Скинути
Контраст
Розмір
Сховати налаштування
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Налаштування доступності
Close
Налаштування доступності
Контакт-центр МОЗ
0 800 60 20 19
Facebook Youtube Telegram X White
Про міністерство
Керівництво Стратегія Положення про міністерство Міжнародні партнери Очищення влади Внутрішній аудит
Воєнний стан
Громадянам
Заявка на лікування за кордоном Доступні ліки Здоров'я А-Я Всеукраїнський тур ЗміниТИ Закупівлі ліків Протидія COVID-19 Безоплатна правнича допомога Опитування Створення безбар`єрного простору МСЕК Військово-лікарські комісії Медичний канабіс
Медичним працівникам
Освіта
Науково-дослідні установи Вступ на спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров'я» Цикли спеціалізації, тематичного удосконалення та заходи БПР у 2024 році
Пресцентр
Документи
Е-здоров'я
Контакти

БПР: Провайдери освітніх послуг про нові формати навчання для лікарів

В Україні вже діють різноманітні курси для лікарів, які дають можливість отримати сучасні знання і навички. Відтепер за їх проходження будуть нараховуватись бали, потрібні для атестації. Розповідаємо про деяких успішних провайдерів, які пропонують замість формального відсиджування годин – актуальну інформацію і прогресивні методики викладання.

 

Курси для медиків за європейськими стандартами

Всеукраїнська рада реанімації та екстреної медичної допомоги організовує курси, покликані підвищити рівень знань та умінь з проведення реанімації й надання екстреної медичної допомоги, зокрема медиками в лікувально-профілактичних закладах.

Голова правління Ради Віталій Крилюк, який також є інструктором Європейської ради реанімації, розповідає, як ці курси можуть бути корисні лікарям в організації безперервного професійного розвитку.

 

 

У системі Європейської ради реанімації є три напрями курсів, які стосуються надання допомоги при раптовій зупинці кровообігу. Група курсів із серцево-легеневої реанімації має декілька рівнів, починаючи з базового рівня (Basic life support, BLS) і закінчуючи Advance life support (ALS). BLS підходять для всіх: і медиків, і немедиків, ALS стосуються надання допомоги на ранньому госпітальному етапі. Зараз у нас ці курси проходять медики всіх напрямів: і догоспітального етапу, і екстреної медичної допомоги, і лікарі стаціонарів — від терапевтів до анестезіологів. 

Самі курси недовгі: BLS, наприклад, тривають 8 годин, ALS — три дні, але передбачають не читання лекцій, а винятково відпрацювання алгоритму дій. Перед початком курсанти отримують доступ до методичних матеріалів, які вони повинні прочитати і прийти на курси вже підготовленими. Тобто три дні — це завершальний етап, а якщо врахувати час, коли курсанти готуються, — загалом це охоплює декілька тижнів. 

Ми почали впроваджувати ці курси у вересні минулого року, коли отримали дозвіл, уклали договори про співпрацю і владнали всі формальні й документальні моменти з Європейською радою реанімації. Тому наші курси відповідають найвищим європейським стандартам: Європейська рада дуже жорстко контролює рівень викладання. 

Крім курсів із серцево-легеневої реанімації, у нас є курси з надання допомоги дітям. Вони також мають кілька рівнів: Basic life support педіатричний і Advance life support педіатричний; є окремий курс із допомоги новонародженим, своя специфіка є і в допомозі дітям різних вікових категорій. 

Зараз плануємо і готуємо методичну базу для курсів із травми. У Європейської ради реанімації є відповідний курс, який призначений переважно для ранньогоспітального етапу надання допомоги. 

Ще один напрям — курси для інструкторів. Це також актуально для медиків — не заради отримання балів у рамках БПР, а щоб мати кращі можливості для перекваліфікації, якщо вони захочуть зайнятись викладанням. З кожного набору курсантів ми вибираємо тих, хто міг би викладати, і запрошуємо їх пройти курс «викладач-інструктор». Зараз тих, хто міг би якісно викладати згадані курси, недостатньо, а потреба в цьому велика. 

Нова система безперервного професійного розвитку в усьому переважає стару систему. Важливо, що лікар може сам обирати, що він хоче вивчати. Він не прив’язаний до системи, яка змушує його ходити на ПАЦи і непотрібні ТУ (вони мають практично нульовий ефект). Тепер немає потреби писати звіти, які на 90% були формальними і не відповідали дійсності. 

