Збільшити шрифт
Змінити на синій
Змінити на чорно-білий

Здоров'я А-Я

Електросамокати: травматизм і безпека руху

20 листопада 2021
361

ХXI століття – час активного розвитку мікромобільності, коли у великих містах та мегаполісах швидко збільшується чисельність легких електрифікованих транспортних засобів, таких як електросамокати, електровелосипеди та ін.

Електросамокати, разом із моноколесами, гіроскутерами та сеґвеями стали складовою урбанізації. А через пандемію COVID-19 подібні транспортні засоби ще активніше завойовують світ, у тому числі й українські дороги. Все більше людей прагнуть пересуватись містами, уникаючи громадський транспорт та автозатори.  

Особливу популярність серед українців набувають наразі електросамокати, головним чином через свободу пересування, яку вони надають під час карантинних обмежень. Проте, купуючи чи орендуючи самокат, варто не лише перейматись зручностями, але й дотримуватись правил дорожнього руху (ПДР), дбати про безпеку його учасників.

На жаль, останнім часом частішають новини про аварії, збільшення рівня травматизму та навіть випадки смертельних ДТП за участю е-транспорту.

Наприклад, за даними Henry Ford Health System, некомерційної організації охорони здоров’я, що має низку медичних центрів і лікарень у штаті Мічиган (США), з 2017 року, коли набули поширення сервіси оренди електросамокатів, почала зростати кількість травм шиї та голови. Вони становлять 28% від усіх звернень з аналогічними травмами, що були зареєстровані у США з 2009 по 2019 рік. Американські дослідники визначили перелік найбільш поширених ушкоджень, які отримують водії електросамокатів та інших видів е-транспорту:

  • пошкодження внутрішніх органів, зокрема і черепно-мозкові травми ‒ 32%;
  • струс мозку ‒ 11%;
  • переломи ‒ майже 8%;
  • забої та садна ‒ 15%;
  • рвані рани ‒ 25%.

В Україні електросамокати нині не мають чіткого статусу у законодавстві. Однак, у 2020 році у Верховній Раді України було розпочато роботу над проєктом Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки окремих категорій учасників дорожнього руху (користувачів персонального легкого електротранспорту, велосипедистів та пішоходів)», що передбачає долучення користувачів е-транспорту до переліку учасників дорожнього руху та визначення їхньої відповідальності за порушення ПДР.

Статистика свідчить, що аварії за участю електросамокатів стаються через численні перешкоди у місті: бордюри, стовпи, кришки люків. Також травми можна отримати через несправність гальм, коліс. Часто відволікання водія електросамоката призводить до аварії за участю інших транспортних засобів чи пішоходів.

Задля уникнення небезпечних ситуацій і травмування варто:

  • одягати шолом;
  • під час пересування у сутінках чи темряві одягати жилети або інший одяг зі світловідбивними елементами;
  • не використовувати самокат, якщо не впевнені у його справності;
  • не пересуватись легким електротранспортом у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння;
  • не перевозити пасажирів, якщо це не передбачено моделлю транспортного засобу;
  • під час руху не користуватись смартфоном;
  • дотримуватись правил дорожнього руху, користуватися велодоріжками та дорогами в одному напрямку із загальним рухом транспорту.

Зважаючи на серйозність ситуації, закликаємо тих, хто пересувається містом на е-транспорті, бути обережними та відповідальними не лише за власну безпеку, а й за життя і здоров’я інших людей.