Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

Як підписати договір з НСЗУ: досвід Баранівки Житомирської області

Баранівський центр ПМСД Житомирської області підписав договір з НСЗУ у першій хвилі. Це означає, що уже з липня заклад почне отримувати кошти за новою системою. Про підготовку центру до підписання договору - перехід у статус комунального некомерційного підприємства, підключення до електронної системи охорони здоров’я і забезпечення оснащення, яке відповідає табелю оснащення, розповідає головний лікар Володимир Сус.

Вважаю, що медична реформа в Україні є своєчасною. Зміни потрібні вже давно. Найважливішим є те, що налагодиться тісний зв’язок між пацієнтом і сімейним лікарем, а також те, що реформа починається саме з первинної ланки. Адже саме від сімейного лікаря залежить своєчасне виявлення захворювання: чи вдасться зупинити його на ранній стадії, чи пацієнт потрапить до фахівців уже із запущеним випадком.

Найважче буде змінити ставлення людей до свого здоров’я, переконати їх у тому, що вести здоровий спосіб життя — це вигідніше і дешевше, ніж довго лікуватись.

Впровадження реформи забезпечить пацієнтові можливість самому вибрати лікаря і змінити його в разі потреби, а сімейний лікар відчує нарешті достойну оплату своєї праці.

Підписання договору з НСЗУ дасть можливість виділяти кошти на пацієнта, а не оплачувати ліжка і приміщення, контролювати використання державних коштів у регіонах. Нова система фінансування дозволить колективу нашого закладу використовувати кошти згідно з перспективним планом, визначати першочергові та вторинні потреби, використовувати кошти на заохочення найкращих працівників. Заохочення лікарів плануємо проводити за підсумками роботи за такими показниками, як зниження захворюваності, смертності (в тому числі малюкової), підвищення народжуваності тощо. Звичайно, буде враховуватись кількість підписаних з лікарем декларацій, тому що це теж характеризує його професіоналізм, комунікабельність, врешті-решт, його авторитет серед населення.

Готуватися до реформи почали заздалегідь. Рішення почати автономізацію визріло після отримання методичних рекомендацій Міністерства охорони здоров’я щодо процесу автономізації з серпня 2017 року. Ініціатором перетворення закладу на комерційне неприбуткове підприємство стало керівництво Баранівської громади. Тож переконувати місцеву владу в необхідності автономізації потреби не було — навпаки, місцеве керівництво розбивало наші найменші сумніви. Тут не можна не відмітити голову Баранівської ОТГ як прогресивну далекоглядну людину.

Сам процес перетворення з комунального закладу на комунальне некомерційне підприємство відбувся спокійно в терміни, визначені чинним законодавством та методичними рекомендаціями. Це тривало 2,5 місяці. Складнощів не було.

До Баранівського ЦПМСД входить 6 амбулаторій. Працюють 14 сімейних лікарів і 3 педіатри. Центр обслуговує все населення ОТГ Баранівської міської ради. До громади входять місто Баранівка, смт Полянка, села Берестівка, Жари, Зеремля, Йосипівка, Кашперівка, Марківка, Рогачів, Смолдирів, Суємці та Ялишів. Загальна кількість населення — 25 099 людей.

До підключення електронної системи охорони здоров’я почали готуватися ще з кінця 2017 року, а в першому кварталі 2018 року підключилися. Зареєстрували заклад і всіх лікарів. Завдяки підтримці міського голови та його команди впродовж 9 місяців було придбано 19 комп’ютерів. Усі лікарі забезпечені комп’ютерною технікою. У трьох закладах, де ще не було Інтернету, — підключили. Навчити лікарів, медичних сестер працювати з електронною системою охорони здоров’я було нескладно. Вистачило вступного інструктажу інженера-програміста.

Оснащення закладу відповідає табелю оснащення.

У 2017 році ми придбали комп’ютерну техніку на суму 71 000 грн (місцевий бюджет) та отримали на суму 72 580 грн (гуманітарна допомога). Було закуплено газове обладнання на 17 тис. грн, меблі на 37 436 грн. Виконали капітальний ремонт двох амбулаторій та чотирьох фельдшерських пунктів на суму 943 348 грн. Плануємо придбати біохімічні аналізатори крові й сечі в кожну амбулаторію за кошти місцевого і частково — державного бюджету. Тоді зможемо робити всі аналізи безпосередньо на місці. Зараз плануємо проводити збір аналізів пацієнтів у лабораторії районної лікарні: є відповідна домовленість із головним лікарем.

Коментар від МОЗ: Рекомендуємо дуже обережно і виважено підходити до питання придбання аналізаторів для ПМД з урахуванням видатків на витратні матеріали, кількості та спектру видів необхідних аналізів, утримання персоналу тощо. Зазвичай якісна організація логістики до центральної лабораторії може бути кращим рішенням. Крім того, як свідчить світовий досвід, центральні лабораторії забезпечують вищу якість досліджень та істотно меншу вірогідність помилок.

Як вимагає договір з НСЗУ, буде забезпечено доступ пацієнтів до лікаря у вихідні дні. Черговий кабінет працюватиме у стаціонарі районної лікарні.

Пацієнти на прийом до лікаря записуються через реєстратора та по мобільному телефону реєстратури. Ті пацієнти, які вже підписали декларації, записуються на прийом, телефонуючи на мобільний телефон своєму лікареві.

Зараз у всіх підрозділах Центру триває кампанія з вибору лікаря. Попередньо у вересні 2017 року було проведено настановчий інструктаж з лікарями та фельдшерами ФАПів. Головний лікар Центру, заступник головного лікаря інформували про етапи медичної реформи; повторно і детальніше ознайомили з медичними рекомендаціями щодо перетворення закладів охорони здоров’я з бюджетної установи на комунальне некомерційне підприємство; обговорили порядок інформування пацієнтів про вибір лікаря. Тепер працівники Центру роз’яснюють пацієнтам, як обирати лікарів і підписувати з ними декларації. Інформація про це розміщена в місцевих газетах, на офіційному сайті міської ради і сайті міста Баранівки.

У кожній лікарській амбулаторії в холі (у добре освітленому місці) на стіні розміщено матеріали про вибір лікаря та порядок підписання декларації з лікарем.

Також у населених пунктах ОТГ відбуваються дні села, на яких інформуємо мешканців про вибір лікаря. Зустрічі з мешканцями зазвичай відбуваються в сільських клубах. Достатня площа залів клубів дає змогу спілкуватись одночасно з чималою кількістю людей. Разом із заступником голови громади на такі зустрічі йде головний лікар Центру або заступник. А коли медики не беруть участі, про медичну реформу розповідає заступник голови громади, яка достатньо компетентна в питаннях охорони здоров’я. Обговорення медичної реформи завжди відбуваються у формі діалогу. Доповідач детально розповідає про мету медичної реформи, процес підписання декларацій та методи фінансування закладів ПМД з 1 липня 2018 року.

Зараз у Баранівському ЦПМСД вже оформлено 9 764 декларації (це становить майже 39% чисельності громади).

Особливих складнощів при підписанні декларацій немає (через надмірне навантаження іноді «зависає» сервер), але загалом робота проводиться активно. Оформлюють декларації сімейні лікарі. У мешканців громади питань досі не виникало. Їх хвилює лише одне: якого лікаря обрати, і вони це вирішують. Спротиву реформі серед жителів Баранівської ОТГ немає. Просто частина людей не поспішають підписувати декларації, вважаючи, що ще встигнуть.