Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Гаряча лінія МОЗ
0800 505 201
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Гаряча лінія МОЗ
0800 505 201
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Стратегія Керівництво Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору Медичний канабіс Військово-лікарські комісії МСЕК Протидія COVID-19
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
e-Stock Електронна інтегрована система спостереження за захворюваннями (ЕЛІССЗ) Система Meddata
Контакти

Як працюють успішні приватні практики фізичних осіб – підприємців

Укладати договір з Національною службою здоров’я і отримувати гроші з бюджету за пацієнтів, які обрали свого лікаря, можуть також лікарі, які працюють як фізичні особи – підприємці. Уже 107 ФОПів, у яких працюють 162 лікарі — педіатри, терапевти та сімейні, уклали договори. Розповідаємо, як працюють лікарі первинки, які відкрили приватну практику.

 

Сімейний лікар із села, до якого пацієнти приїжджають з міста

Дмитро Чорновол, 30-річний сімейний лікар, має приватну практику в селі Карпівці Дніпропетровської області. Родом з Кривого Рога, закінчив Дніпропетровську медичну академію. 2013 року після інтернатури прийшов працювати в Карпівську сільську амбулаторію — спочатку сімейним лікарем, потім завідуючим. Завжди мріяв про власний бізнес, але й хотів працювати лікарем, бо родом з династії лікарів. Дмитро Чорновол поділився досвідом, як зважився відкрити приватну практику і як йому працюється у сільській громаді.

У квітні 2018 року, як тільки дізнався, що є можливість для сімейних лікарів мати приватну практику й отримувати гроші від Національної служби здоров’я, почав збирати документи для відкриття власного підприємства. Складнощів не було, все робив поступово. Ліцензію отримав з першого разу. Це зайняло трохи більше як півроку. Договір уклав з 1 жовтня 2018 року. Декларації почав підписувати одразу, як отримав ліцензію, хоча більшість все-таки – коли почав уже працювати.  

У нас в громаді близько 20 сіл, з усіх у мене є пацієнти, є з районного центру смт Широке, більше 100 мешканців Кривого Рогу. Спеціально не агітував, інформація розійшлася за допомогою «сарафанного радіо». Коли добре ставишся до пацієнтів – вони самі про тебе розкажуть.

Кабінет орендую в приміщенні Карпівськї сільської амбулаторії. Ремонт свого кабінету зробив за власний кошт, дообладнав так, щоб комфортно було перебувати і мені, і моїм пацієнтам.

Маю все за табелем оснащення. Щоб зібрати обладнання для амбулаторії, взяв кредит. Один кредит погасив, зараз планую взяти другий, щоб оновити апаратуру. Наприклад, кардіограф старенький, хочу купити сучасний, він коштує понад тисячу доларів. Вже є маніпуляційний кабінет з невеликим денним стаціонаром, який зараз працює.

Щоб робити аналізи та щеплення пацієнтам — маю договір з приватною клінікою. Згідно з новим наказом хочу відкрити найближчим часом власний пункт щеплення. Оскільки тепер це можливо для ФОПів, буду сам отримувати вакцини і робити щеплення.

У своїй роботі зустрівся з цілою низкою неурегульованих питань. Так, бланки лікарняних листків отримав в минулому місяці, тепер сам виписую листки непрацездатності. При вирішенні неурегульованих питань  зустрічаю порозуміння та допомогу Міністерства охорони здоров’я, обласного департаменту, органів місцевої влади та своїх колег. В той же час залишається відкритим питання виписки свідоцтва про смерть.

На виклики виїжджаю, якщо є ургентна ситуація. Маю власне авто, тому можу приїхати у найдальші села, коли є така необхідність. Якщо стан не вимагає термінового огляду – вирішуємо це в телефонному режимі. В пріоритеті моєї роботи — надання своєчасної і якісної медичної допомоги своїм пацієнтам.  

Працюю щодня з 8 до 17 з понеділка по суботу, в інший час вирішую питання щодо здоров’я моїх пацієнтів в телефонному режимі. Перерви не маю, адже люди  приходять весь час з ранку до п’ятої вечора.

Записую на прийом по телефону. Часто це буває день в день, люди зазвичай приїжджають цілими сім’ями на огляд.

