 

1) доступні їм внутрішні та зовнішні дослідження щодо вивчення ринку та уподобань різних груп споживачів, у тому числі молоді та нинішніх курців, щодо інгредієнтів та викидів, а також короткі резюме будь-яких ринкових опитувань, які вони проводять при запровадженні новітніх виробів;

 

2) інформацію про свої обсяги продажів за марками і типами, виражені в штуках або кілограмах, щорічно, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним.

 

Виробники та імпортери трав’яних виробів для куріння повинні щорічно, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, надавати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, перелік всіх інгредієнтів, що використовуються при виробництві таких виробів, та їх кількості за назвою торговельної марки та видом.

 

Зазначена інформація оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за виключенням конфіденційної інформації, доступ до якої обмежено виробником або імпортером відповідно до законодавства України»; 

 

6) статтю 12 викласти в такій редакції:

«Стаття 12. Медичні попередження  тютюнових виробів для куріння (сигарет, тютюну для самокруток та тютюну для кальяну)

 

На кожній упаковці тютюнових виробів для куріння (сигарет, тютюну для самокруток та тютюну для кальяну) мають бути зазначені загальне медичне попередження та комбіноване медичне попередження, що супроводжується відповідною кольоровою фотографією, а також інформаційні повідомлення.

 

Загальне медичне попередження з наступним текстом «Куріння вбиває – кидай курити зараз» або «Куріння вбиває» повинно бути розміщено в нижній частині однієї з бічних поверхонь упаковок. Інформаційне повідомлення наступного змісту: «Тютюновий дим містить більше 70 речовин, здатних викликати захворювання на рак» повинно бути розміщене в нижній частині іншої бічної поверхні. Загальне медичне попередження та інформаційне повідомлення повинні мати ширину не менше 20 мм.

 

Для упаковки у формі коробки з відкидною кришкою, при відкритті якої бічні поверхні розділяються на дві частини, загальне попередження та інформаційне повідомлення повинні повністю розташовуватися на більших частинах таких розділених поверхонь. Загальне попередження також повинно бути розташоване в середині верхньої поверхні, що є видимою, коли пачку відкрито. Бічні поверхні цього типу упаковок повинні мати висоту не менше 16 мм.

 

Як загальне медичне попередження, так і інформаційне повідомлення мають покривати 50% поверхні, на якій вони надруковані.

 

Комбіновані медичні попередження повинні:

 

1) містити одне з 14 текстових попереджень і відповідну кольорову фотографію;

 

2) містити інформаційний текст щодо припинення вживання тютюну;

 

3) покривати 65% зовнішньої передньої та задньої поверхні упаковки;

 

4) містити однакове текстове попередження та відповідну кольорову фотографію з обох боків упаковки;

 

5) мати висоту не менше 44 мм та ширину не менше 52 мм.

 

Одне з комбінованих медичних попереджень повинно бути розташоване з верхнього краю упаковки, а на краю упаковки де наклеєна акцизна марка, комбіноване медичне попередження розташовується з нижнього краю упаковки. Такі попередження розташовуються у тому самому напрямку, що й будь-яка інша інформація, розташована на такій поверхні упаковки.

 

Тексти і фотографії комбінованих медичних попереджень, текст щодо припинення вживання тютюну, а також технічні вимоги до макету, дизайну та форми комбінованих медичних попереджень, затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я. Набір з 14 варіантів тексту і фотографії для комбінованих медичних попереджень підлягає перегляду (перезатвердженню) щорічно.

 

Фотографії та тексти нового щорічного набору комбінованих медичних попереджень наносяться виробником на упаковки не пізніше 1 січня відповідного року, або не пізніше ніж через 6 місяців після затвердження набору комбінованих медичних попереджень для відповідного року, якщо такий набір було затверджено пізніше 1 липня попереднього року.

 

Загальне та комбіноване медичні попередження повинні бути оточені чорною рамкою шириною 1 мм всередині поверхні, що відведена для цих попереджень. Тексти загального та комбінованого медичних попереджень, а також інформаційних повідомлень мають бути чіткими, надрукованими чорним жирним шрифтом на білому фоні, крім першої літери попередження, і розміщуватися таким чином, щоб забезпечити цілісність тексту при відкриванні тютюнового виробу у спосіб, зазначений на його упаковці, та не перекриватися іншою друкованою інформацією або марками акцизного збору.

