Збільшити шрифт
Змінити на синій
Змінити на чорно-білий

Громадське обговорення (архів)

Категорії

Проект наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Об’єму надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, що повинен забезпечуватися багатопрофільними лікарнями інтенсивного лікування першого та другого рівня...»

2 серпня 2018
890

ПОВІДОМЛЕННЯ
про оприлюднення проекту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Об’єму надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, що повинен забезпечуватися багатопрофільними лікарнями інтенсивного лікування першого та другого рівня, та змін до Порядку регіоналізації перинатальної допомоги»

 

Міністерство охорони здоров'я України пропонує для публічного обговорення проект наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Об’єму надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, що повинен забезпечуватися багатопрофільними лікарнями інтенсивного лікування першого та другого рівня, та змін до Порядку регіоналізації перинатальної допомоги» (далі – проект ).

 

Проект наказу розроблено на виконання пункту 9 Порядку створення госпітальних округів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 932.

 

Проект наказу розроблено з метою організації роботи закладів охорони здоров’я що сприятиме забезпеченню своєчасного доступу населення до медичної допомоги та ефективному використанню бюджетних коштів.

 

Проект наказу затверджує перелік завдань багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування (далі – БЛІЛ) першого та другого рівня, особливості надання медичної допомоги у БЛІЛ першого та другого рівня, вимоги до об’єму надання медичної допомоги у БЛІЛ інтенсивного лікування першого та другого рівня.

 

Проект та пояснювальна записка до проекту оприлюднені шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров'я України в мережі Інтернет www.moz.gov.ua.

 

Пропозиції та зауваження до проекту просимо надсилати до Міністерства охорони здоров'я України, експертній групі з питань реформування системи охорони здоров’я Директорату медичних послуг протягом місяця у письмовому та/або електронному вигляді за адресою: вул. Грушевского, 7, м. Київ, 01601, E-mail: (тел. 044-253-12-65, e-mail: [email protected]).

 

Консультант: Орабіна Тетяна Миколаївна (044) 253-12-65.

 


 

ПРОЕКТ

 

 

Про затвердження Об’єму надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, що повинен забезпечуватися багатопрофільними лікарнями інтенсивного лікування першого та другого рівня, та змін до Порядку регіоналізації перинатальної допомоги

 

Відповідно до пункту 9 Порядку створення госпітальних округів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 932, та пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267,

 

НАКАЗУЮ:

 

1. Затвердити такі, що додаються:

 

1) Об’єм надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, що повинен забезпечуватися багатопрофільними лікарнями інтенсивного лікування першого та другого рівня;

 

2) Зміни до Порядку регіоналізації перинатальної допомоги, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 31 жовтня 2011 року № 726 «Про вдосконалення організації надання медичної допомоги матерям та новонародженим у перинатальних центрах», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 січня 2012 року за № 68/20381.

 

2. Управлінню координації центрів реформ (Орабіна Т.М.) забезпечити у встановленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

 

3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Ковтонюка П.А.

 

4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

 

В.о. Міністра

У. СУПРУН

 


 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Об’єму надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, що повинен забезпечуватися багатопрофільними лікарнями інтенсивного лікування першого та другого рівня, та змін до Порядку регіоналізації перинатальної допомоги»

 

Метою прийняття наказу є організація роботи закладів охорони здоров’я що сприятиме забезпеченню своєчасного доступу населення до медичної допомоги та ефективному використанню бюджетних коштів.

 

1. Підстава розроблення проекту акта

Проект наказу розроблено на виконання пункту 9 Порядку створення госпітальних округів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 932.

 

2. Обґрунтування необхідності прийняття акта

У 2016 році Кабінет Міністрів України затвердив постанову № 932 від 30 листопада 2016 року «Про затвердження Порядку створення госпітальних округів».

Концепцією реформи фінансування системи охорони здоров’я на період до 2020 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.11.2017 № 821-р передбачено створення госпітальних округів.