З 1 лютого вже розширив власне підприємство, прийняв на роботу двох медсестер, що дало змогу більш якісно надавати медичну допомогу. Кількість пацієнтів зараз відповідає оптимальному обсягу практики, але в подальшому планую залучити до роботи ще колег та надавати медичні послуги більшій кількості пацієнтів.

 

Чому в Коломиї обирають лікарок-ФОПів

На табличці медичного центру «Здорова сім’я» написано: «Тут можна обрати свою лікарку». Адже в цьому закладі у місті Коломиї Івано-Франківської області працюють три лікарки первинної ланки. Керівниця центру, Оксана Токарчук, розповідає, як вона розпочинала роботу як фізична особа – підприємець і як дає раду в місті, де працюють також інші медичні заклади первинної допомоги.

Спокуси створити приватну практику були з моменту початку нашої роботи в Коломиї. Та, знаючи ситуацію в країні, не хотілося претендувати тільки на гроші пацієнтів. Але коли МОЗ дав старт медичної реформи, я прочитала законодавство, роз’яснення, поспілкувалася з чоловіком, який вже на той час інтенсивно підтримував і просував реформу первинної ланки по всій області, і вирішила спробувати сама. Я ж до 2014 року працювала дільничним терапевтом, потім терапевтом-консультантом на вторинній ланці та лікарем-ревматологом. Тому практично всі особливості цієї роботи знала дуже добре. Переді мною став вибір: повернутися на роботу в центр первинної допомоги чи почати власну справу. І я вирішила спробувати.

Приміщення ми знайшли поруч з нашим будинком, в спальному мікрорайоні на першому поверсі. Його геометрія і розташування нам сподобалося і вартість оренди задовільнила. Найважливіше, що ми намагалися досягнути ремонтом — це забезпечити водою більшість кабінетів. Ремонт стін і фасаду не був великою проблемою, але попрацювавши кілька місяців, ми вже плануємо невелике розширення та перепланування.

Перша самостійна спроба отримати ліцензію була невдалою, але ми ще раз все перечитали, виправили помилки і вже на початку жовтня отримали ліцензію на медичну практику. Тож 13 жовтня 2018 року Медичний центр «Здорова сім’я» відкрив свої двері та підписав першу декларацію.

Традиційно спочатку найбільшою проблемою було фінансування. Угоду з НСЗУ ми підписали в третю хвилю і тому кошти від держави отримали наприкінці січня 2019 року. Але нас врятувало те, що на старті ми подали документи на ліцензію для багатьох спеціальностей, як то ревматологія, дитяча ортопедія та травматологія, терапія, педіатрія і сестринська справа. Тому на перших порах могли надавати платні послуги у вигляді консультацій та маніпуляцій. Це був невеликий прибуток, але він дозволив не тільки зберегти команду, а і взяти на себе гарантований пакет послуг для пацієнтів, які вже підписали декларацію.

Перших кілька сотень людей — це були ті люди, які давно від нас чекали цього кроку: родина, друзі, знайомі, пацієнти, яким я завжди допомагала і лікувала. Ми розповідали про себе, як лише могли. На місцевому телеканалі показали сюжет про відкриття першого кабінету в нашому місті, який працюватиме в системі державних медичних гарантій. До того ж, я і наші лікарі беремо участь у різних телевізійних медичних програмах. Створили рекламний інформаційний буклет. Ще за кілька тижнів до відкриття кабінету у нас вже працювала сторінка в Facebook. І за її допомогою активно передаємо людям інформацію про нас, та корисні речі, які стосуються їхнього здоров'я. Також використовуємо Viber-розсилку запрошень.

Зараз у центрі працюють два лікарі-терапевти, лікар-педіатр, дві медичних сестри та дитячий ортопед-травматолог. Маючи другий фах лікаря-ревматолога, я можу надати більш якісну допомогу пацієнту, який уклав зі мною декларацію, а також можу надавати консультації іншим пацієнтам. Станом на 23 березня з нами підписали декларації 1380 пацієнтів, з них 283 дітей.