 

Медичні попередження і інформаційні повідомлення на пачці і на будь-якій зовнішній упаковці мають бути надруковані без можливості їх видалення, не стиратися і бути повністю видимими, у тому числі не приховані частково або повністю акцизними марками, цінниками, позначками, безпековими елементами, обгортками, чохлами, коробками або іншими предметами, коли тютюнові вироби вводяться в обіг.

 

Медичні попередження повинні залишатися непошкодженими при відкритті пачки, крім упаковок з відкидною торцевою кришкою, на яких попередження про шкідливий вплив на здоров’я можуть бути розділені під час відкриття пачки, але лише у такий спосіб, що забезпечує графічну цілісність та видимість тексту, фотографій та інформації щодо припинення вживання тютюну.»;

 

7) доповнити статтею 12-1 такого змісту:

«Стаття 12-1. Медичні попередження тютюнових виробів для куріння, інших ніж сигарети, тютюн для самокруток та тютюн для кальяну

 

На кожній упаковці тютюнових виробів для куріння, інших ніж сигарети, тютюн для самокруток та тютюн для кальяну мають бути зазначені загальне медичне попередження та додаткове текстове попередження.

 

Загальне медичне попередження з наступним текстом «Куріння вбиває – кидай курити зараз» або «Куріння вбиває» повинно бути розміщено на найбільш видимій поверхні упаковки та містити інформаційний текст щодо припинення вживання тютюну. Додаткове текстове попередження повинно бути розміщене на іншій найбільш видимій поверхні упаковки. Для упаковок з відкидною кришкою наступна найбільш видима поверхня — це та, що стає видимою, коли пачка відкрита. Тексти додаткових попереджень затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я та підлягають перегляду (перезатвердженню) щорічно.

 

Загальне медичне попередження повинно охоплювати 30 % відповідної поверхні упаковки. Додаткове текстове попередження повинно охоплювати 40 % відповідної поверхні упаковки. Якщо такі попередження розташовано на поверхні, що перевищує 150 см, вони повинно охоплювати площу 45 см.

 

Загальне медичне попередження та додаткове текстове попередження мають бути чіткими, надрукованими чорним жирним шрифтом на білому фоні рядковими літерами. Такі попередження необхідно розташовувати в центрі поверхні, відведеної для них, а на кубоподібних упаковках паралельними бічному краю упаковки.

 

Загальне медичне попередження та додаткове текстове попередження повинні бути оточені чорною рамкою шириною не менше 3 мм і не більше 4 мм. Ця рамка повинна бути ззовні поверхні, відведеної для таких попереджень.»;

 

8) доповнити статтею 12-2 такого змісту:

«Стаття 12-2. Медичні попередження та упаковка електронних сигарет і заправних контейнерів

 

Упаковки електронних сигарет і заправні контейнери мають містити вкладення з інформацію про:

 

1) інструкції щодо використання та зберігання виробу, в тому числі зазначення про те, що виріб не рекомендується використовувати молодим людям та особам, які не споживають тютюнові вироби;

 

2) протипоказання;

 

3) попередження для окремих груп ризику;

 

4) можливі несприятливі наслідки;

 

5) викликання залежності та токсичність;

 

6) контактні дані виробника або імпортера, також контактну юридичну або фізичну особу в Україні.

 

Упаковки електронних сигарет і заправних контейнерів повинні:

 

1) включати список всіх інгредієнтів, що містяться в виробі, у порядку убування ваги, а також зазначення вмісту нікотину у виробі та його дозу при вживанні, номер партії та рекомендації тримати виріб у недоступному для дітей місці;

 

2) не включати такі елементи чи ознаки:

 

які рекламують виріб або сприяють його споживанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, наслідки для здоров’я, ризики або викиди;

 

що певний виріб є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів диму, або надає переваги, пов’язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості або інші переваги для здоров’я або способу життя;

 

які повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні добавки або інші добавки або їх відсутність;

 

які нагадують харчовий продукт або косметичний продукт;

 

які створюють враження, що певний виріб має покращену здатність біологічного розкладання або інші екологічні переваги;

 

3) мати одне з таких медичних попереджень: «Цей виріб містить нікотин — речовину, що викликає сильну залежність. Не рекомендується для вживання некурцями» або «Цей виріб містить нікотин — речовину, що викликає сильну залежність».