Ще великий плюс у тому, що люди зможуть отримати доступ до якісної інформації. 

У нас зараз, напевно, збільшиться обсяг роботи, адже бали, які зможуть отримати люди після завершення наших курсів, необхідно набирати щороку. 

 

Курси, які можна проходити будь-де у зручному темпі

Центр громадського здоров’я МОЗ України розробляє і впроваджує онлайн-курси. Його фахівці брали участь в удосконаленні нової системи БПР, вони одразу включилися в доопрацювання проекту наказу № 446, щойно його було оприлюднено для громадського обговорення.

 

У відділі координації освітніх програм Центру громадського здоров’я МОЗ України розповіли про переваги курсів онлайн-навчання та удосконалення, які буде впроваджено найближчим часом. 

 

На платформі дистанційного навчання ЦГЗ зараз доступні 11 курсів. Їхня тематика відповідає основним напрямам роботи Центру: громадське здоров’я, боротьба з ВІЛ-інфекцією, вірусними гепатитами і туберкульозом, замісна підтримувальна терапія, організаційні аспекти надання медичної допомоги. Вони призначені насамперед для лікарів первинної та вторинної ланки, деякі – для соціальних працівників або психологів. Серед курсів, які ми плануємо запустити до кінця року, є орієнтовані на широку аудиторію, в тому числі на неспеціалістів. 

У вересні Центр запускає великий курс «Основи громадського здоров’я для фахівців». Крім нього, зараз маємо у виробництві іще п’ять курсів. Серед них є високоспеціалізовані (наприклад, курс із ДОТ для лікарів, які ведуть випадок туберкульозу) та більш загальні: з неінфекційних захворювань, імунопрофілактики тощо. 

Найголовніша перевага онлайнкурсів — це можливість для слухачів дивитися їх будь-де, де є відносно стабільний Інтернет, у тому числі з мобільних пристроїв. Ми принципово відмовилися від моделі навчання, коли кожен наступний модуль відкривається тиждень за тижнем. У кожного слухача свій темп навчання, свої можливості: онлайн-навчання дозволяє це враховувати, і було б недалекоглядно не користуватися цією перевагою. Ефективно працює змішаний формат, коли частину курсу слухачі проходять онлайн, а потім Центр запрошує їх на очний тренінг. Окрім цього, курси дозволяють висвітлити специфічні вузькоспеціалізовані теми, за якими важко провести офлайннавчання, — наприклад, дитинство з ВІЛ. 

Якщо грамотно організувати й супроводжувати процес навчання, він буде не менш ефективним за традиційні форми, а в дечому навіть їх переважатиме. Онлайннавчання — це повноцінний професійний розвиток, особливо якщо лікар ставиться до цього відповідально і не нехтує іншими формами (тренінгами, стажуваннями), читає профільну літературу та актуальні публікації тощо. 

Наказ № 446, який запроваджує нову систему БПР, — це те, на що ми довго чекали. Щойно він з’явився на громадському обговоренні, ми одразу ж включилися в його доопрацювання, постійно консультувалися з фахівцями з МОЗ. Цей наказ впорядковує освітні форми, які вже фактично склалися, та врегульовує офіційний статус освітніх заходів, які проводить Центр: і тренінгів, і онлайн-курсів. Важливо, що серед провайдерів БПР формується здорове конкурентне середовище та ліквідується багаторічна монополія інститутів післядипломної освіти. Фахівці мають можливість самостійно обирати, які заходи для них є найкориснішими та найцікавішими, — це справді важливо. 

Нова система нарешті дозволяє лікарям повноцінно включати наші заходи до освітнього портфоліо. Це стимулюватиме нас розширювати можливості для професійного розвитку, планувати нові онлайн-курси та тренінги, а фахівців — шукати те, що їм найбільш цікаво, а не зосереджуватися винятково на традиційних курсах тематичного удосконалення. 

Ми стежили за впровадженням системи БПР із самого початку, тому намагалися максимально передбачити «синхронізацію» з цими змінами. Зараз доопрацьовуємо платформу дистанційних курсів, щоб спростити життя і лікарям, і атестаційним комісіям: уже додали можливість самостійної генерації сертифікатів, скоро з’являться можливість верифікації сертифікатів та інші корисні функції. Платформу дистанційних курсів чекає велике оновлення.

