19 листопада 2017 року

Публікації
Відповідаємо на запитання про медреформу. Випуск 2/10

23.08.2017
 Збільшити ...

Продовжуємо публікувати серію найпоширеніших запитань та відповідей про медичну реформу.

Перший випуск дивіться тут: https://goo.gl/wzSX5p

6. Чи не буде головний лікар при широкій автономії більш схильний до корупції?

Медичні заклади працюють як бюджетні установи за радянськими нормами через вертикальне управління. Завдяки закону ухваленому Закону про автономізацію медичних закладів лікарні можуть вільно господарювати, у тому числі підписувати контракти, мати свій рахунок та встановлювати рівень заробітної плати без прив’язки до тарифної сітки.

Разом з тим законопроект №6327 змінить принцип фінансування лікарень. Більше грошей отримає не той заклад, де більше ліжко-місць, а той, що надає більше якісних послуг. У таких умовах головний лікар мусить стати ефективним управлінцем, розвивати свій заклад.

Тому важливо, щоб місцева громада, яка є власником медичного закладу та фактично наймає головного лікаря, вимагала якісних послуг у лікарні.

Крім того, головні лікарі будуть обиратися на відкритих конкурсах за участі громадськості та представників місцевої влади. Контракт з головним лікарем буде мати обмежений термін.

7. Для чого потрібна Національна служба здоров'я?

Національна служба здоров’я України — центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантії медичного обслуговування населення.

НСЗУ не володітиме коштами, які виділяються з держбюджету на оплату послуг медичного обслуговування населення. Гроші акумулюватимуться в державному бюджеті та зберігатимуться на казначейських рахунках.

Національна служба здоров’я буде оператором, який контрактуватиме закупівлю медичних послуг та укладатиме договори з медичними закладами і лікарями-ФОП.

Модель НСЗУ має найменші корупційні ризики, оскільки як центральний орган виконавчої влади підконтрольна Рахунковій палаті, Державній аудиторській службі, а також антикорупційним органам — Національному антикорупційному бюро та Нацагентству з питань запобігання корупції.

НСЗУ контролюватиме якість послуг на рівні медичної допомоги та дотримання умов договору. Якщо йдеться про лікарську помилку, то тут контроль залишається за органом, який надає ліцензію — за МОЗом. Якщо йдеться про якість обслуговування — це компетенція НСЗУ.

Наприклад, замість 4-місної палати, як це прописано в договорі, пацієнта поклали в 6-місну, або сказали, що немає ліків, хоча вони повинні бути, оскільки за них сплачені бюджетні кошти і вони входять до стандарту лікування. Тобто НСЗУ укладає договір і перевіряє його виконання, так само, як страхова компанія перевіряє виконання умов страхового договору.

Чим ще займатиметься НСЗУ (https://goo.gl/H5y4ZK)

8. Я анестезіолог в ЦРЛ, люблю свою роботу, ненавиджу «подяки», маю двох дітей. Скільки я отримуватиму і як це рахуватимуть?

З 2019 року усі спеціалізовані та високоспеціалізовані медичні заклади будуть фінансуватися за новим принципом. Національна служба здоров’я буде перераховувати медзакладам гроші за надану послугу за затвердженими тарифами, єдиними для всієї країни. У тарифі на послугу врахують усі витрати на її надання, у тому числі — оплата праці медичного персоналу.

Згідно із законопроектом №6327 у тариф закладається оплата праці медичних працівників не менша за 250% середньої заробітної плати в Україні за липень року, що передує року, в якому будуть застосовуватися тариф. Якби тарифи затверджувалися у 2017 році, це було б 13 400 грн без урахування податків.

При цьому реформа передбачає відмову від тарифних сіток та вільне формування ринку зарплат у комунальних медичних закладах**. Тобто кожен медичний працівник домовлятиметься з керівництвом комунального медичного закладу про рівень заробітної плати в індивідуальному порядку, як це відбувається, наприклад, в приватних клініках.

9. За якими принципами будуть розраховуватися єдині тарифи на медичні послуги, які декларує МОЗ?

Будь-яка послуга має свій код та набір коефіціентів, за якими розраховується її оплата. Тариф на надання первинної медичної допомоги складається з двох частин: ставки на оплату медичної послуги та ставки на оплату діагностичних послуг.

Для сімейного лікаря тарифи на дітей до 5 років або людей віком 65+ будуть вищі, ніж на молодь, яка потребує менше уваги лікаря.

Тарифи на спеціалізовану та високоспеціалізовану медичну послугу розраховуються за так званими діагностично-спорідненими групами. Вони враховують ускладнення, супутні послуги тощо. Триває розробка класифікатора послуг за підтримки Світового Банку.

Тариф включатиме усі видатки для надання медичної послуги:

- робота лікаря(-ів), медсестер та іншого персоналу;

- комунальні видатки;

- витратні матеріали та ліки;

- амортизація обладнання;

- адміністративні видатки тощо.

10. Чи будуть медичні послуги оплачуватися наперед?

Методика розрахунку тарифів і коригувальні коефіцієнти будуть затверджуватися Урядом за погодженням Міністерства охорони здоров’я.

Національна служба здоров'я України буде оплачувати надані медичні послуги та лікарські засоби за програмою медичних гарантій на підставі інформації та документів, що внесені надавачем медичних послуг до електронної системи охорони здоров’я eHealth.

Надавач медичних послуг складатиме звіт в електронній системі охорони здоров’я eHealth, де зазначатиме обсяг наданих пацієнтам медичних послуг та лікарських засобів.

Оплата тарифу за надані медичні послуги та лікарські засоби здійснюється в порядку черговості надходження таких звітів.

На умовах попередньої оплати буде фінансуватися надання медичних послуг та лікарських засобів у випадках, встановлених Кабінетом Міністрів України.



 Президент України  Верховна Рада України  Урядовий портал  Головна сторінка