 

Таке медичне попередження повинне:

 

розміщуватись на кожній з двох більших сторін упаковки;

 

займати 30% площі відповідних сторін упаковки;

 

розміщуватись паралельно основному тексту на поверхні, відведеної для цих попереджень;

 

бути надрукованим напівжирним чорним шрифтом на білому фоні;

 

розміщуватись у рамці чорного кольору шириною 1 мм, що наноситься всередині ділянки поверхні, відведеної для такого попередження.

 

Упаковки електронних сигарет і заправних контейнерів не повинні пропонувати економічних переваг шляхом включення друкованих ваучерів, пропозиції знижок, безкоштовного розповсюдження, «два за ціною одного» або інших подібних пропозицій.

 

9) доповнити статтею 12-3 такого змісту:

«Стаття 12-3. Медичні попередження та упаковка трав’яних виробів для куріння

 

На кожній пачці та на будь-якій зовнішній упаковці трав’яних виробів для куріння має бути розміщено наступне медичне попередження: «Куріння цього виробу завдає шкоди вашому здоров'ю». Таке медичне попередження повинно бути надрукованим на передній і зворотній зовнішніх поверхнях упаковки; покривати 30% площі відповідної поверхні упаковки; бути надрукованим напівжирним чорним шрифтом на білому.

 

Кожна пачка та будь-яка зовнішня упаковка трав’яних виробів для куріння не повинна містити жодних елементів або ознак, які:

 

1) рекламують трав’яний виріб для куріння або сприяють його споживанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, наслідки для здоров’я, ризики або викиди; маркування не повинно включати жодної інформації про вміст нікотину, смоли та монооксиду вуглецю у трав’яному виробі для куріння;

 

2) вказують на те, що певний трав’яний виріб для куріння є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів диму, або надає переваги, пов’язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості або інші переваги для здоров’я або способу життя;

 

3) нагадують харчовий продукт або косметичний продукт.

 

Кожна пачка та будь-яка зовнішня упаковка трав’яних виробів для куріння не повинні вказувати, що виріб містить добавки чи смако-ароматичні добавки.»;

 

10) у частині першій статті 13: після слів «предметів, пов’язаних з їх вживання» додати слова «трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет».

 

11) у частині другій статті 20:

абзаци другий - десятий викласти в такій редакції:

 

«порушення вимог статті 10 цього Закону, - від п’яти тисяч гривень до п’ятдесяти тисяч гривень;

 

порушення вимог статті 10-1 цього Закону, - від п’яти тисяч гривень до двадцяти тисяч гривень;

 

порушення вимог статті 11-1 цього Закону, - від п’яти тисяч гривень до п’ятдесяти тисяч гривень;

 

порушення вимог статті 12 цього Закону, - від п’яти тисяч гривень до п’ятдесяти тисяч гривень;

 

порушення вимог статті 12-1 цього Закону, - від п’яти тисяч гривень до п’ятдесяти тисяч гривень;

 

порушення вимог статті 12-2 цього Закону, - від п’яти тисяч гривень до п’ятдесяти тисяч гривень;

 

порушення вимог статті 12-3 цього Закону, - від п’яти тисяч гривень до п’ятдесяти тисяч гривень;

 

реалізації (продаж) тютюнових виробів, предметів, пов'язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, особам, які не досягли 18 років – від однієї тисячі гривень до десяти тисяч гривень;

 

реалізації (продаж) тютюнових виробів в упаковках, що містять менше ніж 20 сигарет або цигарок, чи поштучно (крім сигар) - від однієї тисячі гривень до десяти тисяч гривень»;

 

2. У Законі України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” (Відомості Верховної Ради України, 1995 р., № 46, ст. 345 із наступними змінами):

 

1) у статті 1:

абзац одинадцятий викласти в такій редакції:

«тютюнові вироби – термін вживається у значенні, наведеному в Законі України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»;

 

абзац тридцять п’ятий викласти в такій редакції:

«медичне попередження – термін вживається у значенні, наведеному в Законі України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”»;

 

2) статтю 91 викласти в такій редакції:

«Стаття 91. Простежуваність

 

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює облік вироблених тютюнових виробів, відстеження обігу виробничого обладнання, руху і реалізації тютюнових виробів у режимі реального часу з використанням електронної системи контролю за обігом тютюнових виробів на основі унікального ідентифікатора тютюнових виробів у вигляді буквенно-чисельних кодів.

