Збільшити шрифт
Змінити на синій
Змінити на чорно-білий

Медичним працівникам

Категорії

Автономізація з нуля: досвід створення комунального некомерційного підприємства

7 лютого 2018
17918

У місті Борисполі Київської області зараз створюється Міський центр первинної медико-санітарної допомоги. Одразу — як комунальне некомерційне підприємство.

 

Про досвід, особливості та складнощі цього процесу розповідає його директор Євгеній Черенок.

 

Навіщо Борисполю власний ЦПМСД

У Борисполі мешкають близько 62 тисяч людей, але там є тільки районна лікарня і районний центр первинної медико-санітарної до помоги, який обслуговує і місто, і 52 тисячі пацієнтів району. Природно, його потужності не вистачає, і це позначається на якості надання допомоги. Найкраще це видно в роботі приймального відділення райлікарні: туди йдуть чимало з тих, хто насправді потребує первинної допомоги. Натомість вони звертаються до вторинки, відділення постійно завантажене, спалахують скандали. Завантаженість вторинки — це яскравий індикатор того, що не працює як слід первинка. І міський голова Борисполя вирішив створити окремо міський центр ПМСД. Ми маємо на це право, адже в місті понад 60 тисяч жителів. Він створюється з нуля — не через перепрофілювання або реорганізацію.

 

Автономія без обману

Перша складність, яка у нас виникла: всі методичні рекомендації МОЗ написано для ситуації, коли відбувається реорганізація. Отже, ми пішли таким шляхом: спочатку розробили статут закладу — одразу як комунального некомерційного підприємства. 16 листопада на сесії міськради затвердили створення КНП «Бориспільський міський центр первинної медико-санітарної допомоги». Статут писали з урахуванням рекомендацій МОЗ. Він дає мені як директору багато повноважень і свободи у прийнятті рішень відповідно до потреб громади. Знаю, що є проблеми з деякими закладами охорони здоров’я вторинної ланки в регіонах України, коли райради не хочуть відпускати у вільне плавання «свої» заклади і готують такі статути що, крім зміни трьох літер у назві, решта залишається таким самим. У нас не так. Міський голова розуміє необхідність і дав нам, у рамках закону, автономію.

На місці занедбаного магазину буде сучасна медична амбулаторія

КОМЕНТАР ВІД МОЗ: Є пропозиція: коли будете будувати, не пишіть іноземною мовою (назва закладу на макеті "Medical Center"): всі мають розуміти, що нова українська медицина буде якісною. Годі ховатись!

Як оптимізувати штатний розпис

Після того як сесія затвердила статут, почалася державна реєстрація. Підготували всі документи, пройшли реєстрацію. Згодом отримали статус неприбутковості. Зараз триває підготовка документів на ліцензування. Всі папери для цього вже готові.

Проблема, з якою ми стикнулися, — набір персоналу. Адже скрізь у ЗМІ, в Інтернеті пишуть, що комунальне некомерційне підприємство повинно працювати не за тарифною сіткою. Але це буде тоді, коли почне діяти Національна служба здоров’я України. А починати роботу треба вже зараз. Люди, які хочуть у нас працювати, розуміють, що зарплата повинна бути вищою. Я ж мушу їм казати, що поки тарифну сітку ніхто не скасовував, нових процедур іще нема, як і додаткових коштів. Багатьох я так втратив. Зрештою, людей ми набрали: це професіонали своєї справи, які живуть медициною, ті, хто вірить у зміни і розуміє, що так, як було, вже не буде.

Я вважаю, що в амбулаторії повинні бути не лише сімейні лікарі, але й офтальмолог та отоларинголог. Це затребувані спеціальності, а в райлікарні на 52 тисячі жителів — лише один ЛОР; така сама ситуація з окулістом.

Вузькопрофільні спеціалісти працюватимуть за договором, це можуть бути ФОПи. За статутом я можу сам набирати, розширювати або скорочувати штат (якщо, наприклад, бачу, що до когось із фахівців люди не дуже йдуть). Це дуже добре, бо дає великі можливості для розвитку.

КОМЕНТАР ВІД МОЗ: Світовий досвід показує, що навички офтальмолога та отоларинголога легко опановують сімейні лікарі. Не забувайте порівнювати можливості навчання та найму додаткових лікарів.

Казуси законодавства

Інша проблема, з якою я боюся зіткнутися, — це експертиза непрацездатності, видача лікарняних листків. Справа в тому, що їх можуть видавати підприємства, які вже пройшли акредитацію. Але оскільки ми новий центр, акредитацію ми повинні проходити через два роки. І от я остерігаюся, щоб це питання не завело нас у глухий кут, адже не видавати лікарняні ми не можемо. Тому я сподіваюся, що в нових підзаконних актах цю ситуацію буде врегульовано.

КОМЕНТАР ВІД МОЗ: Ми будемо змінювати всю процедуру видачі рецептів, довідок і лікарняних листів — переводити їх в електроний вигляд та гармонізувати з європейськими принципами. Звісно, це потребує часу, але ми розуміємо, наскільки це важливо і як спростить життя і лікарів, і пацієнтів.

Де брати гроші

Що стосується матеріального оснащення, міська влада йде нам назустріч. Наразі сесія затвердила виділення п’яти приміщень під амбулаторії. У двох із них розпочато капітальний ремонт, ще для одного затверджено проект, в якому буде навіть ігрова зона для дітей. Зараз Бориспіль розбудовується, і міський голова планує підготувати розпорядження про те, щоб дозвіл на будівництво видавати тільки тоді, коли забудовник згоден виділити на першому поверсі 100-150 кв. м. під амбулаторію. Звісно, це не означає, що в кожному будинку буде амбулаторія, але в зручній доступності для пацієнтів вони мають бути.

Комп’ютери закупаємо поки в міру необхідності — насамперед для встановлення бухгалтерських програм та медичної інформаційної системи (МІС). Наразі обираємо собі МІС між двома компаніями. Зійшлися на тому, що комп’ютери будемо збирати під наші необхідні потреби: так вигідніше, можна буде замінювати окремі деталі. Ведуться перемовини з компанією Microsoft Ukraine з приводу закупівлі ліцензійного програмного забезпечення для нашого підприємства зі знижкою. Надалі комп’ютером буде забезпечено кожне робоче місце лікаря. Коли брав людей на роботу, умовою прийому було вільне володіння комп’ютером. Після того як отримаємо ліцензію на медичну практику, одразу зареєструємося в системі eHealth.

Від місцевої влади ми маємо повну фінансову підтримку. Принаймні, те, що є зараз у паперах, — фінансування буде нормальне, місто цим опікується і розуміє необхідність медичних перетворень у суспільстві шляхом створення спроможного закладу з надання первинної медичної допомоги.

Читайте також