Маємо все обладнання для антропометрії, комп’ютери, хороший ЕКГ-апарат, пікфлоуметр, глюкометр, холодильник, бактерицидні лампи та інше обладнання згідно  з табелем оснащення — це обов'язок для старту. Мріємо про розширення нашого арсеналу обладнання в сторону УЗД, спірографу.

Вирішити, як краще виконати зобов’язання по аналізах, — це був цікавий досвід. Ми розуміли, що дозволити собі аналізатори ми не можемо. І це проблема не тільки фінансова. Адже контроль якості — окрема функція, яку складно реалізувати в маленькій клініці. Тому на початку перед нами став вибір: закуповувати аналізи в комунальній лікарні чи приватному лабораторному центрі. І, на жаль, приватний центр в ціні, сервісі, логістиці, гнучкості виграв. На жаль, тому, що це показує неповороткість старої системи в ринкових умовах.

Команда лікарів, яка зібралася в нашому центрі, — це активні вакцинатори! Ми розуміємо важливість профілактики шляхом вакцинації. І перше, що ми зробили, коли відкрилися — це закупили вакцину від грипу. За перший місяць роботи ми щепили 80 людей від грипу. Зараз, провівши ефективну комунікацію з департаментом охорони здоров'я, маємо майже всі вакцини для дітей та дорослих. Також шукаємо можливість придбати позакалендарні вакцини, бо відчуваємо попит і на це.

Лікарняні листки ми отримали доволі просто. Листи в департамент та фонд соціального страхування — і вже на початку грудня ми виписали перший листок непрацездатності. Хочу наголосити, що дуже важливою є сама процедура експертизи. І я раджу всім невеликим клінікам мати угоду з центрами ПМД чи лікарнями про експертизу після 10 днів. Взагалі, на нашу думку, з потужними комунальними підприємствами не потрібно вести війну. Партнерство дозволить виграти всім і, в першу чергу, пацієнтам.

Кошти від НСЗУ отримує ФОП. Розподіл фінансування враховує наступне: видатки на утримання кабінету (оренда, комунальні видатки, розхідні матеріали, лабораторні обстеження, МІС, інтернет, телефон), заробітна плата медичних сестер, податки, розвиток. Обсяг оплати — це договірний процес між працівником і роботодавцем, але в такому закладі як наш, лікарю можна дати більшу частку від його декларацій, бо на адміністрування (апарат управління, бухгалтерію, юридичний супровід) йде менше. Ми ці послуги купуємо за одноразовими угодами лише коли потрібно, а не утримуємо людей на роботі.

Конкурувати в місті нам допомагають кілька факторів. Ми маємо зручне розташування у спальному мікрорайоні, людям зручніше відвідувати лікаря поряд із домом. У нас гарне оснащення і ми легше адаптуємось під потреби пацієнтів. Також наші лікарі мають добру репутацію і подвійні спеціальності, це зручно для пацієнтів, наша практика комбінована – разом працюють терапевти і педіатр. І ми завжди ведемо інтенсивну комунікацію багатьма каналами.

Наша команда і я особисто переконані, що персональна відповідальність за результат – це найкраща запорука успішної первинної практики, а можливість самостійно приймати рішення дозволить вирости професійно всій команді, кожному особисто і максимально ефективно працювати над здоров’ям людей.

 

Хаб для лікарів

В Одесі запровадили цікаву модель взаємовигідної співпраці лікарів-ФОПів та приватної клініки. Тут відкрили координуючий простір, який забезпечує повноцінну роботу лікарів-ФОПів, що надають первинну медичну допомогу. Тетяна Крива, директор ТОВ «Амбулаторія сімейного лікаря», розповіла, як взаємодіють лікарі у межах простору.

«Амбулаторія сімейного лікаря» орендує приміщення, в якому за власні кошти ми зробили ремонт, закупили необхідне обладнання та меблі. Витрати на заробітну плату середнього та молодшого медичного персоналу, адміністраторів – реєстраторів, поточну діяльність (забезпечення медикаментами, канцелярським приладдям, виплату комунальних послуг та орендних платежів, послуги інтернету та телефонії, рекламу) також несе Амбулаторія.

Фінансові взаємовідносини між лікарями та Амбулаторією регулює договір співпраці. За формулою, дохід лікарів складає 30% від загальної виплати НСЗУ по деклараціям плюс відсоток від платних послуг, які надає Амбулаторія понад перелік обов’язкових послуг, гарантованих державою.