 

Унікальний ідентифікатор тютюнових виробів наноситься безпосередньо на пачку тютюнових виробів під час виробництва у такий спосіб, щоб унікальний ідентифікатор не перекривався маркою акцизного податку та неможливо було його стерти або видалити без пошкодження пачки.

 

Унікальний ідентифікатор тютюнових виробів повинен бути таким, що дозволяє визначити:

 

1) дату та місце виробництва;

 

2) найменування виробника;

 

3) реєстраційний номер обладнання на якому вироблено даний виріб;

 

4) виробничу зміну або час виробництва;

 

5) опис виробу;       

 

6) країну, в якій передбачається продаж тютюнового виробу;

 

7) найменування імпортера (для імпортних тютюнових виробів);

 

8) найменування всіх суб’єктів підприємницької діяльності, які реалізують тютюнові вироби на підставі оптової ліцензії, на користь яких зазначений тютюновий виріб було відвантажено;

 

9) дату, місце та час відвантаження тютюнового виробу суб’єктами підприємницької діяльності, які реалізують тютюнові вироби на підставі оптової ліцензії;

 

10) найменування всіх суб’єктів підприємницької діяльності, які реалізують тютюнові вироби на підставі роздрібної ліцензії, на користь яких зазначений тютюновий виріб було відвантажено;

 

11) дату, місце та час відвантаження тютюнових виробів  суб’єктам підприємницької діяльності, які реалізують тютюнові вироби на підставі роздрібної ліцензії.

 

Порядок створення, фінансування та функціонування електронної системи контролю за обігом тютюнових виробів затверджується Кабінетом Міністрів України.»;

 

3) у частині третій статті 11:

абзац восьмий викласти в такій редакції:

«унікальний ідентифікатор тютюнових виробів»;

 

абзац дев'ятий викласти в такій редакції:

«медичні попередження, які наносяться відповідно до вимог, встановлених Законом України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”»;

 

абзац п’ятнадцятий викласти в такій редакції:

«медичні попередження, які наносяться відповідно до вимог, встановлених Законом України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”»;

 

абзаци двадцять третій, двадцять четвертий та двадцять п’ятий виключити.

 

4) у частині четвертій статті 11:

абзац перший викласти в такій редакції:

«Виробник може наносити на етикетки додаткову інформацію щодо характеристики продукту. При цьому виробникам тютюнових виробів забороняється наносити на етикетки інформацію, яка заборонена Законом України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”»;

 

абзац п’ятий виключити;

У зв'язку з цим абзаци шостий та сьомий вважати відповідно абзацами п’ятим та шостим;

 

ІІ. Прикінцеві положення

 

1. Цей Закон набирає чинності через дванадцять місяців з дня його опублікування.

 

2. Кабінету Міністрів України привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.

 

Голова Верховної
Ради України
А.В. Парубій

 


 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту» (щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну)

 

Мета: забезпечення високого рівня захисту здоров'я людини, особливо молоді, та виконання зобов'язань України відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ).

 

1. Підстава розроблення проекту акта

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту» (щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну) розроблено на виконання пунктів 1389 – 1396 Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 року №1106 з метою імплементації в національне законодавство Директиви 2014/40/ЄС,  щодо яких Міністерство охорони здоров’я України визначено основним виконавцем.

 

2. Обґрунтування необхідності прийняття акту

Вживання тютюну - куріння - є одним із найвизначніших факторів ризику виникнення неінфекційних захворювань. Щороку у світі від вживання тютюну, за оцінками ВООЗ, гине близько 7 мільйонів людей. Глобальне опитування дорослих щодо вживання тютюну в Україні (GATS), що було проведено Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ), Міністерством охорони здоров’я України (МОЗ) та Київським міжнародним інститутом соціології у 2017 році показало, що наразі 22,8% дорослого населення курять сигарети (39,7% серед чоловіків та 8,8% серед жінок). Таким чином за останні сім років поширеність теперішнього куріння в Україні зменшилася з 28,3% у 2010 році до 22,8% у 2017 році.

