Збільшити шрифт
Змінити на синій
Змінити на чорно-білий

Всеукраїнський тур ЗміниТИ

Категорії

Що хочуть «ЗміниТИ» громади Черкащини: успіх медичної реформи – у послідовному втіленні галузевої політики

4 серпня 2017
741

В передвиборчій лихоманці нам щоразу розповідають про те, як певна партія нас ощасливить і як врешті нам поталанить з новим прогресивним урядом. Щоразу в пориві сподівань на реформи українці довіряються популістичним обіцянкам політиків, яким рясно засіяне медіаполе. Втім, обіцянки здебільшого залишаються не виконаними, а позитивні зміни відбуваються вкрай повільно. Така ситуація значною мірою зумовлена тим, що традиція формування політики змін – повного циклу публічної політики, який забезпечує врахування позицій всіх заінтересованих сторін, в Україні так і не була усталена.

Задля ефективного запровадження реформи системи охорони здоров’я, реформи виборчого законодавства, забезпечення рівного доступу до прийняття рішень та дієвого контролю за використанням публічних фінансів в рамках туру ЗміниТИ команда Центру UA впродовж шести місяців консультувалась з усіма групами інтересів у 63 містах щодо першочергових змін у зазначених сферах. Підсумкові акценти туру та ключові позиції щодо політики втілення означених реформ були сформовані під час публічних консультацій на Черкащині 21-22 червня.

Реформа системи охорони здоров’я

Консультації на Черкащині підтвердили загальні тенденції щодо втілення запланованих реформ серед лікарів: опозиційність до змін зумовлена відсутністю вичерпної та деталізованої інформації про механізми втілення та фінансування змін у функціонуванні галузі.

Лікарів області обурює те, що державна політика у галузі охорони здоров’я не є сталою та послідовною, а щоразу змінюється зі зміною очільників міністерства. Регулярно впроваджуються пілотні проекти реформи медицини, досвід яких фактично не враховується, або враховується лише частково, – наголошують медики. Внаслідок цього лікарі регіону не поспішають втілювати необхідні зміни, оскільки є пересторога, що реформаційні заходи, які вони зараз реалізують, допоки ще немає ухвалених усіх необхідних законів та відсутня релевантна підзаконна база, будуть марним витрачанням часу та зусиль.

«Були пілотні регіони, експериментальні, всі їх знають. Було сказано, що буде проведений повний детальний аналіз, а його результати будуть доведені до відома лікувальних закладів і пацієнтів, що усі ці недоліки будуть усунуті. Чи є цей аналіз, якого ми не бачили, чи він у вас є таємним, чи всі недоліки усунуті?»

Лікар, Умань

«П’ять років працює пілотний проект по областях, де було створено центри первинної допомоги. І тут нещодавно президент підписує закон 2309-д про створення комунальних некомерційних підприємств. Майже всюди по Черкащині створені ЦПМСД, витрачені кошти, документація тощо, і от виходить закон – зробіть комунальні некомерційні підприємства».

Головний лікар ЦПМСД, Умань

Першочерговим запитом медиків Черкащини є забезпечення належного фінансування галузі. Неодноразово лунали пропозиції законодавчо закріпити певний відсотковий рівень ВВП, що має бути спрямований на функціонування системи охорони здоров’я, задля системного розвитку цієї сфери.

«Чи передбачено реформаторами закріплення певного відсотку ВВП спрямованого на медицину? Поки цього не буде, ніщо не спасе нас від фінансування по залишковому принципу. Необхідно закріпити, що не менше 6% ВВП має спрямовуватись на медицину».

Головний лікар обласної лікарні, Черкаси

Реформа первинної ланки

Для ефективного втілення реформи медикам потрібне чітке розуміння та нормативна регламентація взаємин «лікар-пацієнт» у новій системі надання первинної медичної допомоги. Учасників консультації перш за все цікавили питання умов укладання та розірвання декларацій, механізм надання первинної допомоги особам, які не мають укладених декларацій, а також межі відповідальності як лікаря, так і пацієнта.