Госпітальні округи створюються для забезпечення належної якості та доступності безоплатної вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги та ефективного використання ресурсів системи охорони здоров'я. Утворення госпітальних округів дає можливість для підготовки закладів охорони здоров’я, що надають вторинну (спеціалізовану) медичну допомогу, до роботи за договорами про медичне обслуговування населення з Національною службою здоров’я України.

Порядок створення госпітальних округів встановлює критерії для визначення складу та меж госпітальних округів, а також визначає механізм їх створення. Цей документ встановлює, що кожен госпітальний округ на свої території має мати принаймні одну багатопрофільну лікарню інтенсивного лікування (БЛІЛ). Концентрація медичної допомоги в таких закладах забезпечить належне робоче навантаження для закладів охорони здоров’я, усталення клінічних маршрутів пацієнтів, підвищить безпечність та якість медичної допомоги на території госпітального округу.

 

3. Суть проекту акта

Проект наказу затверджує перелік завдань БЛІЛ першого та другого рівнів, а також уточнює, що для виконання цих завдань має забезпечити заклад. Зокрема визначається, що БЛІЛ має забезпечувати цілодобове надання вторинної (спеціалізованої) та екстреної медичної допомоги пацієнтам. Крім того, БЛІЛ надає консультативну та діагностичну спеціалізовану медичну допомогу і реабілітаційну допомогу пацієнтам в гострому періоді. Якщо пацієнт потребує діагностики та лікування у закладах, що надають медичну допомогу вищого рівня, БЛІЛ проводить стабілізацію стану пацієнта та направляє такого пацієнта у відповідний заклад. БЛІЛ координує свою роботу з іншими закладами госпітального округу та області. БЛІЛ має мати відповідні функціональні потужності (персонал з відповідним освітнім і кваліфікаційним рівнем та матеріально-технічну базу).

Проект наказу визначає, за якими лікарськими спеціальностями БЛІЛ першого та другого рівнів має надавати стаціонарну медичну допомогу. В разі наявності потреб в додаткових спеціальностях, згідно рекомендацій госпітальної ради і рішення органів управління закладами охорони здоров’я, БЛІЛ першого та другого рівнів можуть надавати стаціонарну медичну допомогу за іншими лікарськими спеціальностями за наявності відповідних функціональних потужностей. Перелік лікарських спеціальностей, за якими у БЛІЛ першого та другого рівнів надають медичну допомогу в амбулаторних умовах, визначають органи управління закладами охорони здоров’я.

Додатково до вимог щодо лікарських спеціальностей, проект наказу встановлює вимоги до об’єму надання екстреної медичної допомоги (в тому числі, надання допомоги пацієнтам з гострим інфарктом міокарда та мозковим інсультом), а також до надання медичної допомоги щодо ведення пологів (допомога під час пологів), лікування патології вагітності та надання невідкладної акушерсько-гінекологічної допомоги (далі – акушерсько-гінекологічної допомоги). Вимоги саме до цих станів встановлюються у зв’язку з їх суспільною важливістю та їх суттєвим впливом на показники рівня смертності та тривалості життя в Україні:

у 2016 році 72.65% смертей були спричинені серцево-судинними захворюваннями та зовнішніми причинами смерті. Для попередження смертності через зазначені причини критичним є розвиток екстреної медичної допомоги, зокрема допомоги пацієнтам в гострих станах при хворобах системи кровообігу.

рівень материнської та малюкової смертності в Україні є вищим ніж у країнах Європи: за даними оціночного дослідження ООН, в Україні показник материнської смертності становить 24 на 100,000 народжених живими, у Польщі – 3, Чехії – 4, Великобританії – 9, Франції – 8, Іспанії – 5. Рівень неонатальної смертності в Україні також є значно вищим в Україні в порівнянні з сусідніми країнами: у 2014 він складав 7.85 немовлят на 1000 народжених живими, у Польщі - 4.22, у Чехії - 2.39, в Угорщині - 4.6. Зниження материнської та малюкової смертності можливе через забезпечення доступу до закладів охорони здоров’я з відповідними функціональними потужностями.