 

Щодо Європейського Союзу, то поширеність тютюнокуріння в 27 країнах зменшилася з 32% у 2006 році до 28% у 2012 році і 26% у 2014 році, тобто на 6 відсоткових пунктів, або на 19 відсотків за 8 років), число курців в ЄС залишається високим - 26% від загальної чисельності населення віком  від 15 років і старших. Водночас, за оцінками ВООЗ, саме країни з низьким та середнім рівнем доходів, до яких відноситься Україна, несуть 80% втрат від споживання тютюнових виробів. Відповідно, для подальшого закріплення тенденції зменшення поширеності куріння варто посилювати заходи з контролю над тютюном і вчасно реагувати на нові виклики тютюнової епідемії та маніпулятивні тактики тютюнової індустрії.

 

15 березня 2006 року Верховною Радою України було ратифіковано Рамкову Конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну, яка набула чинності 4 вересня того ж року. Це перший глобальний договір під егідою ВООЗ, стороною якого є 182 країни. Мета цієї Конвенції та її протоколів полягає в захисті нинішнього та прийдешніх поколінь від руйнівних наслідків для здоров’я людей, а також від соціальних, екологічних і економічних наслідків споживання тютюну й впливу тютюнового диму. Конвенція є дороговказом для країн для здійснення заходів боротьби проти тютюну на національному, регіональному та міжнародному рівнях, які здатні постійно та істотно скорочувати поширеність вживання тютюну й впливу тютюнового диму.

 

14 квітня 2016 року Верховна Рада затвердила постанову про Заяву Верховної Ради України з нагоди 10-річчя ратифікації Україною Рамкової Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Метою цієї Постанови є оцінка виконання Україною положень Рамкової Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну Україною, визначення цілей і завдань з контролю над тютюном з метою зменшення поширеності куріння та смертності від хвороб, пов’язаних з тютюном в Україні.

 

Однією із важливих цілей Постанови є підтвердження Верховною Радою України євроінтеграційного поступу України у сфері громадського здоров’я та зобов’язань, в інтересах захисту майбутніх поколінь від тютюну, підтримати зміни до законодавства згідно із прогресивними європейськими директивами. Такі зміни значно покращать виконання статей 9 та 10 Рамкової Конвенції щодо регулювання та розкриття складу тютюнових виробів і статті 11 щодо збільшення розміру та оновлення медичних попереджень на упаковках тютюнових виробів.

 

Європейський Союз та його держави-члени здійснили різні заходи контролю над тютюном у вигляді законодавчих актів, рекомендацій та інформаційних кампаній. Одним із таких заходів є ухвалення Європейським Парламентом та Радою ЄС Директиви 2014/40/ЄС «Про наближення законів, правил та адміністративних положень держав-членів, що стосуються виробництва, презентації та продажу тютюну та супутніх товарів та скасування Директиви 2001/37/ЄC».

 

Враховуючи значні обсяги транскордонної торгівлі тютюновими виробами і відмінності національного законодавства, для врегулювання цього питання в Україні потрібно впровадити загальноєвропейські правила, які б забезпечували захист усіх споживачів однаково незалежно від місця проживання.,

 

Глава 22 «Громадське здоров’я» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі-Угода) передбачає необхідність розвивати співробітництво в галузі охорони здоров’я, зокрема щодо імплементації Рамкової конвенції з контролю над тютюном 2003 року.

 

В статті 428 Глави 22 «Громадське здоров’я» зазначено: «Україна поступово наближує своє законодавство та практику до принципів acquis ЄС, зокрема у сфері інфекційних хвороб, служб крові, трансплантації тканин і клітин, а також тютюну. Перелік відповідних актів acquis ЄС визначено у Додатку XLІ до цієї Угоди».

