Пацієнти з прифронтових територій Донеччини отримують консультації лікарів-спеціалістів дистанційно
Після початку повномасштабної війни десятки тисяч українців втратили повноцінний доступ до медичної допомоги.
Так, наприклад, можливість отримати консультацію лікаря-спеціаліста сьогодні не завжди є доступною для пацієнтів, які проживають на прифронтових територіях.
Втім, сучасні технології дозволяють долати барʼєри війни та зближують лікарів і пацієнтів. Прикладом є досвід застосування телемедицини в одному з найбільших медичних закладів Донеччини – Обласному медичному обʼєднанні міста Краматорська.
Сьогодні в обʼєднання входить Центр сучасної онкології, Центр нефрології та діалізу, Центр кардіохірургії, Діагностичний центр та допоміжні служби. До початку повномасштабної війни у зоні обслуговування закладу мешкало близько мільйона українців з Донецької, Луганської та Харківської областей. Тепер же лікарня охоплює близько 350 тисяч пацієнтів, які залишилися проживати у регіоні.
З початком активних бойових дій заклад першим зіштовхнувся з викликами війни – частина фахівців переїхали, виникли логістичні проблеми та безпекові ризики. У звʼязку з цим у регіоні зріс попит на проведення віддалених телеконсультацій лікарями-спеціалістами.
«До повномасштабної війни у закладі також були доступні телеконсультації, проте на той час практично не було попиту на такі послуги, – зазначає Олександр Володимирович Гейко – директор КНП “Обласне територіальне медичне об’єднання м. Краматорськ”. – Втім, ситуація дуже швидко змінилася. Ми почали отримувати безліч запитів пацієнтів. У перші місяці війни цей процес був досить хаотичним та неконтрольованим. За деякий час ми структурували надання дистанційної допомоги та сформували окремий підрозділ у закладі, який почав стрімко та системно розвиватися».
У березні минулого року, в рамках гуманітарної допомоги Україні, медичне обʼєднання Краматорська отримало пристрій віртуальної присутності – робот Teladoc, а також доступ до телемедичної платформи «Solo», яка забезпечує віддалені консультації пацієнта з лікарем. Вже буквально за кілька днів рішення стало частиною рутинної роботи закладу. З того часу обʼєднання почало активно розгортати телемедичну мережу. А вже з липня минулого року рішення було інтегроване у медичному закладі Словʼянська.
«Уявіть, що ви перебуваєте на прийомі, але лікар знаходиться поряд із вами за склом на відстані витягнутої руки, – коментує Олександр Володимирович. – Teladoc забезпечує дуже якісний звʼязок та має високу роздільну здатність відео, що дозволяє ефективно вести прийом та максимально наближувати його до реального. На мій погляд, різниці немає».
Головний запит серед пацієнтів – консультації з лікарями-спеціалістами – ревматологом, ендокринологом, кардіологом, судинним хірургом, онкологом, гематологом, урологом, нефрологом та ін.
Велика частина спеціалістів обʼєднання з початком воєнних дій у регіоні переїхали до Львова, Стрия, Києва, Харкова та інших міст, проте продовжують надавати медичну допомогу своїм пацієнтам попри сотні кілометрів відстані. Крім того, заклад розширює свою телемедичну мережу та залучає й інших спеціалістів, доступ до яких за місцем проживання пацієнта є практично неможливим.
«Серед лікарів, які проводять телеконсультації, є лікар-гематолог, який працює в одному із провідних закладів країни. Навіть до війни потрапити до такого фахівця пацієнтам було надзвичайно складно – необхідно було поїхати до Києва, довгий час чекати на прийом у черзі й т. д. Зараз хворий може отримати таку консультацію, заключення та призначене лікування дистанційно, і лише за необхідності лікар може запросити пацієнта на фізичний прийом», – додає Олександр Володимирович.
Важливо зауважити, що 100% дистанційних консультацій, які проводяться на базі медичного обʼєднання Краматорська через Teladoc, фіксуються в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) через медичну інформаційну систему – за це відповідає окремий відділ у закладі. Це надзвичайно важливо, адже надалі пацієнт може продовжити лікування з іншим лікарем, в іншому місті, при цьому історія його візитів буде відображатися в електронній медичній картці пацієнта.
Директор закладу зазначає, що у регіоні, де постійно йдуть бойові дії та є безпекові ризики, досить часто лікарям надходять запити на консультацію телефоном, через месенджери, сервіси відеозвʼязку. Якщо у хворого немає іншого виходу – послуга надається тим засобом комунікацій, який доступний йому на цей час, і жодного разу лікарі не відмовили у такому запиті. Для цього компʼютери лікарів були спеціально обладнані якісними вебкамерами.
Безумовно, серед пацієнтів, які ургентно звертаються за дистанційними консультаціями, є і військовослужбовці. Лікарі закладу роблять все можливе, аби допомогти та проводять такі консультації позачергово, зокрема й коли військові звертаються з найгарячіших точок фронту.
Завдяки блискучій організації, надання дистанційної допомоги в Обласному медичному обʼєднанні міста Краматорськ забезпечується на найвищому рівні з максимальною користю для всіх українців, які тимчасово втратили доступ до медичної допомоги через воєнні дії.
Досвід Краматорська доводить, що навіть гул ракет і снарядів, відстань, відсутність фахівців та надсучасного обладнання не є перепоною для людей, які попри все вмотивовані захищати найцінніше – життя та здоровʼя людини.
Довідка: впровадження телемедичної платформи «Teladoc» у закладах охорони здоровʼя України здійснюється Міністерством охорони здоровʼя України за підтримки проєкту USAID «Сталий розвиток національних систем охорони здоровʼя в Україні» (LHSS).