Інше нововведення — система обліку учасників, які пройшли будь-які освітні заходи в Центрі громадського здоров’я. Це дозволить максимально спростити підтвердження балів для освітнього портфоліо та оптимізувати навчання так, щоб забезпечити якнайширше охоплення. 

 

Лекції, семінари, майстер-класи і конференції для БПР лікарів

Група компаній «МедЕксперт», по суті, давно сприяє безперервному професійному розвитку лікарів: проводить різноманітні навчальні та наукові заходи, в тому числі міжнародні.

 

Які нові формати вони пропонують і які перспективи вбачають у новій системі БПР, розповідає Дана Бахтіярова, генеральний директор Групи компаній «МедЕксперт». 

 

 

Під егідою Групи компаній «МедЕксперт» в Україні щороку проводиться близько 90 освітніх заходів для лікарів та фармацевтів. Це лекції, семінари, конференції, симуляційні тренінги тощо. Заходи проводяться як у виїзному форматі, так і у форматі телемостів, завдяки чому можна одночасно охопити аудиторію в кількох регіонах і задовольнити потребу в отриманні нової інформації та ознайомленні з передовим досвідом. Наші слухачі — сімейні лікарі, терапевти, педіатри, акушери-гінекологи, кардіологи, стоматологи, фармацевти, анестезіологи, хірурги та лікарі інших спеціальностей. Для нас уже не настільки актуально розширювати географію — наші заходи проводяться по всій країні. Зараз основним напрямом розвитку є робота над тематичним розширенням та новими форматами. І в цьому нам допомагає моніторинг думки учасників заходів. 

Починаючи з цього року, ми запускаємо семінари для лікарів у новому форматі — з акцентом на набуття та відпрацювання практичних навичок відповідно до вимог міжнародних протоколів. Новий формат об’єднує лекції визнаних авторитетів та молодих фахівців, проведення семінарів, майстер-класів, тренінгів тощо. Відгуки від учасників дуже схвальні, тож рухатимемося в цьому напрямі. 

Звісно, ми плануємо розвиватися та змінюватися одночасно зі змінами в системі БПР. Проте дещо думаємо лишити незмінним: поки лікарі не отримуватимуть гідну, європейського рівня, заробітну плату, проходити навчання європейського рівня на більшості організованих ГК «МедЕксперт» заходах вони зможуть безкоштовно. 

Головна перевага нової системи БПР очевидна — це можливість започаткування провайдерського руху системи БМО/БПР в України. Сьогодні в Україні існує традиційна система післядипломної освіти, що створювалася роками. Проте перспектива залучення недержавних провайдерів — гарантія збільшення можливостей професійного розвитку для лікарів. Без сумніву, ми говоримо винятково про визнані міжнародними акредитаторами компанії, що на законних підставах можуть надавати слухачам сертифікати з міжнародними кредитами, які, на жаль, не були легітимними в Україні до підписання цього наказу. Так, завдяки тому що ГК «МедЕксперт» уже два роки поспіль проходить навчання в Акредитаційній раді з безперервної медичної освіти США (ACCME) та співпрацює з європейським провайдером безперервної медичної освіти та безперервного професійного розвитку Siyemi learning, учасники Міжнародного конгресу «Раціональне використання Антибіотиків. Antibiotic resistаnce STOP!», який ми провели 2018 року, отримали сертифікати міжнародного зразка з максимальною кількістю кредитів. Всі заходи ГК МедЕксперт акредитовані міжнародними СМЕкредитами. Тож запровадження нової системи БПР, з одного боку, надає медикам змогу обирати, в кого навчатися і що вивчати, спрощує процес підтвердження кваліфікації на міжнародному рівні, а з іншого — формує конкурентне поле серед надавачів освітніх послуг. Останнє, як і будь-яка конкуренція в будь-якій сфері, неминуче приведе до підвищення рівня якості навчального контенту. А від якості освіти лікаря безпосередньо залежить якість надання медичної допомоги пацієнтам. 

Сьогодні з’явилася надія на розробку та впровадження єдиних правил БПР з курсом на міжнародні стандарти. 

ГК «МедЕксперт» готова долучитися до цього процесу. Ми не перший рік є гравцями на міжнародному медичному освітньому полі й накопичили неабиякий досвід та знання. Дуже хочеться наблизити той момент, коли можна буде говорити про розвинену систему БПР, про впроваджений та діючий ресурс із реєстром акредитованих українських провайдерів та заходів, на яких медики зможуть отримувати легітимні міжнародні кредити та формувати особисте портфоліо.