 

В Додатку XLІ Угоди зазначено, що протягом 2 років з дати набрання чинності, в Україні мають бути законодавчо впроваджені положення: 1) Директиви №2001/37/ЄС Європейського Парламенту та Ради ЄС від 5 червня 2001 року про наближення законодавчих, нормативних та адміністративних актів держав-членів щодо виробництва, презентації та реалізації тютюнових виробів. 20 травня 2016 року Директива 2001/37/ЄC офіційно була скасовано, а в статті 31 Директиви 2014/40/ЄС зазначено, що «Посилання на скасовану директиву повинно тлумачитися як посилання на цю Директиву».

 

Таким чином, зобов’язання згідно з додатком XLI до Угоди слід тлумачити, як зобов’язання України впровадити в своє національне законодавство положення Директиви 2014/40/ЄС. Кабінет Міністрів України підтвердив зобов’язання імплементувати Директиву 2014/40/ЄС затвердивши План заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (постанова  №1106 від 25 жовтня 2017 року), в якому у пунктів 1389 – 1396 визначено заходи з імплементації в національне законодавство Директиви 2014/40/ЄС.

 

Директива 2014/40/ЄС передбачає нові правила маркування тютюнових виробів, а саме збільшення розміру зображень та їхня щорічна ротація; запровадження визначення та регулювання електронних сигарет, заправних контейнерів та трав’яних виробів, призначених для куріння, яке наразі відсутнє у діючому законодавстві; заборону використання смакових добавок до тютюнових виробів, як один із засобів маркетингу; зменшення допустимих норм вмісту нікотину, смоли і монооксиду вуглецю; запровадження звітності щодо інгредієнтів та добавок до тютюнових виробів; встановлення механізму контролю за обігом тютюнових виробів.

 

3. Суть проекту акта

Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» (далі -Закон України №2899), а також у інші закону, які регулюють дане питання.

 

Вносяться зміни до статті 1 «Визначення термінів» Закону України № 2899 для приведення їх у відповідність до термінів, визначених у статті 2 Директиви 2014/40/ЄС.

 

Вносяться зміни до статті 10 Закону України № 2899:

 

запроваджуються максимальні рівні смол, нікотину та монооксиду вуглецю, відповідно до статті 3 Директиви 2014/40/ЄС;

 

запроваджується заборона на сигарети з характерним запахом або смаком, а також на тютюнові вироби з певними добавками, відповідно до статті 7 Директиви 2014/40/ЄС;

 

запроваджується заборона на тютюнові вироби із використанням на їхній упаковці або на самих тютюнових виробах певних елементів або ознак (тексти, символи, назви, торговельні марки або інші ознаки), відповідно до статті 13 Директиви 2014/40/ЄС;

 

запроваджується заборона тютюну для перорального застосування, відповідно до статті 17 Директиви 2014/40/ЄС.

 

До Закону України № 2899 вноситься нова стаття 10-1. «Електронні сигарети», відповідно до статті 20 Директиви 2014/40/ЄС.

 

Вносяться зміни до статті 11 Закону України № 2899: перелік обов’язкових до контролю речовин у тютюновому димі доповнено монооксидом вуглецю.

 

До Закону України № 2899 вноситься нова стаття 11-1. «Звітність про інгредієнти та викиди», відповідно до статей 5 та 6 Директиви 2014/40/ЄС.

 

Вносяться зміни до статті 12 Закону України № 2899, відповідно до вимоги про медичні попередження тютюнових виробів для куріння (сигарет, тютюну для самокруток та тютюну для кальяну) для приведення у відповідність до положень статей 8, 9 та 10 Директиви 2014/40/ЄС.

 

До Закону України № 2899 вноситься нова стаття 12-1. «Медичні попередження тютюнових виробів для куріння, інших ніж сигарети, тютюн для самокруток та тютюн для кальяну», відповідно до статті 11 Директиви 2014/40/ЄС.

 

До Закону України № 2899 вноситься нова стаття 12-2. «Медичні попередження та упаковка електронних сигарет і заправних контейнерів», відповідно до статті 20 Директиви 2014/40/ЄС.

 

До Закону України № 2899 вноситься нова стаття 12-3. «Медичні попередження та упаковка трав’яних виробів для куріння», відповідно до статті 21 Директиви 2014/40/ЄС.