Проект наказу визначає, зокрема, такі вимоги до надання медичної допомоги у відповідності до стану пацієнта:

 

Надання допомоги пацієнтам, які перебувають у невідкладних станах

БЛІЛ першого та другого рівнів повинні надавати у цілодобовому режимі повний обсяг екстреної та невідкладної медичної допомоги пацієнтам у невідкладних станах. Зокрема, БЛІЛ проводять оцінка та моніторинг стану пацієнта, діагностику стану пацієнта, лікування гострих і невідкладних станів, надання трансфузіологічної допомоги, проведення реабілітації в гострому періоді. Додатково до медичної допомоги, яку надає БЛІЛ першого рівня, БЛІЛ другого рівня має забезпечити проведення магнітно-резонансної томографії, проведення ангіографії (за умови наявності в закладі відділення інтервенційної кардіології та реперфузійної терапії), а також проведення проведення екстрених та невідкладних хірургічних втручань підвищеного рівня складності.

 

Надання медичної допомоги пацієнтам з гострим інфарктом міокарда (ГІМ)

Для надання медичної допомоги пацієнтам з гострим інфарктом міокарда, на базі БЛІЛ другого рівня може бути створено відділення інтервенційної кардіології та реперфузійної терапії. Відповідно до міжнародних рекомендацій, доцільним є наявність одного такого відділення на 300 тис. – 1 мільйон населення, тому відповідно до мінімальних вимог до охоплення населення для БЛІЛ другого рівня, не в кожному такому закладі будуть організовані відділення інтервенційної кардіології та реперфузійної терапії. За наявності такого відділення, заклад може надавати повний спектр медичної допомоги для проведення екстрених катетеризацій коронарних артерій серця і відновлення кровотоку по інфаркт-залежній артерії. При відсутності на базі БЛІЛ відділення інтервенційної кардіології та реперфузійної терапії, такі заклади можуть проводити діагностику ГІМ та проведення фібринолітичної терапії у випадку неможливості своєчасної доставки пацієнта до відділення інтервенційної кардіології та реперфузійної терапії.

Відповідно до положення про відділення інтервенційної кардіології та реперфузійної терапії, таке відділення має проводити від 800 до 1500 планових діагностичних та лікувальних процедур на рік, з яких від 150 до 300 інтервенційних втручань хворим з гострим інфарктом міокарда. Відповідно, такі вимоги до мінімальної кількості процедур будуть поширюватися на БЛІЛ другого рівня, на базі якого буде створено таке відділення.

 

Надання допомоги пацієнтам з мозковим інсультом (МІ)

БЛІЛ першого та другого рівнів надають медичну допомогу пацієнтам з МІ, в тому числі проводять діагностику та тромболітичну терапію (при ішемічній формі МІ), а також починають надання реабілітаційної допомоги в гострому періоді. Додатково, БЛІЛ другого рівня має забезпечити умови для надання екстреної нейрохірургічної допомоги і здійснення ендоваскулярних втручань.

Відповідно до проекту наказу, БЛІЛ другого рівня має здійснювати не менше 400 госпіталізацій на рік пацієнтів з томографічно верифікованим діагнозом МІ. Вимоги щодо мінімальної кількості госпіталізацій в БЛІЛ першого рівня не встановлюються.

 

Надання медичної допомоги щодо ведення пологів (допомога під час пологів), лікування патології вагітності та надання невідкладної акушерсько-гінекологічної допомоги

Завдання БЛІЛ першого та другого рівнів в наданні акушерсько-гінекологічної допомоги узгоджені з наказом МОЗ про Порядок регіоналізації перинатальної допомоги (затверджений 31 жовтня 2011 року № 726). БЛІЛ першого рівня забезпечують надання І рівня перинатальної допомоги, БЛІЛ другого рівня – надання ІІ перинатальної допомоги. Відповідні зміни вносяться у наказ про Порядок регіоналізації перинатальної допомоги. Зокрема, до переліку закладів охорони здоров’я, які надають відповідний рівень перинатальної допомоги на госпітальному етапі, внесені БЛІЛ першого та другого рівнів. Відповідно до проекту наказу, БЛІЛ першого рівня має здійснювати не менше 400 пологів на рік, БЛІЛ другого рівня – не менше 800 пологів на рік.

