Збільшити шрифт
Змінити на синій
Змінити на чорно-білий

Новини

Децентралізація по-медичному: зміна системи охорони здоров'я УкраїниДецентралізація по-медичному: зміна системи охорони здоров'я України

31 березня 2017
4888

Міністерство охорони здоров’я разом із Кабінетом міністрів України презентували законопроект «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» та спрямували його на розгляд Національної ради реформ.

Метою документу є створення законодавчого підґрунтя нового механізму фінансування медичних послуг і ліків за рахунок бюджетних коштів через систему державного солідарного медичного страхування. Про це зазначила в.о. міністра охорони здоров'я України доктор Уляна Супрун 31 березня під час зустрічі з представниками регіональних ЗМІ на тему "Децентралізація. Історії успіху. Нові завдання".

Законопроект на практиці реалізує статтю 49 Конституції про безоплатну медичну допомогу. Кожна едична послуга у всьому світі включає в себе, крім безпосередньо медичної допомоги (зазначеної в українському законодавстві як «діяльність медичних працівників»), такі складові як матеріальні витрати, комунальні, капітальні видатки та ін. Законопроект чітко фіксує гарантії оплати компонента медичної допомоги в кошторисі медичної послуги і дозволяє розмежувати ці компоненти. 

«Цей законопроект нарешті встановлює чесні правила співпраці між державою та пацієнтом в питанні оплати медпослуг», — зазначила в.о. міністра охорони здоров’я України доктор Уляна Супрун, — «До сьогодні задекларовані зобов’язання держави не були підкріплені фінансовими гарантіями. Ухвалення закону дозволить врегулювати це питання».

Держава не тільки починає на практиці компенсувати компонент медичної допомоги, а й визначає Державний гарантований пакет медичних послуг та лікарських засобів, оплата яких гарантовано проводиться державою за рахунок коштів державного солідарного медичного страхування повністю або частково за єдиними для всіх тарифами покриття, які щороку затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Тобто кожного року будуть фіксуватися конкретні медичні послуги, які будуть компенсуватися (включно з компонентами роботи персоналу, матеріалами, ліками) за єдиними правилами будь-якому громадянину України згідно з єдиними тарифами покриття. Уряд може розширити обсяг державного гарантованого пакету за умови збільшення обсягу бюджетних призначень на медичне страхування, передбачених на відповідний рік.

У межах пакету держава гарантуватиме повне покриття вартості послуг екстреної, паліативної, первинної допомоги — і звуження цього пакету не допускається законом. Також частково покриватиме вартість платних послуг на вторинному (спеціалізованому) та третинному (високоспеціалізованому) рівнях. Крім того, повній або частковій оплаті за рахунок медичного страхування підлягатимуть ліки, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів.

Виконання функцій страховика і єдиного замовника з централізованої закупівлі медпослуг, контролю за дотриманням умов договорів про медичне обслуговування населення здійснюватиме новий центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом — Національна служба здоров'я України. У законопроекті визначені її повноваження, організація надання медичних послуг, типова форма договору про медичне обслуговування населення та ін.

Перелік конкретних видів медичних послуг і лікарських засобів, що підлягатимуть повному або частковому страхуванню, визначається в деталізованому описі, який є невід'ємною частиною державного гарантованого пакету. Деталізований опис щорічно розробляється Національною службою здоров’я України і затверджується Кабінетом Міністром України на кожен наступний календарний рік не пізніше 15 вересня поточного року.

Закон встановлює, хто є суб’єктом та об’єктом державного солідарного медичного страхування, права та обов’язки застрахованих осіб, регламентує договірні відносини між Національною службою здоров’я та закладами охорони здоров’я усіх форм власності, фізичними-особами підприємцями, які одержали ліцензію на приватну медичну практику. Тобто, всі ці відносини стають чіткими: пацієнти зможуть захищати свої права також і у суді, що раніше було дуже складно.

Окрема стаття законопроекту регламентує засади оплати медичних послуг та лікарських засобів. Так, в ній зазначається, що для всієї території України встановлюються єдині тарифи для оплати медичних послуг та лікарських засобів, а також для реімбурсації (відшкодування) ціни ліків. Крім того, тарифи поділятимуться на тарифи покриття (100% покриває держава) та тарифи співоплати (покриває держава разом з громадянинином). Усі ці види оплати послуг зафіксовані в законі, щоб дати можливість НСЗУ впровадити доволі складну міжнародну модель розрахунку та оплати медичних послуг, надану нам в рамках технічної підтримки міжнародними партнерами. За аналогічними моделями проводять оплати Національні служби здоров’я Норвегії, Канади, Італії, Іспанії Великобританії чи аналогічні їм структури.

Крім того, з 1-го квітня в Україні стартує програма «Доступні ліки», яка дозволить громадянам отримувати низку препаратів безкоштовно або з невеликою доплатою. Цей механізм відшкодування вартості ліків (реімбурсації) поширюється на серцево-судинні захворювання, діабет ІІ типу та бронхіальну астму. При цьому інші програми відшкодування, які, наприклад, розповсюждуються на інсуліни, продовжуватимуть діяти. 

«Ми не хочемо, щоб українці обирали, на що витратити гроші — на ліки чи на їжу. Незалежно від їхніх доходів, вони повинні отримувати якісне лікування. Тож таке рішення МОЗу зробить українську медицину справедливою та доступною», — наголошує в.о. міністра охорони здоров’я України доктор Уляна Супрун.

Для того, щоб отримати препарати за цією програмою, потрібно звернутись до лікаря, отримати правильно виписаний рецепт із зазначенням діючої речовини, прийти до аптеки, що бере участь у програмі, та отримати обрані ліки.