 

Вносяться зміни до статті 20 Закону України № 2899 для визначення відповідальності за порушення норм, запроваджених в нових редакціях статей 10, 10-1, 11-1, 12, 12-1, 12-2 та 12-3, відповідно до положень статті 23 Директиви 2014/40/ЄС.

 

Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі Закон України №481/95).

 

Вноситься зміни до статті 1 Закону України № 481/95 для усунення дублювання та узгодження термінології відповідно до профільного Закону України № 2899.

 

Вносяться зміни до статті 91 Закону України № 481/95, а саме з метою усунення дублювання норми щодо інформації про інгредієнти тютюнових виробів, яка буде врегульована в Законі України № 2899 статтею 11-1. «Звітність про інгредієнти та викиди», стаття 91 буде мати назву «Простежуваність» та буде викладена в новій редакції відповідно до статті 15 Директиви 2014/40/ЄС.

 

Вносяться зміни до статті 11 Закону України № 481/95 для усунення дублювання норм щодо медичних попереджень тютюнових виробів, які врегульовані статтею 12 Закону України № 2899.

 

4. Правові аспекти

Основними нормативно-правовими актами в даній сфері є:

 

Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення»;

 

Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів»;

 

Рамкова Конвенції Всесвітньої організації охорони здоров'я із боротьби проти тютюну, ратифікованої Законом України № 3534-IV від 15 березня 2006 року.

 

41 Відповідність засадам реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку

Проект Закону відповідає засадам реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 № 56.

 

Проект Закону не стосується питань інформатизації, електронного урядування, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, розвитку інформаційного суспільства, електронної демократії, надання адміністративних послуг або цифрового розвитку і не потребує проведення цифрової експертизи.

 

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація законопроекту не потребує фінансових витрат із Державного бюджету України. Натомість його прийняття дозволить врегулювати такі питання як виробництво, представлення та продаж електронних систем доставки нікотину (електронні сигарети) та рідин, що містять нікотин, і збільшити доходи бюджету шляхом запровадження акцизного податку на рідини, які використовуються в електронних сигаретах.

 

Запровадження єдиних вимог щодо маркування та вмісту смакових добавок в тютюнових виробів з ринком ЄС розширить можливості експорту тютюнових виробів, що призведе на зростання надходжень до бюджету.

 

6. Прогноз впливу

Прийняття Закону створить передумови для забезпечення високого рівня захисту здоров'я людей, особливо молоді, а також для виконання зобов'язань України відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Запропоновані зміни сприятимуть скороченню поширеності куріння серед населення України.

 

61. Стратегічна екологічна оцінка

У проекті акта відсутні положення, які стосуються особливостей, передбачених Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку».

 

Стратегічна екологічна оцінка не проводилась.

 

7. Позиція заінтересованих сторін

Реалізація проекту Закону не матиме впливу на інтереси окремих верств (груп) населення, об’єднаних спільними інтересами.

 

Проект Закону не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку.

 

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери.

 

Проект Закону не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності.

 

Прогноз впливу додається.

 

8. Громадське обговорення

Проект Закону України потребує проведення консультацій з громадськістю.

 

Проект Закону розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров’я України.

 

9. Позиція заінтересованих органів

Законопроект стосується інтересів інших органів, а саме: Міністерства  аграрної політики України, Державної служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Державної регуляторної служба України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

 

10. Правова експертиза

Проект Закону потребує погодження з Міністерством юстиції України.

 

11. Запобігання дискримінації

У проекті Закону відсутні положення, що містять ознаки дискримінації.

 

Проект Закону не потребує проведення громадської антидискримінаційної експертизи.

 

111. Відповідність принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків

У проекті Закону відсутні положення, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків.

 

12. Запобігання корупції

У проекті Закону відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

 

Проект Закону не потребує проведення громадської антикорупційної експертизи.

 

13. Прогноз результатів

Реалізація законопроекту сприятиме скороченню поширеності куріння серед усіх вікових груп, і насамперед, серед молоді. Законопроект сприятиме досягненню Цілей сталого розвитку ООН, щодо яких України взяла на себе зобов’язання скоротити поширеність куріння до 15% у 2025 році. Ухвалення законопроекту дозволить обмежити доступ до електронних систем доставки нікотину підлітків, та зменшити рівень їх споживання. Такі заходи поступово призведуть до покращення здоров’я населення та зростання тривалості життя в Україні. Законопроект сприятиме практичному виконанню міжнародних зобов’язань України щодо захисту здоров’я людей від шкідливого впливу тютюну.