«Як часто пацієнт може розривати декларацію з лікарем? І яким чином лікар має право розірвати контракт?»

Головний лікар ЦПМСД, Черкаси

«Як бути, коли лікар у відпустці, відрядженні? В нас дефіцит кадрів».

Головний лікар ЦПМСД, Черкаси

«Я впевнений, що не 100% населення буде укладати договори з лікарями. Що буде з ними? Як їх лікувати?»

Завідувач терапевтичного відділення, міська лікарня, Умань

Окрім цього, базовим питанням залишається формула визначення вартості послуги, адже це дасть можливість органам місцевого самоврядування ефективно розподіляти фінансування для забезпечення якісної медичної допомоги у регіоні.

Також, лікарі Черкащини наголошують на необхідності увідповіднення підзаконних актів до ухвалених реформаційних законів, адже за відсутності комплексного нормативного регулювання, шанси на втілення змін критично низькі.

«Прийняла ВР закон про автономізацію закладів. Одне прийняти закон, а інше нормативну базу, щоб все працювало по господарському кодексу. Коли все буде таким чином працювати? Які ваші прогнози? Якщо ми змінили форму господарювання, ми можемо залишитись без зарплат. Коли будуть внесені зміни у Бюджетний кодекс?»

Керівник обласного наркологічного закладу, Черкаси

Госпітальні округи

Учасники консультацій звертали увагу на необхідність розробки чіткої методології та інструкцій для формування госпітальних округів, а відтак і базових рамок організації вторинної ланки надання медичної допомоги в межах цих округів.

«Коли йде мова про створення госпітальних округів. Про вторинний та третинний рівні інформації немає, а це таки половина лікарень. Що буде з районними лікарнями, які не підпадають під багатопрофільність, і яким чином буде відбуватись їх фінансування? Я розумію, що буде йти переформатування під хоспіси, паліативні заклади. В нас населення сільське і для них буде складно їздити тільки в одну лікарню. Де в цій реформі місце маленьких районних лікарень? Як планується робота цих лікарень – в плановому чи цілодобовому режимі? Не можуть же всі лікарнями бути хоспісами».

Лікар, Черкаси

Спеціалізована медична допомога

Важливим блоком обговорення на консультації також було питання ефективного забезпечення спеціалізованої медичної допомоги в регіоні, зокрема в аспектах адміністративно-територіального поділу регіону та інфраструктурного забезпечення медичних закладів області.

«Яка планується система на вторинній та третинній ланках забезпечення медичної допомоги. Умань знаходиться за 200 км від обласного центру, де знаходиться третинна ланка. Як мають уманчани отримувати спеціалізовану допомогу?»

Лікар, Умань

«Яке місце ви бачите обласних високоспеціалізованих закладів лікування? Обласна лікарня, онкоцентр. Ці заклади потребують додаткового фінансування, оскільки там щонайменше дороговартісне обладнання».

Головний лікар обласної лікарні, Черкаси

Лікарі також потребують деталізованої інформації щодо механізму втілення принципу «гроші ходять за пацієнтом» в частині надання екстреної медичної допомоги.

«У нас функціонують бригади екстреної медичної допомоги. Вони привезли пацієнта в нашу лікарню, найближчий заклад. Ми не маємо права відмовити. Я її надала, стабілізувала пацієнта, направляю його в кардіоцентр. В мене незавершений випадок, гроші мені не йдуть. Як з цим бути?»

Лікар, Черкаси

Про необхідність врегулювання організації надання медичної допомоги асоціальним прошаркам населення мова йшла під час консультацій як на обласному, так і на місцевому рівнях.

«Є багато безпритульних. Хто має фінансувати цих пацієнтів? Ми не маємо права нікому відмовити – чи він з України, чи з закордону. Я ж не буду його тримати у себе на третинному рівні».

Лікар, Черкаси

Матеріал підготувала:

Марта Семеряк, полісі-аналітик ГО «Центр UA»