Медична допомога за іншими станами надається відповідно до клінічних маршрутів пацієнтів та організації надання медичної допомоги в межах госпітального округу.

 

4. Правові аспекти

Правовими підставами розроблення проекту акта є: Основи законодавства України про охорону здоров’я, постанова Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 932 ««Про затвердження Порядку створення госпітальних округів».

 

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту не потребує додаткових матеріальних та інших витрат Державного та/або місцевих бюджетів.

 

6. Прогноз впливу

Проект наказу не є регуляторним актом;

Проект наказу не впливає на розвиток регіонів;

Прийняття проекту акта забезпечить позитивний вплив на якість, своєчасність та доступність надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги населенню, ефективне використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів;

Прийняття проекту акта не впливає на екологію та навколишнє природне середовище.

 

7. Позиція заінтересованих сторін

Проект наказу має вплив на інтереси осіб, які потребують надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги (прогноз додається);

Проект наказу потребує погодження з Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні та Спільним представницьким органом репрезентативних всеукраїнських об'єднань профспілок на національному рівні.

 

8. Громадське обговорення

Проект наказу потребує громадського обговорення на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров’я України.

 

9. Позиція заінтересованих органів

Проект акта потребує погодження із Міністерством фінансів України, Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Національною академією медичних наук України.

 

10. Правова експертиза

Проект наказу потребує проведення правової експертизи у Міністерстві юстиції України.

 

11. Запобігання дискримінації

У проекті акта відсутні положення, що містять ознаки дискримінації.

 

12. Запобігання корупції

Проект наказу не передбачає запровадження нових правил та/або процедур. Проект наказу не передбачає встановлення дискреційних повноважень органів державної влади або їх посадових осіб. Тому ризики вчинення корупційних правопорушень за наслідками прийняття проекту наказу відсутні.

 

13. Прогноз результатів

Прийняття проекту наказу дозволить на рівні госпітального округу унормувати процес визначення закладів охорони здоров’я, функціональні потужності яких будуть підвищені до рівня функціональних потужностей БЛІЛ першого чи другого рівня.

Прийняття проекту наказу дозволить забезпечити:

1. стандартизацію медичної допомоги, що надається на території госпітального округу;

2. визначення клінічних маршрутів пацієнтів на території госпітального округу та області;

3. підвищення доступності та своєчасність надання вторинної (спеціалізованої) та екстреної медичної допомоги населенню;

4. ефективне використання бюджетних коштів через зосередження ресурсів в обраних закладах охорони здоров’я.

 

Заступник Міністра П. КОВТОНЮК

 


 

Прогноз впливу реалізації акта на ключові інтереси заінтересованих сторін

 

Заінтересована сторона

Ключовий інтерес

Очікуваний (позитивний чи негативний) вплив на ключовий інтерес із зазначенням передбачуваної динаміки змін основних показників
(у числовому або якісному вимірі)

Пояснення (чому саме реалізація акта призведе до очікуваного впливу)

короткостроковий вплив (до року)

середньостроковий вплив (більше року)

Особи , які потребують вторинної (спеціалізованої медичної допомоги)

Отримання своєчасної якісної вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги

 

-

+

Прийняття проекту акта забезпечить позитивний вплив на якість, своєчасність та доступність надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги населенню, ефективне використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів, концентрація медичної допомоги в багатопрофільних лікарнях інтенсивного лікування першого та другого рівнів забезпечить належне робоче навантаження для закладів охорони здоров’я вторинного рівня усталення клінічних маршрутів пацієнтів, підвищить безпечність та якість медичної допомоги на території госпітального округу