 

В.о. Міністра
охорони здоров’я України
Уляна СУПРУН

 


 

ПРОГНОЗ ВПЛИВУ 
реалізації акта на ключові інтереси заінтересованих сторін

 

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту» (з приводу охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну) (Законопроект) визначає заходи із наближення законодавчих і нормативних актів України до вимог Європейського Союзу стосовно маркування та упаковки тютюнових виробів, регулювання електронних сигарет і їх заправних контейнерів та трав’яних виробів, призначених для куріння, встановлення механізму контролю за обігом тютюнових виробів та інші вимоги передбачені Директивою 2014/40/ЄС. Ключовою метою Законопроекту є забезпечення високого рівня захисту здоров'я людей, особливо молоді, а також для виконання зобов'язань України відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.

 

Ця мета має бути досягнена шляхом реалізації заходів із захисту здоров’я від шкідливого впливу тютюну. Реалізація всіх оперативних функцій сфери контролю над тютюном матиме вплив на все населення України.

 

Для цілей цього прогнозу впливу заінтересованою стороною визначене населення України та його окремі групи.

 

Заінтересована сторона

Ключовий інтерес

Очікуваний (позитивний чи негативний) вплив на ключовий інтерес із зазначенням передбачуваної динаміки змін основних показників
(у числовому або якісному вимірі)

Пояснення (чому саме реалізація акта призведе до очікуваного впливу)

короткостроковий вплив
(до року)

середньостроковий вплив
(більше року)

Органи влади

Удосконалення заходів із контролю над тютюном

Удосконалення заходів із контролю над тютюном

- розробка підзаконних нормативно-правових актів, що випливають із положень законопроекту, для забезпечення сталості функціонування системи;

- створення та інституційна розбудова регіональних центрів громадського здоров’я;

- створення та наповнення інформаційного фонду громадського здоров’я та аналітична обробка його даних з метою використання при прийнятті управлінських рішень;

- ефективність управлінських рішень та оптимізація використання фінансових ресурсів

Законопроект передбачає вдосконалення законодавчого регулювання сфери контролю над тютюном та для забезпечення сталого та стратегічного управління заходами для подолання епідемії тютюнокуріння між усіма заінтересованими органами влади та відповідно забезпечення збереження і зміцнення здоров’я населення, шляхом попередження вживання тютюнових виробів та уникнення шкідливих наслідків через вторинний тютюновий дим.

Населення та його окремі групи

Зменшення поширеності куріння, зменшення смертності від хвороб, які викликані вживанням тютюну

-

- підвищення рівня поінформованості населення про смертельну шкоду від вживання тютюну внаслідок заборони на оманливі написи на пачках тютюнових виробів та застосуванню нових ефективних медичних попереджень

- підвищення рівня поінформованості населення про шкоду від вживання електронних сигарет та тютюнових виробів для електричного нагрівання

- підвищення рівня захисту здоров’я населення внаслідок заборони сигарет із ароматизаторами, смаковими добавками

- підвищення рівня захисту та збереження здоров’я населення внаслідок запровадження регулювання трав’яних виробів для куріння.

Законопроект передбачає можливість органам державної влади та юридичним особам та іншим суб'єктам (міжнародні організації) вдосконалити контроль над тютюном. Залучення всього суспільства до реалізації функцій контролю над тютюном, чітка взаємодія, координація і взаємна підтримка і відповідальність усіх суб'єктів щодо здійснення цих функцій створюють передумови для прийняття узгоджених рішень й подальшої їх злагодженої імплементації, що системно впливає на здоров’я та благополуччя як всього населення, так і його окремих груп. Додатково Законопроект передбачає запобігання хворобам, які викликані вживанням тютюну, збільшенню тривалості життя, внаслідок зменшення передчасної смертності від хвороб, які спричиненні вживанням тютюнових виробів.

 


 

Документи

pro_20190620_1_zvit.pdf

pro_20190620_1_pt.pdf

pro_20190620_1.pdf