Збільшити шрифт
Змінити на синій
Змінити на чорно-білий

Новини

Офіційне роз’яснення: Як і коли закуповувати ліки, що не увійшли до Нацпереліку

20 квітня 2018
4214

Докладно про нормативне регулювання раціонального планування бюджету медзакладу на ліки для пацієнтів.

Національний перелік лікарських засобів – це короткий перелік життєвонеобхідних основних лікарських засобів із доведеною ефективністю, доступ до яких держава гарантує усім пацієнтам безоплатно шляхом раціонального використання державних коштів.

Постановою встановлено, що з 1 січня 2018 р. за умови задоволення в повному обсязі потреби в лікарських засобах, зареєстрованих в Україні в установленому законом порядку та включених до Національного переліку, кожен лікувальний заклад може і має право закуповувати необхідні препарати, що не увійшли до нього. При цьому перевага повинна буде надаватися препаратам, включеним у галузеві стандарти у сфері охорони здоров'я.

Згідно з Постановою (КМУ від 25.03.2009 №333), закупівлі, що здійснюються закладами та установами охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевого бюджетів, повинні проводитися відповідно до Національного переліку.

Згідно з положенням (Порядку визначення обсягів потреби в закупівлі лікарських засобів медзакладами, затвердженого Наказом МОЗ України від 11.07.2017 №782), розподіл граничного обсягу коштів на лікарські засоби здійснюється з урахуванням пріоритетності їх використання: першочергово задовольняються потреби в ліках, що включені до Нацпереліку, після того - закуповуються інші. Водночас, необхідно узгоджувати обсяг лікарських засобів з обсягами наявних бюджетних коштів. Це відповідає принципу раціонального бюджетного планування.

Таким чином, розрахунок потреби лікарських засобів має фактично містити інформацію для річного плану закупівлі та додатку до нього, на підставі якого здійснюються процедури відповідно до ст. 4 Закону України “Про публічні закупівлі” та Наказу МЕРТ України від 22.03.2016 №490 “Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель”.

Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України “Про публічні закупівлі”, очікувана вартість закупівлі товарів зазначається в оголошені про проведення процедури відкритих торгів. Згідно з роз’ясненням МЕРТ України від 28.12.2017 №3304-06/48844-06, при визначенні очікуваної вартості закупівлі замовники можуть виходити з планових вартісних показників, які можуть розраховуватися, зокрема виходячи із потреби у відповідних у минулих роках з урахуванням економічних факторів, індексу інфляції, які впливають на ціноутворення на ринках відповідних товарів.

Закупівлі лікарських засобів можуть здійснюватися замовником у різні періоди протягом року з дотриманням орієнтовного початку проведення процедур, що визначаються у річному плані закупівель. Водночас, необхідно враховувати положення ч. 7 ст. 2 Закону України “Про публічні закупівлі”.

Офіційне роз’яснення надіслано керівникам структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних адміністрацій.

Нагадаємо, Національний перелік основних лікарських засобів містить 427 МНН (діючих речовин), та це не означає, що медзаклади зобов’язані мати увесь перелік цих ліків у наявності. Кожен лікувальний заклад чи його підрозділ має обрати лише ті ліки, які стосуються їхнього профілю та необхідні для лікування саме їхніх пацієнтів. 

МОЗ підготувало детальні практичні рекомендації та відповіді на найбільш поширені питання про Національний перелік основних лікарських засобів для закладів охорони здоров’я. Знайти їх та завантажити можна за посиланням: https://goo.gl/khYLiR

Читайте також