На сьогодні лікарі, що працюють у  Амбулаторії, надають весь перелік гарантованих послуг. У тому числі — видають лікарняні, за необхідності Амбулаторія проводить ЛКК спільно з залученими вузькопрофільними спеціалістами, видає направлення на МСЕК. Таким чином лікарі-ФОПи отримують співпрацю із більшим закладом, необхідну для  оформлення непрацездатності понад 10-денний термін. Ми вибудували гарні стосунки з комунальними клініками і спеціалісти вторинки приймають пацієнтів з нашим направленням та навіть проводять тематичні навчання для наших сімейних лікарів.

З 1 квітня плануємо приєднатися до видачі електронних рецептів за державною програмою «Доступні ліки» та вакцинації населення. Маємо  обладнаний пункт щеплень.

Працюємо з жовтня 2018 року. Відкрилися одразу в форматі координаційного простору, саме з такою ідеєю та таким форматом запрошували лікарів приєднатися до нашої команди однодумців. Хотілося створити класні умови для лікарів, щоб вони відчували себе захищеними фінансово і юридично, та не турбувалися з таких питань, як правильно оформити договір оренди чи на яких умовах співпрацювати з лабораторією, що їм вигідно, а де можна виграти, як себе рекламувати, як оформити маркетингову кампанію тощо, з одного боку, а з іншого боку хотілося надати мешканцям Одеси альтернативу, кращу за комунальні лікарні, але з демократичнішими цінами, ніж приватні клініки. Зараз Амбулаторія  має 1 локацію, яка об’єднує 5 сімейних лікарів, плануємо активне розширення мережі таких центрів по Одесі.

Також в Амбулаторії діє пункт забору аналізів та денний стаціонар. Звісно, аналізи з гарантованого пакету для пацієнтів, які підписали декларацію з лікарем, безоплатні. Ці послуги пацієнти можуть отримати з понеділка по суботу включно, з 8.00 до 20.00. Свою лабораторію плануємо оснащувати, коли відкриємо декілька амбулаторій в місті, поки що працюємо по договору. Для зручності пацієнтів обладнані відкритий ресепшен і гральна кімната для дітей.

Амбулаторія дає можливість лікарям працювати з дороговартісним сучасним обладнанням, наприклад — дерматоскопи, отоскопи, кисневий концентратор, дефібрилятор, ваги з автономним живленням, пульсоксиметри та електричні термометри, пікфлуометри, крісло-трансформер для малих хірургічних втручань, ендоскопічна стійка. Плануємо ще оснастити амбулаторію апаратом УЗД в найближчому майбутньому та розширювати перелік безкоштовних послуг після початку програми «Безкоштовна діагностика».

Наша «Амбулаторія сімейного лікаря» допомагає лікарям налагоджувати взаємодію з вузькими спеціалістами й вибудовувати маршрути пацієнтів. Створенням взаємовигідних відносин з лікарями амбулаторної допомоги опікується Амбулаторія. Направляючи пацієнтів до лікаря-спеціаліста, ми формуємо йому потік пацієнтів, тому  часто лікарі нам вдячні за таку взаємодію.

На сайті можна познайомитись з усіма лікарями, які співпрацюють з Амбулаторією. Щодо кожного вказані сфери, у яких лікар або лікарка мають найбільше досвіду. Також за формою можна залишити заявку на запит, і адміністратор передзвонить пацієнту, щоб записати його на прийом.

Інформаційним супроводом також опікується Амбулаторія. Щоб залучати пацієнтів, проводимо зустрічі з колективами на підприємствах, з ОСББ, розповідаємо на них про суть медичної реформи і про можливості, які ми надаємо завдяки їй. Ведемо активні сторінки в соціальних мережах, знімаємо відеороліки та розміщуємо їх на каналах YouTube. Після відкриття декількох локацій плануємо залучати місцеві ЗМІ, зокрема і телеканали. Розробили свій власний брендбук та користуємося ним в листах призначень, при видачі результатів аналізів, будь-яких журналах та направленнях. Також маємо рекламні буклети з фото наших лікарів, це підвищує їх впізнаваність.